mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 7:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Balfolk in de zomer
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 7:17 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
De zomer vangt weer aan, dus de bals liggen weer even stil ten gunste van festivals en andere activiteiten.
Daarom is het misschien leuk om een topic te openen met balfolk in de zomer.
vrijdag 6 juli: Dennefeest in Berghem
zaterdag 12 juli: zomerbal Zuidoost

Ben benieuwd of dit lijstje nog langer gaat worden. :cool:

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 04, 2013 11:57 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 1:27 pm
Berichten: 101
Woonplaats: Eindhoven
Zondag 11 augustus: MooiWeekend in Eindhoven, met o.a. Busy Lizzie en Sophie Cavez (http://www.folkproject.nl/mooiweekend)

_________________
"These feet are made for dancing, and that's just what they'll do / one of these days these feet are gonna dance all night with you" (vrij naar Nancy Sinatra)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 05, 2013 6:54 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Hoe was de dansbaarheid van Castlefest? Ik zag dat veel folkies erheen gingen om te dansen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 1:16 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Mwah. Er lag dit jaar geen vloer, en balfolk was verdeeld over meerdere podia. Wen had (op zaterdag in elk geval) de kleinste ruimte voor zijn workshop - terwijl die zoals gewoonlijk druk bezocht werd, en bij KOB Conspiracy (die episch speelden, overigens) danste je op een heuvel met veel stenen.

Het viel me trouwens ook op dat er relatief veel mannen waren die totaal geen rekening hielden met de vrouwen. Ze lieten hen wild ronddraaien, terwijl dat dus helemaal niet ging op de vloer. En dan de arm ronddraaien zodat de dame wel móét. Ik heb dus niet veel gedanst (het was ook te warm), alleen een rondeau en couple die ik een vriendin heb geleerd en een walsje met Saghws. Die weet wel hoe je moet leiden, namelijk. :hug:

Overigens was het wel ideaal om lekker van de muziek te genieten in het zonnetje.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 07, 2013 9:09 am 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 1:08 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Nijmegen
De dansbare bands waren idd verspreid geprogrammeerd, wat ik jammer vond.

Ik vond het gebrek aan vloer geen probleem, op gras dans ik ook prima, dus de folkstage vond ik goed genoeg. Maar dan moet het grasveld wel plat zijn en keiloos, wat bij de villagestage niet het geval was.

Op zondag was de dansuitleg bij de villagestage en daar was het ook bomvol, dus dat probleem houd je toch.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 07, 2013 10:43 am 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:29 am
Berichten: 45
Ik denk dat we inderdaad verwend zijn met de dansvloeren die worden neergelegd bij Orfest en Keltfest ( al was die laatste ook niet ongelooflijk goed)
Maar ik ben het met Christine eens, lekker dansen was het toch niet helemaal.
Plus het aantal mensen die dachten goed te dansen en anderen een arm uit draaiden en apenpassen zetten, was groot.
Altijd jammer om dan te horen:"ja, maar ik heb al 4 workshops gevolgd, dus ik hoef geen hulp!"

Al blijf ik vinden dat Wirtex op dit soort evenementen uitstekend en zeer duidelijk uitlegt. Het ligt dus niet aan hem!

Ik merk wel dat Keltfest steeds meer het balfolk evenement wordt van Vana icm met Balfolk, ipv castlefest.

_________________
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 10:51 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Morgen begint voor mij het hoogtepunt van de zomer: de Boombalweek.
Lekker eerst 4 dagen stages doen, die dit jaar erg interessant zijn, en diezelfde vier dagen een bal in een zee van ruimte, die vorig jaar erg super waren. Daarna de invasie van mensen voor een ongetwijfeld gezellig festival.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 10:53 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Veel plezier, Kees! :)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2013 10:10 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Heb al twee keer geprobeerd een verslag te schrijven over Boombalweek, maar elke keer doet hij moeilijk met lange berichten. Morgen nieuwe poging.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2013 11:52 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Kees schreef:
Heb al twee keer geprobeerd een verslag te schrijven over Boombalweek, maar elke keer doet hij moeilijk met lange berichten. Morgen nieuwe poging.


Schrijf het in word en kopieer?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 3:26 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Okee, hier komt die dan:

Afgelopen week vond weer de Boombalweek plaats.
Hierbij dan maar weer een verslag van deze week:
Het terrein was drastisch gewijzigd. Het is een nu een meer rond terrein, Het weiland naast de festivalweide was nu deels in gebruik voor een danstempel, de kinderanimatie en de zweefmolen, die na een aantal jaren afwezigheid weer was teruggekeerd. De tweede danstempel stond nu dwars op de oorspronkelijke festivalweide en veel meer naar voren.
Met deze opstelling beoogde de organisatie van de twee delen, de grote tent en de twee danstempels, meer 1 geheel te maken. Bovendien was daardoor het terrein wat kleiner.
De danstempel in het nieuwe weiland had wel wat last van de grote tent, vooral als in de late uurtjes subtiele muziek wordt gespeeld en de discodreunen over het terrein heen rollen.

De stages:
De stagegangers kregen nu geen polsbandjes maar batches met eigen naam en een kleur die aangaf aan welke groep je deelnam. De batches vond ik een achteruitgang, de naam is wel een toevoeging maar de kleur van de batch werkte volgens de stagedeelnemers onnodig stigmatiserend.
Voor het eerst waren er bij de stages 5 dansgroepen, naast de beginnersgroep waren er twee halfgevorderdengroepen en twee gevorderdengroepen. Bij de gevorderdengroep was verder de primeur dat de ene groep les in het Engels kreeg en de andere groep les in het Frans. Dat had dan wel als nadeel dat de Nederlanders grotendeels bij elkaar in dezelfde groep zaten.
Het aantal Nederlanders was dit keer recordhoog en opvallend veel mensen die voor het eerst deelnamen aan de stage.
De inhoud van de stages:
Eerste dag: Anatole.
Vanwege de dansstage 2012 had ik wel een idee wat me te wachten stond, maar nu had hij een hele dag. Het principe was door de dag heen hetzelfde: eerst een dans, dan wat kleine details waar we ons mee bezighielden, en daarna met dezelfde persoon dezelfde dans om te kijken of er wat veranderd was in het dansen. Daarbij ging het over ademhaling, massage van het schoudergebied en een valoefening voor vertrouwen. Eigenlijk vond ik het best een interessante dag.
Tweede dag: Pierre Chesneau over bourree in 2.
Na de dansstage 2012 mijn favoriete docent over mijn favoriete dans. Wat kan er misgaan, zou je zeggen. Nou, heel veel. Alleen aan het eind van de dag besteedde hij hele korte tijd aandacht aan een aspect dat ik als eerste zou hebben gedaan: de oorsprong van de dans, de intentie waarmee die gedanst kan worden, enzo. In de plaats daarvan begon hij met het uitleggen dat er drie soorten passen waren, Het was erg moeilijk om het onderscheid echt goed te ontdekken en dat bleek ook wel uit de oefening. Pierre ontbeerde de eigenschap om iets op een andere manier uit te leggen als een groep het op die ene manier niet goed begrijpt.
“s-Middags ben ik pas echt afgehaakt, Daarbij ging het over een oefening in grote verplaatsingen in de bourree. Dat ging bij mij echt niet lekker (aan elkaar geketend snelle verplaatsingen afleggen is de grootste reden om niet mee te kunnen komen met bretons). Ook los van elkaar zat er teveel druk op de ketel, waardoor ik voor de rest van dit onderdeel ben afgehaakt. Om pas weer aan te haken bij hetgeen ik hiervoor noemde.
Derde stage: Eric Theze.
We werden zwaar ondergedompeld in de wereld van de onregelmatige walsen Iminder in onregelmatige ritmes van dansen in het algemeen, zoals ik had verwacht). Vanwege het grote mannenoverschot bij deze dagen (vrouwen waren geswitched of stopten er even mee) heb ik veel gevolgd, zeker aan het einde van de dag.
Vierde dag: Zweedse dansen
Eindelijk eens de hambo geleerd! Alleen was het fijn geweest als de docente (Finse, die Vlaams sprak) even geïnventariseerd had wie de polska kende. Dat zou wat verwarring bij de groep en een snellere leerweg hebben opgeleverd. Nu werd de ‘makkelijke binnenkomer’ een behoorlijke worsteling. Na de hambo hebben we ons beziggehouden met de draai in de polska. Of beter gezegd, de bingsjö-polska. In principe kon iedereen wel draaien, maar toen we het draaien op de hielen moesten uitvoeren, ging het ineens heel stroef. Als slot kregen we nog de Zweedse scottisch en daarin een paar variaties voor de kiezen. \
Al met al was het een uitdagende stage, waarbij ik, zoals altijd, maar moet kijken in hoeverre het op de praktijk in het dansen kan worden toegepast.
De bals op de stages waren geweldig.
Alleen het laatste bal was, zeker voor beginnende dansers, aan de eenzijdige kant. Driekwart van de dansen op die avond waren Bretons, Zweeds en onregelmatige walsen.

Het festival:
Tot zondagmiddag had ik het idee dat het een gewoon festival was, maar de zondagavond zorgde dat ik toch met een groot yeah-gevoel het festival beëindigde. Van mijn persoonlijke top-drie traden er dan ook twee die avond op.
Mijn top 3:
Arasta Bazar
Balbuzar
Sons Libres

Leukste verrassing was voor mij: la Compagnie d’Elias met Tristan Driessens en Robbe Kieckens, waarbij de oosterse touch me doet denken aan Arasta Bazar. Heel lekker, met die percussie erbij.

Toch heb ik op het festival net als vorig jaar een zekere flow gemist. Ook was het rustiger in de danstempels dan eerdere jaren. BIj navraag blijkt dat dat blijkbaar gezichtsbedrog is. Blijkbaar zijn de danstempels groter dan voorheen. Alleen bij Naragonia was het verschrikkelijk druk, ook al stond Heather Nova in de grote tent er tegenover geprogrammeerd.
Wat mij verraste is dat er op vrijdag- en zaterdagavond geen sessie was in 1 van de danstempels. Maar ja, als het programma al tot respectievelijk kwart over 4 en kwart voor 5 was dat voor mij niet echt een probleem.
Bovendien mis ik best wel een open podium, die enkele jaren geleden wel bestaan heeft,.

Al met al vond ik het weer een geslaagde editie, maar is mijn enthousiasme langzaam aan een beetje aan het zakken, bemerk ik.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 29, 2013 8:27 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Voor diegenen die nog net een beetje zomervakantie hebben, of gewoon de zomer in hun bol :cool:

Zaterdag a.s. is er een bal net over de grens met Limburg in Puffendorf. Voor de Limburgers, Brabanders en zuidelijke Gelderlanders zeer bereikbaar (met de auto :) ) Ik heb hieronder de uitnodiging in het Duits gekopieerd; als één van de spelers beveel ik het van harte aan, maar ik ben natuurlijk ook zeer nieuwsgierig hoe er bij en door onze oosterburen gedanst gaat worden. Duo Dans l'Air brengt zoals gebruikelijk een mix van traditioneel en eigen werk, van instrumentaaltjes en liedjes. Hopelijk tot ziens a.s. zaterdag! Als je er daar niet bij kan zijn, maar volgend weekend nog wil dansen, dan is er natuurlijk nog het Boerebal in Moergestel, zie het andere draadje in dit forum :hug:

Liebe bal folk Freunde,
mittlerweile zum achten Male treffen wir uns zum Sommernachtsbal auf dem Quirinushof, um in dessen schön ausgebauter Scheune zu musizieren und zu tanzen.

Programm:
15:00 - 18:00 Musikkurs unter Leitung von Johannes Haas
15:00 - 18:00 Tanzkurs unter Leitung von Andreas Demant mit folgenden Tänzen:
- Grabbelton
- Sternpolka
- Woaf
- Zelda
- Mazurka-Improvisationen
- Menuet de la Chaîne
18:00 - 20:00 Mitbring-Buffet (bitte eigenen Beitrag, Salat, Käse oder ähnliches mitbringen)
20:00 - Open End Balfolk mit
- Wüdneks Erben (Martina Narbutt, Richmud und Johannes Rollenbeck)
- dans l'air (Wendy Wouters und Niek van Uden)

Eintritt:
Balfolk 10€
Kurs (mit Balfolk) 30€
Kinder/Jugendliche bis 16 Jahre kostenlos
Ermäßigung auf Anfrage möglich

Ort:
Quirinushof Mohn
Hofstrasse 12
52499 Puffendorf

Wir freuen uns auf Euch!

http://www.helix-balfolk.de/newsletter/items/31.08.2013_Sommernachtsbal_Puffendorf.html

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 29, 2013 9:15 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Doe Richmud enJohannes de groeten van me!
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 29, 2013 11:03 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Kees schreef:
Alleen aan het eind van de dag besteedde hij hele korte tijd aandacht aan een aspect dat ik als eerste zou hebben gedaan: de oorsprong van de dans, de intentie waarmee die gedanst kan worden, enzo.


gaaf! Met salto's en zo?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling