mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 8:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 11:32 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Je hoort vaak terug komen dat mensen zichzelf moeilijk kunnen inschatten wat betreft niveau. Vaak wordt dan als antwoord gegeven dat de leernsnelheid bij hogere niveau's hoger ligt.
Eerlijk gezegd vind ik dat een discutabel criterium.
Ik weet van mezelf dat ik een lage leersnelheid heb en dat is in de loop der jaren niet veranderd. Toch ben ik stapje voor stapje verder gekomen in het me eigen maken van balfolk.
Maar ik snap wel dat je ankerpunten wilt hebben waar je het niveau wilt toetsen en dat dat niet alleen af te leiden is of je een dans kent, maar ook de techniek om het dansen heen.
Ik weet dat dit wel breder leeft, dus ik verwacht (eindelijk weer eens) een lekker pittige discussie. :biggrin:

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 3:17 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Wat ik het lastige vind aan balfolk, is dat er geen gedefinieerde pasjes zijn. Dat is meteen ook een van de charmes, maar het maakt het classificeren wel lastiger.

Als ik de zelf een indeling zou moeten maken, zou ik het ongeveer zo doen:

Stap 1: absolute beginners, kent nog geen pasjes.
Stap 2: Al wel eens op een paar bals geweest, maar wil de basis nu goed leren en wat simpele variaties.
Stap 3: Goede beheersing van de basis en simpele variaties, maar moet nog bijleren op het gebied van leiden en bewustwording van de zaal.
Stap 4: Is helemaal zeker van de basis en kan zonder na te denken simpele variaties doen. Gaat nu over op moeilijkere variaties zoals ritmische variaties en verplaatsingen.
Stap 5: Beheerst zonder problemen stap 4, en wil buiten de grenzen van de dans treden en skills verfijnen.

En dan zou ik er nog bij willen zeggen dat je – zolang je nog hardop mee moet tellen eigenlijk niet naar Stap 3 en zeker niet naar Stap 4 moet gaan. Dat klinkt onaardig, maar als je nog zo met je eigen pasjes bezig bent, dan ben je niet met je danspartner bezig, en je moet op je partner kunnen letten als je verder gaat in de dans. Dit geld ook voor Bretons, want hoewel je daar niet in een koppel danst, heb je links en rechts iemand in de slinger die je niet in de weg moet zitten.

Verder zou ik mensen rustig doorsturen naar hogere niveaus als ze heel snel bijleren en de basispassen kennen. Als iemand bijvoorbeeld een andere (koppel)dansstijl beheerst en heel snel pasjes leert, dan moet die persoon niet bij stap 2, maar kan diegene rustig naar stap 3 of 4.

Ik heb mijn niveau-indeling trouwens bewust “stap 1, 2, 3, etc.” genoemd, om onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld de dansstage waar er ook 5 niveaus worden gehanteerd, maar zij hanteren waarschijnlijk wat andere criteria.

Leersnelheid is een lastig punt. Want ook ‘minder snelle’ leerlingen komen in stap 5, hoewel ze er misschien wat langer over doen. En als een leraar in een niveau erg snel gaat, dan is dat lastig.
Je wilt namelijk dat je snelle leerlingen genoeg uit de les halen, maar je wilt ook je minder snelle leerlingen meekrijgen. Als je snel gaat en een snelle dame komt een minder snelle heer tegen, dan kan dat tot frustratie leiden omdat zij het al snapt, maar hij nog niet. Het voordeel is dat zij hem kan helpen, maar eigenlijk kan ze niet aan haar eigen dans werken – en daar komt en betaald ze voor.
Als je te langzaam gaat, is de snelle groep ook niet blij.

Mijn Zouk-leraar kan hier heel goed mee omgaan. We hebben een vrij kleine groep, en een aantal paren lopen vast op een variatie waar we nu al een tijdje mee bezig zijn en die mijn danspartner en ik zonder moeite doen. Wat hij doet is wel elke week herhalen, maar hij geeft mij en mijn partner individuele tips om op te letten: houding, vloeiendheid van de bewegingen, of hij geeft een extra moeilijkheid zoals een dubbele draai om te oefenen. Op die manier blijven wij ook genoeg uitdaging hebben door flink aan techniek te werken. Ik vind het op deze manier niet erg dat ik in een wat tragere groep zit (zelf ben ik dus een snelle leerling), want mijn leraar zorgt ervoor dat ik evengoed hard moet werken.
Wat mijn leraar ook wel doet is vragen of mijn partner en ik even met een ander stel willen werken zodat hij haar kan helpen, en ik hem. Omdat we zelf altijd veel uit de les halen vinden we dat nooit erg, maar in een situatie waarbij er weinig tijd is voor individuele aandacht zou ik dit waarschijnlijk wel vervelend vinden.

Met balfolk is dit soms wat lastiger. De groepen zijn wat groter en er is minder tijd voor individuele aandacht. Ook is er vaak maar één leraar (of twee) en die moeten de aandacht over de hele zaal verdelen. Bij wat beginnende groepen zou dit wel op te lossen zijn. Ik heb het al vaker geroepen, maar nog niet in de praktijk gezien: vraag wat gevorderde dansers of ze een middagje willen komen assisteren. Dan is je groep ietsje groter, maar is er veel meer individuele aandacht omdat de gevorderde dansers zich kunnen focussen op hun danspartner van dat moment en helpen waar nodig.
Ook bij ongebalanceerde groepen is dit prettig. Als je twee dames te veel hebt, dan zijn er vast twee heren die wel willen assisteren zodat de dames (ik noem ‘volgers’ voor het gemak even dames) niet ongewild een andere rol moeten aannemen of aan de kant zitten maar zich helemaal op hun eigen rol kunnen focussen.

Zo, even genoeg gezegd. Iemand anders ideeën? :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 2:35 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 1:08 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Nijmegen
Dat is op zich een goede niveau-indeling, maar daarbij ga je wel uit van mensen die nog nooit gedanst hebben.

Het wordt lastiger bij gevalletjes zoals mezelf: ik heb jaren aan stijldansen gedaan, dus ik heb gevoel voor ritme, hoor de muziek en kan volgen.
En aangezien ik een snelle leerling ben, heb ik de basispassen snel door.

Voor mij is de uitdaging om een niveau te vinden waarin ik meer dan de basispassen leer (of de basis van de ingewikkeldere dansen), zonder dat ik word gehinderd door een partner die niet kan leiden. En een beetje gevoel ga krijgen voor de nuances van balfolk: waar zitten de verschillen in ten opzichte van andere dansen wat betreft houding e.d.?

Maar ik snap dat een gemiddelde niveau-indeling uitgaat van 'eerst pasjes, daarna leiden/volgen', omdat dat laatste ook iets is waar je iets langer voor met muziek bezig moet zijn om er gevoel voor te ontwikkelen.
En ik ben het met Kees eens dat een niveau-indeling niet gebaseerd moet zijn op hoe snel je leert, want dat is niet iets dat verandert als je verder komt, maar is persoonsgebonden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 3:04 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Millennyum schreef:
Dat is op zich een goede niveau-indeling, maar daarbij ga je wel uit van mensen die nog nooit gedanst hebben.

Het wordt lastiger bij gevalletjes zoals mezelf: ik heb jaren aan stijldansen gedaan, dus ik heb gevoel voor ritme, hoor de muziek en kan volgen.
En aangezien ik een snelle leerling ben, heb ik de basispassen snel door.


Christine schreef:
Verder zou ik mensen rustig doorsturen naar hogere niveaus als ze heel snel bijleren en de basispassen kennen. Als iemand bijvoorbeeld een andere (koppel)dansstijl beheerst en heel snel pasjes leert, dan moet die persoon niet bij stap 2, maar kan diegene rustig naar stap 3 of 4.


Als je al danst en je komt naar balfolk, dan ga ik er van uit dat je niet eerst naar een dansstage gaat waar je een weekend lang alleen maar met basis bezig bent. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 10:55 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ja die niveau omschrijvingen blijft lastig. Leuk om daar input op te krijgen.

Over het leertempo in hogere niveaus heb ik nog wel wat te zeggen. In gevorderde workshops vraag ik vaak of veel ervaring of een hoog leertempo. (Hoewel dat wellicht nog wel lastiger is om in te schatten.)

En in de niv 4 serie die vandaag gaat beginnen wil ik graag uitdaging kunnen bieden aan dansers die al lang dansen en het redelijk tot snel oppikken. Daar is leertempo ook redelijk belangrijk, want in die cursus gaan we ook het tempo opvoeren. Op het moment dat daar dansers in meedoen die al wel veel ervaring hebben, maar een laag leertempo, dan zullen die misschien in het begin wel mee kunnen komen, maar verderop in de cursus achterblijven. Dat is voor henzelf frustrerend maar ook voor de snelle leerders die tegengehouden worden...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 2:09 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Wat ook lasting is aan balfolk, is dat er weinig tot geen regels zijn. Dat is meteen ook een charme, maar soms is het best lastig. Met stijldansen bijvoorbeeld, zijn er duidelijke richtlijnen, en binnen die richtlijnen maken dansscholen hun eigen programma.

Omdat je dat bij balfolk niet hebt, kan je niet zeggen: “je kunt aan deze workshop meedoen als je van dans X, variaties Y en Z goed beheerst”. Daarom heb ik mijn omschrijvingen ook vrij globaal gehouden met o.a. “ritmische variaties” en “verplaatsingen”.

Wat ik me nu afvraag is: willen we hier iets mee. We kunnen enkele kaders stellen voor het balfolk qua niveaus e.d., maar het risico van formaliseren is dat we de natuurlijke evolutie van de dansen afremmen.
Dan krijg je ook het risico dat mensen vragen “wel niveau dans je?”, in plaats van gewoon te gaan dansen en zich te laten verrassen. Voor de dames kan dit nadelig werken, als een heer ineens denkt “ik doe alleen variaties die ze in de les heeft gehad” en niks nieuws. Andersom kan ook: “laat ik maar niks geks in de bourrée doen, hij zit pas in niveau 1”.

Tegelijkertijd kan het ook weer een voordeel zijn. Je kunt makkelijk zien of een workshop op jouw niveau is, en je kunt makkelijk een ander helpen als je direct weet wat hij/zij kan. De docenten weten ook meteen wat hun leerlingen kunnen. Ook kan je dan makkelijk zeggen dat je “niveau 3 of hoger” leiders/volgers zoekt om te assisteren bij een workshop of les. Leerlingen kunnen ook meer zin krijgen in de les en het vervolg: “Ik wil naar niveau 2, want daar leren we de mazurka”.

De indeling is wel weer lastiger aan te houden voor de mensen die geen les volgen en voor verschillende dansen op verschillende niveaus zitten. Om mezelf even te nemen: voor Bretons zou ik rustig naar de begonners gaan, terwijl ik voor koppeldansen bij de gevorderden zit.

Wat sowieso handig kan is, is een classificering van de workshops.
Bijvoorbeeld:
- Basispassen + lichte variaties
- Variaties <dans>
- Leiden en volgen
- Expressief dansen (hiermee bedoel ik ‘wazige’ workshops van o.a. Anatole mee)
- Wie vult me aan?

Op de manier weet je precies waar het zwaartepunt ligt van een workshop/les. Bij de dansstage vind ik dit trouwens altijd erg duidelijk met de omschrijvingen, maar bij gewone workshops merk ik dat verwachting en wat er geleerd wordt niet altijd overeen komt (niet alleen in negatieve zin, trouwens).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 3:21 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Christine schreef:
Wat ik me nu afvraag is: willen we hier iets mee. We kunnen enkele kaders stellen voor het balfolk qua niveaus e.d., maar het risico van formaliseren is dat we de natuurlijke evolutie van de dansen afremmen.
Dan krijg je ook het risico dat mensen vragen “wel niveau dans je?”, in plaats van gewoon te gaan dansen en zich te laten verrassen. Voor de dames kan dit nadelig werken, als een heer ineens denkt “ik doe alleen variaties die ze in de les heeft gehad” en niks nieuws. Andersom kan ook: “laat ik maar niks geks in de bourrée doen, hij zit pas in niveau 1”.


Precies... Ik denk dat je lijstje met stappen redelijk overeenkomt met het beeld dat ik heb van de niveaus bij de lessen/dansstage (iig. t/m stap/niveau 3), maar het lijkt me een slecht idee om dat in stijldansstijl te gaan formaliseren. De 'balfolk-docenten' hebben volgens mij een prima beeld van hoe goed/slecht mensen dansen en ze kunnen daar ook goed feedback en advies over geven.

Eigenlijk heb ik maar een heel enkele keer bij een workshop gehad dat het niveau anders lag dan ik het verwacht had. Dat is dan jammer, maar zoiets kan altijd gebeuren en bovendien leer je er altijd nog wel iets van, zelfs als het tempo te hoog/laag ligt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 6:03 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Bij de zomerworkshop (1 week) van l'Atelier de la Danse Populaire (ADP) stuur je bij inschrijving een dans CV met pasfoto mee en de docenten maken de groepen naar gelang wie zich in schrijft en wat er op het programma staat:

http://adp-danse.com/index.php?option=c ... 5&Itemid=8

Er zijn 3 programma onderdelen: Franse dansen ; keuze atelier ; Engelse contradansen.

Voor het eerste en laatste onderdeel wordt je puur ingedeeld op basis van je ervaring (CV) en wat de docenten over je weten. Je kunt dus niet kiezen. Het kan zijn dat je bij Franse dansen in niveau A4 zit, maar bij Engelse contradansen in A1 omdat je dat nog nooit of weinig hebt gedaan.

Voor het keuze atelier worden er globale niveaus aangegeven en verder wordt er bijvoorbeeld vermeld wat je al geacht wordt te kunnen. Bijvoorbeeld als er een atelier Zweeds wordt aangeboden kan het zijn dat je geacht wordt al goed de polska te kunnen draaien. Of voor Bretons gevorderd dat je ervaring en handigheid moet hebben met technisch ingewikkelde passen.

Voor de workshops van onze vereniging hanteren wij:

- elk publiek

- geen beginnende dansers (je hoeft de dans in kwestie niet te beheersen maar je moet al wel een eindje op weg zijn als danser in wat voor dans dan ook)

En soms voegen we daar dan aan toe wat je specifiek moet kunnen: bourrée pas beheersen, polkapas beheersen, al eens eerder contradansen gedaan hebben (zodat je bekend bent met het principe)

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 12, 2013 1:35 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
Bij de zomerworkshop (1 week) van l'Atelier de la Danse Populaire (ADP) stuur je bij inschrijving een dans CV met pasfoto mee...


ik ben met name benieuwd naar het nut van die foto :-) Is de organisatie soms op zoek naar partners in andere zin dan danspartners?

:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 12, 2013 6:23 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Cooper schreef:


ik ben met name benieuwd naar het nut van die foto :-) Is de organisatie soms op zoek naar partners in andere zin dan danspartners?

:-)
W


:biggrin: Nee, het is zodat de mensen die de groepsindeling maken kunnen kijken of ze de persoon kennen, bijvoorbeeld omdat hij/zij er vorig jaar was of omdat je hem/haar elders hebt ontmoet. Want dan weet je namelijk wat beter over wie je het hebt. Een foto zegt vaak veel meer dan de naam.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 12, 2013 7:48 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Christine schreef:
Wat ik me nu afvraag is: willen we hier iets mee. We kunnen enkele kaders stellen voor het balfolk qua niveaus e.d., maar het risico van formaliseren is dat we de natuurlijke evolutie van de dansen afremmen.
Dan krijg je ook het risico dat mensen vragen “wel niveau dans je?”, in plaats van gewoon te gaan dansen en zich te laten verrassen. Voor de dames kan dit nadelig werken, als een heer ineens denkt “ik doe alleen variaties die ze in de les heeft gehad” en niks nieuws. Andersom kan ook: “laat ik maar niks geks in de bourrée doen, hij zit pas in niveau 1”.


Ik hoop werkelijk dat het hier nooit van zal komen. Ik vind juist de charme van balfolk dat iedereen met iedereen kan/wil/gaat dansen en ik vind het juist leuk om met mensen van een heel ander niveau te dansen! Juist van beginners ga ik beter opletten hoe ik leid (ik dans het liefst als leider met beginners, aangezien ik dat leuker vind) en eens kijken hoe ver ik mijn partner kan krijgen (het ondertussen wel leuk houdend natuurlijk). En van meer gevorderde dansers leer ik natuurlijk een heleboel qua houding, stijl en variaties.


Ik ben wel erg voorstander van soms 'nee' tegen mensen zeggen, of in ieder geval een dringend advies, als je denkt dat iemand in jouw les of workshop het niveau nog niet haalt. Ik ben het er mee eens dat er een verschil is tussen leertempo en niveau, maar soms is een van beide gewoon nodig om het voor iedereen leuk te houden. De open sfeer moet niet ten koste gaan van de lol voor anderen, hoe moeilijk het soms ook is om iemand af te moeten wijzen. Ik hoop vooral ook dat mensen die dan de nee horen snappen dat het niet persoonlijk is, want het is voor iemand die het juiste niveau niet heeft ook niet/minder leuk om mee te doen als het niveau te hoog is (denk ik).
Gelukkig is in Nederland de 'scene' nog dusdanig klein dat een CV met foto opsturen niet nodig is, maar ik vind het eigenlijk best een goed systeem. Ik zou mensen wel een voorkeur laten opgeven, maar ik denk dat het soms wel goed is om de keuze bij de orga te laten.


Ik merk dat ik over dit alles gevoelsmatig hele sterke ideeën heb, maar nu ik ze op wil schrijven word het een beetje een zooitje. Hier kom ik op terug! Leuk!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 12, 2013 9:22 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Bij het ADP geef je ook je voorkeur op. Maar uiteindelijk kijkt de organisatie wie waar het beste geplaatst kan worden.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling