mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr mei 10, 2024 4:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bal populaire of folk?
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 7:09 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Het valt me op dat in Nederland de volksbals steeds vaker als 'bal populaire' worden aangekondigd. Ik vroeg me af waarom? Uit Franse teksten haal ik eerder dat 'populaire' eerder duidt op stijldansen. (tango, passo doble, etc.) In Wallonie wordt geloof ik ook vaker de term 'bal folk' gehandhaafd.

Zag in Frankrijk vaak posters over feestelijkheden rond de 14e juillet waarbij vaak 'bal' stond aangekondigd. Heeft iemand ooit eens uitgeprobeerd wat ze daar dansen? Ik neem aan gewoon stijldans?

De ene dag die wij na St. Chartier in de Auvergne doorbrachten zou er een 'soirree traditionel' zijn op het dorpsplein, bij navraag bleek dat in te houden cabret (spelling? soort doedelzak) en accordeon (denk aan Trio DCA). Helaas werd het op het laatste nippertje afgelast door de regen. :crying:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 8:09 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ik heb voor 11 oktober er bewust voor gekozen om het aan te kondigen als "Bal Folk" terwijl ik vanuit mijn milde jenever-nationalisme eigenlijk vind dat het "Volksbal" zou moeten zijn. Ik heb alleen een groot bezwaar tegen het woord Volksbal en dat is de onbespoten geitenwollensokkenlucht die eraan vast kleeft. Het vorige bal had ik in De Veluwepest aangekondigd als "Bal Populaire" maar dat vind ik achteraf een beetje overdreven. "Bal Folk" vind ik totnogtoe de beste term: dekt de lading, maar klinkt exotisch genoeg om een publiek aan te spreken die het fenomeen nog niet kent.

Wat de Fransen ermee bedoelen... Geen flauw idee en het zal me een heel klein beetje worst zijn eigenlijk.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 9:05 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Als ik me niet vergis is bal populaire met vooraf dansuitleg, en balfolk alleen muziek zonder uitleg, maar hang me hier niet aan op.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 11:05 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Pieker niet langer over de naam:

Spansbal

dekt in alle gevallen de lading en klinkt exotisch genoeg.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 22, 2003 1:23 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Citaat:
Pieker niet langer over de naam: Spansbal

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 22, 2003 3:02 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
In Gent bleek het Bal Populaire een soort jaren 70 discofuif te zijn.

Gelukkig was er ook BOOMBAL (door de onovertroffen solerende en improviserende meisjes van Deux Accordeons Diront tijdens hun concert in het Huis van Alijn aangekondigd als BOEMBAL).

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 24, 2003 2:37 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Verse Melk! schreef:
In Gent bleek het Bal Populaire een soort jaren 70 discofuif te zijn.


Ja, zelfs met DJ Bryzz achter de knoppen was het niet veel folkier (al ben ik natuurlijk niet zo lang gebleven met al die alternatieven in de buurt)

Verse Melk! schreef:
Gelukkig was er ook BOOMBAL


Ik zat zelf die dag met vrienden in Brussel, maar hoor van verschillende kanten dat jullie daar een hele goede indruk gemaakt hebben. Dat wordt dus een uitnodiging binnenkort voor een regulier Boombal...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 24, 2003 5:07 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Citaat:
Ik zat zelf die dag met vrienden in Brussel, maar hoor van verschillende kanten dat jullie daar een hele goede indruk gemaakt hebben. Dat wordt dus een uitnodiging binnenkort voor een regulier Boombal...


We zijn reeds uitgenodigd!
Alleen wordt het wachten tot maart voordat squeeky haar italiaanse avonturen heeft afgesloten...

Lirio knalt dus pas weer in Maart (nemen we gelijk die CD op die jullie allemaal mogen branden!) Tussendoor spelen we vast nog wel, maar alleen voor vrienden en bekenden... En we gaan eindelijk belachelijk veel repeteren... Voor de CD en onze heuse tour vanaf maart 2004!

Als jullie nog tourplekken hebben (op bal-folk's of populaire ballen, maar concertjes zijn ook erg leuk) dan hoor ik dat graag!

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 287 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling