mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 14, 2024 10:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sardana
BerichtGeplaatst: ma nov 01, 2004 8:22 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Net terug uit Barcelona. Veel Gaudi natuurlijk, en ook een prachtige Dali-tentoonstelling. Naar geen enkel concert of voorstelling geweest, maar eigenlijk is de hele binnenstand één grote voorstelling. Er musiceren werkelijk geweldige muzikanten, van klassiek tot balkan, van rumba-gitaristen tot dixielandbandjes en en aantal heel goed spelende accordeonisten, ook in de metro. Verder acrobaten en jongleurs, en voornamelijk prachtig aangeklede mimespelers, met vaak een zeer bijzondere act.
Maar waarom bericht ik hierover op dit forum? Welnu, voornamelijk vanwege de Sardana, de nationale (volks)dans van Cataloni?, zowel in Zuid Frankrijk als in Noord Spanje gedanst. Ik had er nog nooit van gehoord, maar de dans is bijzonder populair daar, wordt uitgevoerd op tal van festivals, maar ook gewoon op straat en plein, zoals in Barcelona dus, op zaterdagavond of zondagochtend. Wij vielen er op zaterdagavond, op het plein voor de kathedraal, midden in. De aanwezige dansers (voornamelijk bewoners vermoed ik, en op bezoek zijnde Catelanen) werden begeleid door, naar bleek, de beroemdste Spaanse cobla. Een cobla is een uit 11 mensen bestaand orkest, die deels op ?gewone? instrumenten spelen zoals trompet, trombone en kontrabas, deels op traditionele, zoals tenora of tarota (schalmei) en op de door één persoon bespeelde flaviol of flabiol (éénhandsfluit) en tambor? (trommeltje), naar oud middeleeuws gebruik. De Sardana wordt gedanst vanaf de 15e eeuw en stamt wellicht uit de tijd dat Cataloni? bestuurd werd door de Sardini?rs (of is het Sardijnen?), maar werd tijdens de Catelaanse opstand in de 19e eeuw pas echt populair. Tijdens het Franco-regime was de dans verboden. De dansers vormen grotere en kleine kringen, houden elkaar bij de hand vast, en de structuur en basispassen van elke dans zijn gelijk (of nagenoeg, in mijn ogen althans). De dansers komen eigenlijk vrijwel niet van hun plek, gaan alleen wat ?heen en weer? t.g.v. wisselpassen naar links en rechts. De basispassen zijn tamelijk simpel, hetgeen op het idee bracht of deze dans misschien ook op onze bals folk ge?ntroduceerd zou kunnen worden. Is er iemand bekend die hier verstand van heeft en instructie zou kunnen geven? Door blazers, strijkers en begeleidingsinstrumenten is de bijbehorende muziek ook wel te spelen denk ik, hoewel ze wat ingewikkelder van structuur is dan die van een scottisch of bourr?e.
Toen wij op het plein arriveerden liep het bal al een beetje op z?n eind, maar ik heb toch nog een poging gedaan wat pasjes onder de knie te krijgen, onder aanvuring van een wat oudere Spaanse heer (nou ja, zo?n beetje van mijn leeftijd misschien), die mij meer in de war bracht dan hielp, omdat ik naar degene v??r mij probeerde te kijken.
(ik heb hiervan nog een paar fotootjes, maar het lukt me niet om die in dit bericht te krijgen.... Misschien kan of mag dat ook helemaal niet).

groet en tot kijk,
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sardana
BerichtGeplaatst: ma nov 01, 2004 9:59 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Peter schreef:
ik heb hiervan nog een paar fotootjes, maar het lukt me niet om die in dit bericht te krijgen..

Yep, foto's e.d. moet je elders online zetten en dan kun je er vanuit het forum naar verwijzen. Op je eigen website dus, maar ik of onze forum beheerder kan ze natuurlijk ook wel voor je online zetten..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2004 11:15 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Da's grappig ik heb net een anzichtkaartje ontvangen van mijn ouders met een groep danser die de Sardana danst. :luck:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 04, 2004 3:08 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Ik kreeg van de week de hieronder volgende reactie van Marga Buitendijk van www.werelddansplein.tk

tot kijk en veel plezier in Uffelte (ik ben zelf op Texel)

Peter
......................................................................................................

Ik kijk wel eens rond op het forum en zag jou post over de Sardana. Het schijnt veel ingewikkelder te zijn dan het er uit ziet met bijkans wiskundige berekeningen over hoe lang welk figuur gedanst moet worden. Binnen het volksdansrepertoire wordt een vastgelegde vorm beschreven (Mix4 - Sardana curta). Annette (Uffelte)heeft die dans wellicht ook in haar repertoire.
En kijk eens in Volksdans, het LCA tijdschrift over, jawel volksdans. Daar stond laatst nog een heel artikel over de Sardana in.
Ik haal net de nieuwste volksdans uit de brievenbus en daarin staat op blz. 6 onder het kopje Tellen als een Catalaan o.a.:
Informatie over het tellen is door sardanadanser Hans Lakerveld op papier gezet. Zelf wil hij het tellen niet overnemen. 'Het is een rekenkundig foefje', zegt hij. 'Tijdens het dansen moet je uitrekenen hoevel afsluitpassen er nodig zijn. Maar als ik eenmal dans, raak ik de tel kwijt.'

Informatie: www.cobla-amsterdam.nl

Tot dans,

Marga


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Nog meer foto's
BerichtGeplaatst: vr nov 05, 2004 9:55 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 20, 2003 9:58 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Magnan, France (32)
Leuk, zo'n enthousiast verhaal over de Sardana. We hebben weleens meegedanst op een dorpspleintje, ik denk toch gauw dat het drie kwartier duurde, dat was me zelfs bij een andro nog nooit overkomen. Een heerlijke trancedans waarbij het moment van de handen-hoog heel spannend is. Of dat nou een uitgerekend moment was, waag ik te betwijfelen. Ik kreeg sterk de indruk dat het een collectief besluit van de groep was, maar ik kan het mis hebben. Mocht iemand die foto's on-line gaan zetten. Ik heb ook nog een paar aardige in de aanbieding.

Groet

:peace:

_________________
Luc Dördregter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 169 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling