mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 8:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 16, 2004 11:26 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
We hebben een stapel dekens van het leger des heils opgehaald, prima pitmateriaal voor jou slag volk Cooper. En dat geld ook voor de rest.

Het spansbal gaat doorbreken, er is een interview aangevraagd door de Groninger Gezinsbode :biggrin:

Tot morgen iedereen!

Tourke :love:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 16, 2004 11:50 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
:crying: :crying: :crying:

En ik zit hier de Franse geschiedenis van Revolutie tot WO I in mijn hoofd te stampen.... weeeeeh! Ik wil ook spansen. :crying: :crying:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 16, 2004 11:51 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
:crying: :crying: :crying:

En ik zit hier de Franse geschiedenis van Revolutie tot WO I in mijn hoofd te stampen.... weeeeeh! Ik wil ook spansen. :crying: :crying:


afleiding is een goed iets, mn in het weekend...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 16, 2004 1:01 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 13, 2003 3:11 pm
Berichten: 199
Fille schreef:
:crying: :crying: :crying:

Ik wil ook spansen. :crying: :crying:


Ik wil ook spansen!! :crying: :crying:

Maar ik moet spelen :love: (Zaterdag in IJmuiden, dus ik ben er niet bij..)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 16, 2004 3:39 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Cooper schreef:
afleiding is een goed iets, mn in het weekend...
W


Niet als je nog heeeeel veel moet doen. En een reisje naar Groningen betekend dat ik dan zaterdagmiddag en zondag ochtend kwijt ben. Dan red ik het never nooit niet voor maandag.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 16, 2004 3:45 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Fille schreef:
Cooper schreef:
afleiding is een goed iets, mn in het weekend...
W


Niet als je nog heeeeel veel moet doen. En een reisje naar Groningen betekend dat ik dan zaterdagmiddag en zondag ochtend kwijt ben. Dan red ik het never nooit niet voor maandag.
Ik ben altijd op m'n best in de trein. Lekker bijslapen. Viool spelen op het balkon, tijd voor een (leer)boek. Voordelen je wordt niet afgeleid door alle prikkels thuis, zonder mobiel ben je ook niet bereikbaar voor gezellige babbeltjes.
Fijn de tijd aan jezelf. Gewoon maar een gedachte mijnerzijds. Wel jammer dat je niet komt. Maar uiteraard moet je doen wat je niet laten kunt en laten wat je niet doen kunt.
Evenwel tot gauw


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 17, 2004 10:26 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Fille schreef:
:crying: :crying: :crying:

En ik zit hier de Franse geschiedenis van Revolutie tot WO I in mijn hoofd te stampen.... weeeeeh! Ik wil ook spansen. :crying: :crying:


Dan maak je toch even een spansje in je eentje :biggrin:

We zullen aan je denken en een andro aan je opdragen :love:

Ik ga nu Belgisch Bier inslaan en dan kunnen we los! :dancing: :dancing: :dancing:

(Ook voor Tilia mijn innige deelneming trouwens :crying: :crying: :crying: )

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 17, 2004 11:14 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
Dan maak je toch even een spansje in je eentje :biggrin:

We zullen aan je denken en een andro aan je opdragen :love:



Dat vind ik lief van je Tourke. Zal ik doen. :kiss:

.
.
.
.
.
.
(ben al bijna bij de revolutie van 1848)

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 17, 2004 1:57 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 13, 2003 3:11 pm
Berichten: 199
tourdion schreef:

(Ook voor Tilia mijn innige deelneming trouwens :crying: :crying: :crying: )


Ik heb gisteren nog een jig gedanst op een feest in Noordwolde waar ik met Bert en Elke speelde. Maar dat haalt het natuurlijk niet bij een echt Gronings bal :love:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2004 12:13 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
De spansers zijn weg. Alleen na zoveel mensen... pff afkicken maar ook wel lekker. Even zwelgen in het gare gevoel. Na een uur dansuitleg die omvloog mocht ik achter de bar staan. :) Leuk om te zien maar jeumig, niet alleen m'n tenen maar m'n hele lijf kriebelde van al die dansende mensen. Ik moest dansen. Dan maar achter en opzij van de bar met Plienemien. Twee vliegen in een klap en het was vooral even druk bij de band wissels.
Maar daarna ben ik echt los gegaan. Ik heb lekker gedanst. Wat super was, was een bourree tournedeaux (of zoiets). Heerlijk zweven bourree-walsen door de muziek heen en je laten meevoeren op de zoetgevooisde magische spansklanken uit de prachtig spelende Chardon familie uit Harlingen.
Eerder op de dag had ik samen met Judith al 7 nieuwe oud-Hollandse dansen geleerd in Utrecht. Tegen twaalven was het op. Morgen weer lekker bijkomen op het werk :)
Het karakter van dit bal was wel wat anders dan de vorige keren. Minder intiem door de grote van de zaal, de versterking en de hoeveelheid mensen. Maar wel veeel spansplezier. Wat een geweldige manier van leven is dit toch :D
Veel mensen gezien, veel mensen gemist. Weinig gesproken veel gedanst. 'k Heb me goed vermaakt.
Tot gauw allemaal!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Groninger bal 17 januari
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2004 2:55 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
Ah, die houden we er in...bourree tournedeaux; geweldige naam voor een heerlijke dans op een heerlijk muziekje. :love: Ik heb 'm geleerd van Greet Wuyts in de Glind ruim een jaar geleden; dans en muziekje. De officiele naam moet ik je nog even onthouden (Gertjan heeft mijn map met muziekjes mee naar de oefenruimte van 'Mundane', de 'band' waar Bram op het moment fanatiek in speelt :dancing: ), maar de dans heet bourree en ronde. Volgens mij heb ik dat gisteren verkeerd gezegd :raisedeyebrow: Net zoals ik er ter plekke achter kwam dat het 4 wals pasjes zijn i.p.v. 3 :blush: !, maar goed, hij 'liep' toch wel.
Het versterkt spelen was erg wennen (je voelt je echt aangevallen door een kudde microfoons :sick: ; maar na ong. 5 muziekjes ging het al beter, dus de volgende keer zal ik er veel minder last van hebben; al doende leert men!), maar de sfeer was weer op en top 'Gruns'. D.w.z.: spansen in Groningen is altijd beregezellig :hug: :kiss: :dancing: !!!!

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2004 3:09 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
distel schreef:
Het versterkt spelen was erg wennen (je voelt je echt aangevallen door een kudde microfoons :sick: ; maar na ong. 5 muziekjes ging het al beter, dus de volgende keer zal ik er veel minder last van hebben; al doende leert men!)


Mijn ervaring: als je versterkt speelt hoor je plotseling alles wat je doet! Voordeel: alle mooie versieringen en basloopjes en subtiliteitjes komen mooi uit en je hoeft een stuk minder hard te spelen (scheelt energie!!!), zeker als je over doedels heen moet komen! Nadeel: uhm,... zoals ik al zei: je hoort alles. Maar dan ook echt ?lles. Ook dingen die je liever niet zou laten horen. :blush:

Zucht! Klinkt alsof ik weer eens een te gek bal heb gemist. :sad::

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2004 8:51 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Hier dan de ervaringen van Gromit op het spansbal in Grunn:

De ruimte: die was prachtig. Nieuwbouw aangebouwd aan een middeleeuws pand. (dank aan Beshat voor de prive-rondleiding die ik door het monumentale deel kreeg). Op vloer-en wanden van de danszaal was hout aangebracht, het leek wel alsof je tussen de spanten van een schip stond. Maar bovenal: een geweldige acoustiek.

Het optreden: Het spelen ging beter dan de vorige keer. Resultaat van een weekje Ommen en afspraken. Jammer was dat we weinig tijd hadden om vooraf in te spelen. Afgezien van een verkeerde inzet die geheel en volledig werd veroorzaakt door mij :blush: (met volle overtuiging begon ik Liebste Mein te spelen terwijl De Mazurka aan de beurt was) had ik er een goed gevoel over. De tijd vloog en voor we het wisten was de drie kwartier om en hadden we nog lang niet alle nummers van onze lijst gespeeld. Versterkt spelen was niet nodig geweest, behalve dan voor relatief zachte instrumenten als viool en fluit. In de zaal klonk het prima, maar omdat er geen monitoren waren was het voor sommigen lastig jezelf te horen.
(noot: Cooper pleitte nog voor het versterken van de doedelzakken :devilish:)

Ontdekking van de avond: Souffle die in zijn eentje een paar prachtige scottischen, walsen en mazurka's speelde. Fantastisch om naar te luisteren en heerlijk om op te dansen :hug:

Frustratie: de percussionist waarvan ik de naam niet weet, maar die ongevraagd met elk nummer mee begon te spelen en die vooral met zichzelf bezig was. Nog afgezien van het feit dat ik hem helemaal niet kende en ik het nogal arrogant vond dat ie zomaar bij ons optreden mee ging doen, had hij geen idee van welke dans er werd gespeeld en ramde er maar op los. Het stoorde me ontzettend :angry:, ook later op de avond.

Maar desalniettemin was het een gezellige avond, iets te weinig gedanst (maar dat krijg je als je moet spelen, achter de bar staat en ook nog wil bijpraten) ik heb iedereen weer gezien en gezoend :kiss: en omdat ik vandaag thuis wilde zijn, reden we om 1 uur snachts toch nog terug naar Utrecht. Anderhalf uur later lag ik in mijn bedje... :sleep:

Tot zover
Gromit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2004 9:04 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Zo, dat was de trip dubbel en dwars waard! Prachtige zaal met fijne houten vloer en akoestiek, goed georganiseerd, de hele avond muziek van hoog niveau en plenty verse danspartners.. wat wil een mens nog meer?

(moet wel wat aan m'n conditie doen, vooral na de set van het dynamische Lirio duo was ik doodop (die Judith is ook niet te stoppen). Maar gelukkig geen blaren en zelfs geen spierpijn, dus een paar keer op tijd naar bed en ik ben klaar voor Eindhoven en Boombal XL)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2004 9:52 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Dit bal overtrof alles wat we hebben meegemaakt op spansgebied. Alles klopte: mooie zaal, leuke mensen, goeie muziek. Dit bal kwam dicht in de buurt van mijn ideaal :hug: .

Teveel mooie momenten fladderen door mijn hoofd op dit moment. Nog steeds een beetje high van spansgenot en slaapgebrek. Heerlijk was het, ik zou het allemaal nog een tijdje vast willen houden :love: .

Vantevoren gezellig een pizzaatje gegeten in de kantine onder de spanszaal. Cooper, Verse Melk, Scorda, Gromit, Gitana en Iris het was fijn om iedereen weer te zien. Geweldig dat iedereen zo toegewijd is en de moeite neemt om naar Groningen te komen. Er werd lekker gehandeld in stukken pizza. De vermeend vegetarische kaaspizza van Iris bevatte zoveel ham dat ie volledig gestript moest worden. Wat overbleef was een warme badmuts-achtige hap die voor tachtig procent werd omgeruild voor Funghi?s en Vegetariana. We gaan een recept indienen bij de pizzeria voor een pizza Spansiana. Dat wordt iets met kikkererwten en doedels. Zou er ook een pizza Tarantella bestaan?

Nieuw op dit bal was de soundcheck. De doedelzakken hadden het nakijken. ("mogen wij even stemmen?", "Nee, ga maar op de gang stemmen, wij zijn aan het soundchecken"). Vroeger stemde je gewoon je doedelzak wanneer je daar zin in had, punt uit.

Tijdens de soundcheck kwamen ook de Chardonnezen binnen. Ze hadden net nieuw percussie-materiaal bij Stiggelbout aangeschaft. Bram liep glunderend door te zaal, z?n vriendinnetje moest ?m in bedwang houden want eigenlijk wilde hij meteen los. Waar moet dat heen met de jeugd als ze niet eens meer een fatsoenlijk instrument leren spelen en er alleen maar wat op los roffelen en beuken? Nog even en het eerste tam-tam-bal (met de Hoebaboeba-andro) is een feit.

Dansmeester Mota was net op tijd terug uit Utrecht waar hij de Boereplof geleerd had. Gelukkig oogde hij nog fris. Om stipt zeven uur (ojee, nog maar 30 mensen binnen) begon hij met de Cercle uit te leggen. Een probleem was voor hem om tegelijkertijd een dans voor te doen en in de microfoon te praten. Na een tijdje had hij meisje gevonden dat als wandelende microfoonstandaard dienst deed. Dit was een enorm grappig gezicht.

Mensen ik kan wel een half forum volschrijven over dit bal maar laat ik dat maar niet doen. Uiteindelijk waren de meesten van jullie er zelf bij. En wie er niet bij was die heeft echt wat gemist.

De Folkguerrilla opende na de dansuitleg het bal met een scottisch. Vanaf de bandstand kon ik moeilijk beoordelen hoe het klonk maar volgens mij ging het wel aardig. Wel moest een overenthousiast meedrummende Rob de Rammer een beetje afgeremd worden. Viool, Accordeon en Gitaar speelden licht versterkt en waren dus goed te horen op de gehele dansvloer, de doedelzakken waren onversterkt. Bourr?e de Strontmoolen stond als een (schijt)huis.

Chardon nam het over van de Guerrilla. Ze speelden als een hecht blok en deden vele nieuwe dansen. Het was heerlijk om de draailier weer te horen snerpen. Chardon is zonder meer een top-balband waar we onze handen mee dicht mogen knijpen.

Het duo Lirio trakteerde ons op heerlijk swingende bourr?es en scottischen en zelfs een cercle.
Wat opviel was dat de gitaar doordat ze versterkt was fungeerde als bas, drumstel en accoordinstrument in één. Petje af voor Verse Melk, het was af en toe net RocknRoll. De lange improvisaties van Cooper op doedelzak en trekzak vormden een fraai staaltje van ?instant-composing?. Echt een bal-machine die twee.

Terwijl Lirio een Mazurka verkrachtte was ik druk doende om de trekharmonica-legende Frans Tromp die beneden een sigaretje zat te roken over te halen om ook wat te gaan spelen. Hij vroeg zich af of zijn scandinavisch en hollandse ge?rienteerde spel wel paste in de avond. Als wij er een jig, wals of scottisch op kunnen dansen is het goed hield ik hem voor en hij ging overstag. Zijn solo-act voegde echt wat toe aan het programma van deze avond. Mooie stukken en even een heel ander trekzakgeluid dan we tot dusver gehoord hadden. Een mooi moment van rust na het dolle Lirio en heerlijk om op te dansen.

Na een kort Bru intermezzo (Willow Tree en Wals) was het de beurt aan aanstormend trekzaktalent Souffle om een staaltje van zijn kunnen te tonen. In een prachtige beheerste, franse stijl speelde hij een serie walsen, scottischen en mazurka?s. Heerlijke muziek die me heel erg deed denken aan de filmmuziek van Am?lie, ik wou dat ik het opgenomen had dan kon ik het als bootlegceedee op de markt brengen. Souffle, heel erg bedankt dat je helemaal uit Den haag naar het noorden bent gekomen om voor ons te spelen.

In het laatste half-uur speelde de Folkguerrilla nog een Jig (medley De Reus/land van maas en waal) en een Cercle met in de hoofdrol het flitsende vioolspel van Gitana.

Om tien voor twaalf klonk er een slot-Mazurka met een kloek meedrummende Bessath. De traditionele slotcercle was ook weer erg leuk om te doen. Eigenlijk zouden de muzikanten altijd in het midden van de dansvloer moeten staan. Versterken is dan ook niet meer nodig en het is wel zo gezellig.

Het slotaccoord van de slotcercle kreeg amper de kans om weg te sterven. Een bende gefrustreerde drumlustigen greep haar kans en zette een knallende klopjacht in. Van opruimen en inpakken kon nog geen sprake zijn. De dansers gingen gewoon door, dit keer met solistische wildemansdansen. De roffels van Bram op zijn nieuwe timbales joegen Mota gillend de zaal uit. Bessath dreef het stel aan met steeds ingewikkelder poly-ritmieken. Verse Melk kon het, ook door het overmatige gebruik van Tierelierbier, allemaal niet meer bijhouden en play-backte maar wat op een djemb? volgens mij. Rob de Rammer was het spoor ook bijster wat hem zoals steeds niet weerhield van het op peil houden van een pittig decibellen-niveau. Ach, gun die mannen toch ook hun pleziertje. Uiteindeindelijk groef Bessath zijn eigen graf toen hij een 9/8 oplegde aan de andere klopgeesten. De drumsessie stortte als een kaartenhuis inelkaar. De dansers vielen elkaar uitgeput in de armen. De spreekstalmeester kon het slotwoord aanheffen, bloemen en cheques wisselden van eigenaar. Het was volbracht, het opruimen en napraten kon gaan beginnen.

Conclusie: Wat mij betreft gaan we dit elke maand doen :dancing: :laughing: :dancing: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling