tourdion schreef:
tourdion schreef:
8) Vermijden dat we folkloristisch gestigmatiseerd worden. Dus niet optreden in bijv. middeleeuwse outfits maar bij voorkeur in moderne vlotte kleding van de Hennis & Maoritz of de WE.
Mee eens.(Ik zit bijvoorbeeld te denken over rode bretels). Maar graag een uitzondering voor die gelegenheden dat ik er geld voor kan krijgen.
[/i]
Misschien is dit een zinnig 8-punten program om weer eens bij aan te haken
Ik geloof niet dat ik punt 8 hier heb aangebracht,...en zeker niet op die manier, (flauw) ...maar ik wil je best op wat reacties die hier mee te maken hebben wijzen....
Cooper, enkele pagina's terug in deze thread schreef:
Gromit schreef:
Cooper schreef:
Bij de rest mis ik een beetje de eerste stap. Imago-verandering.W
met alle respect, maar een foto van Broeder lazarus draagt in dit kader niet echt bij aan imagoverandering. :
Mee eens, mee eens. Maar ik zie dat ook meer als middeleeuws vermaak/entertainment en niet als deel van de balfolk beweging.
dave, ook in deze thread schreef:
even een paar opmerkingen als relatieve buitenstaander ..
Op het 'Why' denk ik dat je voornamelijk moet laten zien dat volksmuziek niet een soort ouderwetse house is. Voor ?chte buitenstaanders lijk house meesterlijk eenvoudig en heeft volksmuziek iets bijna kinderlijks. (ach kijk hen nu in die mooie pakjes middeleeuwse deuntjes spelen )
ik denk dat je het meest gebaadt bent bij het wegnemen van dat vooroordeel (heeft jazz, en later popmuziek ook moeten doen)
....
Peter schreef:
....
Op de tweede plaats het imago van de volksmuziekgroepen. Oubollig. En nog steeds die geitenwollen sokken (ja ja). Optreden in middeleeuws kostuum. Statisch en weinig swingend. Serieus. Schoolmeester-achtig. En zo ken ik nog wel een paar gemeenplaatsen, die allemaal een grond van waarheid hebben. Moeten we dus iets aan doen.
...
Scordatura schreef:
Goed dat deze discussie weer boven aan de lijst is gekomen.
Voortbordurend op de vorige reacties zou ik willen stellen dat "een groter publiek" misschien niet zo zeer gedacht moet worden in absolute aantallen (ik denk niet dat we ooit zo ver zullen komen dat een optreden van Lirio of Madlot in de Heineken Music Hall volledig uitverkocht zal zijn). Ik zou het meer willen zoeken in de richting van beeldvorming/acceptatie. Nu moet je mensen nog uitleggen wat volksmuziek is en meestal moet je een hoop vooroordelen weg werken.
Wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld salsa, tango of wadlopen voor mijn part, dan zal de gemiddelde Nederlander, ook al is hij of zij er zelf nooit mee bezig geweest, er een neutraal of misschien wel positief oordeel over of beeld van hebben. Vooral wat betreft tango en salsa is dat opmerkelijk omdat 10 jaar geleden nog bijna niemand daarvan had gehoord. Wat heeft tango dat het spansen niet heeft ? Of moeten we gewoon nog een beetje geduld hebben ?
Het beeld dat veel mensen van volksmuziek hebben hangt misschien, zoals flimmie beweert, samen met de geldende normen en waarden binnen de wereld van de volksmuziek. Die normen en waarden zorgen voor en bepaalde uitstraling. En waarschijnlijk kan de volksmuziek wereld wel iets doen aan een betere uitstraling, zelfs zonder het eigen karakter geweld aan te doen. Tegelijkertijd geldt ook het aloude spreekwoord: onbekend maakt onbemind
.....
Kleinschalige, intieme bijeenkomsten zijn altijd leuk en moeten vooral blijven bestaan. Maar daar hoef je het niet bij te laten vind ik.
.....
Scordatura