mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr mei 10, 2024 1:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2003 10:13 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Fille schreef:
Van wie heb ik les gehad? Niet van Guy Roelofsen in iedergeval. Die heb ik zelfs nog nooit gezien.


oeps, ehhh gromit???

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2003 6:42 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Ik zou graag de workshop van Bert Lotz doen maar, helaas wordt er in de volksmuziek erg slecht gecomuniceerd.

8 november is een van de zaterdagscursusdagen van D&D, dus ik vrees dat de meeste doedelzak en draailierspelers niet aanwezig zullen zijn. :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying: :crying:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 1:14 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Goed, gisteren was het dus zover!

Wat vooraf ging: de workshop Bourdonmuziek ging niet door (waarschijnlijk vanwege de cursus in Zeist tegelijkertijd). Zodoende werd ik ingedeeld bij Jos Koning. Dat werd dus een workshop samenspel waar de doedelzakken een belangrijke rol kregen. Jos had de muziek aangepast aan de toonsoort (G-mineur) en dat vonden de andere instrumenten geen probleem (nee folkie, ik heb geen violist horen klagen) behalve voor de mandoline was het soms wat lastiger.
Twee gavottes ingestudeerd, leuke melodieen. Het enige jammere was dat het niveau onderling nogal verschilde, waardoor met name bij de andere twee doedelzakken de melodie problemen opleverde (voor alle duidelijkheid, dit is niet arrogant bedoeld). De workshops waren gewoon niet ingedeeld op niveau. Op zich heeft dat ook zijn charme, maar ook vanwege de korte tijd was het lastig voor sommigen om de melodie onder de knie te krijgen. Het meerstemmige van de doedelzakken kwam wat minder uit de verf dan aanvankelijk de bedoeling was. Jos heeft het echter prima opgelost, en we hebben een leuke middag gehad waar vooral ook veel gelachen werd.
Belangrijkste was dat er twee melodieen werden geoefend uit het muziekboek dat ter ere van het 25 jarig bestaan was uitgegeven. Daar hoort ook een cd bij die een verzameling is van allerlei soorten volksmuziek. Gisteravond met Scorda samen beluisterd en mijn twee favorieten tot nu toe (ik moet de cd nog een paar keer goed beluisteren) zijn Druid Dance van Jules Bitter en La Chercheuse d'Esprit van Jos Koning.
Voorafgaand aan de twee concerten kocht ik Het muziekboek van Hanekuijk en de cd van Peter Koene (ik ga vandaag rustig luisteren Peter!). Daarna begon het concert van Amerant, wat ontzettend leuk was, met een paar nieuwe nummers die ik nog niet kende en twee liederen prachtig door Grigori gezongen. In een van de twee liederen zat zoveel bloed, zweet tranen en geweld dat reality tv gewoon peanuts is. (vroeger wisten ze ook al wat gruwelijk was...)
Daarna een optreden van Parne Gadje, die ik nog nooit had gehoord en niet kende. Wat kunnen die spelen zeg. Sax (en klarinet) gitaar, bandoneon en een soort afgeknotte bas en ze speelden roemeens, bulgaars en klezmerachtige dingen.
Kwa sax heb ik de komende 20 jaar weer iets om na te streven...zucht...wat een geweldige saxofonist was dat. Na afloop meteen de cd gekocht, die (helaas) hele andere muziek laat horen dan ze op het concert speelden. Maar ook die ga ikvandaag goed beluisteren.
Het forum was overdag op de workshops zwaar ondervertegenwoordigd maar ineens om half 4 doken Souffle en Ernie op en hebben we samen met Bert en Arriet en nog twee dansers gedanst op de muziek van Amerant terwijl de hele zaal (100 man) toekeek. Toch raar dat er niet gedanst wordt bij SVN. Peter, hoe zit dat? Ik ken volksmuziek alleen maar in combinatie met dansen.
Na enkele hilarische intermezzo's van iemand die vond dat Amerant te lang doorspeelde en niet schroomde om midden in het concert naar voren te lopen en de discussie met Grigori aan te gaan (kunt u niet gewoon stoppen?) later gevolgd door de mededeling (van dezelfde man) dat er geen treinen reden tussen Utrecht en Amsterdam, werd er nog even nageborreld en konden we tevreden naar huis gaan.

Gromit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 3:17 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
:laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing:

Zoiets heb ik nog nooit gehoord! Wat was Gregori's reactie?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 3:41 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Fille schreef:
:laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing:

Zoiets heb ik nog nooit gehoord! Wat was Gregori's reactie?



Grigori: we zijn later begonnen omdat al die mensen nog aan de bar hingen. Ga maar zitten dan komt het allemaal goed.

Waarop de man -ik vermoed een autist- met zachte hand door barman Arie naar zijn plaats werd gebracht.

Hij kwam nog twee keer terug -dat wel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 5:18 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 31, 2003 7:51 pm
Berichten: 30
De ?onderbreking? van het concert was inderdaad wat vreemd.

Dat er bij SVN niet zo veel gedanst wordt was me ook al eens opgevallen. Bij de SVN weken en wekenden wordt zo nu en dan wel wat gedanst maar er is niet echt een Bal Folk cultuur. Wel wordt er meer gezongen dan elders. Er heen gaan en dansmuziek spelen en dansen is wellicht een idee. Mensen die het fenomeen Bal Folk niet kennen worden vaak wel enthousiast als ze het zien.

Zelf zie ik het Bal Folk eigenlijk een beetje als het bestaansrecht van volksmuziek.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 6:05 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Souffle schreef:

Zelf zie ik het Bal Folk eigenlijk een beetje als het bestaansrecht van volksmuziek.


:laughing: :laughing: :laughing: Nog niet zo lang geleden liep er een jongeling rond die verdacht veel op Soufle leek en helemaal NIETS van dans in welke vorm dan ook moest hebben.... :devilish:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 8:52 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 31, 2003 7:51 pm
Berichten: 30
:devilish:

Weet ik niets meer van ... :tongues:

Maar ben je het nauw eens met m'n stelling of niet??


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 8:58 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Hallo allemaal,

In ieder geval ik heb het gisteren een geweldig geslaagde dag gevonden!! Met dank aan de 135 cursisten en 12 docenten, en niet minder aan Amearnt en Parne Gadje (en aan al die SVN-vrijwilligers!!)
De man die Amerant in de reden viel is vaak op onze workshops aanwezig (en niet veel meer dan dat...), maar Arie (sinds jaar en dag onze barman) weet wel hoe hij aangepakt moet worden.
En nu nog even over het dansen: Ik was gisteren niet over te halen om mij op de dansvloer te begeven (tja...), maar de laatste jaren is er in de Glind wel degelijk een bal-folk cultuur aan het onstaan. Op de Lage landen-weekends wordt altijd gedanst in de bar, de laatste herfstweek heeft Greet Wuyts een dans-instructie gegeven, zijn er twee dansorkesten samengesteld, en was er de laatste avond een heus bal. Ja, het gaat de goede kant op! Overigens heb ik het idee (zoals ik gisteren ook als zei) dat het momenteel weer volop bruist in de folk- en volksmuziekwereld.
Tot kijk (sessie in Averechts?)
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 9:00 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
sorry voor de typefouten.
En waarom er gisteren niet zo veel gedanst werd? Twee redenen misschien: de theater-opstelling van de zaal, en een aardig gedeelte "nieuw" publiek (uit de partner-amateurmuziek-secties van Unisono). Wie zal het zeggen. Maar degenen die w?l dansten hebben hun best gedaan!
groet,
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 9:03 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
en... een recensie van de SVN dubbels-CD (overigens alleen verkrijgbaar m?t bijbehorend speelboek) is reeds te lezen op www.folkforum.nl

P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2003 10:25 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Souffle schreef:
:devilish:

Maar ben je het nou eens met m'n stelling of niet??


Niet helemaal. Denk eens aan al die mooie liederen waar niet op gedanst kan worden.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2003 7:06 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 31, 2003 7:51 pm
Berichten: 30
Fille schreef:
Niet helemaal. Denk eens aan al die mooie liederen waar niet op gedanst kan worden.


Ok?, mooie liedjes hebben het dansen niet echt nodig. Ik geef toe dat ik een onvervalste folktekst erg kan waarderen. Een goed concert zoals op de SVN dag trouwens ook. Maar voor het opnieuw ontstaan en door groeien van een "volksmuziek traditie" is Folk Bal, denk ik, toch erg belangrijk.

Misschien een clich? maar: zie onze zuiderburen en de buren daar van.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling