Materiaal van de workshop uitdiepen, jezelf opnemen, spelen met de metronoom, dat zijn een paar dingen die iedere muzikant die serieus vooruit wil op zijn instrument zou moeten doen. Dat ben ik helemaal met Fille eens.
Toonladders spelen, gebroken drieklanken, akkoordgrepen, het lijkt voor de hand liggend verplichte kost voor een ieder die aan muziek gaat doen. Maar in de trekzakwereld is dat heel vaak niet het geval.
Voor veel trekzakmensen staat de sociale component voorop. Meedoen met een clubje. Gezellig samen met een muzikale hobby bezig zijn. En ook vaak een stukje zelfontplooïng op muzikaal vlak waar het nog nooit van gekomen was. Want niet iedereen heeft het geluk gehad om als 8-jarige naar de muziekschool te zijn gestuurd.
Gezien vanuit het perspectief van een semi-beroepsmuzikant moet deze groep 'hobby-isten' keuzes maken, zich focussen, studeren en zich losmaken van de deunen- en de cijfertjesverslaving.
Prima om het eens van die kant te bekijken. Maar ik denk ook: wat hebben deze mensen toch een prachtige hobby. Ze reizen workshopweekenden en festivals af, ontmoeten daar geestverwanten, horen prachtige deuntjes die ze zelf ook graag willen spelen. Ze maken een droom waar: eindelijk spelen ze zelf een echt instrument!
Laat ze maar lekker veel workshops volgen: gezellig, inspirerend en cultureel vormend!