mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 02, 2024 11:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

zou jij naar zo'n avond toe gaan?
Ja zeker 55%  55%  [ 6 ]
zeker niet 45%  45%  [ 5 ]
liever bij mij in de buurt (laat weten welke regio) 0%  0%  [ 0 ]
ik heb een beter idee (leg uit) 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 11
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 3:19 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2011 12:47 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Didam, Montferland
In december heb ik een onvolledige boodschap gezet op het bafolk.nl gastenboek. Ik zag vandaag, na een tip van Kees Verweij, dat er diverse positieve reacties waren.

Ik zal hier proberen mijn idee duidelijk te maken en hoe ik er op kom;

Al ruim 20 jaar werk ik als troubadour op middeleeuwse feesten in binnen- en buitenland. Daarnaast ben ik gedeeltelijk opgegroeid in Bretagne. Ik ken zowel uit mijn jeugd als uit mijn werkgerelateerde kennissenkring erg veel muzikanten die balfolk (en andere volksmuziek) spelen. Zelf speel ik naast luisterliederen en minnezang ook nog wel wat dansbare muziek, maar het is zeker niet mijn specialiteit.

Als kind heb ik ooit leren dansen op de Fest-Noz's die in Sud Finistère met name in de zomer talrijk waren. Helaas ben ik het meeste vergeten maar de sfeer vergeet ik nooit en roept bij mij altijd heimwee en nostalgische gevoelens op.

Al weer twee jaar geleden speelde ik in Parijs in les caves; La Taverne Médiévale
Het mooie van deze embiance vond ik o.a. dat twee werelden zich daar samen voegde. Mijn interesse en de lol die ik heb in het "beleven" van de middeleeuwen èn de balfolk dansers. Ik speelde die avond met de Franse band Tormis, die ik had leren kennen tijdens een CD opname in de Auvergne.

Na die avond vroeg ik me af of het niet mogelijk is iets dergelijks ook in Nederland van de grond te krijgen. En logischerwijze dacht ik daarbij onmiddelijk aan mijn oudste klant; Stadsherberg De Mol in Delft.

Nu begrijp ik dat er bij sommige mensen een soort weerstand bestaat om zich te verkleden, aan de andere kant zijn in alle lagen van de bevolking de themafeesten juist erg in. Dan schijnt er ook nog een strikte grens te bestaan tussen de reenacters en de fantasie minded people. En zo zijn er vast nog wat hokjesgeest bevorderende groeperingen uit te sluiten.

Ik wil eigenlijk al die grenzen doorbreken en indien mogelijk een avond voor al deze subgroepen tegelijk organiseren.

Mij lijkt het het proberen waard om een middeleeuws avond te organiseren met balfolk in stadsherberg de Mol te Delft.

Ik stel me daarbij voor dat, net als in La Taverne Médiévale, iedereen verkleed komt.
(eventueel kan ik ook zorgen dat voor wie echt niets kan vinden of verzinnen een hes en muts beschikbaar zijn)

Vanuit de Mol kan er voor eten en drinken. Ik denk aan het samenstellen van een aangepaste kaart met zowel "middeleeuwse" maaltijden als tapa's. Mede, hypocras en bier (en zelfs fris) zijn sowieso voor handen.

Verder denk ik dat er ook ruimte is om in het programma van de avond, net als bij de balfolk avonden die ik ken, een moment van dansinstructie plaats te laten vinden, maar dan wellicht op een iets theatralere wijze.

Met de zaak zelf, waar ik inmiddels langer dan 20 jaar optreed, moet ik ook alles nog doorspreken, maar eerst wilde ik in de balfolk wereld het animo peilen voor zo'n avond.

Ik hoop hier antwoorden te krijgen op mijn vragen en mensen te vinden die constructief willen meedenken aan het tot stand laten komen van een mooi, wellicht terugkerend feest.

_________________
je chante donc je suis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 3:48 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Dat lijkt me ontzettend leuk, maar bij mij hangt het helemaal van datum af of ik wel of niet zou komen.

Wel een puntje om mee te nemen: veel balfolkies zijn studenten die niet zo veel geld uit te geven hebben op feesten. Hier is al eerder discussie over geweest omdat veel balfolkies graag kraanwater drinken, en dit niet bevordelijk is voor de kassa van de locatie.

Ik ben benieuwd wat de andere forumgangers van het idee vinden!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 3:52 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ik weet nog wel wat mensen die verkleed kunnen komen als space invaders :cool: :devilish:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 3:57 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Lalalalalalalaaaaaaaaaa, daar heb ik helemaal NIETS mee te maken! :liar:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 4:46 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Woei, verkleden EN dansen En middeleeuwen!
Als balfolkend LARPer* spreekt dat me natuurlijk wel aan. Ik heb nog wel een paar leuke kostuums hangen.
Maar Delft is echt een takkeneind van Enschede af en de datum is ook niet onbelangrijk natuurlijk.

* LARP = Live Action RolePlay


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 5:22 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2011 12:47 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Didam, Montferland
Brenda schreef:
Woei, verkleden EN dansen En middeleeuwen!
Als balfolkend LARPer* spreekt dat me natuurlijk wel aan. Ik heb nog wel een paar leuke kostuums hangen.
Maar Delft is echt een takkeneind van Enschede af en de datum is ook niet onbelangrijk natuurlijk.

* LARP = Live Action RolePlay


Zoiets zou ook dichterbij kunnen. Denk gerust mee.
Ik woon zelf in Didam, maar ben hier in de buurt nog zoekende naar een geschikte locatie.

Denk aan ;
groot genoeg
juiste uitstraling
betaalbaar

_________________
je chante donc je suis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 5:41 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Ik heb wel wat ervaring in het zoeken van locaties die een beetje sfeervol zijn voor middeleeuwen, maar die criteria zijn meestal anders: wel overnachten, heel weekend huren, zelfverzorging qua catering. En dan werd er dus niet gelet op aanwezigheid van bar en goede dansvloer.
Ik heb dus een heel forum vol aan leuke lokaties, maar voor LARP niet voor bal.
Overigens liggen die lokaties meestal ook niet in de buurt van Enschede. :P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 6:24 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
De meeste bals vinden plaats in Utrecht. Hier wonen ook veel balfolkies, en is ook goed te bereiken.

Ik zou alleen geen bal (in Utrecht) plannen als Louise ook een bal geeft, haar bals zijn namelijk heel populair!

N.b. Dit zijn de bals in de Moira en in de Musketon.

Hoe ver wil je trouwens gaan in het thema? Zijn versterkers en microfoons uit den boze? Houd er dan rekening mee dat de muzikanten wellicht het beste in het midden van de zaal kunnen spelen i.v.m. geluid, en voor een grote zaal met veel bezoekers zal dit minder geschikt zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 7:42 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Hey Jan-Willem,

Je hebt het forum dus gevonden.
Op basis van je ervaringen had ik wel verwacht dat je Stadsherberg De Mol op het oog had. Dat is inderdaad een heel sfeervolle locatie in hartje Delft.
Hierbij verder mijn overwegingen:
Ik ben er zelf niet zo van om mezelf te verkleden. Ik ben meer van het slag 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Maar inderdaad, er zijn vermoedelijk wel de nodige, zeker uit de LARP- en fantasycontreien, die daar juist een uitdaging in zullen zien.
Bedenk wel, en dat zeg ik heel nadrukkelijk, dat studenten weinig geld hebben. Als ik op hun site kijk, zie ik dat arrangementen al gauw 60 tot 70 euro kosten. Als je dit plan gaat aankleden met een duur arrangement zoals gebruikelijk voor een dergelijke avond in De Mol, kun je het volledig vergeten. Ook ik haak dan volledig af.
Zoals ik al op balfolk.nl zei, ben ik van plan om mensen mee te nemen als er balfolk in Delft wordt georganiseerd. Als je het echter als Middeleeuws Feest gaat aankleden, waarbij mensen ook nog eens verkleed moeten komen, werp je een hele hoge drempel op voor nieuwelingen. Die voelen zich toch al onwennig en als ze al die uitdossingen zien van andere gasten, voelen ze zich eerder buitenstaander dan deelnemer. Ik ben zelf dan zeker niet geneigd nieuwelingen mee te nemen.

Wat gaat het programma dan worden?
Wordt het een middeleeuwse avond met af en toe wat balfolk tussen het eten door of moet het een balfolkavond worden, waarbij je niet persé hoeft te tafelen.

Aan wat voor uitvoerende artiesten denk je?
Meer middeleeuws getinte, traditionele muziek of ook de zogeheten 'neofolk'? Denk je aan losse artiesten of echt een groep/band?

Is het misschien een idee om eerst mensen warm te krijgen voor balfolk, door bijvoorbeeld een folkbal in het Culturele Centrum aan de Westvest (als dat nog bestaat) te houden en dan te kijken of je daarmee genoeg balfolkies in de regio kan interesseren?

Misschien ben ik wat aan de kritische kant, maar ik denk dat dat wel nodig is om niet later voor verrassingen of teleurstellingen komen te staan.

Desondanks hoop ik dat je het van de grond krijgt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 7:46 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Citaat:
wellicht op een iets theatralere wijze


Ik zie een nieuw genre: hoffolk. Ik associeer theatrale dansuitleg tenminste met hofdansen. :biggrin:

Alles in middeleeuwse stijl, dat is een sympathiek idee. Ik vrees alleen dat vrijwel alle bezoekers met een outfit komen die niet strikt middeleeuws is. Ik voorzie achttiende-eeuwse jurken e.d. Maar goed, dat zijn misschien ook maar details.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 8:12 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik zal mijn klepbroek maar weer eens gaan oppersen.
Laat de vette kluiven maar komen, mijn handen blijven wel schoon (mijn keeshond is al gewassen). :laughing:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 9:38 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2011 12:47 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Didam, Montferland
Huathe schreef:
Citaat:
wellicht op een iets theatralere wijze


Ik zie een nieuw genre: hoffolk. Ik associeer theatrale dansuitleg tenminste met hofdansen. :biggrin:

Alles in middeleeuwse stijl, dat is een sympathiek idee. Ik vrees alleen dat vrijwel alle bezoekers met een outfit komen die niet strikt middeleeuws is. Ik voorzie achttiende-eeuwse jurken e.d. Maar goed, dat zijn misschien ook maar details.


Die achttiende-eeuwse jurken lijken me geen bezwaar en ook bij vroeger tijden is een theatrale aanpak mogelijk hoor.

_________________
je chante donc je suis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 10:09 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2011 12:47 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Didam, Montferland
@ Kees

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Het idee, zoals ik het in mijn hoofd heb is een avond waarbij niet persé getafeld hoeft te worden en waarbij muzikanten vlak bij de dansers muziseren, lichte versterking is ook geen bezwaar en voor sommige instrumenten en zangstemmen wel fijn.

Het is geen initiatief vanuit de Stadsherberg maar van mij persoonlijk.
Ik zal daarvoor wel met zowel de waard als de keuken heel afwijkende afspraken moeten maken en het is maar de vraag of dat gaat lukken. Maar wie niet waagt die niet wint. De vraag op o.a. dit forum is dus vooral bedoeld om een idee te krijgen of er animo voor bestaat voordat ik overga tot daadwerkelijk organiseren, want daar gaat heel wat tijd in zitten.

Ik zal wat linkjes naar een YouTube filmpje van o.a. de franse TV over de zaak waar ik de inspiratie opdeed toevoegen;

Filmpje Franse TV

privé filmpje met dansen

nog een privé filmpje met sfeerbeelden

en nog één

foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
je chante donc je suis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 10:53 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Hm, 't klinkt leuk! Ik ben niet echt into LARP of re enactment, maar ik vind het wel leuk om in gewaden rond te lopen (oké, ik geef toe, tot nu toe heb ik alleen nog maar een Harry Potter gewaad...Maar toch, het idee telt.). Het moet alleen inderdaad niet veel duurder worden dan een normaal bal, al was het maar omdat er nu bijkomende kosten van speciale kleding zijn...

Maar is het geen idee om dit gewoon als eenmalige 'show' op te zetten? Het lijkt me inderdaad niet handig om dit als 'regulier bal in Delft' te gaan doen, maar eens in de zoveel tijd (2x jaar?) is toch wel leuk als extraatje? Mochten er dan 'standaard bals' in Delft komen, dan loopt het elkaar niet in de weg qua concurrentie.
Overigens wil ik ook best meepleiten voor een iets centralere locatie hoor :) Maar als er genoeg logeerplekken zijn, moet het wel goedkomen voor de mensen die van ver komen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 11:39 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di aug 17, 2010 1:36 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Wageningen
Ik vind het een heel leuk idee (zeker als ik dan naar die filmpjes en foto's kijk), maar als er een dresscode is (ook al wordt er niet héél kritisch gekeken) denk ik dat het vrij moeilijk wordt om genoeg mensen te vinden; al helemaal als het duurder wordt dan een gewoon bal en het in een stad is waar normaal verder geen andere bals worden georganiseerd (nouja, je hebt natuurlijk wel de bals in Den Haag, en nu ook in Leiden).

ChingChuan schreef:
Overigens wil ik ook best meepleiten voor een iets centralere locatie hoor :)

Delft ligt misschien niet heel centraal in Nederland, maar wel heel centraal tussen veel Middeleeuwselige festivals/beurzen met balfolk, zoals de Midzomer/winterfair, Gothic & Fantasybeurs en Keltfest, dus misschien is het júíst wel een goede locatie! En niet zeuren, Delft is gewoon aangesloten op het nachtnet. :biggrin:

_________________
Hvørjum skal eg dansa við?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 164 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling