mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 11:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Daar wil ik wel naar toe!
Poll eindigt op zo maart 18, 2012 10:07 pm
Komt dat wicht oet Beijum nait? 30%  30%  [ 3 ]
alleen als ze de hele avond mazurka's spelen. 0%  0%  [ 0 ]
Ik ben geloof ik een beetje balmoe.... 10%  10%  [ 1 ]
als je alleen voor het bier komt krijg je dan korting? 0%  0%  [ 0 ]
Ik reserveer een stuk chocolade-citroentaart bij de Té 20%  20%  [ 2 ]
Weet nog niet zeker hoor! 0%  0%  [ 0 ]
Met wie kan ik meerijden vanuit Maastricht? 10%  10%  [ 1 ]
uit het hoofd spelen 0%  0%  [ 0 ]
Ik wil niet in bad.... 10%  10%  [ 1 ]
eerst effe een Roland kopen 0%  0%  [ 0 ]
pipo koeien! 20%  20%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 10
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 04, 2012 10:07 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
a.s. zaterdag even de trein naar het noorden pakken voor een onvergetelijk, uniek spansbal met Té, Predzels en the William Project.

Gebruikelijke zaal.
Zelfde tijd als anders (19.00 uur openen onze deuren).
entrée: ja.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 8:14 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Hé, Té met Predzels is best een goeie combi, realiseer ik me nu ;~)

Voor meer info over Predzels: https://www.facebook.com/pages/Predzels ... 57?sk=wall

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 09, 2012 12:44 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik hoor net dat het waarschijnlijk heel druk gaat worden :~)
Er zijn zelfs al tien reserveringen (meestal wordt er niet gereserveerd).

'k heb vanochtend het bier, de Black Fox cider en de Vermador wijn naar de muziekschool gebracht, dus dat gedeelte komt ook goed.

Tot morgen :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 09, 2012 9:52 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Zijn Predzels klaar voor het bal? :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 09, 2012 10:12 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
Verdikkeme, ik heb jullie bal over het hoofd gezien en nu kan ik niet :crying:

Veel plezier zaterdag!!! En zet 'm op, Pretzels!!!! :hug: :applause:
Graag filmpjes op het forum zodat we van een afstandje mee kunnen genieten... :dancing: :hug:
:mota: die is leuk , die mota!

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 10, 2012 10:10 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Predzels is er niet echt klaar voor, maar volgens mij hoort dat zo bij een eerste optredentje ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 10, 2012 3:18 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Helaas moeten we Campie vanavond missen :(
Voor het eerst in tig jaar dat Campie er niet bij is.

We missen je Campie, tot het volgende bal! :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 10, 2012 3:31 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
De trein rijdt gestaag noordwaarts, zodat er straks Té bij de Predzels is. Wij kijken alvast uit naar een smakelijk bal (sprekende voor de andere Té'tjes ergens op de snelweg) :blush:

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2012 8:00 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Helaas moeten we Campie vanavond missen :(
Voor het eerst in tig jaar dat Campie er niet bij is.

We missen je Campie, tot het volgende bal! :hug:

Wat ik vanmorgen miste was het geluid van Theun aan de andere kant van de gang.

Dankjewel Zeerover en ik heb :hug: gemist.

(waar is nu dat emoticon van die lachende boer?)

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2012 6:55 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Wauw, ik ben fan van Té! :~)

Ik had ze nog niet gezien (ja, hoe is het mogelijk, ik weet het... :blush:).
Wel filmpjes gezien, maar daar komt de muziek niet zo goed op over als in het echt. Supermooie muziek, mooie melodieën, mooie arrangementen. 'k heb echt zitten genieten :~)
'k was nogal moe, dus het grootste deel ook letterlijk zitten genieten (met ogen dicht). Maar ook een wals-in-vijf gedanst die supertof was. 'k geloof dat er effecten in verwerkt zaten. Dat kan soms gekunsteld overkomen (vind ik), maar dat was in dit geval niet zo. Heel mooi en natuurlijk verwerkt, het paste echt bij het verhaal van de muziek. 'k had het gevoel in een soort film te dansen, waarin van alles gebeurde. Dank! :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2012 9:01 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik sluit me helemaal bij Zeerover aan. Ook ik heb de kop vol Té! Een jaar of 5 geleden hadden we hier op het forum nog volop de discussie: hoe krijgen we het niveau van de Nederlandse balfolk op het niveau van de belgische balbands . Na gisteravond stel ik de vraag: zijn er belgische bands die het niveau van Té evenaren?

Vorig jaar als een komeet neergedaald uit de Tilburgse conservatoriumhemel is Té inmiddels naast de Gonnagles en Lirio het 3e internationaal serieus te nemen balfolkprodukt van vaderlandse bodem.
:applause:
Hun arrangementen zijn uitgekiend, de sound is transparant en rijk en de muziek is één en al dansbare energie. De technische vaardigheid van Niek van Uden op knopaccordeon en Conny Esbach op klarinet geven de band meteen een professioneel statuur. Autodidact Sander van der Schaaf op gitaar weet door zijn jarenlange ervaring met Lirio en zijn aangeboren gevoel voor drive de andere twee uitstekend bij te benen of moet ik juist zeggen op te zwepen. Hij heeft bovendien hard gewerkt aan zijn kwaliteiten als solist en zijn solospel in een Hot club de France achtige scottische gaat hem buitengewoon goed af. De effectpedalen die hij mee heeft gebracht worden op smaakvolle wijze gebruikt en kruiden het toch al fraaie bandgeluid op aangename wijze. Het contact van de band met de zaal is ook goed en wordt zelfs nog beter als Sander met een turkse Davul (grote trom) tussen de dansers doorloopt en hen met schrikbarend harde trommelslagen tot grotere dansinspanningen aanspoort. :worried:

Bijzonder ook om Conny Esbach, die opgroeide in Grunn, eens op het Grunns Spansbal te hebben. Nu is Groningen altijd al een stad van klarinettisten geweest getuige onder meer de klarinetcoryfee die Sidaro in z’n gelederen heeft maar wat Conny in Tilburg heeft bijgeleerd op de ‘stick’ ontstijgt het mollebonenniveau toch in ruime mate. Grauwen, snauwen, grommen, sneren, gieren, overkoken, scheuren, wat een geluid weet zij uit de klarinet te halen! Ze speelt echt met ‘soul’ misschien is dat nog de beste omschrijving. Al zegt Martijn dat het gewoon aan een dikker rietje ligt :wink: (en aan een geavanceerd effectpedaal met spacy geluidjes).

Het zelfde geldt ongeveer voor Niek, zijn accordeon kan klinken als een kerkorgel of als een libelle die door de zomeravond zoemt en zijn bassen maken een bassist overbodig. Dat laatste dankt hij onder meer aan de twee 16-voeten waaruit zijn bassen opgebouwd zijn, maar laat ik niet in jargon vervallen. Het is al rampzalig genoeg dat dermate goedgeschoolde accordeonisten de balfolkpodia op heden gaan bevolken.
:crying:

Tot zover mijn korte lofzang over de band Té. We hadden ook nog twee andere bandjes op het podium staan die het bespreken meer dan waard zijn.

Spansbal Grunn heeft altijd een plek willen bieden aan nieuwe, beginnende projectjes. Goed om dat te stimuleren en bovendien ook altijd heel spannend om naar te luisteren. Dit keer mocht Predzels een eerste poging doen om iets te laten horen op het podium. Predzels bestaat uit Jantien Schaap (viool en bas) en Sandra de Jong. Sinds een paar maanden spelen ze regelmatig samen en dat begon dusdanig leuk te klinken dat ze het tijd werd voor een kleine try-out. :cool:
Na de dansuitleg konden wij zo genieten van 2 mazurka’s, een jig en een scottisch. De combinatie van Sandra’s nieuwe trekharmonica met Jantien’s viool klonk fantastisch. En helemaal als er tweede stemmen bedacht waren. Sinds een maand of 3 speelt Jantien ook op een Bulgaarse peervormige contrabas. Die paste ook prachtig bij het ingetogen harmonicaspel van Sandra. Vooral in de laatste mazurka. De bas was versterkt door er een condensator mic voor te zetten en dat klonk prima. Hopelijk hebben ze de volgende keer wat meer nummers. :applause:

De volgende verrassing van de avond was het William project. 3 geroutineerde muzikanten uit de Gonnagles gelederen improviseerden een hele dansset bij elkaar. Als ze de draad kwijt raakten las Moes snel een gedicht voor en dan werd het nog heel leerzaam: ‘de geur van sneeuw is koud’. Het lijkt me heel uitdagend en spannend om in zo’n setting het bal in te gaan. Goed naar elkaar luisteren, elkaar aanvullen, ondersteunen en wel steeds een adequaat antwoord klaar hebben om de dialoog te vervolgen. Het lukte ze wonderwel. Naarmate de set vorderde kwam er meer vanzelfsprekendheid en schwung in de muziek. :dancing:

De basis werd gevormd door Erik die een stuwende accordeonbegeleiding neerzette waar de viool van Moes en de trompet van Frank dan overheen konden borduren. Een prettig open geluid met genoeg verrassingen om te blijven boeien. In hun laatste bourrée lieten ze zich lekker opzwepen door de dansfratsen van Niek en Wen en het publiek beloonde deze uitbarsting dan ook met een donderend applaus. Heerlijke dansmuziek, soms hallucinerend en introvert dan weer uitbundig en met een groove. Ze kunnen zonder problemen een avondje voor de Gonnagles invallen. :cool:

Na het William Project het reeds vermelde knaloptreden van Té en dan was er in het laatste halfuurtje nog tijd voor een spontane sessie van alle muzikanten midden op de dansvloer. Zoiets geeft meteen weer een hele andere, intieme sfeer als de dansers om de muzikanten heendansen die ondertussen elkaar aankijken om een solootje af te dwingen. Dat kan alleen in Grunn! :biggrin:

Bij de traditionele slotcercle bleken er ineens nog heel veel dansers in de zaal te zijn want er stond ineens een grote cirkel. Een mooie afsluiter voor een avond met veel dansers, veel mooie muziek en een erg fijne sfeer. We zijn erg blij dat we dit hoogstaande culturele evenement nog altijd in samenwerking met de stedelijke muziekschool Groningen kunnen organiseren (ondanks de bezuinigingen). Broeva!
:hug: :love: :kiss: :dancing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2012 9:14 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Leuk ook om te merken dat de danslessen in Groningen z'n vruchten afwerpen. Ik was (blij) verrast hoeveel mensen er een wals-in-vijf, een kost-ar-choat en een tricot (zonder pink-blessures) aan het dansen waren.

Supergoede sfeer weer (zoals altijd in Grunn :~) ). En heerlijke taart.... Citroen-mascarpone en chocolade-aardbei-mascarpone. Een traditie die het vorige bal is ingezet en heel succesvol is. Zo tegen een uur of half elf, valt iedereen massaal aan op de taart.
En dank aan het meisje wat nog een zelf-gebakken halve taart kwam doneren, waarbij de opbrengst volledig naar het bal mocht gaan! :hug: Super.

Dank ook voor de gelegenheid voor Predzels om een try-outje te mogen doen. :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2012 9:56 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Zie mijn (matige) balfoto's op: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3516930645250.165378.1331511356&type=1&l=153bb78b02

(Volgende keer is Campie er weer) :blush: [/url]

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2012 10:21 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
Lang, lang geleden dat ik hier iets van me heb laten horen, maar na dit spetterende bal in Groningen ben ik verleid om even wat achter te laten:

Tourdion, als frontman spreek ik jou maar even aan, maar de hele organisatie behoort dit lof toe!
Wat was het weer een heerlijk bal! Ik kom altijd met veel plezier naar Groningen, daar waar de herinneringen van Spanscel noord en de folkguerilla en spanseieren in de appelstraat zijn geboren! Er gaat (bijna) niets boven Groningen (alhoewel er ook spanseieren in 't zielhoes in Noordpolderzijl zijn... :) )
Ik hoop dat dit stukje balfolkcultuur nog lang mag blijven bestaan en dat er nog veel heerlijke bands komen spelen, ik reis graag weer af naar het Noorden!

_________________
Mevrouw bij de biomarktkraam: Zijn die tomaten lekker? Wat denkt U zelf, zegt de verkoper, het is december, ze komen uit spanje en ze zijn oranje...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 12, 2012 10:28 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Leuk om het avatar van Wirtex hier weer eens te zien! :hug:

Het forum herleeft!

Ik heb een geheime link doorgekregen met een opname van misschien wel het hoogtepunt van het bal: het gezamenlijk spelen en zingen van la Guinguette midden op de dansvloer:

http://www.youtube.com/watch?v=sJhS3h8e_Ys

(alleen voor intern gebruik met dan aan Hans van den Brand).

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling