mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 16, 2024 5:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voskuil als voorbeeld
BerichtGeplaatst: di nov 11, 2003 9:18 am 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 20, 2003 9:58 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Magnan, France (32)
:cool: Ik ben Voskuil aan het lezen. Ik zit nu in het derde boek. Het zijn er acht. Wie Voskuil niet kent: Het Bureau is een soort literaire soap (even kort door de bocht) over (niet met name genoemd) het Meertens Instituut. De hoofdpersonen onderzoeken acht dikke romans lang de volkscultuur in Nederland en Vlaanderen en daarbij komt de muziek natuurlijk ook steeds voorbij maar ook de vorm van de dorsvlegel en de gewoonte om de nageboorte van een paard in de boom te hangen (bent u er nog?). In Voskuil maken ze voortdurend landkaarten van tradities om daardoor cultuurgrenzen te onderscheiden.
En nou dacht ik....zouden we niet eens kunnen beginnen met het maken van een landkaart waarop de folk in Nederland wordt uitgezet. Dat zou natuurlijk digitaal op het net moeten komen. Als we beginnen met alle Folk-plekken uit te zetten en later gaan we dat onderscheiden. Je ziet dan op den duur cultuurgrenzen. Ik denk aan clubs, bals, aan stromingen, aan stemmingen (boven de rivieren c/f onder de rivieren g/c en in het noorden ook), van die dingen.
Wie ziet er wat in en wie zou zo"n Folk-kaart digitaal kunnen opzetten?

_________________
Luc Dördregter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 11, 2003 9:55 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 07, 2003 8:03 am
Berichten: 98
Woonplaats: Son
Leuk idee.

Ik zat over iets dergelijks te denken voor mijn band (vlaggetjes waar we gespeeld hebben). Is alleen een redelijke klus, of je moet een standaard script ervoor vinden of het handmatig bijhouden....

Er is wel iets dergelijks, maar dat laat meteen heel de wereld zien. Kijk maar op
http://pub12.bravenet.com/guestmap/view ... 1000430160

Dit is van SlackhouseFarm http://www.slackhousefarm.co.uk/ een Bed and Breakfast in Noord Engeland, waar we een keer hebben geslapen toen we langs Hadrians Wall liepen (en ja, ons vlaggetje staat ook op die kaart :biggrin: )

Voor mijn site ooit een soort adresboek begonnen, maar nooit echt on-line gezet. Misschien is dat wel snel om te bouwen naar wat je hier in gedachte had. Kijk maar op http://www.didgeweb.com/adresboek/

Groetjes
Roland

_________________
--
http://www.inner-strength.nl/ World Folk from the Netherlands


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 11, 2003 10:44 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
lucdordregter schreef:
In Voskuil maken ze voortdurend landkaarten van tradities om daardoor cultuurgrenzen te onderscheiden.
En nou dacht ik....zouden we niet eens kunnen beginnen met het maken van een landkaart waarop de folk in Nederland wordt uitgezet. Dat zou natuurlijk digitaal op het net moeten komen. Als we beginnen met alle Folk-plekken uit te zetten en later gaan we dat onderscheiden. Je ziet dan op den duur cultuurgrenzen. Ik denk aan clubs, bals, aan stromingen, aan stemmingen (boven de rivieren c/f onder de rivieren g/c en in het noorden ook), van die dingen.
Wie ziet er wat in en wie zou zo"n Folk-kaart digitaal kunnen opzetten?


Lijkt me sterk dat je tegenwoordig, met de mobiliteit van mensen maar vooral van informatie (internet), cultuurgrenzen zal vinden van waar bals worden georganiseerd, of waar folkclubs actief zijn. Hoogstens zal je een verschil vinden tussen stad en platteland, ik heb namelijk wel de indruk dat volksmuziek in de stad een nog slechter imago heeft dan daarbuiten. Maar dat je straks kan zeggen dat Musac een halfjaarlijks bal organiseert omdat ze daar in Limburg ooit de cramignon hebben gedanst, nee. Het is volgens mij veel meer afhankelijk van toevalsfactoren, modegrillen en een enkele idioot die net de juiste sfeer weet te cre?ren om iets leuks met volksmuziek te doen.

Dan lijkt het me interessanter om een vergelijkend onderzoek te doen: heeft volksmuziek inderdaad een slechter imago in NL dan in andere Europese landen? (In Engeland en Duitsland zou het imago ook wel eens knap beroerd kunnen zijn.) En zo ja, hoe komt dat? De SVN heeft wel ooit een onderzoekje laten doen naar het imago van volksmuziek in Nederland, maar het is volgens mij ook interessant om een vergelijkend onderzoek te doen.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 11, 2003 4:11 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
lucdordregter schreef:
:cool: Ik ben Voskuil aan het lezen. Ik zit nu in het derde boek. Het zijn er acht. Wie Voskuil niet kent: Het Bureau is een soort literaire soap (even kort door de bocht) over (niet met name genoemd) het Meertens Instituut. De hoofdpersonen onderzoeken acht dikke romans lang de volkscultuur in Nederland en Vlaanderen en daarbij komt de muziek natuurlijk ook steeds voorbij maar ook de vorm van de dorsvlegel en de gewoonte om de nageboorte van een paard in de boom te hangen (bent u er nog?). In Voskuil maken ze voortdurend landkaarten van tradities om daardoor cultuurgrenzen te onderscheiden.
En nou dacht ik....zouden we niet eens kunnen beginnen met het maken van een landkaart waarop de folk in Nederland wordt uitgezet. Dat zou natuurlijk digitaal op het net moeten komen. Als we beginnen met alle Folk-plekken uit te zetten en later gaan we dat onderscheiden. Je ziet dan op den duur cultuurgrenzen. Ik denk aan clubs, bals, aan stromingen, aan stemmingen (boven de rivieren c/f onder de rivieren g/c en in het noorden ook), van die dingen.
Wie ziet er wat in en wie zou zo"n Folk-kaart digitaal kunnen opzetten?



Ik vind het eigenlijk wel een leuk idee. Ik zaou dan niet willen kijken naar het verleden, maar enkel naar wat er nu gebeurt.

Stemming is makkelijk uit te zetten denk ik. Misschien is type folk oko wel leuk (bv. in Rotterdam en omstreken alleen Iers); Manier van brengen (alleen concerten, alleen sessies, alleen bals).

Een beetje zoiets van "als je van Folk houdt kan je op deze kaart uitzoeken waar je wezen moet om in het centrum te zitten."

Niet dat ik me geroepen voel om dat te gaan doen hoor...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 11, 2003 8:29 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 20, 2003 9:58 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Magnan, France (32)
DidgeWeb schreef:
Leuk idee.

Voor mijn site ooit een soort adresboek begonnen, maar nooit echt on-line gezet. Misschien is dat wel snel om te bouwen naar wat je hier in gedachte had. Kijk maar op http://www.didgeweb.com/adresboek/

Groetjes
Roland


:applause: Met de techniek die je op deze site gebruikt kom je een heel eind; beetje groter maken en één kaart voor bals, één voor dit en één voor dat. Denk er eens over na.

_________________
Luc Dördregter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 22, 2004 8:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Oud topic, maar inmiddels ben ook ik gegrepen door Voskuil. Ik ben nu in deel drie (Plankton) en ik kwam het volgende tegen op pagina 121, als Maarten en Freek overleggen wie de nieuwjaarskaarten van het Bureau gaat verzorgen:

"Een afbeelding van een of ander oud muziekinstrument zou kunnen, overwoog Maarten. "Een doedelzak bijvoorbeeld. Die hebben wij toch ook gehad?"
"Vind je dat niet erg f-fallisch?"
"Ach, zei Maarten boosaardig, "dat hangt ervan af wie zo'n kaart krijgt".
Freek onderdrukte opnieuw een lachje.


Op pagina 274 en 277 wordt het verhaal vervolgd. Maarten kiest uiteindelijk voor de rommelpot wat hem op een reprimande van Balk (de directeur) komt te staan:

"Die rommelpot nemen we in ieder geval niet!", zie Balk met een grote beslistheid. Hij schoof de foto van de rommelpot met een driftige beweging opzij. "Dat is een saai, dood plaatje! We nemen de doedelzak!"
"De rommelpot is het enige instrument dat iets te maken heeft met ons werk", zie Maarten. Hij was zo ge?motioneerd dat hij strak naar de tafel bleef kijken en de woorden eruit beet.
"De doedelzak ook!"
"De doedelzak niet!" zei Maarten kwaad zonder hem aan te kijken. "De doedelzak wordt al sinds de 17e eeuw niet meer gebruikt en bovendien zal iedereen hem met Schotland associ?ren!"
"Dan nemen we de klompviool!"
Maarten zweeg.




Echt een leuk boek. :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 121 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling