mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 14, 2024 9:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2004 2:59 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Waarom is deze pagina zo breed?

Ik vermoed door die enorme, niet afbreekbare, url van Verse Melk..
Niet zo'n beste beurt van de forum software, maar het is altijd een goed idee om dat soort urls te verstoppen in
Code:
[url=http://erg-lange-url]
  klik hier
[/url]

Ziet er ook een stuk verzorgder uit..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2004 7:44 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Fille schreef:
Ben ik samen met gromit echt de enige vrouwelijke vertegenwoordigster komende zaterdag?


Fille! Dit is een uitgelezen kans! Mannen in de aanbieding!

En als dat mannenoverschot zich nou ook nog even opgeeft voor Dansen Bij Janssen dan lullen we nergens meer over :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2004 10:58 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Gromit schreef:
Fille schreef:
Ben ik samen met gromit echt de enige vrouwelijke vertegenwoordigster komende zaterdag?


Fille! Dit is een uitgelezen kans! Mannen in de aanbieding!

En als dat mannenoverschot zich nou ook nog even opgeeft voor Dansen Bij Janssen dan lullen we nergens meer over :biggrin:


Je kan me inhuren :cool:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2004 7:48 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Vandaag een groot artikel + vage foto met/van Wim in het Gelders Dagblad (tegenwoordig "Stentor" geheten).

En wat lees ik daar? Wim verwaarloosd zijn kinderen!!! Ohoooh!! :sick: :angry: :crying:

En hij komt alleen maar naar "holland" vanwege de coffieshops. ("Blowt u ook?" vraagt hij aan de journalist :laughing: )

Nou ja, in iedergeval geeft dit wel een heel ander imago aan de volksmuziek dan het gevreesde geitenwollensokken image.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2004 11:56 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Onbegrijpelijk dat die man kinderen heeft overigens.

Als je zo muziek kunt maken en dat dan ook nog in 5, 6 projecten wie denkt er dan nog aan kinderen?

Daar zal zijn vrouw wel schuldig aan zijn. Nou dan moet ze het zelf maar weten ook. En beter dat je je kinderen verwaarloosd dan je trekzak. Die kinders die bl?ren uit zich zelf ook wel :devilish: .

Tsjongejonge, geen wonder dat je af en toe even komt uitblowen in Holland.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2004 11:57 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Staat dat artikel ook ergens op internet? Ik ben wel benieuwd.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2004 7:06 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
NIEUWS

Voorpagina
Apeldoorn
Deventer
Flevoland
Kampen
Lochem
NW Overijssel
Salland
Vechtdal
Veluwe
Zutphen
Zwolle


SERVICE

Reizen
Kaartje sturen
Film
zCool
Televisie
Uit Eten
Mijn Krant
Verkeer
Weer
Zoek op Internet











Zoeken in nieuws





Laden...

Accordeonfestival in Deventer
Een koninkrijk voor de trekzak
door Dick Laning

12 FEBRUARI 2004 - CULTUURBIJLAGE - Wim Claeys heeft twee instrumenten: accordeon en humor. Op het podium vallen Claeys en zijn instrumentarium geheel samen. Want, zegt hij: ?Alleen in de muziek ben ik helemaal mezelf?.

Het was ?een Nederlandse mevrouw? die de Vlaming het hoofd op hol bracht. ?Dat was op een folkstage in Gooik?, vertelt hij. ?Een Nederlandse mevrouw speelde daar op een trekzak en mijn mond viel open. Zo?n schone klank! Het was een Hohner, zwart met goud. Ik kon niet wachten tot de stage afgelopen was. Ik heb direct zo?n instrument gekocht en toen is mijn leven echt veranderd.?

Claeys was op dat moment nog maar kort met muziek bezig. Wat blokfluiten, doedelzakspelen bij de Drieske Nijpers en ?vuile liedjes? spelen met de groep Kapstok. En toen opeens dat diatonisch accordeon. ?Ik heb alles ingeleverd, echt alles. Handbal, studie, scouts, zelfs mijn vriendin. Allemaal ingeleverd om te spelen. Mijn lief was de laatste die ging; ze interesseerde me niet meer, ik wilde alleen nog maar spelen, spelen, spelen. ?t Is gebeurd ja, het kon niet anders.?

Spijt klinkt niet door in zijn stem. Eerder berusting.

Al is dat dan ook weer een term die je niet zo snel zoekt bij deze rusteloze muzikant. Hij is een van de oprichters van de zeer succesvolle folkgroep Ambrozijn, vormt samen met gitarist Marc Vandemoortele het duo GOZE (Gezellig Onderuit Zonder Elektriek), stond aan de wieg van treF, studeerde wiskunde en later (met veel meer plezier) volksmuziek aan de Folkh?gskola in Hudiksvall (Zweden), was artistiek leider van Flanders Ethno, accordeonist van de folkbigband Olla Vogola, is leraar diatonisch accordeon aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Ieper, geeft veel workshops, was initiatiefnemer van de steeds populairder wordende Boombals en heeft nu een eigen bedrijfje: Kloefmusic.

HONGARIJE

Zijn entree in de muziek is ook zo?n verhaal. ?t Gebeurde in Hongarije. ?Ik heb niet voor de muziek gekozen, ik ben erin getuimeld?, zegt hij. ?Een vriend zou met een volksdansgroep naar Hongarije en had een plaats over in de bus. Ik mocht gratis mee. De voorwaarde was dat ik zou meedansen, maar ik was een sportieve jongen van een jaar of negentien, dan ga je toch niet in een sullig pakje van die danspasjes doen! Die vriend was bassist in het begeleidingsorkest. Op school had ik op een blokfluit gespeeld, dus mocht ik voor deze gelegenheid in het orkest. Hij heeft me die muziekskes geleerd.

Die gingen er in als zoete broodjes; op één avond leerde ik er zo twintig. Dat talent moet er al in gezeten hebben, ik denk dat dit gewoon moest gebeuren.?

Wim Claeys komt uit Gent. Een omgeving waar folkmuziek veel hipper is dan hiphop of R&B. Zijn basis is volksmuziek, maar noem hem geen volksmuzikant. ?Ik heb nooit functionele muziek gespeeld, ik ben een echte folkie. Ik benader alles als een Westeuropese folkie, van daaruit verken ik andere stijlen. Die folkstage in Gooik, begin jaren negentig, is pure vitamine gebleken. Hoewel ik een jaar in Zweden op een deftige school les heb gehad, is folk iets dat je al jammend, al samenspelend moet leren. Het gaat om de symbiose van muzikanten en stijlen. Folk speel je op gevoel en gehoor. Dat is al tienduizend jaar zo. Mijn eigen leerlingen zien de eerste drie jaren geen papier, geen noten. Folkmuziek is natuurlijk wel aan verandering onderheving, maar de kern blijft; die levenskracht is niet op te schrijven.?

BEPERKT

Een virtuoos wil de Vlaamse muzikant zich niet noemen. ?Maar ik heb idee?n! Mijn kracht is de fantasie. Het verhaal dat ik met traditionele muziek vertel is telkens anders. Ik speel folk met een jazzmentaliteit. Wat me in de folk juist zo aanspreekt is die rijke muzikale fantasiewereld.?

Zijn instrument is een diatonische trekharmonica. ?Frustrerend beperkt?, geeft hij toe. ?Wij zitten gekloot in dat diatonische; ik ben jaloers op pianisten, die van die grote akkoorden kunnen spelen. Eerlijk gezegd is deze accordeon te klein voor mij.?

Waar hij op het podium niet zelden de clown uithangt, zo serieus klinkt opeens zijn bespiegeling: ?Door de beperking van mijn instrument ben ik altijd verplicht uit het stramien te treden. Dat helpt me overal bij.

Een naam voor mijn kind, een sterfgeval, het stemmen op een politieke partij - ik zit niet vast in één denkwereld. Dus is het wel toeval dat ik dit instrument bespeel?

Daar lig ik wel wakker van. Ach, ik ben een enorme filosoof, zeker als ik in Nederland naar een coffeeshop ben geweest. Blow je ook??

VLUCHT

treF is te karakteriseren als een klassieke folkgroep. Ambrozijn maakt inventieve maar zeer gestructureerde muziek en in GOZE speelt Claeys vooral ingetogen. ?Ik kan begrafenismuziek spelen maar ook rocken. Er zit een machomuzikant in mij en ook een mietje, een romantische ziel. Wat er in het echte leven niet uitkomt, ervaar ik alleen in de muziek. Ik kan dan wel kiezen uit vier, vijf persoonlijkheden. Muziek is mijn toevluchtsoord, eigenlijk is het een vlucht, maar dan wel een vlucht die me kan troosten.?

Wim Claeys is 31 nu. Vader van drie kindertjes; de jongste is een paar weken oud. En toch draait het in eerste instantie om de muziek. Op wat zachtere toon maar zonder aarzeling: ?Eigenlijk ben ik een ego?st. Er interesseert me maar één ding echt: muziek maken. Dan gaat de deur dicht en dan wil ik spelen, alleen maar spelen. Ik vind dat rechtvaardig. Ik geloof dat ik mijn kinderen later goed kan uitleggen dat om die reden de opvoeding me maar matig interesseerde.?

Wim Claeys verzorgt een workshop tijdens het Internationale Accordeon Festival in Deventer. Met treF speelt hij daar op 14 en 15 februari.

Ambrozijn speelt op 7 mei in ?t Voorhuys te Emmeloord.

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2004 3:29 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Zeg, ligt iedereen nog op een oor of zo? :sleep:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2004 4:42 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Fille schreef:
Zeg, ligt iedereen nog op een oor of zo? :sleep:
Nou, het scheelt niet veel... Nee ben alweer in Groningen. Lekker rozig van een ouderwets spanzig avondje. 'k Heb me prima vermaakt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2004 8:41 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Nou ik heb lekker tot half 12 op 1 oor gelegen.
Scorda stond echter al om half 10 naast zijn bed en had om die tijd de cd van GOZE al 15 keer gedraaid. :cool:
Terf vond ik live geweldig. Ik heb hun cd (nou ja kopietje van Cooper :devilish: ) al een jaar of 2 in huis, maar in het echt is de muziek veel krachtiger. Vooral bij het bal ervaarde ik dat, toen stond ik vlak voor het podium. Tijdens het optreden eerder die avond was er toch meer afstand. De grappen en grollen van Wim en Didier niet meegeteld dan.
Het concert van de tango band bracht mij weer in geheel andere sferen :sleep: waaruit ik werd gewekt door Bert die riep dat het bal al begonnen was. Aangezien wij midden op het balkon zaten konden we niet zo snel wegkomen (we hadden tenslotte ook veel moeite gedaan erop te komen!) maar dan toch na het laatste nummer naar beneden gesneld.
Op het bal overuren gemaakt. :dancing:

Gromit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2004 8:56 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik heb het ook heel erg naar mijn zin gehad. Concert van Tref was heel mooi, maar toch niet zo mooi als in Gooik afgelopen augustus. Maar goed, ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze daar echt uitzonderlijk goed speelden. Ik heb toen dus gewoon ongelofelijke mazzel gehad dat ik daar bij was. Er was toen ook wat meer interactie met het publiek daar en ook publiek dat wat meer reageerde.

Bal was geweldig. Half lege dansvloer, dus alle ruimte om flink te zwieren en Tref was heerlijk om op te dansen. Beter dan ik verwacht had. (Misschien alleen een ietsie snel af en toe.) Helaas ging mijn 'taxi' weer veel te vroeg huiswaarts.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2004 10:37 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Tref speelde natuurlijk veel te kort (vooral omdat ik al een deel gemist had door het uitlopen van meneer Galliano). Gelukkig was Liro er nog om het bal te redden :) Ik heb me best gedaan om zoveel mogelijk dames hun eerste folkbal pasjes bij te brengen, maar met veel minder succes dan ik gewoon ben. Iedereen stemde, al dan niet aarzelend, wel toe, maar ik vrees dat sommigen het nog een lange weg te gaan hebben.. Pff, dat was hard werken zeg ;) Gelukkig was de penningmeesteres van de Deventer folk club er ook en zij is nu zelfs de mazurka rijker (en ze willen GOZE in september)

Achteraf heeft gastheer Melk, ons naar Chez Antoinette geloodst, die nog lekker laat open blijft (nouja, tot 3 uur dan). Tour en ik daar flink aan de L?wenbr?u Weizen. Heb nog de toffe Brabo chef aan de Maasakkers klassiekers te krijgen, maar dat is niet echt gelukt (hij vond het wel leuk te horen). Nee dan Tour, die had aanmerkelijk meer succes bij de sympathieke barman met z'n kennis van het beter Jordaan repertoire..

We hebben trouwens uitstekend gegeten bij Melk tussen de workshops (mijn eerste Tango les!) en de concerten in. Lekkere Lasagne en hompen brood met Bruschetta (goeie tip om dat voortaan bij de Xenos te halen). Die Melk is een voorbeeldige gastheer! (alleen jammer dat ie rookt ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2004 11:09 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ja 't is vreselijk Melk en ContraTom beiden verslaafd aan de pafkes. Voor het ontbijt al.

Maar ? la 't zijn toffe peren en ze houden van de goede soort muziek. Deventer 2004 zal de geschiedenis ingaan als de avond met de hoogste genotsdichtheid qua muziek van het jaar.

De hele avond stond onbeschaamd in het teken van de accordeon en haar afgeleiden: de trekzak en de bandoneon. Ik waande mij in het walhalla.

Het is lang geleden dat ik zulke goeie concerten heb gezien. En bij Ricardo Galliano kon ik dankzij Ernie's 'theater-ervaring' op de voorste rij plaatsnemen zodat ik de instrumenten direkt onversterkt kon horen. Het was gewoon decadent. De ogen dicht en genieten maar.

Bij Tref waren de oogjes nog open gebleven. 't echt plezant hoe die drie kerels over het podium bewegen met hun drierijers. Eigenlijk is een trekharmonica veel expressiever qua beeld dan een elektrische gitaar. Tref was goed.

Fijn ook om eindelijk weer eens te kunnen dansen. Eerst even op Tref. Daarna nog een goed anderhalf uur op de klanken van Lirio. Er werd ook nog redelijk wat gedanst door het publiek. Helaas was een goede soundcheck achterwege gebleven. De gitaar was eerst te zacht. En het bleek dat de muzikanten op het podium elkaar ook slecht konden horen. En de geluidsman zat ook op een onmogelijke plek. Nouja, het was toch mooi dat er weer eens gespanst werd :dancing: .

We dronken het af bij caf? 'Chez Antoinette' waar we werden binnengehaald als 'die transylvanische straatmuzikanten'. Goed Weissenbier gedronken met Ernie. Cooper had eigenlijk zwaar behoefte aan een ouwe Rutte. Bij gebrek hieraan dook hij in het duurdere segment van Schotse Whisky's (je proeft turf! dat wordt even wennen (Ernie)).

Voor we er uit werden gegooid samen met de barman nog een paar Johnny Jordaan highlights doorgezongen: Moeder waarom hebben de giraffen......( Als je vader ook zo'n nek had was ie blij, want dan bleef z'n borrel langer in de glij :laughing: ).

Verder: Wie heeft er zeepsop in de pruimepap gedaan.

En een Pikketanussie..... (En ook die deense Aquavit die drink ik van m'n leven niet.... )

Kortom we waren heerlijk aan de boemel als mannen ondermekaar :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: .

Enig minpunt was dat de darmen van bepaalde personen behoorlijk op hol waren geslagen :sick: door de Italiaanse Bruscheta die Verse Melk rijkelijk in de maaltijd had verwerkt.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2004 1:24 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Enig minpunt was dat de darmen van bepaalde personen behoorlijk op hol waren geslagen :sick: door de Italiaanse Bruscheta die Verse Melk rijkelijk in de maaltijd had verwerkt.


Nee hoor, ander minpunt was dat we zo slecht speelden, en dat dat voor een groot gedeelte aan mij lag. Jongens jongens, het leek alsof mijn vingers door de stroop moesten voordat ze wilden wat ik deed. (of andersom) En daardoor raakte ik nog meer de weg kwijt...
Nou ja, ik geloof dat er nog wel op te dansen was, en dat was de bedoeling, dus ok...

Achteraf was idd gezellig. Goede whisky trouwens. Ik heb echt heerlijk geslapen, blijkt dat er allerlei wekkers gingen op verschillende tijden, maar ik heb echt NIKs gemerkt. Man wat was ik moe. ben nog steeds niet helemaal wakker.

TREF was weer lekker om naar te luisteren, ik was wel blij dat ze niet ALLEEN maar nummers van de cd speelden.
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2004 3:32 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ja, ik moet Verse Melk toch ook nog even een complimentje maken wat het eten betreft! Was heerlijk. :kiss:

Het mannenoverschot op het bal beviel mij ook wel... :biggrin:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 154 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling