mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr mei 10, 2024 5:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: En hoe zag u het licht?
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 10:02 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Om maar in missionaris-termen te blijven :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Nee hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig (oprecht nieuwsgierig, dit is geen marktonderzoek) hoe jullie met volksmuziek in aanraking zijn gekomen!

Het is bij mij duidelijk bij The Pogues begonnen, en bij singer/songwriters als Neil Young en - vooral - Townes Van Zandt. En van daar langzaamaan via Altan het Ierse spul in, en vandaar weer naar andere windstreken. Ik ben het Ierse spul weer een beetje beu, nou ja, ik was het even beu, maar ik zit nu alweer op reels te blokken op de viool :biggrin:

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 11:13 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Sluit ik me helemaal bij aan.. (da's makkelijk).

(Folkclub Twente heeft nog wel meest Iers, want dat horen onze donateurs het liefst..)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 11:54 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Je wil niet weten hoe vaak ik deze vraag beantwoord heb...

Mijn ouders gingen eens naar een voorstelling van 't Kliekske in de Schouwburg in Wageningen. Daar werden ze uitgenodigd eens naar Gooik te komen...

verkocht.

eerst nog wat geprobeerd op mondharmonica, toen op blokfluit bij samenspel en toen doedelzakkeren....

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 11:58 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
PS. voordat ik naar de doedelzak ging al wel redelijk wat uitgeprobeerd in Iers op Tin Whistle, maar snel op teruggekomen...ook redelijk regelmatig gespeeld in Wageningen in de Pomhorst olv Danny Wammes...heel veel Oost Europees...
sindsdien redelijk stijlvast...zeg maar WestEuropese vasteland,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 7:48 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Cooper schreef:
Je wil niet weten hoe vaak ik deze vraag beantwoord heb...


Mja, ik bedenk me net dat je daar vast niet de enige in bent...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 9:10 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 18, 2003 8:10 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Amersfoort
Mijn vader speelt al eeuwen doedelzak (is begonnen als 17 jarige bij een pipes and drums band) Via allerlei omwegen (hier kan distel meer over vertellen dan ik) kwam hij bij de Vlaamse/Franse doedelzak en de draailier terecht. Het is mij dus echt met de paplepel ingegoten. Toen mijn vader mij op mijn dertiende vroeg of ik eens een beginnerscursus wou volgen was dat voor mij erg logisch; iedereen speelt toch doedelzak!!!! En sindsdien ben ik niet te stoppen.

(Ik moet toegeven dat mijn ouders in het begin wel eens, heel af en toe, drie keer per dag zeg maar, moesten zeggen dat ik moest oefenen maar ik heb nooit overwogen om te stoppen. )

ALs er nu aan mij wordt gevraagd waarom ik doedelzak speel dan kijk ik de mensen aan alsof ze gek zijn en vraag dan weer aan hun of ze ook aan een gitarist vragen waarom hij gitaar speelt.

_________________
luctor et emergo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 3:02 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 10, 2002 9:14 pm
Berichten: 62
via klassiek waar ik toch echt na 15 jaar op uitgekeken was naar de meest pure vorm van muziek maken FOLKSMUZIEK. Eindelijk es niet aan het werk met strakke nootjes, rechtop staan + "juist"ademtechniek.
Heerlijk dansen, spelen en vooral lol maken zo hoort het.
Tourdion zorgt voor het theatrale gedeelte en de rest speelt.

Een jaar geleden zijn wij Akoestijners begonnen met een dagje Jorwerd
met Middeleeuwse muziek in prachtige kostuums en vervolgens doorgegaan met Folksmuziek en begin ik er steeds meer verslingerd aan te raken, alhoewel het bij bepaalde leden van de groep af en toe
dwangmatige vormen begint aan te nemen vooral al dat geklets op het forum. straks moeten we nog een AFKICKPROGRAMMA opstarten.

PLIEN

:biggrin: :biggrin: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 7:41 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Mijn pappa nam mij toen ik 12 was mee naar Trek er es Uut waar hij het jaar daarvoor al een keer les had gevolgd. Deels om mijn moeder te ontzien die anders met twee blagen thuis zat, deels omdat ik altijd al eens wilde dansen. Ik heb deed dus de dansstage bij Michaela Marginet. Dat was echte een openbaring. Wat een geweldige muziek en wat een heerlijke dansen!

Mijn mening over de trekzak veranderde ook op slag. Eerst vond ik het een rot ding, klere geluid (het welbekende hohnertje), maar toen ik Christian D'Huyvetter en Alain Pennec hoorde spelen op hun Gaillard en Castagnaris was ik op slag verloren.

Daarna ben ik thuis de liedjes die ik tijdens de dansles had opgenomen op blokfluit gaan spelen, later samen met mijn vader op eenrijer. Na drie jaar ben ik toen toch maar eens een keer iets gaan proberen op zijn Hohner Ericatje. Niet echt serieus. Het vierde jaar heb ik me toch op die andro en tricot die in het diatonisch nieuwsblad stonden gestord en in Groesbeek vervolgens een boek van Alain gekocht. Daarna nog een flinke duw in de rug gekregen van Irina waarna het me toch wel leuk begon te lijken om echt goed een instrument te kunnen spelen. Trekzakstages gaan doen in Groesbeek en sindsdien is mijn ambitie alleen nog maar gegroeid....

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 11:08 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Leuk topic Folkie!!

Ok, hier komt mijn relaas en dan gauw weer pitten!! Wat vliegen de dagen...

Begin '99 ben ik bij Zarjanka terecht gekomen omdat ik wilde zingen. Zarjanka was/is een Russisch ensemble onder de bezielde leiding van Irina Raspopova. Dat was een duik in het diepe met 2 avonden in de week op hoog niveau zingen. Heeeerlijk.
Bij dat ensemble zat ik ene Iris. Via Iris leerde ik Wouter en Gerdien en ook Sander kennen. In Gooik! Daar zat ik met mijn gitaartje diep in de nacht te dommelen van de slaap op het festival terrein. En Iris en Gerdien maar zagen (op hun viool). Ik kon al die Folkse aanslagen niet echt en zat telkens mis met het akkoorden schema... Ik dacht: "Ik wil ook" en toen herinnerde ik mij ineens die viool die met een paar losse snaren in een oude kist achter het schot op zolder vroeger bij m'n ouders lag. Maandag gelijk naar m'n moeder gebeld. Ja hoor, die lag nog onder haar bed... Dinsdag (destijds mijn vrije dag) naar m'n moeder gescheurd (met de leasebak waarmede ik Cooper en het schuwe Eekhoorntje meermalen mee naar Belgie heb vervoerd) om de viool op te halen. Hij lag wel een beetje uit elkaar met wat losse darmsnaren en een kam met veel barstjes. Later bleek hij ook opnieuw geplakt te moeten worden en wisten wij (me en mijn zusjes) dat je zo'n vioolstok in niet opgespannen toestand moest bewaren) Een stok was dus naar zo'n grootje. Wat recht ipv krom en bij de ander was het spanmechanisme vastgeroest. Dat werd dus een nieuwe stok.
Daarna een hele fijne leerperiode gehad. Het enthousiasme en het nieuwe repertoire van Iris en Gerdien geleerd en de techniek en houding van m'n viool leraar. Was een goede combi!! Nu bijna 4 jaar later ga ik weer opnieuw met lessen beginnen na zo'n 2 jaar geen les meer gehad te hebben.. 'k Heb er zin in.
PS. M'n mooiste viool moment was tijdens het eerste bal in Groningen toen ik omringd werd door al die dansers tijdens de slotdans (een cercle) ik zaagde dat het een lieve lust was en het voelde heerlijk al die lieve mensen aan het dansen om me heen. Wat een feest wat een feest!!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 11:35 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Goed marktonderzoek Folkie!

Ik hield altijd al van muziek en vond vooral de akoustische eenvoud van jiddische, balkan, cajun en hillbilly muziek altijd al erg mooi, interessant en leuk. Alleen nooit wat mee gedaan, want waar vindt je dit soort muzikanten...

Toen kreeg ik een vriendinnetje. Dat met dat vriendinnetje begon ik wat samen te spelen, en zij nam me mee naar Gooik. Daar vond ik eerst geen kut aan, al die muzikanten die veel te eenvoudige dingen speelden, op een podium, in hun eentje, met van die ellenlange veel te saaie verhalen tussendoor... Kwam er een keertje een band, dan was dat van die folkrock (volksmuziek met een scheurende gitaar) waarbij ik voornamenlijk het gevoel had naar een mislukte amateurpopband te kijken en te luisteren. Maar 's avonds, samenspelen met veel te veel belgisch bier, dat werd al ietsjes beter!

En toen reisden we door naar saint chartier... Al ik 't samenspelen al enigzins draaglijk vondt, werd ik hier toch echt helemaal overtuigd. Dit was leukleukleuk! Goeie muzikanten, gemakkelijk meespelen, en er toch wat leuks van kunnen maken, tot het toppunt: met 15 violisten, 5 doedelzakken, en een stuk of wat gitaarachtigen en banjo en weet ik veel 20 minuten één deun spelen, terwijl om je heen de mensen dansen, zingen, spelen, FAAANTASTISCH...

Toch blijf ik wel zeer sceptisch over de muziek die ik luister en ga ik niet snel naar een concert. Veel van de muziek die Squirl of Cooper mij voorschoteld vindt ik te oninteressant om naar te luisteren (tenzij om ;t na te spelen en er zelf iets mee te doen), hoewel ik moet toegeven dat ik zelfs aan Ambrozijn moest wennen voordat ik er iets mee kon. Nu zijn mijn toppers toch wel Follia!, Ambrozijn, Olla Vogala, Red Dog Green Dog (AANRADER!!!) Tapage, en soms ineens iets wat ik hoor (ik ben nog steeds op zoek naar een project dat 'east meets west' heet)... En ik probeer natuurlijk zelf muziek te maken die ik ook erg graag hoor en zoals ik vindt dat hedendaagse folk zou moeten klinken! (lukt nog steeds niet helemaal, maar we zijn op weg!)

Tot mijn eigen verbijstering werdt ik afgelopen saint chartier zelf ontzettend vrolijk en blij van een galicische doedelzakband (je weet wel, die harde jankers) die ik twee jaar eerder zo veel mogelijk ontweek... Ik leer dus wel luisteren!

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 11:44 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Dit wordt wel een beetje een lang stukje over mijn bekering tot het heilige bal maar de bijbel is ook niet in twee regels samen te vatten (ik ben wel benieuwd wie dat zou kunnen).

Het begon 5 jaar geleden bij Mamamini :cow: :

Bij een kringloopwinkel Mamamini, die toen nog leuke dingen had, kocht ik een langspeelplaat van de groep de Perelaar van Marita Kruijswijck. hij kostte maar 1 gulden dus daar kon je je geen buil aan vallen. Ik lachte me dood om de nummers die er opstonden. "Jan kom kietel mij" :laughing: was m'n favoriet. Verder "Prins Robbert", "Blauw garen en koperdraed", 'Bravade'. Allemaal prachtig uitgevoerd met mooie arrangementen en goeie muzikanten. Nog steeds een plaat die ik regelmatig draai. Er zat ook een boekje bij met de melodie?n op notenschrift en een beschrijving van de bijbehorende dansen zoals de Langdans en de Madlot. Maar naar dat laatste keek ik natuurlijk niet :sick: .

Het scheen mij toe dat een accordeon wel het ultieme volksmuziekinstrument was. Dus ik kocht een Delicia-Accordeon en ging hard oefenen. Vanaf het eerste moment vond ik het een geweldig instrument. Ik begon een muziekduo met een vriend van mij "De Oranjerondo's" later veranderde dat in "de Bosbessenrondo's" (naargelang het soort koeken die we bij de repetities verorberden) :sick: . Uiteindelijk werd het "de Acoustini's" :happy: . Daarmee speelden we onversneden Hoempa-muziek. Dwz Polka's, nederlandse volksliedjes en dansen (de Boerenschots l en ll, de Boanopstekker, Jan Koop mij Kermis, Ain wol noar zien noaber tou etc. etc.). We speelden ook Klezmer (de Kosh Kale Mazltof). Het was altijd gigantisch lachen :biggrin: .
En we kregen er nog optredens mee ook :dancing: .

Bij een van die optredens werd ons gevraagd of we ook een Middeleeuws feestje zouden kunnen opluisteren in Jorwerd Friesland. We speelden immers uitsluitend stampmuziek en drankliederen.

Voor een fiks bedrag zegden we toe dat het helemaal in orde zou komen :liar: . Ik had nog wel een boekje met "merck toch hoe sterck" er in en we konden ook nog wel een paar gastmuzikanten regelen die middeleeuwse instrumenten konden spelen zoals blokfluit, dwarsfluit en viool.

Twee fluitspelende dames waren inderdaad snel gevonden (Plienemuis en Paddelkwanskje) :kiss: :kiss: . Maar violistes bleken dunner gezaaid dan ik gehoopt had. Ik moest echt op zoek :worried: .

Het lot was mij goed gezind: mijn oog viel op een aankondiging in de Groninger Gezinsbode dat er vijf (!) vioolspelende schoonheden :kiss: :kiss: :kiss: :kiss: :kiss: uit Zweden luisterend naar de naam Plommon in Groningen zouden optreden. Daar zou ik zeker kunnen shoppen voor één of meerdere violistes of desnoods een violist als het tegenzat.

Het Plommon optreden was geweldig :dancing: en de dames leken me stuk voor stuk een aanwinst voor mijn band :kiss: . Helaas maakte de taalbari?rre het mij onmogelijk om uit te leggen wat mijn preciese bedoelingen waren zodat ik in de pauze uit de kleedkamer van het Zweedse vijftal verwijderd werd door een Arnold Schwarzenegger-achtige kleerkast :sad:: (een prima beul dacht ik nog).

Na de pauze keek ik de zaal eens rond en schatte in dat zeker 50% van de aanwezigen een viool vast kon houden en misschien nog wel kon aanstrijken ook. Ik besloot om gewoon maar wat mensen te vragen na het concert :idea: .

Ik sprak een jongeman aan met een breugheliaans voorkomen en woest haar die mij ook nog wel geschikt leek als nar :laughing: . Mijn vraag of hij in staat was een viool vast te houden en te bestrijken beantwoordde hij na een kort moment van innerlijke twijfel bevestigend en al snel was een afspraak voor een auditie gemaakt.

De violist, de intimi zullen begrijpen dat het hier over Mota gaat, kwam mede dankzij zijn zeer middeleeuwse wijze van vioolspelen, die hij zelf geheel ten overvloede als 'krassen' kenschetste, glansrijk door de auditie :applause: . Een andere reden dat we hem graag wilden hebben was dat hij toegang had tot het voor ons duistere wereldje van de volksmuziek. Ook beheerste hij enkele middeleeuwse tophits als Calabaca en Tourdion. Beide nummers hebben we ook gezongen op onze uitvoering in de dorpskroeg van Jorwerd :cool: .

De rest van het verhaal is bekend. Mota wist mij te enthousiasmeren voor het festival van Gooik. Dat was allemaal heel gezellig. Veel aardige vlamingen, belgisch bier en ....... 's avonds laat werd er bal gedanst. Tijdens die zomernachten in Gooik zag ik het licht. Op mijn bergschoenen de bourr?e dansend wist ik: Dit is wat we in Groningen nodig hebben. Hallelujah! :hug:

De tweede keer dat ik het licht zag was toen ik de familie Cajon muziek zag maken tijdens een nogal bezadigde nostalgische instrumentendag in Orvelte. Het was maar 1 minuut want toen moesten ze hun instrumenten inpakken vanwege een enorme zondvloed die uit de hemel neerdaalde. Maar het contact was gelegd :hug: . En zie ........... God zag dat het goed was. :laughing: :laughing: :laughing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2003 11:07 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Ik zag het licht :idea: in 1992 toen ik voor de eerste keer in St. Chartier kwam. Mijn vader ging daar al jaren heen en we spraken die zomer spontaan af -tijdens een etentje in mijn studentenkamer- dat ik in Frankrijk langs zou komen. Want ik zou dan toch op doorreis naar Baskenland zijn om daar een kasteel te restaureren (toen nog vrijwillig, tegenwoordig word ik daarvoor betaald) en dan kon ik mooi even uitstappen in Chateauroux.
Zo gezegd zo gedaan, ik arriveerde op de een na laatste dag van het festival en werd direct door Petra (uit Terneuzen) de dansvloer op gesleurd. :dancing:
Het was voor mij (om meerdere redenen) een bijzondere vakantie, daar in het midden van Frankrijk met mijn vader en Ria in een tentje, terwijl om je heen de doedelzakken van geen ophouden weten. Ik heb zelfs die eerste keer op de doedelzak van Bert gespeeld (er is een foto van!) maar toch heeft het 10 jaar geduurd voor ik besloot zelf doedelzak te gaan spelen. Ik had in die tijd voldoende aan mijn sax, ik deed workshops jazz en salsa en improvisaties en zat in verschillende bandjes. In de tussentijd ging ik wel elk jaar dansen op St. Chartier want eenmaal daarmee besmet kom je er nooit meer vanaf. Ben in 1992 meteen maar op stage in Gooik geweest en herinner me vooral de laatste ochtend dat we iedereen wakker gingen spelen op de camping.
Op een gegeven moment ben ik door Petra opgegeven voor een workshop klezmer in St Michielsgestel. Dat vond ik zo leuk dat ik dat vaker ben gaan doen. Na Klezmer volgde onder andere een workshop Turkse muziek, daarna heb ik me opgegeven voor een cursus klezmer op de muziekschool in Utrecht...alwaar ik Scorda :rose: heb ontmoet.
Toen ik twee jaar geleden een beginnersworkshop bij Frans Hattink ben gaan doen was ik direct gegrepen door het instrument. Of liever gezegd, het instrument greep mij en liet niet meer los.
Sinds ik op een D&D weekend in St Michielsgestel Cooper tegenkwam die in Utrecht bleek te wonen en wel een keer wilde samenspelen, speel ik ook op mijn sax volksmuziek. Dezelfde Cooper is er ook verantwoordelijk voor dat ik naar Schier ben gegaan en nu een enorme telefoonrekening ga krijgen vanwege dit forum.
That's all folks :cool:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 29, 2003 11:44 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
zo, heeft iedereen hier al wat gemeld?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 30, 2003 8:53 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
zo, heeft iedereen hier al wat gemeld?
W


Nee, ik nog niet...

Maar ik heb ook niet het idee dat ik het licht gezien heb..Gaat ook niet gebeuren denk ik.

Ik ben niet zo'n folkfreak geloof ik. Vind het wel leuk, maar niet te veel en vooral niet te lang achter elkaar.
Ik vind het vooral live leuk om te luisteren en te spelen (en te dansen), maar het is niet zo dat ik thuis voortdurend volksmuziek draai.

In tegenstelling tot sommige anderen van dit forum, vind ik namelijk dat volksmuziek niet alle emoties goed kan vertolken. Of ik ben het in elk geval nog niet tegen gekomen. Vooral woede hoor ik niet in volksmuziek. Of dingen als wanhoop en onrust. Alhoewel je die laatste twee nog wel in bijv. zigeunermuziek hoort.
Maar om bepaalde emoties te horen en te herkennen, daar heb ik toch echt Bj?rk of P.J. Harvey voor nodig.
En om te ontspannen vind ik lounge erg fijn. Lekker zo'n beat :dancing:

Dus voor mij is volksmuziek niet het licht, maar wel leuk.
Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? :happy:

Sandra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 30, 2003 11:11 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
zeeroversandra schreef:
Maar ik heb ook niet het idee dat ik het licht gezien heb..Gaat ook niet gebeuren denk ik.

Ik ben niet zo'n folkfreak geloof ik. Vind het wel leuk, maar niet te veel en vooral niet te lang achter elkaar.
Ik vind het vooral live leuk om te luisteren en te spelen (en te dansen), maar het is niet zo dat ik thuis voortdurend volksmuziek draai.

In tegenstelling tot sommige anderen van dit forum, vind ik namelijk dat volksmuziek niet alle emoties goed kan vertolken. Of ik ben het in elk geval nog niet tegen gekomen. Vooral woede hoor ik niet in volksmuziek. Of dingen als wanhoop en onrust. Alhoewel je die laatste twee nog wel in bijv. zigeunermuziek hoort.
Maar om bepaalde emoties te horen en te herkennen, daar heb ik toch echt Bj?rk of P.J. Harvey voor nodig.
En om te ontspannen vind ik lounge erg fijn. Lekker zo'n beat :dancing:

Dus voor mij is volksmuziek niet het licht, maar wel leuk.
Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? :happy:

Sandra


Wat mij betreft kan er niet genoeg in de kerk gevloekt worden :devilish:

Op het gevaar af de topic volkomen uit het lood te slaan: Er zit wel wat in, wat je zegt. De meeste volksmuziek is gemaakt om te dansen en is vooral ritmisch en vrolijk. De enige uitzonderingen die ik ken zijn marsen (moeten vooral stoer en militant klinken) en slow airs (die nogal treurig kunnen zijn). In de liederen vind je wel meer emoties, ik ken vooral een paar Jiddische liedjes waar de wanhoop vanaf springt (maar die zijn dan ook in het beruchte getto van Warschau geschreven tijdens WO II).

Maar als ik het begrip volksmuziek breder interpreteer kom ik in de moderne groepen met dance- en rockinvloeden wel veel interessant spul tegen. "Min Skog" van Hedningarna is een pisnijdig nummer dat begint met het gegrom van een kettingzaag, waarna zware drums een polskaritme inzetten waarop vervolgens een overstuurde nickelharpa speelt. Ahhh wat lekker...

Maar wat boze-muziek-met-traditionele-elementen betreft spant Fun-Da-Mental wat mij betreft de kroon. Dat is een Brits-Pakistaanse hiphopgroep (mede-grondleggers van de zgn Asian Underground) die zich vooral heel boos maakt over De Toestand In De Wereld. Ze gebruiken allemaal samples uit Bollywood-films en werken samen met tabla-spelers en qawwali-zangers. Qawwali is een Pakistaanse sufistische zangtraditie, waarvan Nusrat Fateh Ali Khan de bekendste is. Het geheel klinkt vooral heel boos en heel aggressief, en het grappige is dat die hoge Bollywood-stemmetjes dat juist versterken.

Ik heb op mijn site een zgn zeepkist waar ik korte stukje schrijf over muziek, gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik heb daar gisteren een stukje over Fun-Da-Mental aan toegevoegd.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 318 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling