mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 7:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do maart 22, 2012 1:15 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Zaterdag 28 april is het weer zo ver, het volgende Musketonbal. Met als eerste naam Tribal Jaze http://www.youtube.com/watch?v=puATP7bm ... re=related

http://www.balfolk.nl/agenda.php?bal=732

En 's middags zijn er ook weer workshops. Aan de muziekworkshop wordt nog gepuzzeld, maar de dansworkshop is er al:

Citaat:
De bourree is een dans die als je hem op een bal ziet, vrij simpel lijkt. Een paar keer naar elkaar en uit elkaar huppelen, en daarna een paar keer oversteken. Iedereen danst hem zo mee, maar hij wordt ook redelijk snel een beetje saai.

Maar als je dan een keer een goede bourree-workshop volgt en de 'echte bourree' aangeleerd krijgt, blijkt dat de pasjes best ingewikkeld zijn. De bourree zoals die oorspronkelijk in de Berry (Centraal Frankrijk) gedanst wordt, is een dans met een superfijne kadans, waarmee je vervolgens ook weer heel leuk kan gaan spelen. Veel dansers zijn door de echte pasjes van de bourree (de zinzin/het voorsorteren) te leren, deze dans enorm gaan herwaarderen.

Dat is wat we jullie deze middag willen bieden: nieuwe inzichten in en het echte gevoel van de bourree. En daarvoor laten we een bourree-expert uit Belgie komen: Michaela Marginet. Ze was al vaak in Enschede op de dansstage om ons de bourree te leren, maar afgelopen jaar hebben we haar moeten missen. Daarom komt ze nu alsnog. Michaela is heel duidelijk in haar manier van uitleggen, en veel van de Nederlandse dansdocenten hebben de bourree van haar geleerd.

De workshop duurt van 13 tot 17 en eerst zal de basispas uitgeplozen worden. In de loop van de workshop zullen we steeds meer elementjes aangereikt krijgen om mee te gaan spelen en zullen we wellicht ook toekomen aan variaties met z'n vieren. De workshop is geschikt voor iedereen die nog nooit een bourree heeft gedanst of geleerd, maar zeker ook voor mensen die al wel langer de bourree dansen en die typische kadans nog beter onder de knie willen krijgen. De bourree is namelijk een dans die men niet na 1 workshop of een paar lesjes beheerst, er blijft altijd weer meer te leren en te verdiepen over.


Meer info en aanmelden: http://www.balfolk.nl/workshops.php?workshop=123

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2012 5:42 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Voor de workshop 28 april (Bourree door Michaela) zijn nu 20 aanmeldingen. Dat is best prima, maar toch verbaast het me een beetje dat er 'maar' 20 deelnemers zijn. (Dit kan heel goed een hersenkronkel van mij zijn, maar juist daarom zet ik die kronkels hier even neer.)

* Ik hou ontzettend van de bourree
* Maar daarvoor heb ik wel eerst die basis echt moeten leren/de kadans moeten voelen. Dat heen en weer huppelen dat ik ooit ook deed, vond ik maar niets..
* Michaela is een supergoede docent, zij heeft menig Nederlandse danser de bourree geleerd
* Alle niveaus kunnen nog genoeg uit deze workshop halen, ook al gaan we redelijk basis dingen doen (ikzelf zeker ook)

Deze puntjes samen genomen zou iedereen aan deze workshop deel moeten willen nemen. Maar waarom doet dan niet iedereen dat?

Zijn jullie prima tevreden met de bourree zoals je die danst (of zonder dat je hem danst) en hoef je niet zo nodig die verslavende kadans gevoeld te hebben?
Of is er een andere reden?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2012 8:27 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 8:13 am
Berichten: 172
Woonplaats: Wageningen
Ik vind de bourree ook een fantastische dans, zeker als je ziet hoe sommige mensen hem op Gennetines dansen. Er zijn maar weinig mensen in Nederland die de bourree op zulk hoog niveau dansen.

Ik denk dat veel mensen in Nederland de bourree niet zo'n leuke dans vinden. Ik heb dat ook een tijdje gehad, maar ik kan niet precies uitleggen waarom.. Misschien omdat er zo weinig mensen in Nederland echt góed de bourree dansen, dat ze daardoor niet zien hoe gaaf het kan zijn en daardoor niet de inspiratie hebben om eraan te werken. Het lijkt mij vrij lastig om de kijk van mensen op de bourree te veranderen, maar dat zou denk ik wel nodig zijn om bourreeworkshops populairder te maken.

Specifiek over deze workshop, ik denk dat veel mensen denken dat ze de basispas al kunnen, en dus geen workshop 'nodig' hebben? Het zou mogelijk kunnen helpen om meer de nadruk te leggen op bourrees met z'n vieren, want volgens mij vinden mensen dat wel leuk (en dan stiekem toch de helft van de workshop besteden aan de basispas ;)).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2012 8:41 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik vind de bourrée een superleuke dans en kan 'm helaas zelf niet echt.
Kan er heel erg van genieten om te kijken naar mensen die 'm mooi dansen en zou dat zelf ook graag willen.

Maar het past niet tussen m'n andere bezigheden om ervoor naar Utrecht te komen. Vandaar. :~)

Als muzikant ben ik niet zo van de dansworkshops (geen tijd om alles goed te doen ;) ) maar de bourrée is wel een uitzondering misschien. Ooit eens een keer.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 8:03 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
Louise, ik kan me van jouw lessen goed herinneren dat we de bourree basispas al uit den treure moesten oefenen, dus volgens mij beheers ik dat wel. Wel merk ik dat het toch wat minder wordt omdat ik de bourree zelden dans op een bal: ik vind het in de Moira en de Musketon meestal te druk op de dansvloer bij een bourree (wel een teken dat ie populair is); teveel botsingen met andere koppels, waardoor de lol er voor mij afgaat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 10:56 am 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma feb 13, 2012 10:34 pm
Berichten: 8
Ik heb best wel lang zitten dubben en uiteindelijk besloten niet te gaan omdat ik me had voorgenomen wat minder geld aan dansen uit te geven ivm de festivals die eraan komen & het feit dat ik vanaf september geen stufi meer krijg, maar het lijkt me nog steeds heel leuk. :/ Dilemma's...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 1:23 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik speel even advocaat van de duivel, want Michaela is een goede docent en ik vinde de bourée echt een geweldige dans maar:

1. Ik vrees dat het tegenwoordig de meeste mensen niet (meer) bereid zijn (veel) moeite te doen/geld uit te geven om iets (goed) te leren.
2 . De balfolk koestert het imago dat iedereen alles zomaar kan/mag meedoen - dus waarom zou je op cursus gaan?
3. De manier waarop doorgaans op bals de Bourrée wordt uitgevoerd is geen reclame voor deze prachtige dans.

Zo werd mijn bril ooit eens van mijn neus geschopt door iemand die vond dat 'ie best karate-trappen mocht doen in de Bourée. Het was immers balfolk, en hij vond dat leuk, dus mocht dat.

Voilà drie redenen om geen deel te nemen aan de workshop.
Overigens zou ik graag meedoen maar ik kan helaas niet.
Iedereen die wel gaat: veel plezier alvast!

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 6:40 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Een reden om wel te gaan: je krijgt de kans om te dansen op de muziek van een zeer goede muzikant. Bourrées dansen op muziek die de dans geen recht doet is ook niets aan. Profiteer dus van het feit dat Christian D'Huyvetter naar Utrecht komt!

(Verder vind ik 20 overigens een prachtig aantal, Louise, ik weet niet waar je aan gewend bent? Met meer dan een man of 25 wordt het snel massaal!)

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 6:47 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Hele simpele reden dat ik niet ga: ik zit midden in een verhuizing. Anders had ik het zeker leuk gevonden. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 7:18 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 13, 2007 1:50 pm
Berichten: 982
Woonplaats: Kost Ar' Wageningen
In het begin moest ik eerlijk gezegd (ook) aan de bourrée wennen.
Maar toen ik zag hoeveel plezier mensen als Lijntje hadden, ging het dagen.
In ieder geval is de muzikale vonk van de bourrée overgeslagen!
Het is een heerlijke kadans om mee te spelen.
Daarom was het erg prettig om van Michaëla een bourréeworkshop te volgen (dansstage).
Ik heb toen een keer goed aan de beginselen van de bourrée kunnnen ruiken.
Voor mij persoonlijk is tijd de beperkende factor.
Anders had ik me zeker ingeschreven voor mijn vervolg bij Michaëla!

_________________
Stoomwals en IJsschottisch


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 10:24 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Zit er een maximum aan Louise? Ik moet nog even kijken hoe de dagen uit gaan vallen en moet sowieso 's avonds weer in Brabant zijn. Maar het is wel vakantie en dus tijd voor leuke dingen ;)

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 3:03 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Voor een bourree workshop maakt het niet zoveel uit hoeveel mensen er meedoen. Natuurlijk wordt het op een gegeven moment wat massaler, maar het max zit op 40 ofzo, daarna wordt de ruimte de beperkende factor. Maar ik verwacht dat het misschien rond de 25 blijft hangen.

20 is natuurlijk ook helemaal prima :-) Het is niet dat ik het aantal deelnemers niet ok vind, maar als je kijkt hoeveel mensen er naar bals komen, en hoeveel daarvan een bourree kunnen dansen :peace: dan hadden ik wel meer deelnemers verwacht.

En wat Saghws zegt is zeker waar, en dat zie ik niet perse als iets slechts: Dat imago dat je balfolk zomaar kan dan doen. Dat is namelijk ook de kracht van balfolk. En plezier blijft het allerbelangrijkste. 1e voorwaarde daaraan is wel dat je de rest van de dansvloer niet hindert en een 2e kanttekening is dat het dansen ook wel echt leuker wordt als je meer leert. Maar dat laatste is iets wat mensen pas geloven als ze meer geleerd hebben, en dat is een drempel die blijkbaar voor sommige mensen best hoog is.

Ach het wordt zowiezo een superfijne workshop, er zijn genoeg deelnemers om het financieel haalbaar te laten zijn en na de workshop zijn er weer 20 dansers die de bourree een beetje beter beheersen en het virus hopelijk kunnen verspreiden. :hug:

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:45 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: do jan 05, 2012 5:32 pm
Berichten: 22
Woonplaats: Barendrecht
Ik had wel heel graag aan de workshop mee willen doen,.. maar.. geld. =/

_________________
Fotografie en ontwerp: www.masque-obscura.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 2:56 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma feb 13, 2012 10:34 pm
Berichten: 8
Gezien de actuele politieke ontwikkelingen ben ik iets minder bang volgend jaar een hoop schulden te moeten maken, dus om dat te vieren kan er een workshop nog wel bij. :biggrin: Zijn er nog plaatsen vrij?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 29, 2012 9:59 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Wow, dat was me een feestje!
Wat Louise ook al zei op het podium tussendoor herkende ik heel goed: op BBF liep ik even binnen bij Tribal Jaze en was ik niet erg geinteresseerd, en nu begrijp ik waarom: je moet een heel concert bijwonen om meegenomen te worden in de sfeer die ze neerzetten en mee te komen in de juiste stemming. En dat is ze enorm goed gelukt wat mij betreft! Ik heb knalhard gedanst en vond alles wat ze deden even leuk :dancing: :cool:
Daarna was ik wel bekaf, dit was me wel een work-out (na ook al 3,5 uur gesport te hebben in de ochtend.. pfoe!), dus bij Bert en Tristan ben ik niet zo lang meer gebleven; jammer eigenlijk, want zij spelen ook heel mooie muziek. Maar voor mij op dat moment iets te veel een anti-climax. Christian Dhuyvetter heb ik helaas maar weinig van gehoord omdat ik na de initiatie nog gauw even moest eten.
Maar al met al vond ik het weer een supermooi feestje!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling