mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 14, 2024 2:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2003 11:50 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Ik ben het geheel met bovenstaande sprekers eens. :applause:

Punt 1. het kon wel wat strakker :raisedeyebrow: (dat is inderdaad een kwestie van meer samen spelen).
Punt.2. Er moeten KEI-harde afspraken gemaakt worden :angry: over hoe we de nummers indelen.

En dan wordt het qua luister- en speelplezier al stukken beter. :blush:


Dan gaat wel het "jamsessie"-idee er vanaf...
meer samenspelen is sowieso wel prettig (en gezellig) dan kan men (ik in ieder geval) makkelijker inspelen op wat de andere muzikanten doen, daar had ik nu wat moeite mee...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2003 10:47 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Nog strakker ? :raisedeyebrow:
Het optreden in Harlingen heeft me al twee gitaarsnaren gekost !!

Als ik de opnames terug luister vallen de volgende zaken op: het begin van de nummers is wat aarzelend, maar na de tweede of derde ronde begint het te lopen, vervolgens beginnen tww of drie instrumenten te vari?ren op de melodie waardoor het allemaal wat rommelig wordt. En tegen het eind hoor je opnieuw een aarzeling omdat niemand precies weet hoe we ook al weer gaan eindigen.

Volgens mij allemaal terug te voeren op het nog niet zo lang met elkaar spelen en daar gaan we aan werken.

voor mij was het in ieder geval een leuke middag, waar ik veel heb opgestoken over bal spelen, linzen en bamboe fluitjes.

De opnames van Chardon en het stuk van Cajonneke & deconcurrent zijn prachtig, ik hoop binnenkort uit te zoeken hoe ik die opnamen op de harde schijf kan krijgen, zodat er bootleg CD roms kunnen worden gemaakt.

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2003 10:59 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
tourdion schreef:
Ik ben het geheel met bovenstaande sprekers eens. :applause:

Punt 1. het kon wel wat strakker :raisedeyebrow: (dat is inderdaad een kwestie van meer samen spelen).
Punt.2. Er moeten KEI-harde afspraken gemaakt worden :angry: over hoe we de nummers indelen.

En dan wordt het qua luister- en speelplezier al stukken beter. :blush:


Dan gaat wel het "jamsessie"-idee er vanaf...
meer samenspelen is sowieso wel prettig (en gezellig) dan kan men (ik in ieder geval) makkelijker inspelen op wat de andere muzikanten doen, daar had ik nu wat moeite mee...
W


Dat 'KEI-harde' is natuurlijk een geintje. Maar misschien zou ik er juist meer een jam-sessie gevoel bij krijgen als wat meer afgesproken wordt wie wat wanneer mag doen. Ik had er absoluut geen sessiegevoel bij nu. Het was alleen maar doorbeuken en af en toe roepen dat de doedelzakken een rondje stil moesten zijn.

Maar voor een doedelzakker voelde het misschien wel als een 'jam-sessie'.

Ik vond het alleen maar één grote 'jam'. :sick:

Maar dat laatste lag ook aan de akoestiek.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2003 12:02 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Maar laat ik er vooral bijzeggen dat ik het erg leuk vond om met zo'n grote groep te spelen.

Het fluitwerk van Cooper en Martijn vond ik ook prachtig. Het is gewoon een compleet spansorkest die Folkguerrilla :dancing: :dancing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2003 12:46 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
tourdion schreef:
Maar laat ik er vooral bijzeggen dat ik het erg leuk vond om met zo'n grote groep te spelen.

Het fluitwerk van Cooper en Martijn vond ik ook prachtig. Het is gewoon een compleet spansorkest die Folkguerrilla :dancing: :dancing:


Nou, gelukkig maar. ik had even het idee dat je zwaar teleurgesteld was.

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2003 12:11 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Scordatura schreef:
tourdion schreef:
Maar laat ik er vooral bijzeggen dat ik het erg leuk vond om met zo'n grote groep te spelen.


Nou, gelukkig maar. ik had even het idee dat je zwaar teleurgesteld was.

Scordatura


In mijn peilloze enthousiasme om er wat van te maken waren mijn punten van opbouwende kritiek wellicht wat hard gesteld.

Z? veel talent, en zo dicht bij leuke balband, ik kan de offici?le uitnodiging uit Wageningen (en dan niet als 'would be muzikant' (quote Folkie)) al ruiken. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2003 2:48 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
[ ik kan de offici?le uitnodiging uit Wageningen (en dan niet als 'would be muzikant' (quote Folkie)) al ruiken. :biggrin:


Ik nog niet, maar dan heb jij vast de betere neus
:-)

Maar serieus, zoals ik al zei, voor mij was de insteek anders met deze groep dan met bijv. Lirio.
Dit vind ik gewoon lekker spelen, niet te veel uitwerken, laten gebeuren...wel idee?n opperen over hoe het wel en niet kan, maar niet alles precies zo uitvoeren...
Veel meer een laissez faire... dan is het elke keer weer anders en weer opnieuw leuk...
Dat bedoel ik met het Jam-sessie gevoel...dan is het ook leuk dat anderen (Martijn ed) gewoon even mee komen doen. Terwijl als je veel dingen gaat uitwerken dat niet kan of veel meoilijker is. ("nu hebben we het nog zo goed afgesproken en speelt er weer iemand door mijn solo heen")

Daarbij zit je natuurlijk met de instrumenten, hun mogelijkheden en effect, en het aantal mensen...

Als er 2 doedelzakken spelen moet je niet met viool proberen om een goed horbare solo te gaan spelen (althans, niet met de bedoeling dat je ook heel erg goed gehoord wordt)... een gitaar zonder versterking heeft weinig solo potentieel als je met een groep van 6/7 speelt...

En ik vind meestal (ik heb onze opnames niet gehoord, dus ik weet het niet, maar bij andere groepen wel) dat het "uitzetten" van doedelzakken in een akoestische omgeving zorgt voor het inzakken van de melodie...
tenzij dat meteen VOL wordt overgenomen
Een sax daarentegen kan zonder moeite een solo leggen over onze groep, of doedelzak overnemen...een accordeon kan dat wellicht ook, maar dan moet je wel flink trekken...
fluit vind ik het mooist in "een vrije rol", zit vaak in een ander register ...in zo'n groep als dit moet dat geen leidende rol hebben, dwz heeft weinig zin om zijn eentje de melodie te laten spelen, ik vind een fluit over het algemeen beter om tijdens een leidende rol van een ander instrument (accordeon) een beetje eronder te gaan spelen dan weer naar boven duiken.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2003 8:36 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
Maar serieus, zoals ik al zei, voor mij was de insteek anders met deze groep dan met bijv. Lirio.
Dit vind ik gewoon lekker spelen.....
Daarbij zit je natuurlijk met de instrumenten, hun mogelijkheden en effect, en het aantal mensen...

W


Mooie analyse. Onze insteek was denk ik ook redelijk vrijblijvend. Maar het bevalt me wel dermate goed dat het me leuk lijkt om met wie zin heeft vaker op een bal te spelen :dancing: en dit ook voor te bereiden.

Ik denk inderdaad dat twee violen die vol gas geven wel een stoppende doedelzak kunnen opvangen. Een beetje dynamiek is juist leuk maar men moet natuurlijk niet het idee hebben dat de dans afgelopen is.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2003 10:22 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Cooper schreef:
En ik vind meestal (ik heb onze opnames niet gehoord, dus ik weet het niet, maar bij andere groepen wel) dat het "uitzetten" van doedelzakken in een akoestische omgeving zorgt voor het inzakken van de melodie...
tenzij dat meteen VOL wordt overgenomen
Een sax daarentegen kan zonder moeite een solo leggen over onze groep, of doedelzak overnemen...een accordeon kan dat wellicht ook, maar dan moet je wel flink trekken...
fluit vind ik het mooist in "een vrije rol", zit vaak in een ander register ...in zo'n groep als dit moet dat geen leidende rol hebben, dwz heeft weinig zin om zijn eentje de melodie te laten spelen, ik vind een fluit over het algemeen beter om tijdens een leidende rol van een ander instrument (accordeon) een beetje eronder te gaan spelen dan weer naar boven duiken.


Helemaal mee eens. Laten we dit gaan uitwerken als we met Oud en Nieuw in dat huisje van Tour zitten. :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2004 11:32 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Zondag 4 april des middags vanaf 2 uur is er wederom een bal Folk te Harlingen. Komt allen :dancing: :dancing: :dancing: .

En waarom staat dit niet vermeld in de bal-agenda? :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 18, 2004 9:59 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Bal harlingen 4 april afgelast ivm met werk Draailierspeler.

Blijft allen weg :crying:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 19, 2004 6:34 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
Bal harlingen 4 april afgelast ivm met werk Draailierspeler.

Blijft allen weg :crying:


:crying: :crying: Ik was gisteren al aan het ronselen op m'n werk!
En ik heb net een spansrok gekocht! :crying:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 19, 2004 9:51 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
:crying: Net nu het eens een keer goed uitkwam om naar Harlingen te gaan. Kan Chardon niet een invaller regelen?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 19, 2004 10:47 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di apr 01, 2003 8:42 pm
Berichten: 237
Woonplaats: Amersfoort
Fille schreef:
:crying: Net nu het eens een keer goed uitkwam om naar Harlingen te gaan. Kan Chardon niet een invaller regelen?



Eeeeeehhh...... Nee! Men kan maar op 1 plaats tegelijk zijn in het leven :crying:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 19, 2004 11:58 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
En ik heb net een spansrok gekocht!

Neem die morgen maar mee (d'r wordt heel wat afgedraaid met dat Hongaars!)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling