mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 2:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 6:32 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
In het draadje over de bourée workshop volgend weekend vroeg Louise zich af waarom er 'maar' 20 inschrijvingen waren. En Saghws bedacht o.a. de volgende redenen:

Citaat:
1. Ik vrees dat het tegenwoordig de meeste mensen niet (meer) bereid zijn (veel) moeite te doen/geld uit te geven om iets (goed) te leren.
2 . De balfolk koestert het imago dat iedereen alles zomaar kan/mag meedoen - dus waarom zou je op cursus gaan?
3. De manier waarop doorgaans op bals de Bourrée wordt uitgevoerd is geen reclame voor deze prachtige dans.


Dit is een interessante discussie. Daarom maak ik er een nieuw draadje voor.

Als organisator is het namelijk soms moeilijk om te begrijpen waarom mensen juist wel of juist niet komen. Hier in Soissons hebben ze (ik was er toen nog niet) al eens workshops georganiseerd waarop heel veel mensen afkwamen en waarbij iedereen riep 'Volgend jaar weer!' En het jaar daarop moest de workshop worden afgelast wegens te weinig belangstelling.

Voor de dansworkshop op TEEU loopt het dit jaar niet storm, terwijl er vorig jaar 17 aanmeldingen waren (wat best een leuk aantal is, gezien het het feit dat de workshop een beetje eeen buitenbeentje is op een trekzakfestival). Iedereen riep "Ik kom volgend jaar terug" maar dat blijkt niet het geval.

Kortom: wat maakt dat je je wel of niet inschrijft voor een workshop? Heeft Sagwhs gelijk en willen mensen geen geld/moeite meer besteden aan het echt leren van iets? Komt het door de crisis? Ligt het aan het 'vrijblijvende imago' van de folk? Heb je na één workshop van een bepaald genre al het idée dat je het kan? Wil je alléén van die éne docent leshebben en denk je dat de rest niet de moeite waard is? Ga je alleen als er ook bal is met Naragonia en de Gonnagals? Ben je alleen geïnteresseerd in workshops koppeldansen? Of is het alleen maar zo dat het toevallig niet in je planning past, je last hebt van voorjaarsmoeheid of je budget op is?

Kortom, redenen te over. Ik ben benieuwd.

Fille


:rose:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 7:04 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Hoe ik altijd besluit om wel of niet naar een workshop te gaan:

1. Wat voor workshop is het en voor welk niveau.
Ik kijk meestal eerst naar niveau. Staat er beginners bij, dan haak ik eigenlijk al af. Vanaf half-gevorderd ga ik overwegen. Uitzondering maak ik natuurlijk voor een dans die ik nog niet ken. Vervolgens kijk ik naar de dans: is het interessant en past het bij wat ik al kan. Een scottish voor half-gevorderden zou ik bijvoorbeeld niet doen, terwijl ik een bourrée voor half-gevorderden wel zou doen.

2. Waar is de workshop?
Is het dichbij, ver weg? Reistijd en kosten/baten moeten wel tegen elkaar op wegen.

3. Wanneer is de workshop?
Ik moet wel kunnen natuurlijk. :)

4. Wie geeft de workshop?
Ja, ik kijk hier pas naar nádat ik de locatie weet. Wellicht dat ik mijn standpunt bij stapje twee dan wijzig. Ook werken bepaalde docenten meer of minder goed bij je. Als ik de docent niet heel interessant vind, dan haak ik makkerlijker af.

5. Wie gaan er nog meer?
Ik check op Facebook en Mota wie er nog meer gaan. Als ik twijfel en ik zie dat er een hoop leuke dansers gaan, kan dit de doorslag geven. Dit kan ook de andere kant op werken. Als ik naar een workshop ga voor koppeldansen en ik zie een hoop mensen die gaan terwijl ik daar eigenlijk niet zo graag mee dans, dan ga ik nog eens goed nadenken. Dat klinkt onaardig, maar als ik tijd en geld vrijmaak voor zo'n workshop wil ik niet met tegenzin dansen.
Dit gaat ook samen met stap 1: als ik zie dat er heel veel beginners/begonners zich hebben ingeschreven voor een workshop die half-gevorderd/gevorderd is, dan weet ik alweer hoe het gaat. Drie-kwart van de les uitleg omdat veel mensen iets nog niet kunnen, en de echte moeilijke dingen helemaal aan het eind met weinig tijd.

6. Wat kost het eigenlijk?
Tsja, ik ben allang geen student meer en ik werk. Tenzij een workshop buitensporig duur is, maakt dit me niet zo heel veel uit.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2012 7:06 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
In mijn geval moet je er niet teveel achter zoeken; helaaaas volg ik nu weer regulier onderwijs waardoor ik in de weekends meer moet voorbereiden. Het vorige halfjaar heb ik de gelegenheid genomen om de muziekworkshops te doen, ik vond dat ik in de eerste instantie nog niet toe was aan die van Pierre. Maar inmiddels ben ik wel in voor een herhaling van die serie... :).
Ik vind het juist super dat er zoveel workshops worden georganiseerd. (ik zit nog half om half te overwegen om as. Zaterdag te gaan, maar dat hangt nog even af van hoeveel ik deze week gedaan krijg...). Het is echt een fijne manier om toch nog wat extra verdieping van het dansen te geven als je geen les kunt volgen.
Ik heb absoluut niet het idee dat ik alles na 1 workshop al kan. Zo maakte de polska workshop op de stage alleen maar nieuwsgierig naar meer. Ik gadie dans echt nog niet op een bal proberen... ( eigenlijk wil ik gewoon weer op reguliere lessen, hopelijk lukt het om ze in Amsterdam te organiseren). De workshop onregelmatige walsen gaf voor mij vooral aanknopingspunten om verder te oefenen en de fouten die er bij mij waren ingeslopen er wat uit te krijgen- maar ik maak me echt niet de illusie dat ik ze nu opeens kan. Mbt de bouree, ik heb al eens eerder een workshop van Michaela gevolgd en dit is eigenlijk wel de ideale gelegenheid om dat weer eens op te halen...
En anders werd ik er op bals wel aan herinnerd dat ik nog veel te leren heb - door te kijken naar andere dansers en dansjes te dansen waarin het net niet lekker loopt omdat ik merk dat ik niet de ervaring/skills heb.
En in mijn geval dans ik de bourree alleen maar met mijn man of als ik specifiek word gevraagd omdat ik denk dat ik hem nog niet kan... :)

De dansworkshop van TEEU klinkt erg gaaf, maar ik kan dan geen vrij krijgen... Dat geldt trouwens ook voor gave muziekworkshops zoals de herfstweek etc.. En uiteraard, de financien tellen ook wel mee, je kunt niet ongelimiteerd naar workshops gaan. Doorgaans vind ik overigens dat balfolkwokshops heel gunstig geprijsd zijn - voor harpworkshops van een dagdeel ben je toch al gauw 60 euro kwijt terwijl je dat bij de balfolk bijna betaalt voor een heel weekend excl. overnachting/eten. Maar dan nog is het geld uiteraard een keertje op...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 8:44 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Wat de bouree-workshop betreft sluit ik mij aan bij wat Pim in het andere draadje zegt: Die komt in de lessen uitvoerig aan bod, terwijl ik hem op bals eigenlijk nauwelijks dans.

Wat meer in het algemeen denk ik dat Christine's redenen ook voor mij opgaan: Niveau, locatie, tijd, docent, andere deelnemers en prijs..
- Als er 'beginners' of juist 'vergevorderden' bij staat lijkt het me dat ik niet tot de doelgroep behoor. In het eerste geval weet ik niet of er iets nieuws verteld wordt en in het tweede geval gaat het waarschijnlijk zo snel dat ik er niks van leer.

- Wat betreft de docenten zijn er bij die heel goed les geven, maar er zijn er ook die bijvoorbeeld allerlei spannende variaties leren die je daarna toch nooit meer doet, of er zijn docenten met wie er gewoon geen klik is.

- En net als Christine probeer ik ook van te voren een indruk te krijgen wie er gaan, omdat het met sommige mensen heel fijn dansen is, terwijl er ook mensen zijn met wie ik liever niet dans. Dat heeft wat mij betreft minder met niveau te maken dan met het hebben van een 'klik'.

- Voeg daaraan toe dat het een dansje moet zijn dat ik ook wil leren: Een bouree valt misschien nog wel in die categorie, maar bij een fandango heb ik zoiets van: Die wordt hooguit één keer per vier bals gespeeld ofzo, en dat is dan een mooi rust-/kijk-/luistermoment... Dat is ook de reden waarom ik bijvoorbeeld niet naar de workshop van 13 mei ga, want hoe vaak gaan we nog Turkse dansjes doen na dat ene bal?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 10:32 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ron schreef:
- Voeg daaraan toe dat het een dansje moet zijn dat ik ook wil leren: Een bouree valt misschien nog wel in die categorie, maar bij een fandango heb ik zoiets van: Die wordt hooguit één keer per vier bals gespeeld ofzo, en dat is dan een mooi rust-/kijk-/luistermoment... Dat is ook de reden waarom ik bijvoorbeeld niet naar de workshop van 13 mei ga, want hoe vaak gaan we nog Turkse dansjes doen na dat ene bal?


Ik ga persoonlijk best naar workshops van dansen die ik daarna niet meer meteen zal kunnen doen: gewoon voor het plezier om lekker te dansen en dingen te ontdekken (of om met plezier de didactiek van een zeer begaafde docent te ondergaan). Ik ben ervan overtuigd dat elke keer dat je danst en een workshops volgt, je weer iets vooruit gaat als danser, wat er dan weer voor zorgt dat je de dansen die je wel op een bal doet beter zult dansen.

Ik weet niet precies over welke workshop je spreekt als je het hebt over Turkse dansen, maar ik neem aan dat die geörganiseerd wordt zodat je 's avonds op het bal ook mee kan dansen. Zo heb je dus die avond in elk geval profijt van je investering, ook al komt het daarna misschien niet meer voor. In Frankrijk is dat een zeer veel voorkomende formule. Je programmeert een groep met een specifiek regionaal repertoire en plant tegelijkertijd een workshop waarin men die dansen kan ontdekken of beter kan leren. En 's avonds kunnen de cursisten dan het geleerde in de praktijk brengen.

En wat je opmerking betreft over het feit dat de bourrée al uitvoerig aanbod komt in de dansles: wij zeggen altijd tegen onze leerlingen/cursisten dat ze zeker ook bij andere docenten moeten gaan kijken, ook al doen wij bepaalde dingen in de dansles. Je steekt altijd iets anders op simpelweg doordat die persoon een andere aanpak heeft. Bovendien is de reden om een workshop te programmeren vaak ook dat de betreffende docent veel meer gespecialiseerd is in dat specifieke repertoire.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 12:16 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Fille schreef:
En wat je opmerking betreft over het feit dat de bourrée al uitvoerig aanbod komt in de dansles: wij zeggen altijd tegen onze leerlingen/cursisten dat ze zeker ook bij andere docenten moeten gaan kijken, ook al doen wij bepaalde dingen in de dansles. Je steekt altijd iets anders op simpelweg doordat die persoon een andere aanpak heeft. Bovendien is de reden om een workshop te programmeren vaak ook dat de betreffende docent veel meer gespecialiseerd is in dat specifieke repertoire.


:hug: I totally agree ont that.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:54 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Christine schreef:
Hoe ik altijd besluit om wel of niet naar een workshop te gaan:


Copy that :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 24, 2012 7:51 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
De redenen die Saghws noemt zijn voor mij in ieder geval geen reden om niet naar een dansworkshop te gaan! Ik heb wel het idee dat danslessen een factor kunnen zijn, waardoor mensen niet zo snel meer een losse workshop doen van iets wat in dansles ook al wordt behandeld.

Voor mij zijn het ook voornamelijk de redenen die Christine aangeeft, al hou ik ze in een iets andere volgorde. Mijn agenda is 9 van de 10 keer de reden dat ik ergens niet heen kan, zelfs al wil ik het heel graag. Dus na punt 1 (wat en niveau) is dat het eerste waar ik naar kijk... En ook de reden dat ik zaterdag niet kom =( (want Michaela is super leuk!)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 24, 2012 8:12 am 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma feb 13, 2012 10:34 pm
Berichten: 8
Jojo schreef:
Ik heb wel het idee dat danslessen een factor kunnen zijn, waardoor mensen niet zo snel meer een losse workshop doen van iets wat in dansles ook al wordt behandeld.


Voor mij is eigenlijk omgekeerd - pas sinds ik op les zit ben ik überhaupt begonnen naar de workshops te kijken - omdat je dan toch pas door krijgt hoe leuk het is dingen beter te leren en hoe veel er eigenlijk te leren valt.

Ik kijk ook altijd eerst naar de datum, dan naar het niveau (halfgevorderd of iets nieuws), het onderwerp en de docent (of ik ga omdat het iemand is die ik al ken en geweldig les vind geven of omdat ik degene nog niet ken en het leuk is dingen van meerdere mensen te leren - dus eigenlijk is docent bijna altijd een pluspunt :blush:.)
Als ik niet ga, is de reden eigenlijk altijd gebrek aan tijd en/of geld.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2012 3:24 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik probeer al een paar dagen een zinvolle bijdrage te leveren aan dit topic, maar het lukt me niet echt iets zinnigs bij te dragen.
Toch ga ik nu (weer) een poging ondernemen.

In de loop der jaren heb ik de nodige workshops, lessen en stages gevolgd.
Mijn eigen selectiecriteria zijn:
- kan ik?
- niveau: ik wil niet het risico lopen om bij een workshop met veel dansers onder het gewenste niveau teveel tijd bezig te zijn om de basis omhoog te krikken. Dat haalt teveel tijd af van waar je in de workshop wel aandacht aan wilde besteden. Christine had hier volgens mij iets over gepost over de derde workshop van Pierre en ik heb het ook meegemaakt bij de workshop van Rafael eind november.
Ik weet zelf hoe moeilijk het is om je eigen niveau in te schatten, zeker als de beheersing van de verschillende dansen enorm uiteen loopt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen zin meer heb om mee te doen aan halfgevorderden workshops. Bij de laatste keer van Rafael eind november was ik erg blij daqt ik alsnog geswitched was naar de volgersrol.
- ik ben nogal selectief in het aanleren van nieuwe dansjes merk ik. Ik hoef bijvoorbeeld geen fandango te kennen of 'late night Gennetines-dansjes of bretonse dansen. Liever besteed ik veel meer tijd aan het verbeteren van mijn danceskills, dingen die ik dan op de bals weer meer kan gebruiken.
/ door wie de workshop wordt gehouden, is vootr mij minder van belang. Ik heb er vertrouwen in dat er goede workshopleiders worden gevraagd en zo niet, zal ik toch nog een volgende keer gaan mocht het om een ´eenmalig mindere workshop´ zijn gegaan.

Ik ga me absoluut niet druk maken over hoe iedereen een bourree danst. dat moet men allemaal zelf lekker weten. Als ´mindere bourree-dansers´ zien hoe je wel goed een bourree danst, moet uit de dans maar duidelijk worden waarom ze een bourree beter zouden moeten kunnen dansen.

Ik ben niet zo van het ´het zou zo moeten´. Mensen komen naar balfolk in eerste instantie omdat ze plezier in het dansen hebben en als ze zoveel plezier hebben dat ze zich er meer in willen bekwamen, dan is dat mooi meegenomen. Ik heb ervoor gekozen om beter te willen dansen omdat ik alle basisdansen goed onder de knie wilde krijgen en omdat ik zo vaak afgewezen werd bij een verzoek om te dansen. En als je merkt dat je steeds meer leert en er duidelijke vooruitgang in zit, ga je het leuker vinden dingen bij te leren.

Er zijn idd mensen die vooral van elkaar leren en daardoor niet zo nodig op les hoeven of naar een workshop gaan, maar op een gegeven moment zullen die best merken dat ze in hun dansontwikkeling stilstaan en blijven hangen. Dan komen ze vanzelf op een moment dat ze gaan denken: neem ik hier genoegen mee?

Ik niet, maar dat betekent niet dat andere mensen andere keuzes maken. Want het is en blijft gewoon een keuze om je te ontwikkelen in de dansen, losstaand van alle andere redenen.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2012 5:48 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Net als Kees loop ik al een aantal dagen rond met de gedachte ook een bijdrage te leveren aan dit topic.
Voor mij is het zo dat ik de workshops als aanvulling zie op de les.
Mijn redenen om workshops te volgen hangen samen met het verbeteren van mijn kennis van de bepaalde dans. Om te besluiten of ik inderdaad een workshop ga volgen kijk ik naar de inhoud en het niveau. Daarna kijk ik naar wie de workshop geeft. Daarbij laat ik me ook leiden door de verhalen van mededansers hetzij op het forum hetzij op facebook en door mijn eigen ervaringen zoals bijvoorbeeld de workshops die Rafaël geeft.
Soms komen er workshops langs waarvan ik denk: dit zijn dansen die slechts sporadisch op een bal voorbij zullen komen zoals de Turkse dansen bij Arasta Bazar. Deze workshop zal ik dus niet gaan volgen.
Een workshop moet wel aansluiting vinden op de dansen die het meest op een bal voorkomen. En zoals Louise wel eens zegt, een andere docent legt het net op een andere manier uit.
Soms wil ik een bepaalde workshop wel vaker volgen. Het kan zijn dat je, achteraf gezien, de eerste keer nog net niet ver genoeg was om alles in me op te nemen. Bijvoorbeeld de workshops van Pierre en Bart.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2012 11:16 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Kees schreef:
Ik probeer al een paar dagen een zinvolle bijdrage te leveren aan dit topic, maar het lukt me niet echt iets zinnigs bij te dragen.
Toch ga ik nu (weer) een poging ondernemen.


Goed gelukt volgens mij. :)


Kees schreef:
- niveau: ik wil niet het risico lopen om bij een workshop met veel dansers onder het gewenste niveau teveel tijd bezig te zijn om de basis omhoog te krikken. Dat haalt teveel tijd af van waar je in de workshop wel aandacht aan wilde besteden. Christine had hier volgens mij iets over gepost over de derde workshop van Pierre en ik heb het ook meegemaakt bij de workshop van Rafael eind november.


Klopt. Over de halfgevorderde workshop van Pierre (wals/scottish) had ik o.a. dit geschreven:

Christine schreef:
Bij het walsen liep ik echter wel ergens tegenaan: ik merkte dat niet alle leiders een goede basis hadden. En met basis bedoel ik hier: kunnen meetellen op de muziek, pasjes zetten op het 123–456-ritme, en (licht) ronddraaiend verplaatsen. Bij één gelegenheid trof ik zelfs een leider die 1-2, 1-2 bleef dansen tegen de maat in. Oei!


Ik heb trouwens het idee dat sinds die discussie - die ook ging over het duidelijker maken van de inhoud van de workshop en het niveau, dit is verbeterd. Naar wat ik hoor en meemaak krijg ik de indruk dat het wat beter samenloopt.

Ik voel me soms een beetje een zeurpiet omdat ik zeg dat ik niet een workshop wil doen met mensen die onder het niveau zitten. Dan heb ik het gevoel dat ik nogal elitair aan het doen ben, terwijl ik toch echt wel besef dat ik zelf ook niet de meest briljante danser ben (*kuch*Bretons*kuch*). Het is in elk geval fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zich hier in het verleden wel eens aan heeft geërgerd.

Oh, wat betreft de Turkse workshop: die lijkt me op zich leuk en ik heb hem overwogen. Maar aan de ene kant hebt ik een paar jaar volksdans gedaan op gevorderd niveau (ja hoor, gaan we weer :blush:) en ben ik een beetje bang dat het me iets te traag zou gaan. En aan de andere kant - de doorslaggevende factor - zit ik dan nog midden in een verhuizing. Anders had het me best leuk geleken, juist omdat het iets anders is. Dat je er uiteindelijk niet zoveel aan hebt ben ik het trouwens niet mee eens. Ten eerste heb je een middag gezellig gedanst, en ten tweede leer je juist ook door andere dansstijlen te doen beter te dansen. En dat hoeft niet per sé tango of een andere koppeldans te zijn. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 28, 2012 9:32 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
Ik doe zelden mee aan workshops. De reden hiervan is misschien herkenbaar: ik ben geen geweldig danser (zie mezelf als “lichtgevorderd”) en zit voor mijn gevoel qua dansen aan mijn maximum. Tijdens een workshop leer ik best wat, maar het aangeleerde toepassen bij een bal is andere koek en bovendien vergeet ik snel wat is aangeleerd. Ben ook ooit met lessen gestopt vanwege (oa) dezelfde reden. Daarna ben ik ook een tijd nauwelijks naar bals gegaan. Het laatste jaar is dat wel bijgetrokken, maar maar echt beter wordt het dansen niet meer. Bij muziek maken heb ik dat niet. Ik maak al jaren muziek en leer nog steeds bij. Kwestie van waar je talenten liggen denk ik. Samenvattend is het dus niet dat er nu geen goed dansworkshopaanbod is of iets dergelijks, het ligt meer aan mezelf dat ik niet naar workshops kom.

Tot slot nog wat over de opmerking van Kees en Chistine dat het erg wenselijk is dat deelnemers aan een workshop aan het vereiste niveau voldoen. Ik denk dat organisatoren dit zeker niet moeten onderschatten. Een deelnemer reserveert een middag en betaalt zeg 25 euro, het is dan zonde als driekwart van de les opgaat aan het opkrikken van een te laag inschrijfniveau. Ik vraag me af of er enige selectie op inschrijvingen is, of dat het aantal aanmeldingen momenteel zo laag is dat een organisator al bij is met elke deelnemer?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 28, 2012 10:45 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Tja.. Gelijkmatig niveau van de deelnemers. Dat is inderdaad een lastig onderwerp. Argumenten voor zijn eerder al genoemd: voor de gevorderden dansers komt er genoeg nieuws aan toe.

Er zijn ook argumenten tegen: De gevorderde dansers trekken de minder gevorderde dansers mee zodat die meer kunnen leren. (En niet door zelf les te gaan geven, maar door gewoon te dansen.) Gevorderde dansers kunnen ook veel leren van dansen met minder gevorderde dansers. En bij goede docenten kan iedereen er op zijn niveau wel wat uithalen.

Dan de selectie die de organsiatie zou kunnen maken, dat is echt heel gevaarlijk. Aan de hand van de inschrijvingen en omschrijvingen kan ik heel weinig zeggen. Natuurlijk ken ik redelijk wat dansers, zeker degenen die les bij mij hebben. Maar als ik daarvan dan iemand zeg dat hij niet kan meedoen, en vervolgens doen er mensen mee die slechter dansen, maar ik kende ze niet dus kon dat niet inschatten, is dat wel een beetje stom.

Ik adviseer soms wel eens mensen dat deze workshop waarschijnlijk te hoog gegrepen voor ze zal zijn (of andersom ook). Maar ik zal niemand verbieden mee te doen, dat is vervolgens hun eigen keus. Heel soms maak ik daar wel eens uitzonderingen voor, zoals bij de mazurkaworkshop van pierre, waar we echt heel graag een heel hoog niveau zouden willen hebben.

(Dit is overigens ook een dilemma dat we altijd hebben in Enschede...)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 28, 2012 11:54 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Louise schreef:
Gevorderde dansers kunnen ook veel leren van dansen met minder gevorderde dansers. En bij goede docenten kan iedereen er op zijn niveau wel wat uithalen.



En daar zit voor mij juist het probleem. Als ik 25 euro betaal wil ik een docent waar ik véél van kan leren. En dan wil ik een groep hebben die op datzelfde niveau zit zodat we gezamenlijk een middag hard kunnen werken. Ik wil niet eerst een half uur kwijt zijn aan er achter komen dat de wals een driekwartsmaat is. Hup, die diepte in, daarvoor doe ik een workshop. Leren van minder gevorderde dansers kan ook tijdens een bal.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 149 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling