mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 6:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2003 10:37 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Voor de liefhebbers van gaita & trommels:
dinsdag 11 november om 20:15 is er een concert in Vredenburg van Grupo de M?sica Tradicional do IGAEM uit Santiago de Compostella; traditionele muziek uit Gallici?.

Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar

van de website van Vredenburg:
Bijna ieder dorp in Galici? heeft zijn eigen gaiteros, vergelijkbaar met de harmonieorkesten in Nederland. Jong en oud treffen elkaar op het dorpsplein om te musiceren of te dansen. Daarnaast zijn er verschillende zangvormen (met of zonder begeleiding van instrumenten) met als thema het land, werken, heimwee en oorlog. Grupo de M?sica Tradicional do IGAEM (Instituto Galego das Artes Esc?nias e Musicais) werd in 1990 opgericht met als doel de ontwikkeling van deze traditionele muziek te steunen. Het ensemble begeleidt het Ballet Galego, geeft concerten en de deelnemers zijn actief als onderzoekers en docenten van de traditionele muziek. Inmiddels heeft de uit Santiago de Compostela afkomstige groep twee cd's op haar naam staan, waarvan tijdens dit concert enkele nummers ten gehore worden gebracht.

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2003 12:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Check. Ik las op folkforum.nl dat er ook een Galicische groep in het Musis Sacrum in Arnhem speelt, en nog niet eens dezelfde geloof ik.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2003 12:57 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
folkie schreef:
Check. Ik las op folkforum.nl dat er ook een Galicische groep in het Musis Sacrum in Arnhem speelt, en nog niet eens dezelfde geloof ik.


invasie ?

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2003 11:59 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Samen met Gromit en R?ul gisteravond naar de Gallici?rs in Vredenburg geweest. Volgens R?ul was het uitzonderlijk dat de groep buiten Spanje optrad en het bleek ook het enige concert in Nederland te zijn.
Er werd door het zevental een breed scala aan melodie?n en ritmes gespeeld met diverse tempowisselingen in één nummer. Ook de bezetting varieerde sterk; de meeste muzikanten speelden 2 soms 3 instrumenten, maar de basis was: grote trommel (bomba) , snare, accordeon, gaita, fluit, met daarbij soms violen en bij 2 stukken ook een draailier. Veel stukken werden uitgevoerd met 5 gaita's en 2 trommels. Als ik mijn ogen dicht deed zat ik weer in St. Chartier.

Het leuke van deze Grupe de musica tradicional do IGAEM was dat ze zich niet alleen met het her-uitvoeren van tradiotionele muziek bezig houden, maar ook als doelstelling hebben nieuwe muziek te maken vanuit de traditie, waardoor de muziek af en toe verrassend modern klonk, vooral bi de eigen composities.

In het begin had ik wat moeite de basisritmes van de stukken op te pikken omdat er diverse ritmes door elkaar werden gespeeld. Na een paar nummers raakte ik er meer aan gewend (of speelde de groep iets strakker ?)

Na afloop wachtte ons nog een leuke verrassing, of eigenlijk twee: in de foyer raakten we R?ul kwijt en na even zoeken bleek dat hij op zoek was gegaan naar de muzikanten en met hen in gesprek was om daarna met de hele Grupo op de foto te gaan. De tweede verrassing waren de CD's. De Grupo heeft twee CD's gemaakt met overheidssubsidies en daarom konden de CD's niet worden verkocht, maar werden ze weggegeven !!!

Al met al een geweldig leuk concert dat komende zondag om 20:00 uur op Radio 4 wordt uitgezonden !!!

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2003 12:06 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Leuk verslag Scorda! :applause:

Wat is dat toch met die spanjaarden de laatste tijd. Ik heb de indruk dat ze met vette subsidies overal de wereld onveilig maken. Alleen maar mooi natuurlijk. :biggrin:

Nu krijgen we in Groningen de buren uit Asturi? weer op bezoek:

Gebeuren concert door Llan de Cubel (Asturi?)

Datum zondag 16 november

Plaats Radesingelzaal (Radesingel 6, naast de Jozefkerk)

Aanvang 21.00 uur

Entree euro 9,00

In de noordwest hoek van Spanje ligt de ruige regio Asturi? , een gebied dat net als Galici? sterke Keltische wortels heeft, roots die je vanzelfsprekend ook terug vindt in de muziek. De groep Llan de Cubel (de naam komt van een berg in de regio Cuideiru) promoot al een aantal jaren enthousiast en met veel vakmanschap hun Asturische dansmuziek.



En ik heb al drie concerten deze week. :crying:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2003 12:40 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Ik heb de indruk dat ze met vette subsidies overal de wereld onveilig maken

Denk zelfs van de EU ;)

20/11 Llan de Cubel en Luar na Lubre in Enschede ivm de Celtic Night. De volgende dag in Leeuwarden met ook Mugar! (fantastisch op Dranouter met o.a. een rappe berber-scottisch)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2003 9:30 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
krijgen we van de heren Tourke en Ernie ook een mooi verslag van deze concertos?

aanvullend op Scorda's verhaal: erg mooi was een stuk waarvan de eerste stem in majeur stond en de tweede in mineur. Klonk heel spannend maar prachtig. Verder het feit dat er 6 gaita's spelen en het klinkt als 1....dat zou de uitdaging moeten zijn van elke doedelzakspeler.

Onlangs gebeurde dat toen ik met Cooper de italiaanse polka aan het oefenen was....we speelden gelijk! (dit zeldzame Moment of Epiphany werd ogenblikkelijk gevolgd door keihard lachen)

Ik bedoel maar.. :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2003 10:59 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Gromit schreef:
Verder het feit dat er 6 gaita's spelen en het klinkt als 1....

Lijkt me toch zonde van die andere 5.. "Ach, we krijgen toch zat subsidie, komen jullie ook maar gezellig mee" ;)

(kon het niet laten)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 13, 2003 3:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Ga jij ook maar viool spelen :devilish:

Gromit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 13, 2003 5:07 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Gromit schreef:
Ga jij ook maar viool spelen :devilish:

Gromit


of IETS in ieder geval
:laughing:
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2003 11:06 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Geloof me Ernie, als er 6 gaita's spelen wil je NIET dat ze ook als 6 gaita's klinken!!!

Trouwens, ik was heel erg onder de indruk van de concours-van-StChartier-winnende gaita spelers! Perfect gelijk, tenzij uitdrukkelijk als meerstemmig bedoeld. :dancing:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2003 11:12 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
Geloof me Ernie, als er 6 gaita's spelen wil je NIET dat ze ook als 6 gaita's klinken!!!

Trouwens, ik was heel erg onder de indruk van de concours-van-StChartier-winnende gaita spelers! Perfect gelijk, tenzij uitdrukkelijk als meerstemmig bedoeld. :dancing:


To be honest, vind ik dat soort dingen erg knap, maar de charme van de doedelzak muziek van hier en Frankrijk vind ik dat iedereen de vrijheid heeft om te spelen waar hij zin in heeft (als het maar klinkt). Ik vind het vaak saai worden als je 6 gaita;s of een hele piperband allemaal precies dezelfde versieringen hoort maken en precies gelijk. Don't get me wrong, ALS je met zo'n aantal doedelzakken wil spelen, MOET je wel allemaal precies hetzefde doen, maar waarom zou je met zoveel doedellzakken wilen spelen?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2003 11:20 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Cooper schreef:
Fille schreef:
Geloof me Ernie, als er 6 gaita's spelen wil je NIET dat ze ook als 6 gaita's klinken!!!

Trouwens, ik was heel erg onder de indruk van de concours-van-StChartier-winnende gaita spelers! Perfect gelijk, tenzij uitdrukkelijk als meerstemmig bedoeld. :dancing:


To be honest, vind ik dat soort dingen erg knap, maar de charme van de doedelzak muziek van hier en Frankrijk vind ik dat iedereen de vrijheid heeft om te spelen waar hij zin in heeft (als het maar klinkt). Ik vind het vaak saai worden als je 6 gaita;s of een hele piperband allemaal precies dezelfde versieringen hoort maken en precies gelijk. Don't get me wrong, ALS je met zo'n aantal doedelzakken wil spelen, MOET je wel allemaal precies hetzefde doen, maar waarom zou je met zoveel doedellzakken wilen spelen?
W


Als je bij het concert was geweest had je kunnen horen dat ze heel vrij waren in het spelen. Tuurlijk, In Frankrijk buiten in de zomer klinkt alles veel vrijer dan in een zaal. De kracht van 6 gaita's zit hem voor mij in het strakke maar tegelijkertijd losse spel (het is dansmuziek!) vaak gecombineerd met percussie. Het effect van zoveel bordouns is enorm, dat haal je niet met 1 of 2 doedelzakken en het geeft mij het gevoel helemaal opgenomen te worden in de muziek. Bovendien kun je met zoveel doedelzakken meerstemming spelen en ook afwisselen met C- en G- gaita's.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2003 11:38 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Gromit schreef:
[
Als je bij het concert was geweest had je kunnen horen dat ze heel vrij waren in het spelen. Tuurlijk, In Frankrijk buiten in de zomer klinkt alles veel vrijer dan in een zaal. De kracht van 6 gaita's zit hem voor mij in het strakke maar tegelijkertijd losse spel (het is dansmuziek!) vaak gecombineerd met percussie. Het effect van zoveel bordouns is enorm, dat haal je niet met 1 of 2 doedelzakken en het geeft mij het gevoel helemaal opgenomen te worden in de muziek. Bovendien kun je met zoveel doedelzakken meerstemming spelen en ook afwisselen met C- en G- gaita's.


Ja ik was er niet, dus het is een beetje moeilijk er een oordeel over te geven...

Natuurlijk is het mooi om in verschillende stemmingen te kunnen spelen enzo, maar dat kan ook met 2 zakken...en dat bourdon geluid...daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in...gewoon niet mijn ding
:-)

Maar met vrij spelen bedoel ik dat je niet hoeft na te denken over welke versiering er was afgesproken, maar dat je kunt nadenken over "welke versiering/omspeling vind ik nu mooi op dit moment" als 6 doedelzakken dat allemaal doen wordt het niks natuurlijk, maar ik ga dan liever naar minder doedelzakken dan naar meer afspreken,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 17, 2003 9:23 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
En ... gisteravond nog naar het concert geluisterd ? Op radio 4 werd een deel van het concert uitgezonden dat de Gallicische groep dinsdagavond in Vredenburg gaf.

Ben benieuwd of iemand zijn of haar mening daardoor bevestigd heeft gezien of juist van mening is veranderd over gaita's en meerdere doedelzakken tegelijk ?

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 256 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling