mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 9:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Mazurka-only bal?
Yes, plz, mag best langer dan een uur of anderhalf. 29%  29%  [ 8 ]
Ieuw, een mazurka 0%  0%  [ 0 ]
Mag ik dat ook met ketchup? 0%  0%  [ 0 ]
Ik kom wel knus in een hoekje zitten 4%  4%  [ 1 ]
Als je nou ook af en toe wat anders speelt... 46%  46%  [ 13 ]
Ja, graag, en ik heb ook nog een locatie 11%  11%  [ 3 ]
Nee 11%  11%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 28
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doe mij maar een...
BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2011 10:02 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
... mazurka.

:idea:

Nu de dagen korter worden en de nachten langer, is het ook tijd voor kaarsjes, kaneelijs, kweeperenchutney en knusheid. En dansjes. Ondergetekende lijkt het leuk om een keer een mazurka-only bal te spelen, mits er mensen zijn die denken dat dit idee genoeg draagvlak/dansvloer heeft. Een knusse avond, waar je mag maar niet hoeft te dansen als je niet wilt, maar ook lekker op een bank/kussen kunt zitten, zachtjes kunt kletsen met je buurman of buurvrouw en kunt genieten van de sfeer en het zachte geschuifel van (kousen)voetjes over de vloer.
In de dagen van de kerstvakantie moet ik van alles doen, maar wil ik ook wel een keertje dit idee uitvoeren. Het lijkt me heerlijk om overdag allerlei nuttige zaken te doen en dan 's avonds voor jullie muziek te maken. Ik zorg voor een uur à anderhalf mazurka muziek, inclusief een beetje improvisatie. Als iemand vervolgens zijn huiskamer of andere gratis locatie ter beschikking wilt stellen, liefst met een ruime vloer (hoewel mazurka's en het jaargetij zich gelukkig lenen voor weinig ruimte/danser), het liefst in Utrecht of omgeving vanwege de centrale ligging, kunnen we daar vast een mooi feestje van maken. Maar eerst überhaupt een locatie, dus eventuele minder centrale liggingen mogen ook. Ik hou me verder aanbevolen als mensen bij een stuk aan willen schuiven met musiceren, ik hou wel van een duetje of triootje ;)

Als jullie alleen mazurka's teveel van het goede vinden, ook prima. Maar niet geschoten, is altijd mis :hug: Ik hoor het wel! En zo niet, dan mag dit topic lekker naar beneden zakken op het forum :)

(verder mogen jullie ook alle mazurka suggesties erbij zetten, wie weet kan ik onderweg ergens nog een paar mooie melodieën meepikken)

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2011 10:44 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 8:13 am
Berichten: 172
Woonplaats: Wageningen
IK WIL HET! NU!

Maar serieus, het lijkt mij echt heel leuk, op festivals zijn de laatste mazurka-only uurtjes ook zoo fijn.. :love: Ik denk dat hier zeker genoeg animo voor is. Super!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 11:36 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 10, 2009 8:16 am
Berichten: 171
Woonplaats: Utrecht
Tof!
Maar af en toe een bourree om weer actief te worden mag ook best!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 11:58 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Ik denk dat er wel animo voor is als ik bij een gemiddeld bal de dansvloer eens bekijk. Met mazurka-exclusive bal vermoed ik dat het aantal mensen dat op een gegeven moment op de dansvloer gaat liggen vrij groot is. Voor de echte liefhebber dus. :peace:

Ik vind alleen mazurka's zelf iets te veel van het goede, maar het lijkt me wel een leuk initiatief. Vooral organiseren dus!

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 12:08 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Af en toe een jigske tussendoor om de rest van de dansers uit te proberen, of een wals in 8, gewoon omdat dat ook zo fijn is, of een rustige maar swingende scottish, of inderdaad een bourree om even te knallen, lijkt me wel fijn om te voorkomen dat het al te veel inkakt... Mazurka's zijn fijn, maar na 3 is t ook wel weer tijd voor wat anders...

Wat duo absynthe deed toen ze de eerste keer hier waren, was 2 dansjes en dan 2 mazurka's en dan weer 2 andere dansjes en weer 2 mazurka's. Misschien kan je dat concept uit de kast pakken, er misschien nog wat meer mazurka's inpassen? Ik zou zeggen probeer maar wat leuks.

Wat voor soort locatie zoek je? Een grote woonkamer waar genoeg ruimte is om te dansen en om te hangen? (Misschien in Nieuwegein waar al die folkies tegenwoordig wonen? Dan willen Elijah en Pepijn (zitten jullie ook op dit forum) vast ook wel wat spelen?)

Liefs

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 12:15 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 11:14 am
Berichten: 99
Woonplaats: Utrecht
Yeah! Hoewel ik me prima zou vermaken met alleen maar mazurka's, is zo af en toe iets anders tussendoor best leuk. Het gaat misschien meer om de sfeer... Candlelight bal? :-)

_________________
Dance forever or die trying


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 1:15 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
ehm, gewoon af en toe een vrolijke hopsmazurka tussendoor? is het nog steeds een mazurka-only bal :D En er is toch ook nog zo'n 'hofdans'mazurka? en er zijn vast nog wel twee of drie andere varianten :)
Plus dat er ook nog verschillende zwijmelvarianten zijn.

Zolang je gewoon regelmatig van partner wisselt kan er genoeg variatie en uitdaging zijn :peace:

en misschien bij de dansinstructie (die eigenlijk niet nodig is bij een bal met dit thema) wat aandacht voor de andere types mazurka?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 2:28 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Iertje schreef:
er is toch ook nog zo'n 'hofdans'mazurka?


Bedoel je misschien de dans genaamd "Hendrik's Mazurka" ?
Dat is niet echt een hofdans vrees ik, het is meer een volksdans-dansje.

De klassieke poolse Mazurka's werden wel aan het hof gedanst, maar die zijn niet zo makkelijk als de balfolk mazurka.

(en breek me aub de bek niet open over de Mazurka uit Curacao, dat is weer een heel ander verhaal)

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 3:08 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik heb deze discussie ook even op facebook gezet. Wie weet wat er daar voor reacties komen, of dat t mensen hierheen trekt. Want volgens mij zitten er redelijk wat fanatieke dansers wel op facebook en nog niet hier...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 3:45 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 03, 2010 7:38 pm
Berichten: 11
Oh, dat klinkt als een heel leuk plan!

Ik heb opzich een redelijke woonkamer, helemaal als ik wat dingen aan de kant schuif, en via een open gedeelte nog een ruimte waar goed gehangen kan worden :P Het is alleen wel in Lelystad (wel maar 5 minuutjes lopen van het station).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 4:02 pm 
Offline
Newbie

Geregistreerd: di jun 28, 2011 9:55 am
Berichten: 3
Het idee van enkel en alleen mazurka's vind ik niet zo geweldig - het kan nog beter ;) Mazurka lijkt wel synoniem te worden voor rustige dansmuziek, maar er zijn ook nog zo veel toffe rustige walsjes waar soms meer complexiciteit in zit dan de gemiddelde makuzra. Eric Theze heeft bijvoorbeeld schitterende walsjes voor de piano (waarvan jullie afgelopen bal ook wat gehoord hebben) :) Daarom pleit ik eerder voor een 'intiem' bal (om maar even wat van onze buren te jatten). :)

Oja, bourree's zijn uiteraard ultrahip, maar goed.

(Ik weet trouwens ook niet waar precies de grote behoefte en liefde voor mazurka's vandaan komt: de dynamiek die men vaak hoort in deze muziek? Is de intimiteit van een dansje nou daadwerkelijk gekoppeld aan slechts wat afgesproken ritme en danspasjes? Of is dat gewoon zo gegroeid?)


Laatst bijgewerkt door Laurent op ma nov 28, 2011 4:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 4:08 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Laurent schreef:
Het idee van enkel en alleen mazurka's vind ik niet zo geweldig - het kan nog beter ;) Mazurka lijkt wel synoniem te worden voor rustige dansmuziek, maar er zijn ook nog zo veel toffe rustige walsjes waar soms meer complexiciteit in zit dan de gemiddelde mazurka.

Of scottisches! Of zelfs jigs!
Ik pleit toch wel echt voor afwisseling; persoonlijk zou ik wel moe worden van alleen maar mazurka's. In de late night sessions in Gennetines kan ik echt wel blij worden van een snelle fandango of woeste sbrando tussendoor. Dat geeft weer even energie voordat de zon opkomt :cool:

(Laurent, foei, let toch op je spelling van het woord "mazurka"; ik kom wel 3 verschillende varianten tegen! :angry: Als echte juf ben ik zo vrij geweest om het in mijn quote te corrigeren :P)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 5:15 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Lijkt me leuk, hoewel je wel een ongelooflijk risico op supah kleverig loopt. En of de bands het leuk vinden....

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 5:22 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Leuk idee Niek! Maar idd, af en toe een ander dansje tussendoor lijkt me leuk voor de afwisseling =)

En als je moeite hebt met een zaal vinden, is de Wilde Wereld in Wageningen misschien wat. Het leent zich prima voor 'intiem' en kost bijna niets http://www.theaterdewildewereld.nl/nieuws/ Madlot doet hier de bals.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 5:37 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Wat een leuk idee zeg!
Inderdaad is een beetje afwisseling niet verkeerd, maar dat hebben de meesten al gezegd.
Idd afwisseling in soorten rust:
- een mooie hanterdro, of een rustig walsje, al dan niet onregelmatig, of een zwijmelscottisch (term gejat van Zoalo) kunnen ook heel fijn zijn. Een mazurka is niet het enige wat mooi, intiem en rustig gedanst kan worden.
- Of juist de afwisseling zoeken in rust en af en toe een springerig muziek om inzakking van de avond te voorkomen. Dus een vette bourree, tovercirkel, jig of late-night-Gennetines dansjes zorgen dan voor een zekere balans.

Maar als je deze twee dingen zou combineren, krijg je toch weer iets wat grotendeels lijkt op een gewoon bal, dus lijkt me een keuze uit die twee het meest logisch.

Balfolk is juist leuk vanwege de afwisseling, maar dat wil niet zeggen dat thematische bals, zoals een mazurkabal, wel een poging waard zijn.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 167 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling