mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 08, 2024 4:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Voor welke cursus schrijf jij je in voor het Lage Landen weekend 2005?
Poll eindigt op za feb 12, 2005 8:08 pm
Dansmuziek uit Vlaanderen, Nederland en Frankrijk (Jowan Merckx) 0%  0%  [ 0 ]
Maak je eigen dansmelodieën (Bert Aalbers) 17%  17%  [ 1 ]
Het 'opleuken' van Nederlandse volksdeunen en -liederen (Jitze Kopinga) 17%  17%  [ 1 ]
Schoon Lief Klanken van Cupido's pijlen (Grigori Sarolea) 0%  0%  [ 0 ]
Op franje kan je dansen (Ruud van den Berg Jr.) 0%  0%  [ 0 ]
Een dominee met twee gezichten.... (Jos Koning) 17%  17%  [ 1 ]
Pinguins knuppelen in Zuid-Patagonië, m.a.w. zo ver mogelijk bij De Glind vandaan 50%  50%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lage landen weekend
BerichtGeplaatst: do sep 30, 2004 8:08 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Er is een nieuw programma bekend voor het Lage Landen Weekend in De Glind.

Traditionele muziek
van de Lage Landen

Opnieuw wordt er in 2005 een weekend georganiseerd vol met bruisende traditionele muziek uit eigen land en dat van onze zuidelijke buren. Het is, zoals altijd, geschikt voor zangers en instrumentalisten op alle niveaus.

11-13 februari 2005 (afwijkend!)

Normaliter vind het Lage Landen weekend plaats in het 2e weekend van maart, echter niet dit jaar. Door omstandigheden wordt het weekend vervroegd en wel naar 11, 12 en 13 februari 2005 !!!

(...)

Cursusprijs: 135,–

Verdere informatie is in te winnen bij Harold Prijn
(tel. 020-4861163).

- Dansmuziek uit Vlaanderen, Nederland en Frankrijk (Jowan Merckx)
Deze workshop is vooral bedoeld voor redelijk gevorderde spelers van blokfluit (sopraan en/of tenor) en/of whistle (6 gaten fluit) in D (gewone- en/of low whistle). Jowan gaat aan de hand van dansmelodieen (wals, scottish, polka, mazurka, bourrée enz.) in op frasering, blaas- en ademtechniek, cadans, ritme en versieringen. Veel muziekbeoefenaars spelen wel ‘wat blokfluit of zo’; voor hen is dit een unieke gelegenheid om extra vaardigheid op hun instrument op te doen.
Jowan Merckx (België) kwam 2 jaar geleden voor het eerst naar Nederland als docent op het Lage Landen weekend. Dit wastoen zo een succes dat we hem weer teruggevraagd hebben. Hij studeerde op het conservatorium in België af op blokfluit en bespeelt inmiddels al meer dan dertig jaar allerlei fluiten en doedelzakken. Hij maaktedeel uit van zeer bekende Belgische muziekgroepen (o.a. Laïs en Ialma) en trad veelvuldig op met zijn eigen trio (met Helen Flaherty en Philip Masure). Jowan maakte meerdere CD‘s, o.a. 2 stuks met zijn eigen groep ‘Amorroma’ (www.amorroma.be) welke zijn uitgebracht bij het Belgische folk-label ‘wild boar music’ en daarnaast gaf hij op vele plaatsen blokfluitles.

-Maak je eigen dansmelodieën (Bert Aalbers)
Om de folktraditie vitaal te houden moeten er ook nieuwe nummers worden bedacht. Met traditionele Nederlandse dansmelodieen als uitgangspunt gaan we die nummers bedenken en uitvoeren. Vorig jaar is gebleken dat de deelnemers vaak veel meer konden dan ze voor mogelijk hadden gehouden. Een aantal juweeltjes was toen het resultaat. Het volgende wordt van de cursisten verwacht:

het redelijk kunnen bespelen van hun instrument.
het kunnen noteren van muziek maakt het wel gemakkelijker, maar is niet strikt noodzakelijk.
Bert Aalbers is vanaf 1985 actief in de folkbeweging. Hij maakt(e) o.a. deel uit van de folkgroepen Crackerhash, de Foo-FooBand, Windkracht Acht, Triton en Rumorosamente. Veel instrumentalen op cd’s van deze groepen zijn van zijn hand.

-Het 'opleuken' van Nederlandse volksdeunen en -liederen (Jitze Kopinga)
Deze cursus richt zich op het ‘pakkend’ maken van (ogenschijnlijk ‘saaie’) Nederlandse melodieën d.m.v. de keuze van akkoorden en van tweede en derde melodielijnen. Beginnend vanuit basale begeleidingsvormen, zoals een of twee bourdontonen, komen gaandeweg meer complexe melodieën aan de orde, die om een gevarieerde begeleiding vragen. In eerste instantie worden bepaalde thema’s groepsgewijs aangepakt.
Gaandeweg wordt meer in aparte groepjes worden gewerkt die eenzelfde thema uitwerken en de resultaten vervolgens onderling vergelijken. Het uiteindelijke doel is het opdoen van de nodigeideeën en inspiratie en ‘nieuwe’ liedjes maar ook om aan het einde van de cursus in groepsverband wat ‘lekkere’ deuntjes en liedjes ten gehore te brengen. Hoewel er voornamelijk wordt gewerkt op het gehoor (zoals dat vroeger ook gebeurde), worden de deelnemers geacht enig basale kennis van notenschrift te hebben én van hoe begeleidingsakkoorden zijn samengesteld.
Hoewel alle (volks)muziekinstrumenten in de cursus kunnen worden gebruikt, moeten de deelnemers er rekening mee houden dat de inzetbaarheid van instrumenten die zijn gebonden aan bepaalde toonhoogtes of akkoorden (o.a. doedelzak, en sommige trekzakken) soms beperkingen kan hebben. Deze cursus is vooral bedoeld voor muzikanten die al in groepsverband spelen of voor vocalisten, die zichzelf op hun instrument begeleiden.
Jitze Kopinga is reeds vanaf jeugdige leeftijd een liefhebber en vertolker van volksmuziek. In het begin was dat vooral Angelsaksische muziek maar vanaf de jaren ’70 legde hij zich toe op het traditionele Nederlandse repertoire. Hij maakt deel uit van de groep Folkcorn en speelde in de inmiddels opgeheven groep Dommelvolk. Ook is hij bij tijd en wijle actief als gast- en studiomuzikant bij uitvoeringen en producties van andere folk- en kleinkunstartiesten.

-Schoon Lief Klanken van Cupido's pijlen (Grigori Sarolea)
Liefdes- en minneliederen nemen een zeer belangrijke plaats in onze liedcultuur. Van ondeugende vrijages tot klagelijke afscheidsliederen worden bezongen: een enorme rijkdom aan dicht bij het hart liggende muziek. Dit keer geen pure zangcursus, maar een samensmelting van instrumentaal en vocaal. We gaan vanuit een kleine selectie van oud tot recent Lage Lands materiaal liedjes bewerken. Doel is de liedjes vanuit tekst en melodie ‘aan te kleden’.
We gaan zingen en spelen. Wil je je als instrumentalist inschrijven, realiseer je dat je ook zult gaan zingen.
Je kunt je wel als uitsluitend als zanger inschrijven, maar ook een instrument beheersen is wel een voordeel.
We gaan niet vanuit vooraf gemaakte en uitgeschreven partituren werken. Het arrangeren van de liedjes doen we ter plekke. Ik neem uiteraard wel vooraf ontstane ideeën mee om het zingen/ spelen richting te geven. In principe zijn alle instrumenten welkom. Speel je een diatonisch instrument dan is het wel prettig als je niet beperkt bent tot één stemming.
Het is geen cursus waar je kunt leren zingen of spelen: voor gevorderden dus. Muzikanten vanuit andere genres dan de ‘folk’ zijn juist welkom. Afhankelijk van de samenstelling: minimaal 12 en maximaal 25 à 30 cursisten.
Grigori Sarolea is artistiek leider/dirigent van verschillende koren en ensembles in Nederland. Al jaren is hij actief in de volksmuziek als instrumentalist en vocalist. Daarnaast is hij een geliefd docent. Niet voor niets geeft hij al meer dan tien jaar cursussen tijdens de grote Stage Traditionele Volksmuziek in België waar menig zangtalent kwam bovendrijven zoals o.a. Laïs.

-Op franje kan je dansen (Ruud van den Berg Jr.)
Voor trekharmonicaspelers die al lekker spelen, maar het gevoel hebben dat het lekkerder kan! Hoe speel ik Nederlandse muziek met pit en karakter, en toch dansbaar. In deze workshop aandacht voor tal van versieringen, loopjes, tips en trucs, met als basis oude en nieuwe Nederlandse dansmuziek. Voor deze workshop zijn nodig een deugdelijke trekharmonica, liefst in G-C, en een opnameapparaatje.
Ruud van den Berg speelt sinds twintig jaar bij het Gheselscap Goet ende Fyn (doedelzak, draailier, fluiten, schalmei en trekharmonica), en nam tussendoor deel aan verschillende muziekprojecten (Pledozus, CD’s enz.). Samen met Marius Lutgerink (cabrette) speelt hij muziek uit Auvergne, en hij geeft sinds veertien jaarin het winterseizoen trekharmonicales in Enkhuizen.

-Een dominee met twee gezichten.... (Jos Koning)
Een oud handschrift (1600) vol met danswijsjes uit Noord- en Zuid-Nederland.... opgeschreven door een steile dominee? Het staat bekend als het Luitboek van Thysius en is waarschijnlijk aangelegd door detheologiestudent Smout, later bekend als Smoutius, één van de drie dominees die bijprins Frederik Hendrik kwamen klagen dat het stadsbestuur van Amsterdam niet streng godsdienstig optrad. In zijn jonge jaren verzamelde en speelde hij zúlke swingende muziek dat de latere Boerenlietjes er wat bij verbleken!
Jos Koning (violist, al tientallen jaren professionele muzikale veelvraat, niet zó godsdienstig als Smout maar even bevlogen) is zwaar getroffen door dit muzikale kanon uit de tachtigjarige oorlog en nodigt enthousiaste instrumentalisten én eventueel zangers uit een weekend lang de strijd aan te gaan.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 30, 2004 11:52 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
ga t wellicht eens proberen,..... die nl muziek!

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2005 5:02 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Wie gaan er naar het Lage Landen Weekend en naar welke cursus? :blush:

Ik ben nog erg aan het twijfelen.... 135 euro, dat zijn dus ook 5 vioollessen of een kwart Barokstok :worried:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2005 5:06 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Kikker schreef:
Ik ben nog erg aan het twijfelen.... 135 euro, dat zijn dus ook 5 vioollessen of een kwart Barokstok :worried:


't is mij ook te veel geld op dit moment...
Jammer, want het lijkt me wel leuk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2005 8:12 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Ik had plannen om bij Jos kOning mee te gaan doen, maar er kwam wat tussen, namelijk een workshop balkanblazers bij Gerwil Kusters (van Parne Gadje). En als saxofonist laat je zo'n kans natuurlijk niet voorbijgaan!

Jammer dat het weekend wederom besloten is, want anders was ik 's avonds even langs gegaan om naar het open podium te luisteren, want dat was vorig jaar erg leuk. En ook om even de sfeer te proeven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2005 10:51 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Gromit schreef:
Gerwil Kusters (van Parne Gadje)

Ja, Gerwin is een held en Parne Gadje is geweldig!

Staan in m'n top 3 van het eerste folkclub lustrum. Hun 2 cds kan ik ook van harte aanbevelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2005 3:21 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Scordatura schreef:
Nou Kikker, het zijn anders wel twee nachtjes slapen in luxe onderkomens en ook nog maaltijden erbij . En 's ochtends wordt je met muziek gewekt.


Ik heb ze dan ook de tip gegeven dat als ze jongeren willen trekken de boel best wat minder luxe mag. Iemand anders suggereerde een soort instapprijs te vragen (eerste keer halve prijs) en dat kan ook wel eens helpen (dan zie je hoe leuk het is en wil je de volgende keer best de volle mep betalen)

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2005 6:24 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
Ik ben ook nog wat aan het twijfelen. Klopt het dat er ook een soort spansbal is? en is er een sluitingsdatum om mee te kunnen doen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2005 7:18 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
WirteX schreef:
Ik ben ook nog wat aan het twijfelen. Klopt het dat er ook een soort spansbal is? en is er een sluitingsdatum om mee te kunnen doen?


Nou vroeger was er zeker geen bal, gaat ook niet zo goed in het barretje, veel te klein :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 03, 2005 9:19 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
WirteX schreef:
Ik ben ook nog wat aan het twijfelen. Klopt het dat er ook een soort spansbal is? en is er een sluitingsdatum om mee te kunnen doen?


Als je nog heel graag wil moet je ze even bellen, maar ik heb de deelnemerslijst en zo al binnen gekregen. Dus ik denk dat je een beetje laat bent.

Ja hallo, het is al over anderhalve week!

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 13, 2005 6:53 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ben net terug, snipverkouden en doodmoe... Heerlijk gespeeld, mooie muziek geleerd, etc. Uitgebreider verslag volgt als ik wat fitter ben (eerst slaap inhalen)

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 15, 2005 1:38 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
folkie schreef:
Ben net terug, snipverkouden en doodmoe... Heerlijk gespeeld, mooie muziek geleerd, etc. Uitgebreider verslag volgt als ik wat fitter ben (eerst slaap inhalen)



Leuke verjaardag gehad Folkie ? en nu al wat minder vermoeid en verkouden ?
:hug:
:hug:

Waar blijft dat verslag dan ? ALs je het vandaag nog plaatst heb je een scoop, want op de SVN site staat nog niets. En als echte journalist wil je natuurlijk wel een scoop hebben. :cool:

Of heeft de NewFolkSounds misschien een exclusiviteits-clausule in je lucratieve contract gestopt ??

:liar:

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2005 6:21 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 18, 2005 5:45 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Soest
Hoi allemaal,

mijn eerste bericht op dit forum... :applause:
Ik kreeg het adres van dit forum via een bekende, en ben meteen gaan kijken, want dit is de eerste keer dat ik een actief forum over volksmuziek ben tegengekomen.
Mijn oog viel meteen op dit onderwerp, want toevallig (nou ja, niet zo toevallig, ik had me wel van tevoren opgegeven...) ben ik ook naar het Lage Landen weekend geweest en heb ik de workshop van Bert Aalbers gedaan.
Het was voor mij de tweede keer bij de svn, de eerste keer was afgelopen Herfstweek (oktober 2004) bij de samenspelgroep van Jos Koning. Die week is zo goed bevallen dat ik me niet lang daarna voor het Lage Landen weekend opgegeven heb.

Bert Aalbers deed het erg goed vond ik. Iedere deelnemer kreeg de gelegenheid om eigen dansmelodieën of slow airs te schrijven, en meestal ging dat in samenwerking met één of twee groepsgenoten. Bert hielp met het noteren van de muziek, als dat problemen opleverde.
Het weekend was behoorlijk intensief. Eerst zelf componeren en dan ook nog een stuk of zeven melodieën met de groep enigszins arrangeren en instuderen. Hard werken dus, maar ook veel lol. Ik denk dat dat laatste ook wel te zien was tijdens de eindpresentatie (is dat zo, medecursist of medecursisten op dit forum?)
:cool:

Alleen jammer voor de zangers dat Grigori er niet was. Er was wel voor vervanging gezorgd, maar toch... je rekent op de docent bij wie je je hebt ingeschreven.

Het verdere verslag zal ik overlaten aan Folkie.

Wat de cursusprijs betreft, 135 euro is toch niet veel voor een weekend? Het enige wat je ter plekke moet betalen zijn je drankjes aan de bar. Ik heb voor mijn 135 euro twee overnachtingen gehad, twee lunches, één keer avondeten, twee keer ontbijt, koffie en thee, ongeveer 12 uur muziekles en aardig wat samenspelervaring.
Zo luxe vind ik de accomodatie trouwens niet. Het ziet er netjes uit, maar ik hou ervan als ik in een schone kamer mag slapen met een bed waar je niet meteen een hernia van krijgt en onder een relatief schone douche kan stappen 's ochtends waar ook nog warm water uitkomt, zelfs als er meer dan twee mensen tegelijk douchen.
Ik zou niet graag met mijn viool gaan kamperen, of in een of andere vochtige kampeerboerderij slapen.

Maar goed... dat is mijn idee. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2005 9:10 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Andrea schreef:
Hoi allemaal,

mijn eerste bericht op dit forum... :applause:


Welkom.
:~)

Citaat:
Wat de cursusprijs betreft, 135 euro is toch niet veel voor een weekend?

Het is misschien niet overdreven duur (je krijgt vast waar voor je geld), maar het is wel een bak geld...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2005 9:20 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 18, 2005 5:45 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Soest
Dank je :blush:

Ja, het is wel even een bedrag, daar heb je gelijk in. Gelukkig is het niet elke week... :idea:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 141 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling