mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr mei 10, 2024 7:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: volksbal & workshops
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2003 12:31 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Zoals in het lijstje bals te lezen is, zijn er plannen om in december in Utrecht een bal te organiseren. Het bijzondere aan dit bal is dat we dit willen laten vooraf gaan door een workshop of eigenlijk twee workshops. Een tijdje terug kwam Fille met het idee om in plaats van of in aanvulling op de gebruikelijke dansuitleg, een dansworkshop te geven. Als beginnend danser vond ik dat een geweldig idee. En niet alleen voor de beginnende dansers; ook mensen die al een paar keer op een bal hebben gedanst kunnen behoefte hebben aan een iets uitgebreidere uitleg en iets meer tijd om de verschillende basispassen te leren.

Tijdens het SVN weekend in Brugge afgelopen maart ontstond er een discussie tussen de docenten over het mogelijk combineren van de dansstage met de samenspelstage. Er zijn namelijk genoeg muzikanten die de verschillende dansen kunnen spelen, maar er zijn er niet zoveel die ervaring hebben met balspelen. Door de stage te combineren zouden muzikanten direct kunnen zien en horen of datgene wat ze spelen echt dansbaar is en kunnen dansers op levende muziek dansen aanleren en feedback geven aan de muzikanten. Ook kunnen muzikanten dan zelf eens de dansen proberen (voor zover zij niet zelf dansen)

Na wat heen en weer gepraat hebben we bedacht dat we dit op de dag van het bal gaan aanbieden: een workshop baldansen in combinatie met een workshop balspelen. Praktisch gezien is het niet erg ingewikkeld of duur; twee oefenruimtes huren voor een dag, twee docenten regelen en veel publiciteit maken. Verder kost een zaaltje bij het centrum voor Amateurkunst ZIMIHC voor een hele dag huren ? 40,-

Nu weet ik voor mezelf wel waar ik behoefte aan heb, maar graag zou ik de mening van de geachte forumleden horen.
* Is een dansstage voor beginners/beginnende/begonnen dansers zinvol ?
* Op welk niveau zou een dergelijke dansstage moeten worden gegeven ?
* Hoeveel behoefte is er aan een workshop ?balspelen? ?
* Welke docenten zouden hiervoor benaderd kunnen worden ?
* Aan welke aspecten bij dans en balspelen moet vooral aandacht gegeven worden ?
* Is ? 20 ? ? 25 een redelijk bedrag voor een 1 dags workshop ?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties

Scordatura


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2003 12:48 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
GOED INITIATIEF!!
zou fantastisch zijn als het lukt.

Qua mensen:
Ik weet dat Corn? (volgens mij heet hij Hogervorst) een keer per jaar een bal-speel-cursus geeft voor de volksdansgroep hier in Utrecht (hij woont in de buurt van Culemborg of Geldermalsen ofzo)

Als speler vind ik hem erg goed, als docent balspelen weet ik het niet natuurlijk...

Qua geld...ik heb eigenlijk geen flauw idee...ik vind 20/25 euro eigenlijk best veel, maar ik denk dat het voor wat je krijgt (bij een goede docent) het best waard is...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2003 1:01 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Dat is dan al één enthousiaste reactie !!

Volgens mij is Frans Tromp van Pieremachochel ook wel eens met iets dergelijks bezig geweest. Zelf zit ik voor het dansen te denken aan Ineke Jansen uit Groningen en voor het balspelen aan Guy Roelofs - het was tenslotte zijn idee toen in Brugge. Verder weet ik van Dimitra dat hij een goeie docent is. Bert & Judica kunnen ook gevraagd worden natuurlijk. Of Willem Schot voor het balspelen ?
Overigens, die ? 20 ? ? 25 is inclusief lunch en met twee goede docenten lijkt het me niet heel erg duur, maar wanneer je dan ook nog reiskosten hebt en 's avonds naar het bal gaat ...

Scordatura


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: volksbal & workshops
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2003 7:23 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Scordatura schreef:
* Is een dansstage voor beginners/beginnende/begonnen dansers zinvol ?


Ja! Voor mij in elk geval. Ik ben ook zeer beginnend en wil het dansen graag wat beter leren!

Citaat:
* Op welk niveau zou een dergelijke dansstage moeten worden gegeven ?

Ehm, wat mij betreft als vervolg op de algemene uitleg die er nu op "onze" ballen (bals?) gegeven wordt. Dus ervan uitgaande dat je wel wat mee kan hobbelen bij de Bour?, jig, cercle, etc.

Citaat:
* Hoeveel behoefte is er aan een workshop ?balspelen? ?

Lijkt me ook erg nuttig! Wel wat veel in één keer misschien (voor mij persoonlijk), maar het lijkt me heel leuk om die twee dingen te combineren.

Citaat:
* Is ? 20 ? ? 25 een redelijk bedrag voor een 1 dags workshop ?

Als het een hele dag is plus eten lijkt het me niet te veel. Liever 20,-

Ik hoop dat dit plan doorgaat en wat mij betreft het liefst in de winter.. :biggrin:

:applause: Goed plan!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: volksbal & workshops
BerichtGeplaatst: vr jun 06, 2003 9:08 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Zeeroversandra schreef:
Citaat:
Hoeveel behoefte is er aan een workshop ?balspelen? ?
Lijkt me ook erg nuttig! Wel wat veel in één keer misschien (voor mij persoonlijk), maar het lijkt me heel leuk om die twee dingen te combineren.


Ik zit nog na te denken over een manier om de muzikanten ook in de gelegenheid te stellen om mee te dansen of de basispassen te leren. Als de hele groep zou bestaan uit muzikanten die ook (willen) dansen wordt het een stuk makkelijker. Maar ik wil me ook richten op mensen die alleen maar de dansen willen leren.

Misschien moet ik dit maar overlaten aan de docenten.

Scordature


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 06, 2003 11:06 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik denk dat een goede balmuzikant/docent uberhaupt de stapjes ook aan zou moeten leren...

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 06, 2003 11:13 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De vraag is alleen hoe je dat op één dag combineert en of je van te voren stelt dat alle muzikanten ook gaan dansen of zelfs moeten dansen ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 06, 2003 11:16 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Scordatura schreef:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De vraag is alleen hoe je dat op één dag combineert en of je van te voren stelt dat alle muzikanten ook gaan dansen of zelfs moeten dansen ?


Ja...wil men de dans nou leren spelen of niet!
:-)
ik denk dat de basis stappen erbij horen voor de muzikanten,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: dansende muzikanten
BerichtGeplaatst: vr jun 06, 2003 1:00 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Je kunt inderdaad stellen dat de muzikanten die deelnemen aan de workshop balspelen ook de basispassen van een aantal dansen moeten doen. In dat geval zou je de muzikanten 's ochtends een crash course dansen laten doen en 's middags balspelen. De dansworkshop zou dan 's middags pas beginnen.

Maar zoals gezegd, waarschijnlijk hebben de docenten daar een goed idee voor.

In ieder geval ben ik het met je eens dat de muzikanten tijdens de workshop zouden moeten dansen.

Scordatura


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 07, 2003 10:01 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Muzikanten moeten kunnen dansen, het hoeft niet perfect en professioneel als je het gevoel maar in de benen hebt. Ik heb het zelf gemerkt sind sik doedelzak speel: 10 jaar danservaring in St Chartier blijkt van onschatbare waarde! :luck:
Als de anderen van dit forum ook nog even willen zeggen wat ze van de workshop voorafgaande aan het bal vinden dan kunnen we aan de slag. :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 07, 2003 12:08 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik denk dat het heel erg afhangt van wat voor docenten je vraagt, want die maken de sfeer. Dans workshop is denk ik wel leuk, alleen moet je hopen dat je inderdaad die mensen die nog niet kunnen dansen daar mee aantrekt. Want de groep die nou naar de bals komt kent de basis dansen al. Over een workshop balspelen heb ik een beetje mijn twijfels. Kun je dat echt in een workshop leren? Op zich kan het wel leuk zijn. Overdag samen spelen en dansen en dan 's avonds een bal waarbij het geleerde in praktijk kan worden gebracht. Maar de vraag is of er mensen voor zijn. Het is nu vooral hetzelfde clubje mensen dat alle bals afreist en ik zou me bijvoorbeeld al niet opgeven voor het cursus gedeelte.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 08, 2003 11:04 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ik heb me al eerder positief uitgelaten over een workshop balspelen, maar ik kan me ook wel vinden in Fille's antwoord. Ik zou zeggen: verdiep je even in de doelgroep. De basiscursussen bourree en schottisch zijn zo onderhand voor de harde kern niet meer nodig. Maar als je denkt dat er veel outsiders komen, denk ik dat je die twee wel even uit moet leggen. Het werkt toch wel zo van: als je die paar basispasjes kent, kun je een flink gedeelte van de avond op de dansvloer besteden. Maar de vaste bezoekers zitten volgens mij meer te wachten op nieuwe dansen of het verfijnen cq perfectioneren van de bekende dansen.

Ik ben voor een workshop balspelen, en ik ben het wat dat betreft niet met Fille eens. Niet alle muzikanten voelen de muziek of de dans zo goed aan. In Deventer zetten mensen die toch beter moesten weten de kanariesuite in alsof het een snelle Ierse reel was. En ook andere keren heb ik meegemaakt dat sommige muzikanten het tempo en de nootjes wel kennen maar geen flauw benul van de kadans hebben. Waarschijnlijk ben ik er ook wel zo een. Als je een goede docent hebt die dat kan horen en bij kan brengen, is het volgens mij wel een geslaagde workshop. Misschien is het een idee om bestaande combo's en ensembles een stuk te laten spelen voor de docent, die er vervolgens zijn/haar commentaar geeft.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 08, 2003 7:13 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
folkie schreef:
Ik ben voor een workshop balspelen, en ik ben het wat dat betreft niet met Fille eens. Niet alle muzikanten voelen de muziek of de dans zo goed aan. In Deventer zetten mensen die toch beter moesten weten de kanariesuite in alsof het een snelle Ierse reel was.


Ik denk dat ik mij daar ook schuldig aan heb gemaakt. Als ik me goed herriner kwamen we uit een andere schottish en de overgang ging een beetje verkeerd waardoor we belachelijk snel begonnen. Als je met zo'n grote groep muzikanten speelt draai je dat niet een twee drie terug. In je eentje kun je het tempo direct aanpassen, met zijn tweeen gaat ook nog wel, maar met zo'n sessie groep is dat een stuk moeilijker.

Citaat:
En ook andere keren heb ik meegemaakt dat sommige muzikanten het tempo en de nootjes wel kennen maar geen flauw benul van de kadans hebben. Waarschijnlijk ben ik er ook wel zo een. Als je een goede docent hebt die dat kan horen en bij kan brengen, is het volgens mij wel een geslaagde workshop.


Ik zeg niet dat dat niet nodig is en dat iedereen al bal kan spelen. Ik twijfel alleen of je zoiets met een workshop kunt bewerkstelligen. Je heb in iedergeval een super docent nodig die veel ervaring heeft, zelf goed bal speelt maar vooral ook weet waar hij/zij mee bezig is en hoe je zoiets op de cursisten moet overbrengen. En dan nog is het een kwestie van het zelf leren aanvoelen en in je spel weten te brengen. Maar misschien is een workshop wel een leuk opstapje.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 175 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling