mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 3:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 11:56 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
"playing with face muscles, fragrances, observing tonus contagion from body to body, dealing with dreams/awakeness borderline..."

Dit zal deels bloemig-Frans-door-Google-translate-gehaald zijn, maar ik hou toch wel rekening met enige zweverigheid. En zo ken ik 'm ook, maar dat kan nog steeds interessant zijn, dus ik doe mee :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 12:31 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Haha, oh jee! Ik ben te verslaafd aan Facebook! Bij het zien van Ernies berichtje dat hij ook komt, zocht ik verwoed naar de "like"-knop. :laughing:

Bij deze 'ouderwets': leuk dat je er ook bent! :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 12:57 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Henriette schreef:
Je noemt de "kern" - van de dans én van jouw manier van bewegen. Dat laatste is waar ik die "zweverige" workshops fijn voor vind: Dichter komen bij "mijn manier van bewegen", dat ontwikkelen en vanuit die basis beter kunnen luisteren naar de ander (en zijn/haar manier van bewegen).
Dat neemt niet weg dat technisch leren over dansen ook leuk is, maar voor mij zijn het twee kanten waar ik niet tussen wil kiezen.


Ja maar voor dat deel volg ik de workshop niet. Ik volg die voor de stijl of om een bepaald repertoire aan te leren. Hoe ik die uiteindelijk verenig met mijn manier van bewegen is verder mijn zaak. Dat is niet iets dat ik in een workshop leer, maar is het resultaat van jarenlang die dans beoefenen totdat die je "eigen" wordt. Eerst de techniek en de stijl maar eens onder de knie proberen te krijgen!

Al die zaken als "energie geven", je bewegen door de ruimte, luisteren naar de muziek, enz. zijn voor mij zaken die allemaal onderdeel van een groter geheel: leren dansen. In een goede workshop komen ze allemaal langs (soms zonder dat je je er echt bewust van bent) terwijl je bezig bent met aanleren/verbeteren van techniek en repertoire. Ik vind het zo vreemd om ze los te koppelen en afzonderlijk aan te bieden in workshops.

Op een winteraflevering van Gennetines was er ooit iemand die een workshop gaf over volgen en leiden, je verplaatsen in de ruimte enz. met een hoog zweef-gehalte. Daarnaast gaf een fantastische Italiaanse danser een workshop in dansen uit de 4 provincies rond Genua. Wat we bij hem leerden was vele male nuttiger om goed te leren leiden dan wat die andere jongen deed. En tegelijkertijd ontdekten we een interessant repertoire.

Als Aurélie een workshop geeft, dan besteedt zij natuurlijk óók aandacht aan de muziek, en aan de energie van de dans, en aan verplaatsing in de ruimte, leiden, volgen, enz. Maar het onderwerp van haar workshop is wel Zweedse of Waalse dansen.

En dan de beschrijvingen! Soms lijkt het wel alsof het om een relatietherapie, meditatiesessie of psychoanalyse gaat! :peace:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 2:17 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Fille schreef:
Eerst de techniek en de stijl maar eens onder de knie proberen te krijgen!

Al die zaken als "energie geven", je bewegen door de ruimte, luisteren naar de muziek, enz. zijn voor mij zaken die allemaal onderdeel van een groter geheel: leren dansen.


Maar dan is het toch danstechniek? En daar gaat deze workshop toch over?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 18, 2012 4:00 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 10, 2007 3:32 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Enschede!
Waarom ik niet kom:
    Ik kijk altijd eerst naar de datum/tijd/locatie. Veel workshops vallen dan al af.

    Ik heb geen interesse in nieuwe dansen of van die dansen die als je niet of nauwelijks naar Frankrijk gaat weinig voorkomen.

    Een avond bal is voor mij vaak lang genoeg dansen, dus ik ben niet over te halen met extra danstijd.
Waarom ik wel kom:
    De docent of het onderwerp is echt gaaf.
    De komende workshop van Anatole zou ik graag heengaan, en ook Matias zou ik heel leuk vinden om weer eens in Nederland te zien. Jullie snappen nu ook vast wel wat voor workshop ik leuk vind: voelen, concentreren en muzikaal dansen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 20, 2012 4:12 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 1:08 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Nijmegen
Ik heb al eens vaker gedacht om een workshop te gaan volgen, maar tot nu toe nog niet gedaan om de volgende redenen:

- Ik heb te veel hobbies en daarom een erg volle agenda. Ik vind Balfolk erg leuk, maar het staat niet in de top van mijn prioriteitenlijstje. Dus ik zal pas gaan als het toevallig goed uitkomt in mijn agenda en niet te ver weg is.

- Ik heb werkelijk geen idee wat mijn niveau is! Ik heb nog nooit een workshop of cursus gevolgd, alleen maar wat standaard uitleg op een Elf Fantasy Fair, en de rest leer ik door goed te kijken en te volgen op een bal zelf. Wat dat betreft ben ik dus een beginner qua pasjes.
Van de andere kant heb ik jarenlang gestijldanst, waardoor ik goed kan volgen en snel nieuwe pasjes oppik. Dat blijkt ook uit het feit dat ik op een bal prima kan meekomen. Wat dat betreft ben ik dus een gevorderde.
Oftewel: als ik me inschrijf voor een cursus, kan het zijn dat ik de boel ophoud, maar het kan ook zijn dat ik me ga vervelen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 20, 2012 5:28 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Millennyum, er zijn meer mensen die met een berg stijldanservaring. Ik denk zowel aan Leon en Christine. Misschien dat die daar wat zinnigs over kunnen zeggen.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 20, 2012 5:30 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
beste Millennyum,

Voor mij omschrijf je jezelf als goede beginner. Andere danservaring is een voordeel, maar techniek is hier toch genoeg anders. Bij een goede docent komt verveling niet snel voor.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2012 2:17 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: zo mei 01, 2011 5:11 pm
Berichten: 27
Ik zou best veel vaker willen gaan maar woon in Enschede. Workshops in Utrecht om 12:00 met daarna een bal tot diep in de avond en daarna een terugreis tot diep in de nacht is dan niet vol te houden. Dan gaat meestal mijn voorkeur uit naar het bal. Als de workshops later op de middag zouden zijn of dichterbij zou het misschien werken.
Redenen om te gaan zijn de docent, het niveau dat bij je past en de soort dans.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2012 7:18 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
toch maar ingeschreven voor die workshop. ik ben benieuwd waar iedereen zo enthousiast over is bij Anatole en als het me te zweverig is (zo klinkt het) zijn er toch wel dames waar ik fijn mee kan dansen.

In tegenstelling tot sommigen hier vind ik juist workshops van onbekender dansen wel leuk. Vroeg of laat kom ik ze meestal zelfs weer tegen. Wat mij betreft de fijnste docenten beginnen vanuit de cadans en het gevoel van de dans en gaan van daar uit logisch verder met de passen en choreografie. Een workshop is ook een middag geconcentreerder, rustiger met een paar dansen bezig zijn en dat blijft nuttig hoeveel ervaring je ook hebt. Voor mij zijn allereerst cadans en techniek essentieel voor een dans, variaties meer optioneel.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2012 11:21 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Kees schreef:
Millennyum, er zijn meer mensen die met een berg stijldanservaring. Ik denk zowel aan Leon en Christine. Misschien dat die daar wat zinnigs over kunnen zeggen.


Tsja, wat Millennyum omschrijft klinkt eigenlijk precies hoe ik ben begonnen met balfolk: Castlefest initiatie en stijldanservaring.
Ik had geloof ik één workshop gedaan toen ik naar de dansstage ging. Ik had me op de dansstage ingeschreven voor niveau 3, maar vond de workshops van niveau 4 zo interessant dat ik eigenlijk het hele weekend daar heb gezeten en zonder problemen kon meekomen.
Dat wil niet zeggen dat ik zo'n fantastische danser was, maar dat mijn dans gevoelsmatig goed zat. Als Millennyum gevoelsmatig goed danst, dan zou het hypocriet van me zijn om te zeggen dat ze op een lager niveau moet beginnen omdat er nog een paar pasjes ontbreken.

Ik zou zeggen: ga een keer met wat gevorderde leiders dansen, en vraag of zij kunnen inschatten wat je niveau ongeveer is. Ik heb ook advies gevraagd toen ik me voor mijn eerste dansstage inschreef, en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Het kan lastig zijn om te horen als iemand je wellicht lager inschat dan jezelf, maar het geeft wel een goed inzicht in hoe andere dansers je zien. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2012 12:24 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik denk dat het uitmaakt wat je als einddoel hebt. Wil je gewoon lekker meedansen zonder veel gedoe in je eigen (stijldans-) stijl dan kan je je al snel voor hogere niveaus opgeven. De pasjes in balfolk zijn in principe bijzonder eenvoudig. Iedereen die al uitgebreide danservaring heeft in een andere stijl kan zonder (veel) moeite de meeste dansen op gevorderd niveau mee dansen. Wil je je ook een specifieke balfolk-stijl aanmeten, die uiteindelijk beter past op de muziek en dus lekkerder danst dan doe je er wellicht goed aan wat lager te beginnen. Een stijl aanleren is veel moeilijker en vergt veel meer tijd dan enkel de pasjes, zeker als je al een andere stijl in je systeem hebt zitten,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2012 1:17 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
dubbelpost

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2012 6:52 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:29 am
Berichten: 45
wat mij naar workshops trok:
wat kon ik er leren,
wat was ik ervoor kwijt,
waar werd het gehouden,
was er een leuk bal dat er op aansloot,
was ik beschikbaar dan?

Nou ben ik net als Christine begonnen, maar dan zonder de stijldans ervaring. Maar ik merkte wel dat ik dingen snel oppakte.
Zo kreeg ik bij mijn eerste balfolk castlefest weekend al een wals in 5 aangeleerd, op de wrede wals van lebocha.. Nou die gaat toch aardig snel.

Later ben ik wel naar mazurka en wals workshops geweest, plus nog meer, maar ik merkt bij mijn onregelmatige wals workshop dat ik me nogal snel verveelde. Toen werd ik door de trompetgonnagle aan de kant genomen om (draai)technieken te gaan oefenen.

Aan de ene kant was het ook wel handig, want soms ging ik dan bewust met iemand dansen zodat ik hem of haar mee kon nemen en het niveau inderdaad omhoog kon krikken.

Toen ik laatst een leuke workshop zag, schrok ik wel even van de prijsstijging die er in 2 jaar is geweest. Ik was er 25 euro voor kwijt voor workshop en een bal, alleen nu zag ik dat de workshop alleen al 25 euro kostte..
Om eerlijk te zijn, ga ik daar niet een dag werken voor vrij vragen. Zeker als ik niet weet of ik er genoeg uit kan halen.

Nou heb ik wel genoeg te leren, maar dat doe ik wel weer een keer door te doen tijdens een dans.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 1:18 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 1:08 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Nijmegen
Kees en Leon: jullie hebben al vaker met mij gedanst, dus jullie zullen het inderdaad wel het beste kunnen inschatten...

(Mil)Lenny(um) ;-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 165 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling