mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 4:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groeiend Balfolk!?
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 5:24 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
We zijn nu een aantal jaren bezig, zowel op dit forum als daarbuiten om balfolk in Nederland een beetje te laten groeien. Veel van de eerste balfolkies frequenteren dit forum niet meer, maar wie weet lezen ze dit toch...

Tot nu toe vind ik het er in Nederland allemaal erg goed uitzien, het aantal bals groeit gestaag, er komen nog steeds groepen bij zo hier en daar. Dat is allemaal prima.

Maar ik heb het idee dat we toch het (iets) grotere publiek niet op deze manier gaan bereiken, zoals dat in Belgi? wel gebeurt. Veel van de enthousiaste balfolkies uit Nederland gaan zelfs regelmatig in Belgi? de mosterd halen.

We hebben het daar in de begindagen van het forum regelmatig over gehad, maar nu er zoveel nieuwe "gezichten" hier op het forum zijn ben ik wel eens benieuwd hoe die daarover denken.

:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 5:26 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
dat wil trouwens niet zeggen dat de oude garde zijn/haar mond dicht moet houden :-)
Ik ben ook benieuwd naar hoe die naar de stand van zaken aan kijken.
:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 8:12 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 16, 2007 4:45 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Den Haag en Chazelles (F)
misschien als we veel samenwerken, kunnen we Belgische en Franse groepen een tournee laten maken. Dat trekt misschien extra mensen aan.

_________________
danser (folklore), muzikant (klarinet en chabrette) en genieter (van veel dingen).
*** Als je niet wilt blazen, zul je moeten pompen. ***


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 9:25 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik vind het niet verkeerd zoals het in Nederland gaat.
Als het plotseling heel erg groot zou worden, kan je instorten door je eigen succes. Of je moet snoeiharde versterking toepassen om de muziek ook in de verste hoeken van de grote zalen hoorbaar te maken.
Liever klein en vaak dan groot en af en toe.

Vroeger was er af en toe balfolk. Nu moet je kiezen naar welk bal je zal gaan. We moeten Belgie en het Boombal ook niet overschatten. Na Boombal kwam Boombal-intiem (en dat lijkt toch weer erg op wat wij hebben, zo heb ik mij laten vertellen).

Buitenland? Ach, wat je van ver haalt, is lekker?
Die fanatiekelingen die steeds de grens overwippen moeten we niet als normerend gaan zien. Er zijn ook Belgen die regelmatig in Nederland komen.

Wil je groeihormonen in het Balfolk gaan stoppen? Lijkt mij niet gezond.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 12:42 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Mijn eerste kennismaking met balfolk was in januari dit jaar in 's-Hertogenbosch bij het Boschbal. Na de tweede keer in maart besloot ik meerdere balfolkfeesten te gaan bezoeken. Ik ben daarna in Tilburg, indhoven en Nijmegen geweest. En vanaf juni heb ik me aangemeld op dit forum. Wat dat betreft ben ik heel vers.

Wat ik heb ervaren, is dat 'de scene' inderdaad nogal klein is. Er komen best wel nieuwe gezichten naar de ballen, maar de kunst is die ook zodanig te interesseren dat ze terug blijven komen. Maar hoe doe je dat?
Enkele dingen zijn erg belangrijk.
De dansinstructie is daarbij zeer belangrijk, zo niet een essentieel onderdeel om de mensen met de dansen vertriouwd te maken.
Daarnaast is een open houding heel erg belangrijk. Af en toe neigt het naar een eigen feestje en daar moet je heel erg voor waken. Bij het Boschbal ervaarde ik die openheid heel sterk (pluspunt), maar bij kleinere feestjes is het risico groter dat mensen er maar een beetje bijhangen.

Daarnaast is PR een zeer belangrijke factor. Zorg dat je in de uitgaansagenda's staat en dat je zichtbaar bant in een stad of dorp. Mensen moeten wel zien dat het er is. Als 'de scene' er zo van overtuigd is dat er meer mensen moeten zijn die van folk houden, dan moeten mensen er niet meer omheen kunnen.

Ikzelf ben niet via PR op het balfolkspoor terechtgekomen, maar via een huisgenoot van Wirtex. Maar de interesse was er zeker wel. Van 2000 t/m 2002 ben ik elke keer een dag naar Folkwoods geweest, maar toen was er van balfolk nog niets te bespeuren.

Maar ik zie zeer zeker positieve ontwikkelingen: groepen die nog niet zo lang bestaan, langzamerhand cd's gaan maken. Ook zou er meer co?rdinatie komen om de data van folkbals wat meer op elkaar af te stemmen, zodat er een gelijkmatiger spreiding moet gaan plaatsvinden (althans, ik dacht dat van Wirtex vernomen te hebben).

Maar ik denk dat er meer een Boschbal-spirit moet gaan heersen: groot denken en groot mikken. Dan denk ik dat je vanzelf steeds meer in de picture komt.

Enne, buitenlandse bands of niet, dat interesseert me geen lor, want als nieuweling ken je die bands toch niet. Daar zou ik dus geen extra kosten in gaan steken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 2:34 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik zie nog een andere ontwikkeling.

Door het contact op korte afstand zie je spelers gaan dansen en dansers gaan spelen. Door het makkelijke contact met de muzikanten, groepen etc. zie je ook dat mensen hun instrumentarium gaan uitbreiden en experimenteren. Ook wel dat ze eindelijk eens gaan spelen in plaats van alleen maar passief de muziek te ervaren.

Toch wel leuk hoor. Ik had dit graag 40 jaar eerder al meegemaakt. Maatschappelijk was er dan wellicht niets van mij terechtgekomen :biggrin:, maar het zou best leuk zijn geweest.

Op de schaal van Boombal zie ik bovenstaande niet zo snel gebeuren. Dat lijkt mij meer consument-dansen. :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 3:29 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 08, 2007 6:35 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Utrecht
aha! over uitbreiding gesproken dan...
Ik ben net lid geworden van studentenvereniging Biton in Utrecht en daar zal ik wel een aantal mensen enthousiast maken voor Balfolk.
Of najah... er zijn er al een heel aantal enthousias =P
Ik heb daar ene begin gemaakt met oprichting van een dansclubje (ze hebben daar veel subclubjes bij de vereniging) en de basis daarvan zal balfolok worden. Dus na een bal of semi-workshop waarbij we naar animo voor balfolk gaan kijken zullen we vast vaak genoeg bals gaan bezoeken etc.
Ik heb er zin in! Hihi :)

Anyway, misschien dat we ook wel via andere Nederlandse verenigingen, clubs, ander bij elkaar geraapt groepsel, etc. meer mensen kunnen bereiken. Toch ben ik zelf geen voorstander van massa... niet allemaal tegelijk in ieder geval. Liever dat het wat minder snel populair wordt en dat mensen eerst goed/beter leren dansen (zolang er dus nog dansvloer over is).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 3:55 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Gwendolyn schreef:
Anyway, misschien dat we ook wel via andere Nederlandse verenigingen, clubs, ander bij elkaar geraapt groepsel, etc. meer mensen kunnen bereiken. Toch ben ik zelf geen voorstander van massa... niet allemaal tegelijk in ieder geval. Liever dat het wat minder snel populair wordt en dat mensen eerst goed/beter leren dansen (zolang er dus nog dansvloer over is).

Ik steun deze motie. :hug:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 5:11 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Wij hebben ook ons hoofd gebroken over deze zaken op de terugweg van het Boombalfestival naar Holland. Het moet toch mogelijk zijn om zo'n diverse groep mensen ook in Nederland enthousiast te krijgen. Toch lijkt het hier minder makkelijk te gaan. Misschien zijn wij, Hollanders, dan toch wat stugger en gaan we minder makkelijk de dansvloer op.

Een oplossing zie ik hier niet makkelijk voor. Ik denk dat het inderdaad goed zou zijn als er meer balbandjes zouden komen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Samenwerking met de buren zou absoluut kunnen helpen, maar op die manier bereik je geen nieuw publiek.

Ik denk dat het goed zou zijn om op meer culturele evenementen te verschijnen. Tango is enorm populair geworden toen we Maxima kregen. Nu zijn onze prinsen op en is er geen schone belgische die woest is van de balfolk. Maar we kunnen natuurlijk wel van de tango jatten. Er zijn tango workshops geweest op de Parade, tijdens culturele zondagen: kortom op cultuur-gerelateerde dingen. Als je op zo'n moment aanwezig bent met een enthousiaste band en enthousiaste dansers, is de kans groot dat je mensen bereikt. Laten we eerlijk zijn, er over vertellen...tja, het klinkt toch altijd een beetje mutsig. Sorry! Maar mensen zien dansen is betere reclame dan er over vertellen.

Dus, misschien is het wel een idee om te proberen met de folkclub op de uitmarkt een presentatie te geven, tijdens de uitmarkt aanwezig te zijn, een workshop te geven tijdens de uitdagen...en dat soort dingen.

Volgens mij moeten we op kleine schaal proberen om op persoonlijk basis nieuwe mensen tot het evangelie van de balfolk te bekeren, maar dat we zeker ook iets moeten ondernemen op grotere schaal. Ik vind het opmerkelijk om het grote verschil tussen Belgi? en Nederland te zien en ik zou het fijn vinden als de balfolk hier groter wordt. Maar dat is natuurlijk ook uit eigen belang... :biggrin:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 09, 2007 11:46 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Geduld Cooper! Laten we in de eerste plaats de feestjes organiseren die we gewoon leuk vinden, zonder geforceerd hip over te willen komen.

Ik ben het ermee eens dat we Boombal ook niet moeten overschatten. Het heeft ook in Belgie heel lang geduurd voordat het baldansen daar aansloeg bij het grote publiek. En het zal mij niet verbazen als een willekeurige Vlaming je glazig aankijkt als je over Boombal begint. Op folkroddels klagen ze nog steeds over een imagoprobleem (geitenwollen sokken etc). Boombal is wel groot, het is een hype, maar alleen in folkkringen, heb ik het idee.

Vorig jaar kwam het Boombal op de campus van de Universiteit van Tilburg met als doel het bal te promoten. Ik behoorde daar met nog een handvol andere Nederlanders en een delegatie Vlamingen tot de enige dansende mensen. Voor de rest zaten die Tilburgers toch vooral een beetje meewarig te kijken. Ik kreeg daar een beetje het gevoel dat dit nog een brug te ver was. Het gemiddelde Nederlandse publiek heeft nog te veel vooroordelen (of eenvoudig een te grote hekel aan volksmuziek) om hier voor open te staan.

Ik vind ook dat de muziek in Nederland zich nog maar langzaam ontwikkelt. Er ontstaan veel groepjes, en gelukkig zit daar ook steeds meer talent bij. Maar het gaat naar mijn smaak wel langzaam, veel blijft hangen in het spelen van de standaard melodien, en het valt me op dat de discussies op het forum steeds meer over dansen gaan en minder over muziek. Ik vind de muziek toch wel een van de drijfveren. Dat je als muzikant erover na moet denken hoe je de dansers aan het dansen krijgt, wat een leuk opzwepend arrangement is, wat een romantische mazurka is, etc. Maar dan moet wel de kwaliteit omhoog. Als je een groter publiek wil bereiken volsta je niet met de standaard deunen, unisono gespeeld met wat akkoordjes op de gitaar. Dat publiek wil verrast en vermaakt worden.

Ik denk dat daarom voor muzikanten de opdracht is de lat te verhogen zonder de drempel te verlagen. Zoek voor jezelf naar nog spannender arrangementen, bedenk wat je zelf lekker vindt om op te dansen. Tegelijkertijd moet het niet zo zijn dat mensen die daar nog niet aan toe zijn niet meer durven te spelen. Unisono spelen is ook leuk. Maar een beetje ambitie mag ook wel.

Maar om op mijn eerste zin terug te komen: als je wil dat het groeit, kun je volgens mij niet veel meer doen dan leuke bals te organiseren waar veel mensen op af komen, en goede muziek te maken. Zolang het niet sektarisch wordt, en het blijven leuke feestjes, groeit het op de lange termijn wel. Ik denk dan ook niet dat we het grote publiek ?nooit? bereiken zoals Cooper het uitdrukt. Het gaat alleen langzaam, nou ja, het is niet anders want je kan het ook niet forceren.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 09, 2007 4:37 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik vind juist het intieme van de bals die er nu steeds meer zijn zo leuk. En dat je altijd veel mensen kent. Maar meer bals en meer bandjes en meer dansers kan natuurlijk ook geen kwaad.

En ik denk dan dat het algemene publiek zich niet zomaar laat aanspreken door een balfolk, hoe leuk we het ook brengen. Er is al vaak gebleken dat er dan niemand de dansvloer opkomt. Dan kan je inderdaad beter gericht een doelgroep aanspreken, die er wel voor open staat. Bijvoorbeeld op de Parade. Of op Oerol? Een culturele zondag is misschien wat makkelijker om mee te beginnen?

Het groeien heeft trouwens ook een praktisch nadeel. Het is al behoorlijk moeilijk om geschikte zalen te vinden, als we dan eindelijk een sfeervolle zaal met houten vloer hebben gevonden, mogen we er niet tot laat muziek maken, of is hij eigenlijk vrij klein (of alebei..). Als er meer balfolkies komen, moeten die zalen groter, en liefst zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 09, 2007 9:32 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Van welke vorm van groeimogelijkheid staat er eigenlijk ter discussie?
Willen we een Balfolk White Edition in de Arena en een uitverkocht ahoy of is het een kwestie van alle zalen vol te krijgen.

Want me bij tijd en wijlen opvalt is dat op de bals waar ik ben de tent in het begin ramvol zit maar er halverwege de avond al weer de helft verdwenen is.

Zijn dit pipo's die op posters mond-op-mond reclame en uitnodigingen afkomen maar het uiteindelijk niet zo zien zitten? Of hebben deze vroeg-vertrekkende bezoekers het juist naar hun zin maar hebben ze een ander perceptie over wat "op tijd naar huis gaan" is dan mij?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 09, 2007 11:37 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Mischien gewoon lekker klein en intiem houden zoals het nu is. Waarom zou je een breed publiek willen bereiken, dan is de lol er juist af..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2007 2:05 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
folkie schreef:
Geduld Cooper! Laten we in de eerste plaats de feestjes organiseren die we gewoon leuk vinden, zonder geforceerd hip over te willen komen.

Een waarheid als een koe. Je probeert natuurlijk op een feestje waarin je geld moet investeren zoveel mogelijk mensen te krijgen, maar dan moeten het wel mensen zijn die weten wat ze kunnen verwachten en het idee hebben zich daarbij te vermaken. Het dilemma dat Menno opwerpt, over dat de 'feestjes' halverwege al zijn leeggelopen, is dan ook best van belang: het is goed om qua publiciteit aan de weg te timmeren, maar het is een brug te ver om nieuw publiek bij bijv. death-trash-metal-publiek te zoeken, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Als het namelijk echt leuk was, deed iedereen het wel en gingen wij allemaal de hele dag aan het headbangen :peace:

folkie schreef:
Ik vind ook dat de muziek in Nederland zich nog maar langzaam ontwikkelt. Er ontstaan veel groepjes, en gelukkig zit daar ook steeds meer talent bij. Maar het gaat naar mijn smaak wel langzaam, veel blijft hangen in het spelen van de standaard melodien, en het valt me op dat de discussies op het forum steeds meer over dansen gaan en minder over muziek. Ik vind de muziek toch wel een van de drijfveren. Dat je als muzikant erover na moet denken hoe je de dansers aan het dansen krijgt, wat een leuk opzwepend arrangement is, wat een romantische mazurka is, etc. Maar dan moet wel de kwaliteit omhoog. Als je een groter publiek wil bereiken volsta je niet met de standaard deunen, unisono gespeeld met wat akkoordjes op de gitaar. Dat publiek wil verrast en vermaakt worden.

Het zou inderdaad leuk zijn als er meer bandjes kwamen, want dan kun je meer afwisseling programmeren. Maar als er gespiegeld wordt aan Boombal of aan de Franse scene, dan blijkt dat in Belgie en Frankrijk bal folk qua muziek wordt gedomineerd door professionele muzikanten en in Nederland vooral door amateur muzikanten. Nu is het verschil tussen professioneel en amateur in principe niet meer of minder dan dat een amateur niet probeert door muziekmakerij in zijn levensonderhoud te voorzien, maar het is wel zo dat professionele muzikanten uit de aard der zaak een hoger niveau kunnen bereiken. En wanneer er professionele muzikanten komen, wordt de noodzaak om de zaken professioneel en grootser aan te pakken, ook groter. Het is op dit moment de vraag of zij het zout in de pap kunnen verdienen met een fantastiche muzieksoort die in Nederland decennialang is mishandeld als zijnde geitenwollensokkendragendbevorderend (:idea: nieuw scrablewoord) . Dat de muzikale traditie van de bal folk (die veel diverse invloeden heeft) potentieel heeft en een studie op zichzelf waard is, staat voor mij buiten kijf.
Ondanks dat soort vooroordelen, waar zelfs Boombalprofeet Wim Claeys tegenaan moet sleuren in Belgie, is er behoorlijk potentieel. Maar belangrijk is vooral dat er podia zijn waarop groepen (al dan niet beginnend) hun ding kunnen uitproberen en presenteren, op divers niveau. Boombal doet dat door concoursen uit te schrijven waar voor de winnaars optredens binnen de scene te verdienen zijn. Ikzelf ben al jaren fan van het Wageningse model van bal folk kweekvijveren: korte akoestische optredens van 25 minuten voor een ieder die dat wil.

folkie schreef:
Maar om op mijn eerste zin terug te komen: als je wil dat het groeit, kun je volgens mij niet veel meer doen dan leuke bals te organiseren waar veel mensen op af komen, en goede muziek te maken. Zolang het niet sektarisch wordt, en het blijven leuke feestjes, groeit het op de lange termijn wel. Ik denk dan ook niet dat we het grote publiek ?nooit? bereiken zoals Cooper het uitdrukt. Het gaat alleen langzaam, nou ja, het is niet anders want je kan het ook niet forceren.

Mee eens. Gewoon een leuk feestje maken waar je zelf zin in hebt. Als het leuk is, komen er vanzelf meer van dat soort feestjes en misschien denkt iemand zelfs zo groot dattie Ahoy gaat afhuren. Maar dat hoeft voor mij niet perse. Doe mij gewoon een leuk feestje met muziek en dans.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: De Nieuwe Garde spreekt:
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2007 8:14 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 10, 2007 3:32 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Enschede!
Ik vind dat Balfolk nog best wat mag groeien; zoals het op Castlefest was vond ik erg leuk. Het was alleen jammer dat er daarna door de nieuwelingen niets meer werd gedaan met de geleerde dansen. Bijvoorbeeld Omnia had best, zoals ze enkele jaren geleden nog deden, de dansen kunnen aankondigen.
Ik weet dat er veel mensen zijn die niets van balfolk weten, waaronder enkele geinteresseerden. Deze mensen berijk je met een groots opgezet bal- iets dat in de krant komt, en in een zaal is die men al van naam kent. Het Boschbal is een voorbeeld van het type bal dat je af en toe nodig hebt om nieuwe geinteresseerden te blijven werven.


Ik neem aan dat er wel weer zoiets te regelen valt in de Februari Muziekmaand hier in Enschede. Als een dergelijk bal tweemaal per jaar komt en er een beetje moeite in promotie wordt gestoken kan je iedereen opvangen die enige interesse heeft.


De truc met groots opgezette balfolk avonden is om de groep mensen op te vangen die halverwege vertrekt, zonder dat het feest doodvalt. Dit kan deels worden gedaan door het spelen van een aangepaste set, waarbij de dansen duidelijk worden aangekondigd; dit kan ook worden opgevangen door over te stappen van versterkt naar akoestisch spelen.
In het geval van een aangepaste set spelen bedoel ik dat er veel laagdrempelige dansen worden gespeeld, die zo nodig nog even worden uitgelegd. Een moeilijkere mag wel, maar dan nooit twee na elkaar.
Als je overstapt op akoestisch moet je de zaal misschien ook optisch verkleinen met bijvoorbeeld een gordijn of wat kamerschermen.


Conclusie: Ik wil de groei hier in Enschede een behoorlijke schop geven, tot het punt dat als ik hier wegga er een cultuurvereniging is ontstaan die Balfolk nog lang in leven houdt. Nieuwe mensen en nieuwe bands houden Balfolk in leven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling