mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 15, 2024 7:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2004 12:10 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
"Er is op dit forum een tijd geleden gediscussieerd over de vraag hoe je de volksmuziek levend houdt en hoe je het onder de aandacht van een groter publiek brengt. Misschien dat die discussie weer nieuw leven moet worden ingeblazen ?"

Ik heb even gezocht naar de goede thread, maar volgens mij zat het overal een beetje doorheen gevlochten, dus bij deze maar even een nieuwe thread.

Iemand die zin heeft zijn idee?n op een rijtje te zetten (of die uit de oude threads een samenvatting wil maken)

Het idee van Bosmans was dat de muziek eerder de media in moet, dat kunnen we misschien zelf meer regelen (door CD's/demo's te sturen) Of op andere manieren te zorgen dat het wat meer op de radio kmot ofzo?

Peter dacht dat het eraan lag dat er te weinig kleine podia zijn. Meer podia maken? zelf aan een podium gaan werken? zijn de folkclubs hier geen voorbeeld van? waarom werkt dat dan niet?

Ligt het eraan dat we grotere voorbeelden missen? La?s, Ambrozijn, Fluxus zijn namen die veel Vlamingen toch kennen...Kunnen we daar iets aan doen? Hebben we groepen/muzikanten die op die manier zouden kunnen werken en daarmee vanzelf al wat meer in gang kunnen zetten?

Andere idee?n?

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2004 12:46 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Wat je allemaal zou kunnen doen en de middelen die je daarbij zou kunnen gebruiken:

    Samenwerkingsprojecten opzetten met muziekscholen, zodat deze besluiten volksmuziek op te nemen in het reguliere cursusaanbod
    Optreden op bestaande festivals, Uitmarkten en andere culturele festijnen
    Aandacht en airplay zien te krijgen op landelijke zenders
    Idem voor Regionale media
    Straat optredens
    Optredens op de reguliere podia
    Uitbrengen CD
    Eigen festival organiseren
    Andere muzikanten warm maken voor volksmuziek (cf. straatliederen project)
    Folk ballen blijven organiseren, misschien met een nog grotere regelmaat
    Vaker Samenspel dagen of middagen organiseren
    Platenmaatschappijen benaderen
    Promoten activiteiten folk clubs
    Sessies door heel Nederland met een grote regelmaat
    Stages/workshops met een nog specifieker aanbod (zie thread van een tijdje geleden)
    Internetsites, digitale nieuwsbrieven
    Gezamenlijke projecten SVN, D&D en ????.

Voor sommige dingen geldt dat ze al in werking zijn gezet of dat er al over na wordt gedacht.

Belangrijkste punt is eigenlijk dat je met z'n allen groter gaat denken, buiten het bekende wereldje en dan vooral als het om publiciteit gaat. Tijdens de doedeldag in Lisse kwamen we in contact met twee Ulean Pipe spelers die nota bene uit Utrecht kwamen, maar nog nooit van de sessie in Averechts hadden gehoord !!!

Er gebeurt verschrikkelijk veel, maar het zijn vooral kleine lokale initiatieven (die op hun beurt ook weer zo leuk zijn omdat ze kleinschalig zijn). En die initiatieven moet je in een groter netwerk zetten om ze meer aandacht en bekendheid te geven.

Daarnaast moet je contacten leggen met bijvoorbeeld radiomakers en beleidsmakers/programmeurs - en er moeten natuurlijk CD's worden gemaakt en opgestuurd. :devilish:

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2004 2:36 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik ga even puntje voor puntje bijzetten wat ik er van denk.

Scordatura schreef:
Wat je allemaal zou kunnen doen en de middelen die je daarbij zou kunnen gebruiken:


    1) Samenwerkingsprojecten opzetten met muziekscholen, zodat deze besluiten volksmuziek op te nemen in het reguliere cursusaanbod

    lijkt me een nobel streven, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe haalbaar dat is...ik heb zelf geen contact met muziekscholen ed en ik zou ook niet weten hoe volksmuziek (op gehoor) past binnen de algemene stroming in de muziekscholen (op schrift). De meeste reacties die ik hoor uit die hoek zijn niet erg open.

    2) Optreden op bestaande festivals, Uitmarkten en andere culturele festijnen
    Aandacht en airplay zien te krijgen op landelijke zenders
    Idem voor Regionale media
    Optredens op de reguliere podia
    Platenmaatschappijen benaderen

    Al deze dingen zijn ook erg afhankelijk van de openheid/welwillendheid van de instantie in kwestie. ik bedoel, op bestaande festivals/podia...dan moeten de programmeurs wel durven om iets anders neer te zetten. Op de radio zijn er misschien wat ingangen nu, die kunnen we nagaan inderdaad

    3) Straat optredens
    geloof ik eigenlijk niet zo in, is te kleinschalig en heeft ook een beetje een uitstraling waardoor het niet groter kan worden.

    4) Uitbrengen CD

    is waarschijnlijk een eerste vereiste om ook bij andere programmeurs/radiomakers binnen te komen. dan kun je ze wat laten horen...de planning voor lirio staat dit keer op september. (melkie, hadden we al een weekend uitgekozen?)

    5) Eigen festival organiseren

    is een hele hoop werk en gerotzooi, maar is misschien wel de meest rechtstreekse en onafhankelijke manier naar een iets groter publiek (mits daarop gericht)

    6) Andere muzikanten warm maken voor volksmuziek (cf. straatliederen project)

    dat vind ik inderdaad een goed idee, maar dan niet via de straatliederen (denk ik) ik denk dan meer aan samenwerken met Jazzmusici? met wereldmuziek? en dus meer meedoen op reguliere jamsessies? misschien meedoen met van die pop-podium wedstrijden?

    7) Folk ballen blijven organiseren, misschien met een nog grotere regelmaat

    Ja, ik denk dat regelmaat hierin wel het belangrijkst is, zoals ze het aanpakken in Eindhoven vind ik in die zin erg goed. Gewoon in een ruime kroeg, elke maand een avond bal. mensen weten hoe het er is, weten ruim van te voren DAT het is. Dat gaat vanzelf groter groeien als er goede bands komen. Als we zoiets ook in het midden van het land zouden kunnen organiseren zouden we een grote stap in de goede richting maken denk ik (Utrecht? Amsterdam? Arnhem?

    Daar laat ik het nu ff bij, later (vast) meer...



    Vaker Samenspel dagen of middagen organiseren
    Promoten activiteiten folk clubs
    Sessies door heel Nederland met een grote regelmaat
    Stages/workshops met een nog specifieker aanbod (zie thread van een tijdje geleden)
    Internetsites, digitale nieuwsbrieven
    Gezamenlijke projecten SVN, D&D en ????.



Scordatura
[/i]

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2004 3:07 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Wat de muziekscholen betreft:
De SVN is daar mee bezig en heeft in de herfst een dag op de muziekschool in Eindhoven gepland. Probleem bij muziekscholen is vaak dat zij bevoegde docenten willen en dat de docenten die bij SVN en D&D workshops geven dit niet allemaal zijn. Het is wel haalbaar, als je kijkt naar wat er in Groningen gebeurt. maar het is erg afhankelijk van de beschikbare mensen

festivals, radioprogramma's en podia
Ik denk dat daar zeker wel mogelijkheden liggen. Wanneer je een enthousiast verhaal hebt en goed promotiemateriaal kun je best een eind komen. Programmamakers en programmeurs zijn ook steeds op zoek naar iets nieuws en als je kunt verwijzen naar festivals als Folkwoods en Dranouter of festijnen als Boombal heb je toch al wel een mooie ingang.

straatoptredensIk bedoel hier eigenlijk het volgende mee: spelen op openbare plekken waar niet het gebruikelijke publiek komt. Ik heb al meerdere keren mee gemaakt dat wanneer je gewoon ergens staat te spelen, dat zoiets al snel in de smaak valt bij passanten. Je kunt dan denken aan straatfestivals of Koninginnedag/bevrijdingsdag etc.

CD's & demo's
Is in deze fase erg belangrijk, in combinatie met de verspreiding ervan. Er zou een lijst gemaakt moeten worden van mensen en instanties die een exemplaar van de demo moeten krijgen.

Eigen festival
Wordt aan gewerkt - waarschijnlijk voorjaar 2005 in UTrecht

Andere muzikanten
Met cf bedoelde ik "vergelijk" Het straatliederen project is een mooi voorbeeld van hoe je volksmuziek onder de aandacht van een groter publiek brengt. Samenwerken met (bekendere) muzikanten uit andere muziekdisciplines is sowieso een goed plan, maar het kan in het kader van promotie veel opleveren. Ik krijg opeens visioenen van Mota die op trekzak een droevige ballade speelt die gezongen wordt door Henk Westbroek .

regelmaat in sessies en bals
We zijn druk in onderhandeling met caf? Averechts om de sessie daar iedere maand te kunnen doen. Ook zijn er al weer plannen om in het voorjaar een bal in Utrecht te organiseren. Het grote probleem is een goede locatie te vinden waar je net als in Einhoven maandelijks een bal kunt houden.

projecten met SVN en D&D
Ook hier wordt aan gewerkt - maar daar verklap ik nog niets over.

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2004 4:04 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
In dit forum lees ik allemaal leuke idee?n om meer met volksmuziek te doen, maar ik heb het gevoel dat er een paar vragen overgeslagen worden, waardoor een beslissing over wat we concreet zouden kunnen gaan doen moeilijk is. We kunnen immers niet alles uitvoeren.

Aangezien ik pas net bij dit forum zit, zou het kunnen dat ik een discussie aansnijd die jullie al lang gevoerd hebben. Dan hoor ik graag waar ik er meer over kan lezen. :)

Mijn eerste vraag is:
* Waarom willen we volksmuziek bij een groter publiek onder de aandacht brengen?

Een paar antwoorden die ik kan bedenken:
- omdat volksmuziek bij onze cultuur hoort en het zonde is als kennis van muziek, dansen en liederen verloren gaat (het gaat dan om Nederlandse volksmuziek)
- omdat veel mensen het niet kennen en het best mooi zouden kunnen vinden als ze het wel kenden
- omdat we meer publiek willen hebben bij volksmuziekactiviteiten (Is dit zo? Hoe druk worden de activiteiten bezocht?)
- omdat we musici kennis willen laten maken met de muziek, zodat de volksmuziek niet verdwijnt als gevolg van de vergrijzing

Weten jullie nog meer antwoorden?

De vraag die daaruit volgt is:
* Met welk doel wil je volksmuziek onder de aandacht brengen?

De belangrijkste keuze die je daarbij moet maken is of je mensen alleen wilt bereiken en laten zien en horen waar je mee bezig bent, of dat je ze er ook actief bij wilt betrekken:

Passief
- Mensen de muziek laten horen
- Mensen de dansen laten zien

Actief
- Mensen de dansen leren
- Musici de muziek leren

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik heb ook nog heel wat idee?n over wat we allemaal zouden kunnen doen, maar ik wil het voor nu even bij deze discussie houden. :)

Groetjes,
Hester


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2004 4:57 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Ik wil eigenlijk het liefst zo veel mogelijk spelen! en dansen!

Dus hoe meer mensen spelen en dansen hoe meer ballen, festivals en concerten er zijn en hoe meer ik weer kan spelen en dansen!

kortom:
HOPPELAKEE met LIRIO danseeh!

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2004 7:34 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Citaat:
Samenwerkingsprojecten opzetten met muziekscholen, zodat deze besluiten volksmuziek op te nemen in het reguliere cursusaanbod


Vanaf het nieuwe seizoen geven Renee Meeuws en Gaby Schreiner draailier op de muziekschool in Nijmegen. Je kunt daarbij een draailier huren, zodat je niet meteen zo'n ding hoeft te kopen. Ik denk dat dit een heel goed begin is.

Ik denk ook dat we best positief mogen zijn over de enorme aantallen kinderen die ik toch telkens weer in Groesmegen zie. Steeds meer van die kindjes gaan ook muziek maken als ze wat ouder worden en daar wordt leuk op ingespeeld met kinder en jongeren muziekgroep. En de kinderen zijn toch de toekomst.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2004 7:45 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ook belangrijk is denk ik gewoon dat er muzikanten van grote kwaliteit zijn die niet alleen als voorbeeld voor de volksmuzikanten kunnen dienen (idolen voor de kleintjes, en minder kleintjes...) maar door hun kwaliteit ook op aandacht van de 'niet-speciaal-in-het-genre-zelf-geinteresseerde' mensen kunnen rekenen. Dan krijg je vanzelf dat ze gevraagd worden voor podia, er projecten met andersoortige musici onstaan, etc.

Verder heb ik absoluut geen zendeling neigingen, zeker niet als daar de muziek voor moet worden 'aangepast'. Maar dat was al bekend.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 26, 2004 12:06 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Een gratis bal folk met topgroepen midden in het uitgaansgebied op studenten-donderdag. Zou dat helpen? ;))


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 26, 2004 3:40 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
kikker schreef:

Citaat:
Mijn eerste vraag is:
* Waarom willen we volksmuziek bij een groter publiek onder de aandacht brengen?


Dit vind ik een goeie. Waarom een groter publiek?

Is het zo niet goed zo als het is?


We hebben elkaar toch en er gebeurt toch ook best wel wat?

Maar goed als we dan toch de nederlandse volksmuziek willen opstoten in de vaart der volkeren dan zeg ik:

Kwaliteit

Het punt van de kwaliteit mis ik tot nu in de discussie. Er wordt veel gepraat over het 'aanboren van de markt' maar het probleem is dat je dan wel een 'kwaliteitsprodukt' moet hebben en dat hebben we op dit moment niet!

Althans niet in voldoende mate.

Muzikanten voel u aangesproken en ga aan de slag!

Als je aantrekkelijke, dansbare en interessante muziek wilt laten horen moet de volgende instrumentalisten het volgende in huis hebben:

-Violistes, fluitistes, doedelzakkers en sax-speelsters moeten:
a. makkelijk op het gehoor een melodie na kunnen spelen.
b. weet hebben van akkoorden, akkoorden schema's.
c. solo's kunnen improviseren over die akkoorden schema's
d. ritmische begeleidingsriffjes kunnen bedenken op die schema's.

-Gitaristen: Een gitarist is de motor van de band. Als een gitarist begint te spelen moet je al zin krijgen om te dansen. Hij moet:
a. verschillende ritmes beheersen naast het geijkte 'strumwerk', dingetjes uit de latin, ska en funkmuziek zijn zeer welkom.
b. Hard kunnen spelen, dus met plektrum, is een vereiste.
c. akkoord substituties kunnen maken.
d. alternatieve stemmingen kunnen toepassen.

-Trekzakkers: a. op het gehoor een melodie na kunnen spelen.
b. akkoordbegeleidingen kunnen spelen op de melodiekant.
c. solo's kunnen improviseren.
d. leren luisteren naar de andere instrumenten (punt van Gitana).

-Een percussionist is een pre voor een band die een groter publiek wil aanspreken. En ook voor de dansers erg prettig. Vergelijk Chardon met en zonder Rambram. Zonder: verantwoord maar braaf. Met: Pittig en met lef. Terwijl ze dezelfde muziek spelen.

-Een goede bassist is een luxe waar je als als beginnend folkbandje moeilijk aan kan komen. Maar een bas voegt veel toe. Een contra-bas heeft sfeer maar is wat log. Een goede basgitarist met kennis van trad. en moderne dansritmes kan een band onweerstaanbare swingkracht geven.

-Publiek is dol op zang. En vooral op zangeressen. Zonder zangeres zul je nooit buiten het intieme kringetje van trad.liefhebbers bekend en dus geliefd worden. Als je geen zangeres kunt vinden moet je zelf maar wat gaan brullen dat is altijd beter dan niks.

Hier moet je aan gaan werken, als je tenminste groter wilt groeien (wat van mij dus helemaal niet hoeft, als je maar lol hebt).

Nog een tip wat betreft het krijgen van airplay. Wat in Groningen heel goed werkt is: een liedje schrijven in dialect. Opnemen, opsturen naar de regionale radio en je wordt geheid gedraaid want de luisteraars zijn er dol op.

Totdusver de tips van Tourke die helaas een maand op non-actief komt te staan want naar Bulgarije gaat er niet veel meer mee dan een mondharmonica en een neusfluit. :crying:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 26, 2004 4:01 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Verhogen van het niveau zou een reden kunnen zijn om meer mensen bij de folk te willen betrekken.

Zoals het bij populaire sporten gaat: hoe meer mensen die sport beoefenen, des te groter de kans dat er een paar toppers tussen zitten. Bovendien komt er dan geld beschikbaar waardoor niveau-bevorderende condities kunnen worden gecreeerd.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 26, 2004 4:22 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Fille schreef:
Verhogen van het niveau zou een reden kunnen zijn om meer mensen bij de folk te willen betrekken.
.


Er is inderdaad sprake van een kip-ei situatie maar de vraag is nu:
Wat kunnen wij als muzikanten doen om een groter publiek aan te spreken?

En in mijn antwoord op deze vraag heb ik gekozen voor een aanbod-gerichte benadering.(aldus drs. Tourke) :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 26, 2004 7:09 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
Wat kunnen wij als muzikanten doen om een groter publiek aan te spreken?


Zoals je al zei. Heel erg goed worden.

Popularistisch doen en consessies aan de muziek doen om het voor het grote publiek aantrekkelijker te maken keur ik per definitie af. Het gaat er om dat wij zelf het leuk/mooi vinden wat we doen en als anderen het dan per ongelijk ook leuk vinden is dat mooi meegenomen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 26, 2004 11:28 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 13, 2003 3:11 pm
Berichten: 199
Komt tijd komt spans

Van het concert des levens heeft niemand een program

Een ieder spanst zoals zij/hij gebekt is

Eigen spans is goud waard

als er 1 schaap over de dijk spanst volgen er meer

Als de kat van huis is spansen de muizen



Zo. Tot zover mijn bijdrage aan de discussie. :rose: :happy:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 27, 2004 9:42 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Tilia schreef:

Eigen spans is goud waard

:


Hier ben ik het helemaal mee eens.

Citaat:
Popularistisch doen en consessies aan de muziek doen om het voor het grote publiek aantrekkelijker te maken keur ik per definitie af. Het gaat er om dat wij zelf het leuk/mooi vinden wat we doen en als anderen het dan per ongelijk ook leuk vinden is dat mooi meegenomen.


Dit is een verkeerde voorstelling van mijn visie. Wat ik zelf mooi vind is juist dat je traditionele muziek swingend en interessanter maakt. Dat daarmee een concessie (met een 'c' wie studeert er hier nu frans?) wordt gedaan aan de puriteinse opvatting van de traditionele kerk dat zal me worst wezen. Die blijven hun muziek toch wel spelen. Het gaat om het plezier en de uitdaging die je in de muziek brengt door af te wijken van de wat stijf aangeharkte traditionele paden.

De puristen zoals Fille vervullen een heel belangrijke functie. Zij beheren de schatkist met originele deunen en speeltechnieken.

Vervolgens zijn het de mensen in de bandjes die met dit materiaal de boer op gaan en het op een swingende manier toegankelijk maken.

Deze discussie gaat over het onder een groter publiek brengen van volksmuziek, dan moet je niet aankomen met dat het wel puur traditioneel moet blijven. Die opmerking heb ik van Fille nou al zo vaak gehoord. Steeds maar weer over je eigen winkeltje beginnen.

Het gaat hier nu over swingende bandjes, ja? Mogen we daar misschien even over door epibreren?? :angry:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 109 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling