mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 7:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 28, 2012 12:49 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Louise schreef:
zoals bij de mazurkaworkshop van pierre, waar we echt heel graag een heel hoog niveau zouden willen hebben.


Wie wat waar wanneer? Je praat niet in verledentijd, dus komt deze nog/weer?

En verder helemaal eens met Bart


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 28, 2012 4:14 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Guillome, die was in januari dit jaar als sluitstuk van een reeks van vier.

Verder ben ik het volledig eens met Bart.
Louise, het is logisch dat je iemand niet iets gaat verbieden, maar advisering en sturing is wel wenselijkom verkeerde verwachtingspatronen te voorkomen.
Als je met een soort kortingensysteem voor gevorderden zou werken, zou ik het overwegen, maar 25 euro vind ik teveel voor gewoon dansen en heel misschien iets nieuws oppikken, omdat je altijd wel wat kan leren.
En anders is het mss interessant om twee workshops van verschillend niveau parallel te geven in verschillende zalen van de Musketon. Je hebt al vakewr een workshopmiddag in tweeen geknipt met het eerste deel voor halfgevorderden en het tweede deel voor gevorderden. Maar dat bleek uiteindelijk vooral om dezelfde groep voor de twee niveau's te gaan, bleek.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2012 9:22 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Louise schreef:
Dan de selectie die de organsiatie zou kunnen maken, dat is echt heel gevaarlijk. Aan de hand van de inschrijvingen en omschrijvingen kan ik heel weinig zeggen. Natuurlijk ken ik redelijk wat dansers, zeker degenen die les bij mij hebben. Maar als ik daarvan dan iemand zeg dat hij niet kan meedoen, en vervolgens doen er mensen mee die slechter dansen, maar ik kende ze niet dus kon dat niet inschatten, is dat wel een beetje stom.

...

Ik adviseer soms wel eens mensen dat deze workshop waarschijnlijk te hoog gegrepen voor ze zal zijn (of andersom ook). Maar ik zal niemand verbieden mee te doen, dat is vervolgens hun eigen keus. Heel soms maak ik daar wel eens uitzonderingen voor, zoals bij de mazurkaworkshop van pierre, waar we echt heel graag een heel hoog niveau zouden willen hebben.

(Dit is overigens ook een dilemma dat we altijd hebben in Enschede...)


Ik snap dat dit echt een lastig dilemma is. Als organisator wil je inderdaad niet mensen weigeren, maar je wilt ook niet dat de andere workshopgangers ontevreden worden door niveauverschillen. Ik vond de workshop van Pierre die je noemde eigenlijk een heel goed idee: je mag alleen de mazurka-workshop doen als je ook ten minste een van de andere workshops had gedaan. Mensen die een voorgaande workshop al lastig vonden konden zo zelf inschatten of ze het aan zouden kunnen, en de docent kon er zelf ook een oordeel over vellen.

Wat ik trouwens aan Enschede altijd zo goed vind, is de keuzes die niveau 3 & 4 hebben. Afgelopen jaar kon je (globaal gezien) ieder blok kiezen uit: variatie in de dans, bretons/bourree, iets nieuws/aparts en training in het samen dansen. Als je bij een blok merkt dat bijvoorbeeld het samen dansen te lastig is (ik heb begrepen dat niet iedereen Anatole kon volgen), dan kan je een volgend blok kiezen voor 'iets nieuws', waarbij iedereen blanco aan iets nieuws start.
Maar goed, dat is natuurlijk niet haalbaar op een enkele workshopmiddag. :peace:

Kees schreef:
Als je met een soort kortingensysteem voor gevorderden zou werken, zou ik het overwegen, maar 25 euro vind ik teveel voor gewoon dansen en heel misschien iets nieuws oppikken, omdat je altijd wel wat kan leren.


Ik vind dit eigenlijk niet zo'n heel gek idee. Als je een workshop koppeldansen hebt, kan het inderdaad erg nuttig zijn om bij bijvoorbeeld een begonners-groep een paar gevorderde dansers te hebben. Dan kan je misschien voorstellen om een paar dansers voor een kleine bijdrage (5 euro?) te laten komen. Die kunnen dan goedkoop een beetje extra dansen, en de andere workshopgangers hebben hier extra steun aan doordat de gevorderde dansers wat tips kunnen geven en soms letterlijk extra steun bieden.
Het enige probleem is dan natuurlijk de 'selectie'. Wanneer is iemand 'gevorderd' genoeg om zich hier voor op te geven? Je kunt het aan Enschede koppelen (je kan hiervoor gevraagd worden als je de dansstage in niveau 4 meedanst), maar dan sluit je wel weer dansers uit die niet op de dansstage komen en wel goed dansen. Nog los van de vraag of het rendabel is, natuurlijk. :raisedeyebrow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: workshops
BerichtGeplaatst: di mei 08, 2012 12:55 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 01, 2011 11:29 pm
Berichten: 30
Ik zou graag les nemen, maar ik vind Utrecht te ver om iedere week naar toe te gaan en in Leiden kun je niet parkeren (daarnaast heb ik twee keer in de week late dienst en een avond naailes). Ik ben dus afhankelijk van workshops en volg ze dan ook bijna allemaal. Ik kijk hierbij wel naar het niveau. Beginners en begonners sla ik over. Ik heb in Enschede niveau 3 gedaan, maar ik ben nog een beetje terughoudend in het volgen van workshops die expliciet voor gevorderden zijn. Ik vind het zelf geen probleem om met beginners te dansen, maar dansen met mensen zonder ritmegevoel vind ik echt niet fijn.
Ik kan me voorstellen dat als je echt goed bent, het niet fijn is te dansen met iemand die je niet kan volgen (of leiden). Als ik echter ooit verder wil komen dan het half gevorderden stadium, zal ik ook moeilijkere workshops moeten gaan volgen. Ik hoop dat ik dan een eerlijke kans krijg. Misschien blijkt dan dat ik het halfgevorderden stadium nooit zal ontgroeien. In dat geval zou ik het jammer, maar wel zeer begrijpelijk vinden als de organisatie mij zou afraden me voor bepaalde workshops op te geven. Ik zou zelf naar deze raad luisteren en zou het terecht vinden als mensen die niet naar de raad van de organisatie luisteren na twee of drie keer van deelname worden uitgesloten (als blijkt dat ze keer op keer het niveau van de groep naar beneden halen).
Ik vind het mooi dat balfolk voor iedereen is en dat iedereen welkom is, maar alles kost geld. Als een workshop meer kost dan opleverd omdat gevorderde dansers niet in de setting "sociale werkplaats" willen dansen en daardoor wegblijven houdt het natuurlijk een keer ergens op.
Misschien kan de organisatie een systeem invoeren waarbij het eerste uur van een workshop een soort auditie is. Wie slaagt mag doorgaan, wie zakt krijgt 15 van de 25 euro terug.

Ik kijk trouwens erg uit naar de workshop Turkse dans. Ik heb er op Boombal een half uurtje van gezien en ik vond het er echt leuk uitzien. Ik vind het geen probleem dat ik de Turkse dans verder weinig meer zal kunnen dansen. Zoals ik al van verschillende mensen heb gelezen: van iedere workshop steek je wel iets op. Ik hoop dan ook echt dat hij doorgaat.

_________________
Beter één man in de hand dan de lucht van tien ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 08, 2012 5:37 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Deze workshop was een eitje om te beslissen.

Ik heb op de dansstage twee hele prettige workshops bij Anatole gevolgd, en en ik ben dol op koppeldansen waarin het samendansen centraal staat.

In dit geval is het de docent die ervoor heeft gezorgd dat ik me (bijna) direct inschreef. Ik heb heel even gespiekt naar het niveau en ik heb een blik in mijn agenda geworpen, maar who cares? Anatole! :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 08, 2012 8:56 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma feb 13, 2012 10:34 pm
Berichten: 8
Same here! :biggrin: Ik zat wel te twijfelen over het niveau - maar ik vond de workshop van Anatole (niv 3) op de dansstage echt geweldig en er staat halfgevorderd bij, dus ... (enneh, anders mag een hint van de organisatie ook wel :P). :biggrin: :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 09, 2012 7:44 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Zojuist ingeschreven. :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 09, 2012 3:25 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Christine schreef:
Deze workshop was een eitje om te beslissen.
[...]
In dit geval is het de docent die ervoor heeft gezorgd dat ik me (bijna) direct inschreef. Ik heb heel even gespiekt naar het niveau en ik heb een blik in mijn agenda geworpen, maar who cares? Anatole! :hug:


Precies dat! :biggrin: Hoera!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 10, 2012 12:10 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
@Henriette: Mijn ervaring van de dansstage is dat Anatole werkt vanuit bewustzijn en samen 'voelen' wat je gaat dansen. Van dansstage niveau 3 heb ik de indruk dat deze deelnemers dat de basis zonder moeite kunnen dansen, maar juist meer aan de dingen werken waar Anatole zo goed les in geeft - samen dansen. Als je tijdens de dansstage in niveau 3 hebt gedanst, zou ik me dus geen zorgen maken als ik jou was. Zeker niet als je al bij Anatole hebt geworkshopped.

@Jojo: hell yeah! :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 10, 2012 1:33 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Even off-topic: Is iedereen hier fan van dit soort workshops? Of zijn er ook mensen die zoals ik compleet allergisch zijn voor "bewustzijn", "voelen" en zweverige dingen zoals mazurkagrammen waar het dansen betreft? Toen ik las over die workshop op de dansstage wist ik even niet of het serieus bedoeld was of een grap!

Ieder zijn meug natuurlijk en voor elk wat wils. Maar als er iets is waar ik nou echt NIETS mee heb, dan zijn het dat soort workshops! :peace: Ben ik een bijzondere (uitstervende?) diersoort? :cow:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 10, 2012 1:42 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Haha, ik weet dat er genoeg mensen zijn die je mening delen! :cool:

Maar goed, ik ben dus niet zo van het 'pasjes' leren, tenzij het tempo erg hoog ligt. Techniekles ben ik trouwens ook wel fan van, maar dat soort workshops zie ik nog niet echt langskomen (behalve misschien op de stage, de bourréeworkshops van Koen). Maar goed, ik kan me voorstellen dat er weinig animo voor is om een middag keihard op techniek te hameren terwijl in balfolk het 'losse gevoel' en 'iedereen kan zo meedoen' juist belangrijk is.
Ik ben dan trouwens ook bang dat de evolutie dan uit de dans gaat. Als we een jaar of tien geleden met zijn allen de mazurkatechniek hadden ingestampt, zouden we dan nu de 'wiebelmazurka' dansen? Misschien wel, maar dan waarschijnlijk onder een andere noemer. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 10, 2012 3:04 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik vind het juist wel fijn om lang en hard te oefenen op een technisch moeilijke dans.

En stijl, interesseert dat niemand in workshops? Mij juist wel! Bij traditionele, regionale dansen (ik bedoel dan niet de koppeldansen en allerlei mogelijke varianten daarop) is mijn doel altijd om zo dicht mogelijk de specifieke stijl van een dans te benaderen en die vertalen naar wie ik ben, mijn persoonlijkheid, manier van bewegen. Ik wil altijd zo dicht mogelijk bij de "kern", de "essentie" van de dans komen. Dat is wat ik in een workshop zoek!

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 10, 2012 3:14 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Dat was wat ik bedoelde met techniek-les, maar jij hebt een betere verwoording. :)

Ik wil nog steeds een keer een Bretonse workshop van Pierre volgen, maar die zijn altijd op momenten dat ik niet kan, of tijdens de dansstage als er een workshop is die me stiekem nog leuker lijkt....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 10, 2012 5:09 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma feb 13, 2012 10:34 pm
Berichten: 8
Citaat:
Bij traditionele, regionale dansen [...] is mijn doel altijd om zo dicht mogelijk de specifieke stijl van een dans te benaderen en die vertalen naar wie ik ben, mijn persoonlijkheid, manier van bewegen. Ik wil altijd zo dicht mogelijk bij de "kern", de "essentie" van de dans komen. Dat is wat ik in een workshop zoek!


Je noemt de "kern" - van de dans én van jouw manier van bewegen. Dat laatste is waar ik die "zweverige" workshops fijn voor vind: Dichter komen bij "mijn manier van bewegen", dat ontwikkelen en vanuit die basis beter kunnen luisteren naar de ander (en zijn/haar manier van bewegen).
Dat neemt niet weg dat technisch leren over dansen ook leuk is, maar voor mij zijn het twee kanten waar ik niet tussen wil kiezen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 10, 2012 6:30 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
De manier van houding aannemen, bij elkaar zijn, elkaar de juiste energie geven, je aandacht op de juiste plaats hebben ten opzichte van je danspartner, dat zijn juist hele technische dingen die je écht een betere danser maken. Het klinkt alleen allemaal heel zweverig, dat geef ik graag toe maar ik ben zo godse blij dat ik uiteindelijk juist dáár heel veel les in heb gekregen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 187 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling