mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma mei 13, 2024 11:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 09, 2004 3:57 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Kikker schreef:
Hee Lirio's weten jullie dat jullie laatst met een foto in de Utrechtbijlage van de Volkskrant stonden? M'n moeder was de foto tegengekomen en had 'm voor me uitgeknipt. :)


Uhm nee, ben benieuwd!
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 08, 2006 4:41 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
Ik ga even puntje voor puntje bijzetten wat ik er van denk.

Scordatura schreef:
Wat je allemaal zou kunnen doen en de middelen die je daarbij zou kunnen gebruiken:


    1) Samenwerkingsprojecten opzetten met muziekscholen, zodat deze besluiten volksmuziek op te nemen in het reguliere cursusaanbod

    lijkt me een nobel streven, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe haalbaar dat is...ik heb zelf geen contact met muziekscholen ed en ik zou ook niet weten hoe volksmuziek (op gehoor) past binnen de algemene stroming in de muziekscholen (op schrift). De meeste reacties die ik hoor uit die hoek zijn niet erg open.

    2) Optreden op bestaande festivals, Uitmarkten en andere culturele festijnen
    Aandacht en airplay zien te krijgen op landelijke zenders
    Idem voor Regionale media
    Optredens op de reguliere podia
    Platenmaatschappijen benaderen

    Al deze dingen zijn ook erg afhankelijk van de openheid/welwillendheid van de instantie in kwestie. ik bedoel, op bestaande festivals/podia...dan moeten de programmeurs wel durven om iets anders neer te zetten. Op de radio zijn er misschien wat ingangen nu, die kunnen we nagaan inderdaad

    3) Straat optredens
    geloof ik eigenlijk niet zo in, is te kleinschalig en heeft ook een beetje een uitstraling waardoor het niet groter kan worden.

    4) Uitbrengen CD

    is waarschijnlijk een eerste vereiste om ook bij andere programmeurs/radiomakers binnen te komen. dan kun je ze wat laten horen...de planning voor lirio staat dit keer op september. (melkie, hadden we al een weekend uitgekozen?)

    5) Eigen festival organiseren

    is een hele hoop werk en gerotzooi, maar is misschien wel de meest rechtstreekse en onafhankelijke manier naar een iets groter publiek (mits daarop gericht)

    6) Andere muzikanten warm maken voor volksmuziek (cf. straatliederen project)

    dat vind ik inderdaad een goed idee, maar dan niet via de straatliederen (denk ik) ik denk dan meer aan samenwerken met Jazzmusici? met wereldmuziek? en dus meer meedoen op reguliere jamsessies? misschien meedoen met van die pop-podium wedstrijden?

    7) Folk ballen blijven organiseren, misschien met een nog grotere regelmaat

    Ja, ik denk dat regelmaat hierin wel het belangrijkst is, zoals ze het aanpakken in Eindhoven vind ik in die zin erg goed. Gewoon in een ruime kroeg, elke maand een avond bal. mensen weten hoe het er is, weten ruim van te voren DAT het is. Dat gaat vanzelf groter groeien als er goede bands komen. Als we zoiets ook in het midden van het land zouden kunnen organiseren zouden we een grote stap in de goede richting maken denk ik (Utrecht? Amsterdam? Arnhem?

    Daar laat ik het nu ff bij, later (vast) meer...



    Vaker Samenspel dagen of middagen organiseren
    Promoten activiteiten folk clubs
    Sessies door heel Nederland met een grote regelmaat
    Stages/workshops met een nog specifieker aanbod (zie thread van een tijdje geleden)
    Internetsites, digitale nieuwsbrieven
    Gezamenlijke projecten SVN, D&D en ………….

8) Vermijden dat we folkloristisch gestigmatiseerd worden. Dus niet optreden in bijv. middeleeuwse outfits maar bij voorkeur in moderne vlotte kleding van de Hennis & Maoritz of de WE.

Mee eens.(Ik zit bijvoorbeeld te denken over rode bretels). Maar graag een uitzondering voor die gelegenheden dat ik er geld voor kan krijgen.


Scordatura
[/i]


Misschien is dit een zinnig 8-punten program om weer eens bij aan te haken :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 08, 2006 7:38 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
tourdion schreef:
8) Vermijden dat we folkloristisch gestigmatiseerd worden. Dus niet optreden in bijv. middeleeuwse outfits maar bij voorkeur in moderne vlotte kleding van de Hennis & Maoritz of de WE.

Mee eens.(Ik zit bijvoorbeeld te denken over rode bretels). Maar graag een uitzondering voor die gelegenheden dat ik er geld voor kan krijgen.

[/i]


Misschien is dit een zinnig 8-punten program om weer eens bij aan te haken :raisedeyebrow:


Ik geloof niet dat ik punt 8 hier heb aangebracht,...en zeker niet op die manier, (flauw) ...maar ik wil je best op wat reacties die hier mee te maken hebben wijzen....

Cooper, enkele pagina's terug in deze thread schreef:
Gromit schreef:
Cooper schreef:
Bij de rest mis ik een beetje de eerste stap. Imago-verandering.W


met alle respect, maar een foto van Broeder lazarus draagt in dit kader niet echt bij aan imagoverandering. :


Mee eens, mee eens. Maar ik zie dat ook meer als middeleeuws vermaak/entertainment en niet als deel van de balfolk beweging.


dave, ook in deze thread schreef:
even een paar opmerkingen als relatieve buitenstaander ..

Op het 'Why' denk ik dat je voornamelijk moet laten zien dat volksmuziek niet een soort ouderwetse house is. Voor ?chte buitenstaanders lijk house meesterlijk eenvoudig en heeft volksmuziek iets bijna kinderlijks. (ach kijk hen nu in die mooie pakjes middeleeuwse deuntjes spelen )

ik denk dat je het meest gebaadt bent bij het wegnemen van dat vooroordeel (heeft jazz, en later popmuziek ook moeten doen)
....


Peter schreef:
....
Op de tweede plaats het imago van de volksmuziekgroepen. Oubollig. En nog steeds die geitenwollen sokken (ja ja). Optreden in middeleeuws kostuum. Statisch en weinig swingend. Serieus. Schoolmeester-achtig. En zo ken ik nog wel een paar gemeenplaatsen, die allemaal een grond van waarheid hebben. Moeten we dus iets aan doen.
...



Scordatura schreef:
Goed dat deze discussie weer boven aan de lijst is gekomen.

Voortbordurend op de vorige reacties zou ik willen stellen dat "een groter publiek" misschien niet zo zeer gedacht moet worden in absolute aantallen (ik denk niet dat we ooit zo ver zullen komen dat een optreden van Lirio of Madlot in de Heineken Music Hall volledig uitverkocht zal zijn). Ik zou het meer willen zoeken in de richting van beeldvorming/acceptatie. Nu moet je mensen nog uitleggen wat volksmuziek is en meestal moet je een hoop vooroordelen weg werken. :sick:

Wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld salsa, tango of wadlopen voor mijn part, dan zal de gemiddelde Nederlander, ook al is hij of zij er zelf nooit mee bezig geweest, er een neutraal of misschien wel positief oordeel over of beeld van hebben. Vooral wat betreft tango en salsa is dat opmerkelijk omdat 10 jaar geleden nog bijna niemand daarvan had gehoord. Wat heeft tango dat het spansen niet heeft ? Of moeten we gewoon nog een beetje geduld hebben ?


Het beeld dat veel mensen van volksmuziek hebben hangt misschien, zoals flimmie beweert, samen met de geldende normen en waarden binnen de wereld van de volksmuziek. Die normen en waarden zorgen voor en bepaalde uitstraling. En waarschijnlijk kan de volksmuziek wereld wel iets doen aan een betere uitstraling, zelfs zonder het eigen karakter geweld aan te doen. Tegelijkertijd geldt ook het aloude spreekwoord: onbekend maakt onbemind
.....
Kleinschalige, intieme bijeenkomsten zijn altijd leuk en moeten vooral blijven bestaan. Maar daar hoef je het niet bij te laten vind ik.
.....
Scordatura

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 10:33 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
bump

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 12:40 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Ach, die goede oude tijd. Toen de commercie zich beperkte tot geitenwollensokken met semimiddeleeuwse pakjes. Tegenwoordig is half balfolk neo-pagan-gothisch :devilish: :laughing: . Ben je van het ene soort middeleeuws (bijna) af, kom je weer in het andere altohoekje terecht.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 12:46 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
martijnv schreef:
Ach, die goede oude tijd. Toen de commercie zich beperkte tot geitenwollensokken met semimiddeleeuwse pakjes. Tegenwoordig is half balfolk neo-pagan-gothisch :devilish: :laughing: . Ben je van het ene soort middeleeuws (bijna) af, kom je weer in het andere altohoekje terecht.

Yep, we zijn te klein voor normaal. :laughing:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 4:36 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
In Nederland is die link er met zwart-gekleed langharig volk, via castle fest, de fantasy fair etc, maar in Vlaanderen veel minder. Dat is wel een opvallend verschil.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 11:07 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Anderzijds was er laatst wel een stuk van Lirio te horen achter (meen ik) een docu over een grote architectuurprijs op Nl. 2. Da's toch redelijk niet geitewollen sok. Ook niet zo elverig.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 11:12 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Maarreh...Cooper,

Ben je nu al deze draden over groter groeien op een hoop aan het vegen om zeer binnenkort ons allen te verrassen met een propagandamasterplan? Of verwacht je nieuwe inzichten van ons?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2010 7:32 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Leon schreef:
In Nederland is die link er met zwart-gekleed langharig volk, via castle fest, de fantasy fair etc, maar in Vlaanderen veel minder. Dat is wel een opvallend verschil.


Het wordt wel tijd dat er ook eens normale mensen aan balfolk gaan doen. Misschien moet dat centraal staan in de vraagstelling van dit topic. :idea:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2010 9:11 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
tourdion schreef:
Het wordt wel tijd dat er ook eens normale mensen aan balfolk gaan doen. Misschien moet dat centraal staan in de vraagstelling van dit topic. :idea:


Waarom moeten er (meer) 'normale' mensen aan balfolk gaan doen? Het lijkt mij dat 'soort zoekt soort' hier wel van toepassing is. En wat is 'normaal'? Mensen met een 9 tot 5 kantoorbaan, een hondje en patience als hobby? Zouden die zich thuis voelen tussen alle balfolk 'hippies'?
Ik heb niets tegen 'normale' mensen ofzo, maar ik vraag me af waarom we hiernaar zouden willen streven. Als die mensen er behoefte aan hebben vinden ze balfolk toch wel?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2010 9:28 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Brenda schreef:
tourdion schreef:
Het wordt wel tijd dat er ook eens normale mensen aan balfolk gaan doen. Misschien moet dat centraal staan in de vraagstelling van dit topic. :idea:


Waarom moeten er (meer) 'normale' mensen aan balfolk gaan doen? Het lijkt mij dat 'soort zoekt soort' hier wel van toepassing is. En wat is 'normaal'? Mensen met een 9 tot 5 kantoorbaan, een hondje en patience als hobby? Zouden die zich thuis voelen tussen alle balfolk 'hippies'?
Ik heb niets tegen 'normale' mensen ofzo, maar ik vraag me af waarom we hiernaar zouden willen streven. Als die mensen er behoefte aan hebben vinden ze balfolk toch wel?

Naar mijn gevoel en ervaring is wat wij nu balfolk noemen, begonnen met normale mensen. Nou ja, ik had het idee dat ik toen normaal was. Maar langzamerhand worden we meer en meer overspoeld en verdrongen door sektariërs.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2010 9:52 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: za jun 21, 2008 10:54 am
Berichten: 152
Ik ben zo'n cf en fantasy festival ganger, daar heb ik via de band Omnia balfolk leren kennen en bij Wen workshops gevolgd. Sindsdien ga ikzelf overal heen. Ik vind balfolk helemaal geweldig en een boel andere 'alternatieve' figuren ook. Is dat dan erg? Er zijn ook zat 'gewone' mensen op al die balfolkavonden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2010 10:40 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ha, interessant, de tolerantie balfolkies blijken toch over een soort hokjesgeest te beschikken! :peace:

Ik ben zelf ook helemaal niet van de gothic pagan fantasy etc etc en hou ook helemaal niet van Omnia (aanstellers met plastic klimop :P :peace:), en kijk ook wel eens met angst en beven naar de grote zwarte vleermeisjes-golf die de bals soms lijken te overspoelen. Ik ben zelf niet zozeer bang voor deze zwarte golf, maar sta er toch niet helemaal positief tegenover. Dat komt vooral omdat ik denk dat balfolk voor buitenstaanders dan ook in het gothic pagan fantasy hoekje wordt geduwd, en dat daarmee dus een hoop potentiele dansers die geen zwarte kleding dragen afgeschrikt worden. Zo beperk je dus enorm je publiek. Het is een soort vicieuze cirkel waar je snel in kunt belanden; doordat er steeds meer vleermeisjes naar de bals komen, nemen die ook steeds meer vriendinnen-vleermeisjes mee. Hierdoor voelen mensen in spijkerbroek zich wellicht geintimideerd en die komen dan dus steeds minder. In Belgie zijn ze in de tegenovergestelde cirkel beland en die spreekt me eigenlijk wel meer aan; daar zijn (met name) boombals echt wel ingeburgerd en heeft het in 2007 zelfs in de algemene rage-top-3 gestaan. Daar komen juist wel "normale" mensen naar de bals en dat trekt meer "normale".

Laatst zijn we benaderd door iemand van Man bijt hond, die wel een item over balfolk wilde maken. Toen via balfolk.nl het verzoek binnenkwam, hebben we even overlegd wie ons geschikt leken als "vertegenwoordigers" van balfolk. We hebben toen expres wat meer neutrale types gekozen (ik ga geen namen noemen), juist omdat we geen signaal willen afgeven dat we een marginale sektarische club zijn. Er zijn met een paar mensen korte telefonische interviewtjes gehouden, dat was het voorbereidende werk. De reporter moet dan vervolgens een voorstel indienen bij de hoofdredacteur. Maar helaas, we waren niet excentriek genoeg... Dat waren we wel geweest als we een paar vleermeisjes naar voren geschoven hadden, maar dat is juist niet het beeld dat we willen afgeven. Dus tja, dan maar liever geen tv-item...

Misschien moeten we dus maar danskostuumpjes verplicht stellen bij alle bals; iedereen in neutraal wit, liefst meisjes een rokje tot over de knie zodat christenen zich ook welkom voelen, bovendien met hoofddoek zodat moslima's niet uitgesloten worden, en jongens een keppeltje zodat joden ook geen reden hebben om niet te komen :devilish:

PS: vat de term "vleermeisjes" aub niet denigrerend op; het beestje moet toch een naampje hebben, en om in elke zin nou een uitputtende definitie te moeten geven gaat me wat te ver.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2010 11:17 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Brenda schreef:
tourdion schreef:
Het wordt wel tijd dat er ook eens normale mensen aan balfolk gaan doen. Misschien moet dat centraal staan in de vraagstelling van dit topic. :idea:


Waarom moeten er (meer) 'normale' mensen aan balfolk gaan doen? Het lijkt mij dat 'soort zoekt soort' hier wel van toepassing is. En wat is 'normaal'? Mensen met een 9 tot 5 kantoorbaan, een hondje en patience als hobby? Zouden die zich thuis voelen tussen alle balfolk 'hippies'?
Ik heb niets tegen 'normale' mensen ofzo, maar ik vraag me af waarom we hiernaar zouden willen streven. Als die mensen er behoefte aan hebben vinden ze balfolk toch wel?


Ik zou mikken op de gemiddelde RTL-4 kijker, Frans Bauer fan met Opel Astra + wiebelend hondje op de hoedenplank.

Waarom?

Het blijkt dat balfolk onder mensen met een wat afwijkende (muziek)smaak, waaronder ik mijzelf ook reken, toch al heel behoorlijk groeit. Dus daar hoef je niet zo heel veel meer aan te doen.

Wil je dit topic echter actueel laten zijn (hoe brengen we het onder een breder publiek?) dan moeten we de probleemstelling richting op mensen buiten de subcultuurtjes.

Van mij hoeft het trouwens niet hoor! Ik heb het wel een beetje gehad met dit topic. Het is Cooper zijn broodwinning en dat zal wel de reden zijn dat hij het weer eens naar boven heeft gebumpt :biggrin: :peace:

We moeten wel een beetje excentriek blijven anders verliezen we aan aantrekkingskracht. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 191 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling