mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 9:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2004 11:18 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
H?! het forum leeft weer helemaal op! :biggrin:

En dat dankzij een onderwerp dat voor ons Hollanders (handelsnatie) wel effe interessanter is dan 'muziek' namelijk 'geld, geld, geld!! (drank en lekkere wijven, dat is het waar het in het leven om draait :dancing: (Gerrit Dekzeil))'.

Ik vind het zelf ook wel een interessant onderwerp. Ik verdien ook geld met muziek maken. En het geeft een lekker gevoel als je goed betaald wordt :).

Het leuke van de volksmuzieksc?ne vind ik dat je daar erg sympathieke mensen ontmoet die met mooie niet alledaagse muziek bezig zijn. De commercie doet even niet mee. Je hoeft niet met je talent rond te hoereren voor een schamele duit. Heerlijk toch. Waar maak je dat nog mee.

Verder geloof ik ook in marktwerking.
Zolang mensen nog op een hobby-matig niveau musiceren moeten ze niet aankomen met ons een gebrek aan fatsoen in de schoenen te schuiven als ze niet betaald worden. Ik vind dat een beetje pedant.
En dat anderhalf uur trekzak spelen op werk begint te lijken en uitputtend is?? Nou en...... lekker toch?

Iedereen die trekzak, doedelzak, of wat voor mooi instrument dan ook speelt is een bevoorrecht mens die in een uiterst luxe omstandigheid verkeert. Zij verdienen niet anders dan hun winderige leven te slijten in bittere armoede op een rantsoen van overgebleven broodkapjes van de buren en zure wijn uit de glasbak als drank. Dat zal ze leren den andro te spelen! :devilish:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 12, 2004 6:20 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
GhegHe :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Tourdionneke, u heeft gelijk!

En daarbij, zodra je geld betaald krijgt, dan gaan ze ook ineens moeilijk doen over de drank...

We krijgen doorgaans zo goed betaald dat het lucratiever is voor drank te spelen dan voor harde euries

Brand die CD! Betaal niet voor optredens! Zuig die arme toon-arbeider uit! Beroof de arme muzikant van zijn buurmans broodkapjes! En geef 'm vooral te veel zure wijn!

Daarbij, iedere muzikant speelt toch voornamelijk om de sex? :devilish: :liar: :rose: :sick: :love: :crying: :cow: :laughing:

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2004 4:37 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Verse Melk! schreef:

Daarbij, iedere muzikant speelt toch voornamelijk om de sex? :devilish: :liar: :rose: :sick: :love: :crying: :cow: :laughing:


onder andere... :biggrin:

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2004 10:46 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Verhaaltje van de andere kant:

Wij betalen als folkclub niet best. Maarja, het is een simpel rekensommetje: we zitten niet in het subsidiecircuit, dus een concert moet kostendekkend zijn (tot overmaat van ramp heeft Buma ons laatst ontdekt). De folkagenten benaderen mij nu vooral als ze een datum over hebben, maar dat aanbod is ook vooral Keltisch/Engels en wij willen breder. Ik moet keihard onderhandelen, maar kan dat ook doen, want het aanbod is groot en we doen maar 1 concert per maand (om de vrijwilligers niet te veel belasten). Concerten zijn toch meestal verliesgevend en dat vangen we dan op met die paar winstgevende en de donateur inkomsten.

2x per jaar doen we Folkpodium (een georganiseerd Open Podium), wat bedoeld is voor muzikanten uit de regio, waarbij we dus niks betalen en nauwelijks entree rekenen (voor de PA, posters enzo). Als bands dan tot uit Zeeland en Groningen willen komen, dan zijn ze welkom en kunnen ze eten en blijven slapen, maar we kunnen geen reiskosten betalen. Het is blijkt erg leuk te zijn om voor geinteresseerd publiek te spelen..

Gaat het wel eens fout? Ja, heb eens een leuke recettedeal met een agent afgesproken, maar er kwam weinig folk op af en de artiest bleek er ter plekke pas over te horen en vond het garantiebedrag veel te laag. Dat was ook zo, maar we dachten op zijn fans te kunnen rekenen en die kwamen niet (hij had het zelf ook veel te laat op z'n eigen website gezet). Toen was ie erg boos en ging met mij een zinloze discussie aan, waarbij het even leek of ie helemaal niet meer zou spelen. Gelukkig was ie professioneel genoeg en heeft een uitstekend concert gegeven, maar ik had er even geen zin meer in (doe 't ook voor de lol).

Verder baal ik er enorm van dat Malinky m'n neus voorbij gegaan is terwijl ik ze jaren geleden al uitgenodigd had (en al meerdere keren het werk van de zangeres heb verdedigd als een band haar populaire "The dreadful en of Marianna for sorcery" aankondigden als tradional). Maar goed, die ga ik dan wel zien op het Zwolle Folkfest (aanrader!)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2004 11:07 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Als je bekend staat als 'goedkoop' dan zullen ze het moeilijk accepteren dat je duurder wordt.

Heb er ervaring mee, maar niet zoals je bedoeld.. We hebben eens Danny Guinan met band geboekt. Die hadden al aardig wat in de regio in cafes gespeeld waarbij geen toegang werd gerekend. Dat moeten wij wel doen en ik heb nog een hoop geduld moeten hebben voor ze over de brug kwamen compleet met de accordeonist (Onno). Die is er normaal niet bij om de kosten te besparen, maar ik gokte er op dat hij hier nog bekend was van de Louisiana Radio's en dat het veel betere geluid wel liefhebbers zou trekken. Nou, dat heeft dus niet gewerkt. We hadden alleen onze harde kern en dat concert heeft aardig wat geld gekost.

M.a.w. ik vermoed dat het niet goed is voor je marktwaarde als je veel in cafes speelt (op uitgaansavonden zonder entree en goed geluid)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2004 12:57 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Die buma is toch ook een zotte boel...

Ik spreek tegenwoordig maar gewoon af dat buma-heffingen gewoon voor de muzikant zijn. In geval van garantie-partage trek ik 't gewoon van de partage af, en bij uitkoop moeten ze de buma-bepaling uit hun contract halen.

Muzikanten kiezen er zelf voor andermans muziek te spelen, dus dan zijn het (te begroten) productiekosten, en als het eigen repertoire is, dan zouden ze het geld uiteindelijk ook terug moeten krijgen van de Buma. (dat dat niet het geval is is een kwestie tussen de muzikanten en de buma! Niet van het podium!).

Maar de buma is een oneerlijke, onhandige, irritante en zeer ambtelijke bureaucratisch onvriendelijke pain in the ass! :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick:

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2004 1:57 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Verse Melk! schreef:
Ik spreek tegenwoordig maar gewoon af dat buma-heffingen gewoon voor de muzikant zijn.

Dat klinkt inderdaad logisch. Maar wij hebben vooral buitenlandse artiesten. Die zien het geheid never nooit meer terug (gaat vooral naar Borsato)

Dat de meeste bands bij ons alleen trad (rechtenvrij) werk spelen had de mevrouw die onze penningmeester sprak geen boodschap aan. We moeten ons er nog in verdiepen, maar er is ook een belachelijk oppervlakte rekensommetje van de zaal. Weet je misschien ergens een link met uitleg voor zaaltjes?

Buma is inderdaad een agressief en bureaucratisch incassobureau (maar de Belgische Buma schijnt nog erger te zijn).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2004 9:46 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Verse Melk! schreef:
Geld krijgen is altijd lekker, maar spelen voor een leuk publiek (ook al is het hard werken) is eigenlijk altijd lekkerder


helemaal mee eens: vanmiddag met een organist gespeeld tijdens een bijeenkomst van managers in onderwijsinstellingen, en het publiek was vooral aan het netwerken en aan het borrelen. We hebben bij elkaar een uur gespeeld (maar wel vier uur aanwezig geweest; in de tussentijd werd er een film vertoond en waren er enkele sprekers: wij konden de krant lezen en koffie drinken) en hoewel we er vet voor betaald krijgen, speel ik honderd keer liever gratis op een folkbal waar ik de sterren van de hemel speel dan met 2 vingers in mijn neus voor een stel ongeinteresseerde bobo's.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2004 11:00 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Tsja ik ken dat Gromit. Ongeveer 20% van mijn optredentjes is zo. Muzikaal behang. Word je niet blij van.

Het lullige is ook dat juist instrumentale muziek, die het interessantste is om te spelen, het minste respons uitlokt bij de aanwezigen.

Doe je iets met zang dan krijg je vaak veel meer reacties. Vooral als ze een beetje mee kunnen zingen natuurlijk. En dan wordt het optreden ook leuker om te doen :) .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2004 12:10 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Gromit schreef:
speel ik honderd keer liever gratis

Je bent niet de enige. net bericht: 16 april heb ik Folkpodium inde club met de Groningse Lister (rond Dick Toering, kent iemand die?), en een duo helemaal uit de Edingburgh trad. schotse sessie scene (lezers van Folkforum kennen Marieke wel).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2004 12:46 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Met de zin 'de buma heffingen voor de muzikant zijn' bedoel ik dat de muzikanten zelf contractueel verantwoordelijk zijn voor de buma-heffingen, en het podium dus niet achteraf met extra kosten wordt geconfronteerd.

Daar de buma-heffingen uiteindelijk bij diezelfde muzikant terecht zouden moeten komen, zie ik dat dus als onderdeel van de utkoopsom (uitkoop betekend ook dat je alle rechten, gages, salarislasten, onkosten etcetera in één bedrag vat).

Of de muzikanten uiteindelijk iets terugzien is iets tussen de BUMA en de muzikant. Het instituut is uiteindelijk ook v??r die muzikant in het leven geroepen!

Over die zaal-afmeting-bezoekersaantal-berekeningen heb ik een folder gezien. Ik neem aan dat het bij hen op de site staat.

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2004 1:57 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ernie schreef:
Gromit schreef:
speel ik honderd keer liever gratis

Je bent niet de enige. net bericht: 16 april heb ik Folkpodium inde club met de Groningse Lister (rond Dick Toering, kent iemand die?), en een duo helemaal uit de Edingburgh trad. schotse sessie scene (lezers van Folkforum kennen Marieke wel).


Dick Toering heb ik mooit van gehoord, Marieke wel idd van folkforum. nooit horen spelen, though.
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2004 9:19 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ik ken Marieke via de Groningse scene rond O'Kelly's. Ze heeft daar veel op de sessie gespeeld toen ze nog in Nederland woonde en ze heeft een tijd lang de Ierse sessie in Zwolle, waar ze toen woonde, getrokken. Er schijnen aardig wat mensen onder de indruk te zijn van haar stem, maar ik moet bekennen dat ik daar niet toe behoor. Er zit wel veel power in voor zo'n klein meisje, maar ik vind het niet mooi. De muzikanten met wie ze speelt ken ik niet, maar ze heeft zich in korte tijd wel in de scene daar thuis gemaakt geloof ik.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2004 11:18 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
folkie schreef:
Er schijnen aardig wat mensen onder de indruk te zijn van haar stem

Ben benieuwd (idee van de Folkpodia is dat we ons laten verrassen). Ze speelt ook gitaar en bodhran. Marieke zit in Schotland in deze band: http://www.rallion.force9.co.uk/ (ze neemt de klassiek geschoolde violist Andrew mee naar nl).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2004 11:30 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Nu ik toch al off-topic was. Dit is die groningse band Lister:

Maaike Versteegh, el bas. Kirsten Otten, (el) viool, Froukje Wybenga, accordeon, Dick toering el. gitaar, saz, zang. Stijl: opzwepende, energieke folk/wereldmuziek, veel Balkan met onregelmatige maatsoorten. Invloeden: The Ex met Tom Cora, Hongaarse bands, Bothy Band, Pogues, Sonic Youth (!). Website in de maak, cd begin april.

Dat wordt een divers Folkpodium ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 277 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling