Louise schreef:
Dan de selectie die de organsiatie zou kunnen maken, dat is echt heel gevaarlijk. Aan de hand van de inschrijvingen en omschrijvingen kan ik heel weinig zeggen. Natuurlijk ken ik redelijk wat dansers, zeker degenen die les bij mij hebben. Maar als ik daarvan dan iemand zeg dat hij niet kan meedoen, en vervolgens doen er mensen mee die slechter dansen, maar ik kende ze niet dus kon dat niet inschatten, is dat wel een beetje stom.
...
Ik adviseer soms wel eens mensen dat deze workshop waarschijnlijk te hoog gegrepen voor ze zal zijn (of andersom ook). Maar ik zal niemand verbieden mee te doen, dat is vervolgens hun eigen keus. Heel soms maak ik daar wel eens uitzonderingen voor, zoals bij de mazurkaworkshop van pierre, waar we echt heel graag een heel hoog niveau zouden willen hebben.
(Dit is overigens ook een dilemma dat we altijd hebben in Enschede...)
Ik snap dat dit echt een lastig dilemma is. Als organisator wil je inderdaad niet mensen weigeren, maar je wilt ook niet dat de andere workshopgangers ontevreden worden door niveauverschillen. Ik vond de workshop van Pierre die je noemde eigenlijk een heel goed idee: je mag alleen de mazurka-workshop doen als je ook ten minste een van de andere workshops had gedaan. Mensen die een voorgaande workshop al lastig vonden konden zo zelf inschatten of ze het aan zouden kunnen, en de docent kon er zelf ook een oordeel over vellen.
Wat ik trouwens aan Enschede altijd zo goed vind, is de keuzes die niveau 3 & 4 hebben. Afgelopen jaar kon je (globaal gezien) ieder blok kiezen uit: variatie in de dans, bretons/bourree, iets nieuws/aparts en training in het samen dansen. Als je bij een blok merkt dat bijvoorbeeld het samen dansen te lastig is (ik heb begrepen dat niet iedereen Anatole kon volgen), dan kan je een volgend blok kiezen voor 'iets nieuws', waarbij iedereen blanco aan iets nieuws start.
Maar goed, dat is natuurlijk niet haalbaar op een enkele workshopmiddag.
Kees schreef:
Als je met een soort kortingensysteem voor gevorderden zou werken, zou ik het overwegen, maar 25 euro vind ik teveel voor gewoon dansen en heel misschien iets nieuws oppikken, omdat je altijd wel wat kan leren.
Ik vind dit eigenlijk niet zo'n heel gek idee. Als je een workshop koppeldansen hebt, kan het inderdaad erg nuttig zijn om bij bijvoorbeeld een begonners-groep een paar gevorderde dansers te hebben. Dan kan je misschien voorstellen om een paar dansers voor een kleine bijdrage (5 euro?) te laten komen. Die kunnen dan goedkoop een beetje extra dansen, en de andere workshopgangers hebben hier extra steun aan doordat de gevorderde dansers wat tips kunnen geven en soms letterlijk extra steun bieden.
Het enige probleem is dan natuurlijk de 'selectie'. Wanneer is iemand 'gevorderd' genoeg om zich hier voor op te geven? Je kunt het aan Enschede koppelen (je kan hiervoor gevraagd worden als je de dansstage in niveau 4 meedanst), maar dan sluit je wel weer dansers uit die niet op de dansstage komen en wel goed dansen. Nog los van de vraag of het rendabel is, natuurlijk.