mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 22, 2024 11:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 8:34 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Volgens mij is het inderdaad des quotens en mag dit ook in het Nederlands, maar is het zo archaïsch dat niemand dat nog zal gebruiken. Ik kan zo geen ander werkwoord bedenken in een nog bestaande uitdrukking, maar het kan in het Duits, wat meestal betekent dat het vroeger in het Nederlands ook bestond en bij uitzondering nog gebruikt wordt. Volgens mij worden Nederlandse naamvallen sowieso enkel in een aantal versteende uitdrukkingen gebruikt.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 8:50 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Leon schreef:
Volgens mij worden Nederlandse naamvallen sowieso enkel in een aantal versteende uitdrukkingen gebruikt.


En bij persoonlijke voornaamwoorden natuurlijk... Ben het wel met Cooper eens dat een genitief bij een verbaal nomen raar klinkt, maar misschien is dat gewoon omdat het niet/nauwelijks voorkomt?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 9:38 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Leon schreef:
Volgens mij worden Nederlandse naamvallen sowieso enkel in een aantal versteende uitdrukkingen gebruikt.
Wiens idee was het om het 's morgens over Rons genitieven te hebben? Het jouwe?

spot de genitieven ;-)

:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 9:59 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Volgens mij worden Nederlandse naamvallen met lidwoorden (der, des) sowieso enkel in een aantal versteende uitdrukkingen gebruikt.

Zo beter?

3 genitieven in een zin is een goed tegenvoorbeeld van wat ik uitkraamde.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 2:09 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Leon schreef:
Volgens mij worden Nederlandse naamvallen met lidwoorden (der, des) sowieso enkel in een aantal versteende uitdrukkingen gebruikt.

Zo beter?

3 genitieven in een zin is een goed tegenvoorbeeld van wat ik uitkraamde.


Ik ben zelf niet helemaal zeker. welke 3 tel je dan?

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 2:33 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
de genitieven: wiens idee, des morgens, rons genitieven

Dat denk ik tenminste.

Wel zijn er werkwoordsvormen als tot bloedens, tot vervelens, maar dat is de datief, net als alles met te, ten of ter. Volgens mij is alles wat vanuit het Duitse rijtje aus, bei, mit, nach, seit, von, zu te vertalen is in het Nederlands ook datief. Enigszins weggezakte middelbare schoolkennis... Hier wat van die versteende uitdrukkingen:http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/77/

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 2:55 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Weet je wat ik nou zo jammer vind? Dat er zo eindeloos lang off-topic wordt gediscussieerd. Ik dacht dat het in dit topic ging over hoe je mensen moet quoten en wat er nog meer mogelijk is. Nu lijkt het eerder een taalkundig betoog geworden. Ik dacht dat het de bedoeling was dat je in een topic over een bepaald onderwerp zo dicht mogelijk bij het onderwerp bleef. Deze taalkundige discussie hoort m.i. eerder thuis in het forum gezellig gelul. Overigens kom ik dat bij meerdere topics tegen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 3:04 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Citaat:
Ik dacht dat het in dit topic ging over hoe je mensen moet quoten en wat er nog meer mogelijk is.


Een discussie over de correcte schrijfwijze van de titel van een topic is nog niet eens zo ver off-topic. Je hebt wel een beetje gelijk, het wordt tijd om weer te spreken over relevante dingen. Chocoladetaart bijvoorbeeld.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 4:16 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Rob schreef:
Weet je wat ik nou zo jammer vind? Dat er zo eindeloos lang off-topic wordt gediscussieerd. Ik dacht dat het in dit topic ging over hoe je mensen moet quoten en wat er nog meer mogelijk is. Nu lijkt het eerder een taalkundig betoog geworden. Ik dacht dat het de bedoeling was dat je in een topic over een bepaald onderwerp zo dicht mogelijk bij het onderwerp bleef. Deze taalkundige discussie hoort m.i. eerder thuis in het forum gezellig gelul. Overigens kom ik dat bij meerdere topics tegen.

Het grootste deel van de topics heeft zelfs niet eens meer te maken met
"Vlaamse en Frans Volksmuziek" dus mij hoor je nauwelijks meer
mopperen wanneer ze het hebben over de eerste, tweede en derde genitaliën.
:devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 5:13 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Rob schreef:
Weet je wat ik nou zo jammer vind? Dat er zo eindeloos lang off-topic wordt gediscussieerd. Ik dacht dat het in dit topic ging over hoe je mensen moet quoten en wat er nog meer mogelijk is. Nu lijkt het eerder een taalkundig betoog geworden. Ik dacht dat het de bedoeling was dat je in een topic over een bepaald onderwerp zo dicht mogelijk bij het onderwerp bleef. Deze taalkundige discussie hoort m.i. eerder thuis in het forum gezellig gelul. Overigens kom ik dat bij meerdere topics tegen.

Daar ben ik het helemaal mee eens...
Ik heb het opgegeven om steeds corrigerende opmerkingen te plaatsen en om eventueel topics te splitsen.

Jullie mogen me gerust pb-en en vragen of een deel van een topic (graag link naar topic dan) een ander topic mag worden (graag titel van nieuwe topic geven).

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 01, 2011 1:09 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Rob schreef:
Weet je wat ik nou zo jammer vind? Dat er zo eindeloos lang off-topic wordt gediscussieerd. Ik dacht dat het in dit topic ging over hoe je mensen moet quoten en wat er nog meer mogelijk is. Nu lijkt het eerder een taalkundig betoog geworden. Ik dacht dat het de bedoeling was dat je in een topic over een bepaald onderwerp zo dicht mogelijk bij het onderwerp bleef. Deze taalkundige discussie hoort m.i. eerder thuis in het forum gezellig gelul. Overigens kom ik dat bij meerdere topics tegen.

Daar ben ik het helemaal mee eens...

Ik ben het er niet mee eens. Ik zit op de late avond mijn hersens te breken over de interessante grammaticale dingen die op het forum worden geschreven en dan wordt de discussie - nadat duidelijk is geworden hoe er forumtechnisch handig kan worden geciteerd, wat al in 2005 duidelijk was maar nog even omhoog wordt gehaald voor nieuwkomers - naar topicvervuiling verlegd. Dat noem ik nu off-topic :angry:

zeerover schreef:
Ik heb het opgegeven om steeds corrigerende opmerkingen te plaatsen en om eventueel topics te splitsen.

Daar ben ik blij om :rose:

zeerover schreef:
Jullie mogen me gerust pb-en en vragen of een deel van een topic (graag link naar topic dan) een ander topic mag worden (graag titel van nieuwe topic geven).

Ook niet mee eens.
Bibster heeft dit topic ooit gestart. Er staat niets onoirbaars in, dus ik zou niet weten waarom een moderator daar een komma in zou willen veranderen. En ik zie ook niet in waarom iemand in een pb de moderator zou willen benaderen om iets administratiefs te regelen over de titel van een draadje die hij niet zelf heeft verzonnen. Als iemand daaraan de behoefte heeft, moet dat juist in de openbaarheid van het forum, zodat we allemaal (kunnen) weten wat er gebeurt.

Als ik iets post in een forum, doe ik dat in een bepaalde context waar ik het mee eens ben (of niet). Als de mogelijkheid zou bestaan dat die context naderhand gewijzigd wordt door iemand die de moderator zou weten te beïnvloeden, dan moeten we erop kunnen vertrouwen dat de moderator zich daar al vantevoren op heeft voorbereid. Altijd was de lijfspreuk op het forum: Eens geschreven blijft geschreven. Dat was voor de moderator een helder ijkpunt, en voor de goedvertrouwende poster ook. (En ook voor de te snelle poster met een typefoutje, want dat wordt uiteraard vergeven).

Nu hebben we de editknop, waarmee later typefouten kunnen worden gewijzigd. Als het daarbij blijft, is het natuurlijk goed. Maar het is wel een belangrijke wijziging waarover al heel vaak is gediscussieerd en waarbij om gezonde redenen altijd is gezegd dat het toch niet zou moeten. Die, in mijn ogen belangriijke discussie, heb ik nu helemaal gemist. :peace:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 01, 2011 6:54 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
Ook niet mee eens.
Bibster heeft dit topic ooit gestart. Er staat niets onoirbaars in, dus ik zou niet weten waarom een moderator daar een komma in zou willen veranderen.

't gaat mij niet specifiek om dit topic, maar grijp het aan voor een algemene opmerking over off-topic. Excuus als dit topic juist een slecht voorbeeld van off-topic is.

flimmie schreef:
En ik zie ook niet in waarom iemand in een pb de moderator zou willen benaderen om iets administratiefs te regelen over de titel van een draadje die hij niet zelf heeft verzonnen. Als iemand daaraan de behoefte heeft, moet dat juist in de openbaarheid van het forum, zodat we allemaal (kunnen) weten wat er gebeurt.
't mag ook wel openbaar, maar als jullie willen dat ik iets doe, zal er toch echt een pb aan te pas moeten komen, want ik lees niet meer alles.
Als er in een topic besproken wordt dat iets gesplitst moet worden, en men denkt dat het daarmee geregeld is, kunnen jullie lang wachten ;)

Flimmie schreef:
Altijd was de lijfspreuk op het forum: Eens geschreven blijft geschreven. Dat was voor de moderator een helder ijkpunt, en voor de goedvertrouwende poster ook. (En ook voor de te snelle poster met een typefoutje, want dat wordt uiteraard vergeven).

Ja, dat zijn nog steeds woorden naar m'n hart :love:

Flimmie schreef:
Nu hebben we de editknop, waarmee later typefouten kunnen worden gewijzigd. Als het daarbij blijft, is het natuurlijk goed. Maar het is wel een belangrijke wijziging waarover al heel vaak is gediscussieerd en waarbij om gezonde redenen altijd is gezegd dat het toch niet zou moeten. Die, in mijn ogen belangriijke discussie, heb ik nu helemaal gemist. :peace:
Ik ben na veel en jarenlang gezeur gezwicht, zo simpel is het helaas... Maak gerust een topic aan om het opnieuw ter discussie te stellen, als je wilt. Het blijft voor mij ook een belangrijk punt.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 02, 2011 11:04 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Ik ben na veel en jarenlang gezeur gezwicht, zo simpel is het helaas... Maak gerust een topic aan om het opnieuw ter discussie te stellen, als je wilt. Het blijft voor mij ook een belangrijk punt.

Maar dan had je beter een topic kunnen maken om het ter discussie te stellen alvorens te zwichten. Het punt is nu juist dat je als beheerder van een forum zomaar veranderingen kunt doorvoeren. Maar als je dat doet, moet het om een goede reden zijn waar je zelf achter staat of omdat de meerderheid dat ook vindt, maar niet omdat iemand zeurt.
Met zeurders dempen wij de gracht :cool:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 7:15 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
LOL :biggrin: :laughing: Off-topic meta-discussie over off-topic posts... Ieder forum heeft zo zijn eigen cultuurtje, en hier lijkt off-topic gaan daar bij te horen. Niks ergs aan toch? Dat doen balfolkies ook tijdens bals... Tango's dansen op een mazurka enzo (zie ook ander draadje waarin off-topic gegaan was) :tongues:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 9:22 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Ron schreef:
Ieder forum heeft zo zijn eigen cultuurtje, en hier lijkt off-topic gaan daar bij te horen. Niks ergs aan toch? Dat doen balfolkies ook tijdens bals... Tango's dansen op een mazurka enzo :tongues:
Toch maar even een reactie van mijn kant (ik ben per slot van rekening die deze discussie heeft aangezwengeld): het enige dat ik heb geprobeerd aan te geven is dat ik het jammer vind dat er zoveel topicvervuiling komt. Blijkbaar is het erg moeilijk voor jullie om je bij het onderwerp te houden. En voor wat betreft het tango dansen op een mazurka, over het algemeen: andere dansen dan een band aangeeft daar ben ik ook niet echt voor ...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling