mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 14, 2024 7:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: CD van de maand
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2003 10:10 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
1 december. Misschien een goeie datum om een nieuw item te starten.
Terwijl ik een ouwe LP van Davy Spillane (Atlantic Bridge) heb op staan, bedacht ik dat het aardig zou zijn om uit te wisselen wat onze ?CD van de maand? is. Ik neem aan, dat jullie dat ook hebben, dat een bepaalde CD een periode bijna dagelijks in de speler zit, en misschien zelfs één nummer regelmatig herhaald wordt. Dat is natuurlijk niet gebonden aan één maand, maar da?s voor het gemak. Bij mij is dat soms een CD die ik net gekocht of gekregen heb, maar het kan ook een oude plaat zijn. De ene keer boeit de muziek of de artiest je plotseling, de andere keer treft een melodie of (bij mij vaak) een tekst je inhoudelijk, meestal verbonden met de emotie of de situatie waarin je zelf verkeert.
Wat me dus leuk lijkt: de deelnemers aan dit forum posten ca 1 x per maand een bericht over hun favoriete schijf, met daarbij een korte beschrijving en argumentatie. Of zoiets.
Laat ik dus maar beginnen.
Mijn favoriete CD (eigenlijk van november, maar goed?) is momenteel ?Dubh? van de groep Last Night?s Fun. Ooit van gehoord? Ik tot voor kort niet, maar vorige maand heb ik ze horen spelen op het festivalletje t.g.v. 25 jaar Mokum Folk (waar ik zelf met Madlot ook speelde), en ik was meteen verkocht. Last Night?s Fun bestaat uit 3 Engelse muzikanten met Ierse roots, en ze spelen danook Ierse muziek. Eigen bewerkingen van traditionals, en ook nieuwe nummers. Drie fantastische muzikanten: Chris Sherburn op anglo concertina (en live de komische, onderhoudende prater van de groep), de uilleann-piper Nick Scott en zanger-gitarist Denny Bartley. Vooral het concertinaspel imponeert, maar ook het gitaarwerk van Bartley mag er zijn (in de bekende DADGAD- en mogelijk andere stemmingen, die ik niet beheers), maar vooral: wat een stem, en wat een interpretatievermogen van de nummers. De CD bevat een aantal zeer fraaie liederen, waarvan ?Tinkerman?s daughter? mijn hart heeft gestolen. Lijkt een traditional, maar werd geschreven door Mick McConnell (die ik overigens niet ken). Living Tradition schreef over deze CD: Stupendous, both a landmark release and a seriously important contribution to the modern presentation of Irish traditional music. Dat kan ik volmonig beamen. Het label is ADA Recordings, ADA102CD

Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2003 5:41 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Heeft er nog iemand een mooie CD van de sint gekregen??

Ik wel, namelijk van het Cocktailtrio, mijn favoriete groep van rond 1960, waarvan ik op mijn eerste gitaarlessen liedjes als Grote Beer en Kangeroe Eiland naspeelde. Eigenlijk ook wel een soort folk...

groetjes,
peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2003 7:21 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Ik heb een cd van Lunassa gekregen (The Merry sisters of fate) en een cd van Djal (Nuits Blanches). De eerste is vooral Iers, de tweede meer in de trant van de groep Dedale.
Allebei erg swingende folk, lekker om op te dansen ?n lekker om naar te luisteren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2003 4:24 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Nou, hier kwam weer het een en ander voorbei waar ik nog nooit van gehoord heb... Kate Bush natuurlijk wel, en die is/was geweldig.
En Heer Halewijn komt van de LP "RUM 2" uit 1974

Gegroet,
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: coude-coude
BerichtGeplaatst: do dec 11, 2003 12:49 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 11:28 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Arnhem
tourdion schreef:
(ik ben tenslotte jarig vandaag) :rose: :rose: :rose: :rose: .

Nog gefeliciteerd Tourke, laat de schalmeien schallen :biggrin:
Mijn verjaardagskado heb je al per mail ontvangen, een coole quiz.

Mijn CD van de maand is een verzamel CD van Franse hits. Toch wel erg leuk hoor (en mooi en melancholisch)...zoals daar zijn:
- Le mur de la prison enface - Yves Duteil
- Une belle histoire - Michel Fugain
- Voici les cl?s - G?rard Lenorman
- Il est cinq heures, Paris s'eveille - Jaques Dutronc
- Coude-coude - Philippe Lafontaine (vraiment, ca pulse, ca boume, ca gaze :kiss: )

_________________
ye yaille !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: coude-coude
BerichtGeplaatst: do dec 11, 2003 12:08 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
luquiluuq schreef:

Mijn CD van de maand is een verzamel CD van Franse hits. Toch wel erg leuk hoor (en mooi en melancholisch)...zoals daar zijn:
- Le mur de la prison enface - Yves Duteil
- Une belle histoire - Michel Fugain
- Voici les cl?s - G?rard Lenorman
- Il est cinq heures, Paris s'eveille - Jaques Dutronc
- Coude-coude - Philippe Lafontaine (vraiment, ca pulse, ca boume, ca gaze :kiss: )


Bedankt voor je felicitatie Luqiluuc en alle anderen ook bedankt trouwens. Luquiluuc en ik kunnen elkaar zowiezo de hand schudden want we hebben dezelfde oubollige smaak.

Ik ken ook alle franse hits uit de jaren '70. Mijn foute favoriet:"Capri, c'est fini!". Van Herv? Villard uit de jaren '60 weliswaar maar toch een dijk van een draak :blush: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: coude-coude
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2003 9:57 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 11:28 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Arnhem
tourdion schreef:
Mijn foute favoriet:"Capri, c'est fini!". Van Herv? Villard uit de jaren '60 weliswaar maar toch een dijk van een draak :blush: .


Ach Tourke, dat is inderdaad een heel fout nummer, vreselijk hoe truttig. Maar die nummers die ik noemde zijn toch niet fout :raisedeyebrow:
Daar zitten echt wel lekkere nummertjes bij hoor.. :cool:

_________________
ye yaille !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: coude-coude
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2003 11:42 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
luquiluuq schreef:
Daar zitten echt wel lekkere nummertjes bij hoor..

Voici les cl?s ken ik vrij goed, want dat was 1 van de klassiekers die we met Franse les vertaalden. Ik tiepte al die teksten van de platenhoezen over op m'n Remington, zodat Mevrouw Wortelboer ze kon copieren op zo'n veredelde stencil machine. (zo kwam ik toch nog aan een voldoende voor Frans ;)

(heb door m'n ouders ook nog steeds een zwak voor Michel Fugain met z'n big bazar circus ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 16, 2003 12:07 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Frankrijk had in de jaren '60 en '70 inderdaad een batterij goeie liedjeszangers:

Wie heeft er wel eens gehoord van Serge Reggiani? :raisedeyebrow:


Niemand waarschijnlijk. Maar van Jean Ferrat toch wel???

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 28, 2004 11:32 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Ik koop niet zo heel veel CD?s meer, en muziek downloaden doe ik ook niet met mijn ISDN-telefoonlijn (en wanneer zou ik ?t allemaal moeten beluisteren??), maar deze maand kocht ik er weer één uit de ?prachtige serie ?Traditionele muziek uit Vlaanderen?. Nog één, en ik heb ze allemaal. Helaas heb ik niet alle bonnetjes bewaard om het bijbehorende, dure, boek gratis te bekomen, maar de termijn daarvoor is toch allang verstreken. Dit is weer een heel mooie CD, geheten ?Van liefde komt groot lijden? en ze bevat liederen over liefde en erotiek, van de middeleeuwen tot de 19e eeuw. Voorbeeld van het eerste: ?Een oude man sprack een meysken aen?, uit het Antwerps Liedboek, uitgevoerd door Wannes VandeVelde. Voorbeeld van het laatste, en één van mijn favorieten: ??t Lantaerntje? van Kaerel Waeri, gezongen door Erik Wille. Verder ben ik een bewonderaar van Marc Hauman, en hij is vier keer op de CD te horen, plus nog twee keer met de groep Water en Wijn.

Vorige week speelde ik samen met de groep Tjane in Belsele (B), waarna ?s avonds de CD-presentatie plaatsvond van ?Suisse 1939? van Hauman & De Moeite. Hierop allemaal eigen werk, waaronder een aantal juweeltjes, heel fraai gearrangeerd en mooi gespeeld, hoewel ?De Moeite? een wat braaf groepje is.Maar in ieder geval ook beleefd in jullie aandacht aanbevelend.

Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 29, 2004 1:02 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Hoe komt die "smilie' (zo heet zo'n ding toch?) nou ineens in mijn tekst??
Ik heb niks gesleept of geklikt.
Snap wel meer niet trouwens, bijvoorbeeld hoe je een quote moet maken. Dat lijkt me handig. Emoticons, daar heb ik het niet zo op....
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 29, 2004 3:03 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Peter schreef:
Hoe komt die "smilie' (zo heet zo'n ding toch?) nou ineens in mijn tekst??
Ik heb niks gesleept of geklikt.
Snap wel meer niet trouwens, bijvoorbeeld hoe je een quote moet maken. Dat lijkt me handig. Emoticons, daar heb ik het niet zo op....
Peter


Ik weet eigenlijk niet pf dat hier werkt, maar soms zijn bepaalde knop combinaties een smilie. anders zou ik het ook niet weten.

Quoten kan vrij makkelijk omdat in elk bericht rechts bovenin een knop zit "quote".

Over CD van de maand om nog een beetje OT te blijven. Ik luister op het moment heel veel naar nr3 van Ambrozijn. vond eigenlijk altijd 2 beter, maar nu weet ik het niet meer...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 29, 2004 7:34 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Peter schreef:
maar deze maand kocht ik er weer één uit de “prachtige serie “Traditionele muziek uit Vlaanderen”. Nog één, en ik heb ze allemaal. Helaas heb ik niet alle bonnetjes bewaard om het bijbehorende, dure, boek gratis te bekomen, maar de termijn daarvoor is toch allang verstreken. Dit is weer een heel mooie CD, geheten “Van liefde komt groot lijden” en ze bevat liederen over liefde en erotiek, van de middeleeuwen tot de 19e eeuw. Voorbeeld van het eerste: “Een oude man sprack een meysken aen”, uit het Antwerps Liedboek, uitgevoerd door Wannes VandeVelde. Voorbeeld van het laatste, en één van mijn favorieten: “’t Lantaerntje” van Kaerel Waeri, gezongen door Erik Wille. Verder ben ik een bewonderaar van Marc Hauman, en hij is vier keer op de CD te horen, plus nog twee keer met de groep Water en Wijn.


ik heb er drie uit deze serie: "Wie wil horen", "Mogen wij vreemd gaan" en "Speelman gij moet strijken". Wie wil horen" vind ik de mooiste, het izjn liederen en balladen prachtig gezongen door Marc Hauman, PAul Rans, Wannes van de Velde e.a. en begeleid door WOuter Vandenabeele, Stafan Timmermans etc. Alle bekende vlaamse namen dus. Ik zet hem regelmatig op.
Mogen wij vreemd gaan is een vreemde eend in de bijt. ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. Maar ik draai hem zelden eigenlijk. Speelman is een cd met dansstukken, leuk om af en toe es op te zetten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 29, 2004 11:14 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Peter schreef:
Hoe komt die "smilie' (zo heet zo'n ding toch?) nou ineens in mijn tekst??

Heb je waarschijnlijk een of andere (~ combinatie gebruikt. Je kunt dit uitzetten in je profile (always enable Smilies=no). Heb ik ook gedaan, hou ook niet van die regelbrekende gifjes in tekst..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 192 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling