mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 15, 2024 9:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 20, 2003 12:08 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Bonjour,

Na Saint-Chartier zijn Souffle en ik doorgereist naar "Gennetines". Echt een zeer geslaagd festival. Ik denk dat Souffle hieronder ook nog wel zijn beleving zal schrijven, maar hier is alvast de mijne.

Alles is er schoon, en er zijn vergeleken met Chartier "Hilton douches(quote souffle)". Alles is zeer strak georganiseerd. Je kan er de hele dag door dans-stages volgen. Van 10:30 tot 13:00 / van 15:00 tot 16:50 / en van 17:00 tot 19:00.

Je hebt keuze uit rond de 12 verschillende stages per tijdstip. Voor ieder wat wils dus. Van Bourbonnais bourrees tot dansen uit Wallonie, mazurkas scottishes enz enz. Na de basis van elke dans wordt je overgoten met allemaal variaties uit verschillende streken. Heb bijv. een stuk of 6 bourbonnais bourrees geleerd. Er wordt les gegeven op verschillende niveaus, van beginner (me) tot gevorderd.

's-avonds is er bal. Op 3 tijden begint er een nieuwe groep met spelen wel om 21:30 - om 23:00 en om 01:00. Er spelen meestal acht verschillende groepen per tijdstip in acht vershillende tenten dus je kan kiezen wat je wil dansen. (Centraal Frans, Bretons Fest Noz, Borbonnais, Alsace enz enz)

Enkele groepen die speelde waren:

La chavanee
Matoufet
Maxou Heintzen
Darhaou
Dialto
enz, enz. enz.

Het gaat er op dit festival wat ontspannender aan toe. Je kan 's-avonds en overdag gewoon van tent tot tent lopen, zonder de "Chartier drukte". Het festival sluit aan op Chartier, en is in ongeveer anderhalf a 2 uur rijden te berijken. Het duurt van dinsdag 15 juli t/m 22 juli. 8 dagen. Waarschijnlijk blijf ik volgend jaar alle acht de dagen, dit is zeer goed te doen.


De site van het festival is: http://gennetines.org/

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 20, 2003 3:30 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
dank voor je verslag Mechant. Ik heb al veel gehoord van Gennetines maar ben er nog nooit geweest. Nu ik lees dat er een lekker rustig en gevarieerd dansprogramma is voor alle niveau's lijkt het me erg leuk om er een keer met Scorda en andere dansliefhebbers naar toe te gaan.
:dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 20, 2003 4:12 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Is zeker de moeite waard. De sfeer is er zeker wat ontspannender dan in Chartier. Wat minder gehaast en je kan er gewoon rond lopen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 5:09 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 31, 2003 7:51 pm
Berichten: 30
Zo nu ik enigszins ben uitgeslapen zal ook maar een stukje over Gennetines schrijven.

Het is op Gennetines inderdaad wat rustiger dan op Chartier. Er komt iets ander volk. Er zijn eigelijk meer dansers dan muziekanten. Maar op het festival terrein is genoeg plek om te spelen als je zin hebt. Workshops zijn zeer gevarieerd zelfs Salsa en de Tango komen aanbood.

Vroeg op de avond zijn de dansvloeren wel ERG VOL. Maar later in de nacht als de dansvloeren een beetje rustiger worden kun je er heerlijk dansen :rose: :peace: .

Met consumptie bonnen kun je op het terrein eten en drinken. Elke dag een ander menu en erg lekker. Op de camping komt ook en soort SRV-wagen waar je eten kunt kopen.

Dit festival is zeker een aanrader. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 5:29 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Klinkt inderdaad allemaal heel leuk. Hoe was het bal van Matoufet? :) En Souffle, heb je nog leuke variaties in de mazurka geleerd. Ik ben er wel benieuwd naar omdat ik eigenlijk nog nooit iemand een variatie in de mazurka heb zien dansen. Was het niveau hoog van de workshops die je hebt gevolgd Souffle of was het wel te doen? En welke workshops heb jij gedaan Mechant?
'k Ben benieuwd!
Marco


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 6:15 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Ben gegaan naar:

Dinsdag:
scottish / mazurka

Woensdag:
Bourr?e Berry basis en variaties

Mazurka basis en cirkelmazurka!!!

gevarieerde baldansen (bourree, scottish, mazurka, polka)

Donderdag:

Gevarieerde baldansen (cercle circassien, scottish, mazurka, polka)

brittish dances*/** (bij gebrek aan franse danslessen ;-)

Vrijdag:
Polka, mazurka, wals

dansen uit Berry*/** (bourrees - cirkelbourrees(grote cirkel) - 2man/2vrouw bourrees in een cirkel - 1man/2vrouw bourrees)

Bourbonnais bourrees** (gevorderen ongeveer 6 varianten waaronder een met 2 mannen/4 vrouwen - en 2 mannen/2vrouwen op een lijn, erg leuk, een van de leukste die ik gevolgt heb)

De niveaus zijn aangegeven met sterren. Je hebt 1 t/m 3 sterren. 1 voor simpel en 2 / 3 voor gevorderd.

Er was inderdaad een **/*** sterren mazurka les. Souffle heeft deze gevolgt. Hij zal hieronder wel z'n bevindingen geven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 8:03 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 31, 2003 7:51 pm
Berichten: 30
Workshops waren goed te doen een paar dingen moet ik alleen nog even verder uitwerken en in de praktijk testen.

Ik heb de volgende workshops gedaan:

-Qu?bec Laroche, Chatry, et Cie: Figuur dansen uit Quebec;
-Scottish, Guilhem Herinx ;
-Variantes de mazurka Duo Godon Th?z? et Sabine Jaucot ;
-Dauphin? (Rigodon et autre) ;
-Zwiefacher, Querx ;
-Poitou, J.F. Miniot, M. Cofineau, B. Guerbigny, R. Th?baut ;
-Danses Latino (Salsa) Anna-C?cile Dubois et Eric Heyde ;

Het bal van matoufet was erg mooi. Er zijn een paar dingen gedanst uit de workshop van Groesbeek.

Op verzoek een paar variaties uit de workshop mazurka:

Basis pas
123 123 123 123
l r l r l r l r l r

1) Draai niet steeds maar verander van richting, vooruit en achteruit;

2) Laat de vrouw onder je arm door draaien op het tweede deel van de mazurka pas. Of draai zelf dat kan natuurlijk ook.

3) Draai door één richting op dus de hele pas met de klok met of er tegen in.

4) Dans als man de vrouwen partij (comme une fille) en als vrouw de mannen partij (comme un gar?on ). De houding van de handen wisselt niet. Door aan het einde van de mazurka pas even op het zelfde been te blijven kun je wisselen. Vanuit de man gezien is het dan, comme un gar?on,comme une fille,comme un gar?on,etc. Deze vind ik zelf heel leuk op te doen :dancing: .

5) De vrouw maakt een sierlijk ballet sprongetje op het tweede deel van de mazurke ongeveer een halve meter van de vloer. Niet geheel zonder gevaar op een volle dans vloer!!!!

6) Laat de buiten hand los en draai met de rugen over elkaar heen tot je weer in de basis houding komt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 8:46 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Klinkt echt als een leuk festival waar een hele boel bij te leren is over de verschillende dansen!!
Die mazurka variaties zien er erg mooi uit (in gedachten).
Ik ben benieuwd naar het volgende bal (in Den Haag) om te zien hoe het eruit ziet.
Wat is dansen toch heerlijk. :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 9:13 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Helemaal vergeten, ook nog een wals-bourree geleerd,


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 11:02 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:applause: Geweldige Mazurka-tips!! vooral die trans-sexuele variaties.

Ik ga ze uitprinten en 'droog' oefenen. En dan maar hopen dat Grompie ze ook kent a.s. zaterdag op de Parade in Utrecht. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 22, 2003 9:19 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
tourdion schreef:
:applause: Geweldige Mazurka-tips!! vooral die trans-sexuele variaties.

Ik ga ze uitprinten en 'droog' oefenen. En dan maar hopen dat Grompie ze ook kent a.s. zaterdag op de Parade in Utrecht. :biggrin:


zaterdag???
ik ben er vrijdagavond!!!!!! :crying:

zaterdag gaan Scorda en ik funk, rythm & jazz spelen in Maarssen met een bassist en een trombose speler. Wellicht dat er daar nog een paar leuke mazurka rifjes in zitten ? :cool:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 11:06 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Excusez, ik ben er ook bij vrijdagavond. In welke tent staan ze? Hoe is de spansvloer?

Gaan jullie aan de Funck en aan de Rhythm and Booze?

Heel fijn. Een van mijn favoriete saxofonisten is uiteraard the late great King Curtis. :dancing:

Helaas veel te jong doodgeschoten. :crying:

Zijn Memphis Soul Stew is waaaaaaanzinnig lekker spul en het swingt als de neten. :dancing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 193 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling