DidgeWeb schreef:
Als ik naar mezelf kijk (en dan vooral mijn didge website), die is puur liefdewerk - oud papier (of heet het dan oude bytes?
). Werkt in mijn geval, omdat ik het alleen bijhou en het best leuk vind. Waardering en contacten die ik krijg zijn voor mij genoeg. En ik kan het ook redelijk goed opbrengen.
Als ik naar mijn band kijk, dan zijn de vergoedingen zeer welkom om steeds een stapje verder te kunnen maken. Muziek maken kost ook geld, en niet iedereen kan of wil er evenveel insteken. Om toch bijv. oefenruimtes, vervoerskosten, instrument onkosten, kosten voor demo's (of CD's), coaches, e.d. te kunnen betalen, zijn de vergoedingen die je krijgt best prettig. Oftewel, door die vergoedingen kun je jezelf weer verbeteren.
Oftewel, tot op zekere hoogte ben ik het eens met de stelling. Een zakelijke organisatie helpt IMHO wel, maar enthousiasme helpt ook erg veel (en is volgens mij een eerste vereiste).
Het kunnen rekenen op vergoedingen/inkomsten brengt ook verplichtingen. Je moet optredens hebben, anders kun je in de problemen komen. En dat kan de plezier in het muziek maken verminderen.
Ik ben het met je eens dat enthousiasme een allereerste vereiste is, dat staat voor mij ook buiten kijf. Maar zoals Scorda in een van de andere onderwerpen al aangaf, de trekzakavond in Utrecht hield op omdat de persoon in kwestie er geen zin meer in had. Met een zakelijke organisatie was dat niet gebeurd.
Fille schreef:
Ik vind betaling ook wel een beetje een kwestie van fatsoen. Als muzikant help je de organisatie om hun evenement tot een succes te maken. Zonder muziek immers geen bal, danscursus, etc..
Helemaal waar. Als je jezelf niet als deel van de organisatie ziet tenminste...Ik heb vaak het "probleem" dat ik vind dat het goed is als ik meehelp de "scene" op te bouwen in nederland. als een soort van deel van de organisatie(-beweging) dus. Dan wordt het lastig om dat vast te houden.
Fille schreef:
Mijn belangrijkste punt is dat als je iets organiseert waarbij je live muziek een belangrijk ingredient vindt, dat je daar dan in je begroting rekening mee moet houden houden. Dat hoort bij een professionele en zakelijke organisatie. (En dat hoeft volgens mij helemaal niets aan de sfeer af te doen.) Mensen die op jouw evenement afkomen mogen ook best iets betalen. Dat bevlogen organisatoren het laagdrempelig willen houden kan ik begrijpen, maar voor meer kwaliteit wil het publiek misschien ook best wel iets meer betalen. Ik kan echter ook wel weer begrijpen dat de grootste drempel voor een organisatie het risico is dat ze nemen, omdat ze er niet zonder meer vanuit kunnen gaan dat je quitte speelt. .
das ongeveer wat ik bedoel.
Fille schreef:
De relatie die Cooper legt tussen geld en niveau zie ik ook wel. Als je ergens voor betaald wordt dan brengt dat toch wel meer druk met zich mee om kwaliteit af te leveren en te streven naar professionaliteit. Bovendien ga je als organisator niet betalen voor iets waarvan je de kwaliteit niet hoog genoeg vindt.
Ik vind wel dat tegenover betaling moet staan dat je iets goeds aflevert.
zeker, en voor mezelf kan ik ook zeggen: als ik zeker wist dat ik er van kon leven zou ik niet hoeven studeren of (wellicht later) een baan zoeken.
Dat laat meer tijd over om mijn eigen niveau op te krikken en meer dingen uit te proberen, niet alleen vanwege de "druk"dus, maar ook gewoon uit tijdsoverwegingen; als ik het kan "betalen" meer met muziek bezig te zijn zou ik dat doen.
W