mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 08, 2024 4:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2004 6:23 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 11:28 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Arnhem
Van Tourke, fille en ZRS weet ik dat ze trekzak spelen. Zijn er nog meer op dit forum ? Zelf ben ik een beginner en speel liedjes uit het lesboek van Irina S. en het eerste sneeker trekzakboek.

Advies gevraagd
Veel van de liedjes in mijn twee lesboeken zijn goed voor de beginner om te leren spelen, maar het genre is vaak niet helemaal het mijne. Ik houd niet zo van de nederlandse volksmuziek en de vrolijke hopsasa en tralala nummertjes. Geef mij maar de melancholische (Franse, ...) nummers.
Nu vraag ik mij af of iemand nog een tip voor mij heeft voor een boek met daarin 'melancholische' trekzak nummers. Bijkomende eis is dat het in cijfertjesnotatie moet staan, want ik lees nauwelijks noten.

_________________
ye yaille !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2004 7:21 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Is Tex-Mex en Cajun niks voor jouw Luqui?

Daar heb ik veel notenmateriaal van. Erg leuk om uit te zoeken ook al lees je niet snel noten.

Verder heb ik een video in huis waar Flaco Jimenez nummers voorspeelt op zijn Hohner drie rijer. Heerlijke muziek waar je helemaal blij van wordt. Als je een videospeler hebt kun je het nadoen.

Proberen uit te zoeken op het gehoor lijkt mij met trekzak nog de beste manier op nieuwe deunen aan te leren.

Succes met die foute Serenellini. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2004 7:37 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
@tourdion
Heb je ook toevallig Cajun materiaal voor eenrijer? :cool:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2004 7:43 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
luquiluuq schreef:
Van Tourke, fille en ZRS weet ik dat ze trekzak spelen. Zijn er nog meer op dit forum ? Zelf ben ik een beginner en speel liedjes uit het lesboek van Irina S. en het eerste sneeker trekzakboek.

Advies gevraagd
Veel van de liedjes in mijn twee lesboeken zijn goed voor de beginner om te leren spelen, maar het genre is vaak niet helemaal het mijne. Ik houd niet zo van de nederlandse volksmuziek en de vrolijke hopsasa en tralala nummertjes. Geef mij maar de melancholische (Franse, ...) nummers.
Nu vraag ik mij af of iemand nog een tip voor mij heeft voor een boek met daarin 'melancholische' trekzak nummers. Bijkomende eis is dat het in cijfertjesnotatie moet staan, want ik lees nauwelijks noten.


Wat vind je van het boek van Geert vd Elsacker?
Ik denk dat dat je meer zal bevallen,

Ik denk dat er wel manieren zijn om dat te vinden. Bijv via de SVN ofzo...
of via de trekharmonicahoek.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2004 10:56 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Geert vd Elsacker? Wat voor nummers zijn dat dan? bal nummers of musette ofzo?

Ik heb geen nummers op schrift speciaal voor de éénrijer. Hoewel de éénrijer wel h?t ultieme cajuninstrument is. Maar ik vond 'm te lastig en te beperkt om te spelen.

Maar ik heb wel een aantal boeken waarin cajunnummers staan genoteerd voor piano-accordeon. Veelal bekende nummers die ik al ken van ceedee's. Als je niet zo goed noten kan lezen is het wel handig om de melodie al goed te kennen.

Die bladmuziek gebruik ik dan om op de tweerijer te proberen het nummer te spelen. Soms moet de toonaard veranderd worden. Maar het is wel te doen. Ik kwam er achter dat de twee accordeonboekjes met Cajun- en Texmex en Latin die Mark S?hngen zeer goed te doen zijn op tweerijer.

Met een éénrijer zul je wel vrij veel moeten transponeren. En helemaal als je nummers uitzoekt van de plaat. Naast C trekzak schijnt er ook veel in A en D gespeelt te worden.

Het is wel een gedoe om doormiddel van trial and error het wiel opnieuw uit te moeten vinden. Dan is een enkel lesje van een ervaren speler zeer behulpzaam. Zelfs een video met wat uitleg kan dan een eye-opener zijn. En is ook erg inspirerend. De video met Flaco Jimenez is vast wel te lenen bij de bieb. Heb ik hem ook vandaan. Je zit echt met je oren te flapperen als je ziet wat die man speelt :applause: . Als ik van iemand een Hohner Corona ll kan lenen of kopen?????? Graag!!!!!!!
:hug:

Ik heb trouwens nog geen Cajun-video ontdekt. :crying:

Kan Mota op dit forum niet een afdeling speciaal voor trekzakkers reserveren? :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2004 11:07 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Geert vd Elsacker? Wat voor nummers zijn dat dan? bal nummers of musette ofzo?


Het heet geloof ik "de rijke armoede van de trekharmonica". Hij was lang de trekzakleraar in Gooik, totdat hij door een verkeersongeval om het leven kwam.
Wat voor nummers zijn het....ja, veel bal, veel wals-achtigen in Am....
Heel veel Melancholisch iig,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2004 4:54 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Ik speel geen harmonica, maar (uit hoofde van mijn functie....) wil ik je even attent maken op de harmonicaboeken van Ad Kwakernaat. Te verkrijgen via de SVN, evenals nog meer prachtig materiaal (harmonica-CD bijvoorbeeld). Er is ook een website voor harmonikanen: www.harmonikahoek.nl

Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2004 7:57 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Citaat:
Ik heb trouwens nog geen Cajun-video ontdekt


Heb een eenrijer video voor cajun, echt fantastisch en goed uitgelegd.

Op internet staat een leuke cursus. Je moet voor de grap eens naar de laatste videos op de site kijken, onder het tabje "Rhythm Techniques". SUPER, hopla

http://www.bignick.net/BoxLessons/boxlesson_Index.htm

I love cajun!!!!!!!!!! :love:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: trekzak
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2004 9:44 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 20, 2003 9:58 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Magnan, France (32)
Tja, dit raakt een veel besproken 'probleem' waar net zoveel antwoorden op zijn als vragen. In Nederland begint men vaak op een c/f trekzak te spelen. Daar is niks mis mee. Behalve als je echt voor de Franse muziek gaat. Die is namelijk voornamelijk op g/c gecomponeerd. Daar komt bij dat half Nederland de rare gewoonte heeft om het instrument te verminken door de vijfde tong om te draaien (kuddevolk!). Dan wordt het niet onmogelijk maar wel minder logisch om het Franse balrepertoire te spelen. Meespelen met een orgineel Frans cd'tje is er dan ook niet meer bij.
In de wetenschap dat alles kan en mag en niks moet wil ik hier mijn persoonlijk adviesje achterlaten:
Kick je op Frans dansreptoire voor trekharmonica? Begin dan op een g/c en laat je niet verleiden tot een omdraaiing. Koop vervolgens een boekje uit de serie Trad Magazine (veel op markten te koop of bij accordeontheek.nl). Daar staat een goeie uitleg van je instrument in, vingerzetting, noten en.....er zit een cd'tje bij om mee te spelen.
Als je geen omdraaiing toepast heb je met een tweerijer bovendien tegelijkertijd twee éénrijers in handen en kan je dus ook lekker cajun spelen.

:raisedeyebrow:

_________________
Luc Dördregter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2004 10:25 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Citaat:
Als je geen omdraaiing toepast heb je met een tweerijer bovendien tegelijkertijd twee éénrijers in handen en kan je dus ook lekker cajun spelen.


Ik vind cajun op mijn Swing-gestemde Serenellini niet zo lekker klinken. Maar misschien is dat anders op een Castagnari met een 16-voet eronder. Ervaring mee?

Ik zit er over te denken om een Hohner Corona lll te kopen speciaal om TexMex en dat soort spul te gaan spelen.

Verder ben ik benieuwd of M?chant al veel Cajun speelt op zijn 1-rijer.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2004 1:03 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Citaat:
Daar komt bij dat half Nederland de rare gewoonte heeft om het instrument te verminken door de vijfde tong om te draaien (kuddevolk!). Dan wordt het niet onmogelijk maar wel minder logisch om het Franse balrepertoire te spelen.


Ik heb bij het spelen van franse muziek of enige andere muziek nog nooit nadeel ondervonden van die gedraaide 5 toets waar altijd weer zo moeilijk overgedaan wordt.

Het kan best zijn dat enkele nummers wat lastiger te spelen worden met die gedraaide 5 maar heel veel andere nummers, ook franse, lopen juist weer lekkerder erdoor.

Volgens mij is wel of geen gedraaide 5 niet van essentieel belang van hoe de muziek klinkt dan wel speelt.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2004 2:05 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Citaat:
Daar komt bij dat half Nederland de rare gewoonte heeft om het instrument te verminken door de vijfde tong om te draaien (kuddevolk!). Dan wordt het niet onmogelijk maar wel minder logisch om het Franse balrepertoire te spelen.


Ik heb bij het spelen van franse muziek of enige andere muziek nog nooit nadeel ondervonden van die gedraaide 5 toets waar altijd weer zo moeilijk overgedaan wordt.

Het kan best zijn dat enkele nummers wat lastiger te spelen worden met die gedraaide 5 maar heel veel andere nummers, ook franse, lopen juist weer lekkerder erdoor.

Volgens mij is wel of geen gedraaide 5 niet van essentieel belang van hoe de muziek klinkt dan wel speelt.


Ik heb er ook even vaak last (bij accoorden op de melodiekant) van als profijt (bijvoorbeeld bij spelen in Dm op een GC).
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2004 2:26 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 20, 2003 9:58 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Magnan, France (32)
Cooper schreef:
tourdion schreef:
Citaat:
Ik heb bij het spelen van franse muziek of enige andere muziek nog nooit nadeel ondervonden van die gedraaide 5 toets waar altijd weer zo moeilijk overgedaan wordt.

Ik heb er ook even vaak last (bij accoorden op de melodiekant) van als profijt (bijvoorbeeld bij spelen in Dm op een GC).
W


Probeer zelf eens een nummer te componeren. Je zult zien dat je dan uitgaat van je eigen instrument, van de typische ligging van jouw instrument. Daardoor krijg je een drive zoals je die wilt laten klinken. Daardoor cre?er je een hijgerigheid die je juist op die manier wilt bereiken. Als je die deun vervolgens uitschrijft en door anderen laat spelen klinkt dat anders. Daar is niks mis mee. Maar als die ander het graag net zo wil laten klinken als jij, dan kan hij toch het best een instrument nemen dat gelijk is aan het jouwe.
Nogmaals: ik zeg niet dat dit of dat moet. Ik zeg alleen dat als je de typische franse drive wilt benaderen je het beste een instrument kunt pakken dat net zo gestemd is als ze daar (over het algemeen) gebruiken. En als je een nummertje van Frans Tromp wilt spelen dan...

Neemt allemaal niet weg dat er ook heerlijk gecomponeerd en gespeeld wordt op al die andere instrumenten.

_________________
Luc Dördregter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2004 2:37 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Gewoon verzoek indienen bij je juf.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2004 3:04 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Citaat:
Daardoor cre?er je een hijgerigheid die je juist op die manier wilt bereiken.


'kan me voorstellen dat je een hoop gehijg krijgt van een niet gedraaide 5e toets.

Dat is dan dus franse hijgerigheid :raisedeyebrow: .

Ach.... die fransers zijn gewoon hijgers......

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 162 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling