mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma jun 10, 2024 2:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nederlandse Bourree?
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2004 10:07 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Naar wat ik van menigeen gehoord heb staan er in Boerenlieties en Contredansen ook een aantal bourrees. Een schijnt te orginele titel 'Strontmolen' te dragen...

Nu vroeg ik mij af: zijn dat Nederlandse melodien? En zo ja, past die melodie dan wel bij de franse dans? Of hebben wij tegenwoordig gedacht: "Oh, wat leuk een bourree, dat ken ik!" en de melodie vervolgens dus zodanig geinterpreteerd dat de Bourree de Berry (die hier het meest verbreid is) er op gedanst kon worden en daarna geconcludeerd dat het om de zelfde dans gaat?

De ene bourree is namelijk de andere niet en een zelfde benaming hoeft niet dezelfde dans in te houden. Zo heeft Bach als ik mij niet vergis ook bourrees tussen zijn composities zitten en waar ik als het mij goed herinner in de verste verte geen bourree op kon dansen. (Kan de CD nu even niet vinden...) Zo ook zijn gavottes, waar echter helemaal niet een bretonse gavotte op te dansen valt.

Voor zover ik weet is de bourree zoals die in Centraal Frankrijk (Berry, Auvergne, Morvan, Poitou, Limousin, Bourbonnais, etc.) wordt gedanst echt beperkt tot dat gebied en komt in andere streken van Frankrijk niet eens voor. Dus als de bourree uit BL&CD inderdaad echt een bourree is dan lijkt me dat heel bijzonder. Is dat dan import muziek of toch Nederlands? Werd er ook op gedanst of was het alleen geimporteerde luister muziek en zijn we nu, eeuwen later, zo ver dat de dans hier ook doorgedrongen is?

Iemand hier ideeen over?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2004 10:52 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Wat toevallig dat je net over de Strontmolen begint Fille! Scorda heeft deze bourree onlangs op internet gevonden en omdat wij het zo'n leuk nummer vonden hebben we hem meteen op ons repertoire gezet. Compleet met jazz-accoorden :biggrin: trouwens. (maar dat krijg je met Scorda in de buurt).
Ik vind de Stontmolen wel erg frans klinken, voor zover je kunt spreken over typisch frans. Maar wellicht is er ooit een nederlands tintje aangegeven en als zodanig opgeschreven. Ik zou geen streek kunnen noemen waar ie vandaan zou kunnen komen. Hij staat in G-mineur en ik vind hem geweldig.

Ik denk dat het een kip of ei verhaal is. Ik bedoel, misschien zijn de bourrees van Bach of van het Franse hof in de 17e eeuw in Nederland terecht gekomen, hier wat aangepast en weer teruggeemigreerd naar Frankrijk in de 19e eeuw en denken we nu dat dat typisch frans is. Zouden de fransen echt een Bourree du moulin de la merde hebben geschreven? :sick:
Een musicoloog kan ons wellicht duidelijkheid verschaffen.

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2004 10:53 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
voor de goeie orde, bovenstaande is door Gromit geschreven :biggrin:

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 9:36 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Je mag er gerust van uit gaan dat vrijwel alle muziek in de Boerenlieties, of anders wel het type dans van de melodie, import is: een groot deel komt uit Frankrijk, maar er komt ook een gedeelte uit Scandinavie, Schotland en Engeland. En het gekke is: als er in de Boerenlieties "bourree" of "boere" (een verbastering) in de titel staat klinkt de melodie vaak helemaal niet als een bourree zoals wij die nu kennen. De Strontmoolen noemen we volgens mij een bourree omdat je er inderdaad zo'n Berry-bourree op kan dansen, en dat is dus iets van de laatste tijd. Of ze dat van oorsprong hebben gedaan, weet ik niet. Ik zou er ook niet zo snel vanuit gaan dat ze destijds (tussen 1700 en 1715) in de Berry die bourree al dansten zoals wij die nu kennen. Dat kan natuurlijk ook met de tijd veranderen.

En dat de bourree nu tot Frankrijk is beperkt, wil volgens mij niet zeggen dat dat vroeger ook zo was. In de boerenlieties kun je naast de bourree ook de menuet vinden (inclusief Stront Menuet), en een hoop andere dansen die ik nu niet zo gauw weet te noemen.

En nu maar snel weer aan het werk...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 10:10 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
folkie schreef:
Ik zou er ook niet zo snel vanuit gaan dat ze destijds (tussen 1700 en 1715) in de Berry die bourree al dansten zoals wij die nu kennen. Dat kan natuurlijk ook met de tijd veranderen.


Het enige dat ik over bourrees weet is dat ze al in de middeleeuwen bestonden en toen alleen door mannen met elkaar werden gedanst. (Overblijfsel van dat verschijnsel is de Bourree tournante de la Grande Potterie die ook door mannen hoort te worden gedanst.) Later vonden ze het leuker met een meissie en eigenlijk hoort er volgens sommigen aan het eind van de dans ge-'valide'-eerd te worden (kusje). Maar dat zal misschien ook wel streek afhankelijk zijn.

Goh, ik zou willen dat er hier een boek over bestond of zo. Lijkt me machtig interessant om alles over de oorsprong van de bourree te weten.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 10:16 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
folkie schreef:
En dat de bourree nu tot Frankrijk is beperkt, wil volgens mij niet zeggen dat dat vroeger ook zo was. In de boerenlieties kun je naast de bourree ook de menuet vinden (inclusief Stront Menuet), en een hoop andere dansen die ik nu niet zo gauw weet te noemen.



Ja, je had natuurlijk ook met het fenomeen 'hofdans' te maken. En van het ene hof naar het andere hof waait het natuurlijk nogal gemakkelijk over. Dan is de afstand Frankrijk-Nederland natuurljk niets. Daarna kan het weer naar beneden filtreren richting gewone bevolking. Ik heb wel eens ergens gelezen over de late middel eeuwen/renaissance dat er door het gewone volk veel dansen werden gedaan die aan het hof al net weer 'uit' waren, maar dan veelal op een wat grovere manier (denk schilderij van Breuchel.. :biggrin: ). Maar ik heb ook wel eens gehoord dat het hof wel eens interessante dans-elementen van het volk overnam.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 10:52 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ik zal vanavond even een paar titels opzoeken over dit onderwerp, ik meen me te herinneren dat er sprake is van twee theorieen (die elkaar natuurlijk niet uitsluiten): de ene zegt dat volksmuziek een 'gezonken cultuurgoed' is (van 'boven' naar 'beneden' dus, en gaandeweg wordt het een en ander verbasterd) en de ander gaat ervan uit dat de beweging juist andersom is. Maar dat hoor je vanavond nog.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 12:17 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Fille schreef:
folkie schreef:
En dat de bourree nu tot Frankrijk is beperkt, wil volgens mij niet zeggen dat dat vroeger ook zo was. In de boerenlieties kun je naast de bourree ook de menuet vinden (inclusief Stront Menuet), en een hoop andere dansen die ik nu niet zo gauw weet te noemen.



Ja, je had natuurlijk ook met het fenomeen 'hofdans' te maken. En van het ene hof naar het andere hof waait het natuurlijk nogal gemakkelijk over. Dan is de afstand Frankrijk-Nederland natuurljk niets. Daarna kan het weer naar beneden filtreren richting gewone bevolking. Ik heb wel eens ergens gelezen over de late middel eeuwen/renaissance dat er door het gewone volk veel dansen werden gedaan die aan het hof al net weer 'uit' waren, maar dan veelal op een wat grovere manier (denk schilderij van Breuchel.. :biggrin: ). Maar ik heb ook wel eens gehoord dat het hof wel eens interessante dans-elementen van het volk overnam.


Over filtreren en overwaaien gesproken. De naam strontbourr?e duidt waarschijnlijk op een soort bourr?e waarbij het niet alleen bij oogcontact bleef...... :sick:

In Ommen hebben we de strontmolen ook gespeeld. Hij is echt mooi. E?n van de bewoners van huisje Tuinfluiter haalde zich de bijnaam 'de Strontmolen' nog op de hals nadat men het toilet had bezocht waar betreffende persoon juist de strontmolens eens flink had laten draaien :sick:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 12:50 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Wellicht ten overvloede: een 'strontmolen' lijkt me tegenwoordig zo'n machientje dat je op je wc-afvoer moet zetten als de afvoerpijp naar het riool te smal is (geen grap). Dan staat er een waarschuwing dat bepaalde items (je wilt niet weten wat men tegenwoordig zoal door de wc spoelt!) er niet in horen.

Maar ik zal jullie de details besparen...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlandse Bourree?
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 2:47 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
Naar wat ik van menigeen gehoord heb staan er in Boerenlieties en Contredansen ook een aantal bourrees. Een schijnt te orginele titel 'Strontmolen' te dragen...

Nu vroeg ik mij af: zijn dat Nederlandse melodien?


Volgens mij is het erg moeilijk om typisch Nederlandse muziek aan te wijzen. Veel (dans-)muziek hier in Nederland vind ik duidelijk aanwijsbaar als ergens anders op lijkend, maar iets versimpeld. Die Strontmolen had wat mij betreft ook Frans kunnen zijn...Madlot is jig-achtig of in ieder geval Keltisch, Janmijneman is volgens mij een andro. OnderGedonder (leuk liedje) is volgens mij een Zweedse polska. Veel "achterhoeks" kan van Duits/Beierse oorsprong zijn.
Heel veel van die dingen zijn "typisch" Nederlands...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 6:48 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
De Nederlandse bourree...
Ik ben benieuwd hoe die gaat worden. Wat ik wel heel grappig vind is het grote verschil tussen de bourree op St-Chartier en in Vlaanderen. Ik heb hem eerst op Gooik tussen allerlei spansende (toen kende ik/bestond dat woord nog niet) jongeren geleerd. Da's woest en waarachtig vergeleken bij het sierlijke, beschaafde Franse bourree dansen.
Die van de Vlamingen is wel makkelijker uit te leggen. Kun je toch lekker op bourrees dansen terwijl je de precieze Franse stap niet kent. Effe met de Vlaamse slag zou je zo kunnen zeggen.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of wij er nog een schepje bovenop doen. Gaan wij nog bouter ploegen over de dansvloer of voeren wij het kusje weer in :). Offe bedenken we een andere variant. Ik hoorde tijdens een workshop Zweeds op Schier laatste keer dat ze in Zweden als ze echt lekker dansen, zo dansen dat de voetafdrukken in het plafond staan. Woeste Vikingen zijn het! Mmm, maar wel een gradi?nt van zuid naar noord...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 8:52 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
mota schreef:
Wat ik wel heel grappig vind is het grote verschil tussen de bourree op St-Chartier en in Vlaanderen. Ik heb hem eerst op Gooik tussen allerlei spansende (toen kende ik/bestond dat woord nog niet) jongeren geleerd. Da's woest en waarachtig vergeleken bij het sierlijke, beschaafde Franse bourree dansen.


Dat zijn geen bourrees. :raisedeyebrow:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 10:03 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ik heb het even opgezocht. Als je mazzel hebt kun je in de tweedehands boekenboer het proefschrift (Katholieke Universiteit Nijmegen) "Het volkslied in Nederland" van Antoon Seelen vinden. Geschreven in 1981, in lekker ouderwets marxistiese spelling, dus ik zou ook niet alles wat hij schrijft serieus nemen. Maar hij zet wel op een leuke manier een aantal manieren tegenover elkaar waarop "deskundigen" (whatever that may be) tegen volksmuziek, of meer specifiek het volkslied, aangekeken hebben. Ten eerste is daar de romantische visie: "het volk, dat zijn de ongeschoolde, niet door de beschaving beroerde boeren, handwerkers, matrozen, soldaten, herders, schippers, wijnboeren, etc." Volgens deze visie is de pure, ongerepte volksmuziek die muziek die in de onderste lagen van de bevolking ontstaan is. Ten tweede is er de theorie van het gezonken cultuurgoed, min of meer een reactie op de romantische visie: het "volk" is zelf te dom om iets te componeren en wat nu onder volksmuziek wordt verstaan zijn verbasteringen (let op de verwantschap van dit woord met "bastaard", het zijn dus verwordingen, perversies) van wat de ontwikkelde bevolkingslaag ooit heeft ontwikkeld. (Seelen gooit er vervolgens nog wat Bolsjewistische vuiligheid achteraan omdat hij beide theorieen te bourgeois vindt of zo, maar dat terzijde.)

De waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden. Veel dansen zijn inderdaad als hofdans ontstaan en op de een of andere manier op bepaalde plekken verspreid onder bredere lagen van de bevolking en daar blijven hangen. Aan de andere kant zijn er ook dansen verzonnen door de boeren en buitenlui zelf. Ik verdenk vooral de Bretonse rijdansen ervan tot de laatste categorie te behoren.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 11:07 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 11:28 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Arnhem
Ik heb die strontmolen op bladmuziek wel zien liggen in Ommen, maar jullie hebben hem op de 30e meen ik niet gespeeld. Wat een debiele naam trouwens voor een liedje :cow:
Het kon wel Frans zijn zeggen jullie ...?! Dan ben ik natuurlijk geinteresseerd. Zeg, Cooper, kun je de stontmolen ook op de trekzak spelen?

_________________
ye yaille !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2004 11:45 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
luquiluuq schreef:
Ik heb die strontmolen op bladmuziek wel zien liggen in Ommen, maar jullie hebben hem op de 30e meen ik niet gespeeld. Wat een debiele naam trouwens voor een liedje :cow:
Het kon wel Frans zijn zeggen jullie ...?! Dan ben ik natuurlijk geinteresseerd. Zeg, Cooper, kun je de stontmolen ook op de trekzak spelen?


Uhm, ik kan me de toonsoort niet zo goed herinneren, maar ik geloof dat het een soort van kerktoonsoort Cmineur was...Dat zou betekenen dat het erg moeilijk is...maar misschien kan je hem transponeren,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 98 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling