mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 2:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kalmthoutse Folkstage
BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2005 2:30 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
Ik ben meteen na St. Chartier, via een boombal door gegaan naar de Kalmthoutse Folkstage. En dat is me erg goed bevallen, vandaar hier een klein verslagje.
Allereerst de aankondiging:

Folkroddels schreef:
2de Kalmthoutse Folkstage
?Stage voor volksmuziekinstrumenten en zang.?

? Doelstelling.

De vzw WENDEL uit Kalmthout (organisator van de MidWinteR-concerten) organiseert dit jaar opnieuw voor een 130-tal muzikanten een folkstage. Het doel blijft om een reddingsboei te bieden aan de (te) vele muzikanten die de jaarlijkse trein naar de volksmuziekstage te Gooik gemist hebben en daar geen jaar kunnen op wachten. Qua opzet zal het dan ook sterke gelijkenissen vertonen aan de onvolprezen Gooikse stage, zij het dan wel kleinschaliger en met uiteraard eigen aksenten. En dat wil het ook in de toekomst zo houden. Overnachten kan op een daartoe voorziene weide (tenten en caravans), toiletten en douches zijn ruim voorzien en ?s avonds zal er een waaier aan schitterende concerten te beluisteren zijn, traditioneel telkens gevolgd door een volksbal.

Op twee avonden zal er, tussen concert en bal, een danssessie gegeven worden door Katrien Vancraenenbroeck.

? Wanneer? Van 20 juli 2005 om 10.00 uur tot 25 juli 2005 om 10.00 uur.

? Aangeboden Kursussen (zie bijkomende beschrijving van de cursussen)


1. Doedelzak voor gevorderde beginners en gevorderden: Toon Van Mierlo (Embrun, ?)

2. Diatonische accordeon voor gevorderde beginners en gevorderden: Diederik Timmermans (Madingma).

3. Gitaar ?open tuning? voor gevorderde beginners en gevorderden: Philip Masure (Comas, Urban Trad, Floes, ?)

4. Viool voor gevorderde beginners en gevorderden: Marianne Wynen (Steve Bailey, Klaver, QailoQ, ?)

5. Draailier voor beginners en gevorderde beginners: Harald Bauweraerts (Embrun).

6. Meerstemmige samenzang: Jorunn Bauweraerts (La?s)

7. Samenspel: voor (bijna) alle instrumenten : Koen Garriau (Fluxus, Ashels)

8. Jongerensessie (vanaf 8 tot 14 jaar)


Op aanvraag bij de lesgever kan een (beperkt) aantal instrumenten voor de duur van de stage gehuurd worden. Voor de jongerensessie zijn er een aantal kleine do-doedelzakjes beschikbaar.

? Waar? Op het chirodomein van het plattelandsdorp Nieuwmoer (deelgemeente van Kalmthout)

? Stageprijs (lessen, verblijf, eten, avondconcerten)

- ? 210 per deelnemer.

- ? 190 voor elk ander inwonend lid van dezelfde familie.

- ? 110 voor kinderen (van ouders die aan de stage deelnemen) onder de 12 jaar.

? Inschrijvingen.

Inschrijvingsformulier aanvragen, invullen en opsturen naar onderstaand adres (niet per Email).

Inlichtingen bij Gunter Bauweraerts op 03/667.62.20 of via wendel.vzw@skynet.be

De inschrijving is pas geldig na ontvangst van formulier en storting van het stagegeld op

001 - 3578254 - 97 van Wendel vzw, Mari?nvillestraat 18, 2920 Kalmthout.

Naam van de deelnemers dienen vermeld te worden op de overschrijving.

Niet onbelangrijk: bij 130 deelnemers worden de inschrijvingen afgesloten.

Inschrijvingsformulieren worden op verzoek opgestuurd.

bron: Folkroddels


Het is dus een soortgelijke stage als de stage's van Gooik. Die van gooik ken ik echter niet, dus in hoeverre ze overeen komen weet ik niet.

Het speelde zich allemaal op op een soort scoutingterrein (een Chiro terrein, zoiets als Scouting, maar dan anders... ze hebben me niet echt uit kunnen leggen wat nu het echte verschil is...)
Slapen in tentjes, en er stonden twee barakken waar de sanitaire voorzieningen waren alsook de keuken en uitruimte voor slecht weer. De stages gingen door in lokalen van het schoolgebouw dat er naast staat.
En niet vergeten te vermelden, het kampvuur!

Ik heb als beginner de trekzakstage gedaan bij Diederik. Ik was gelukkig niet alleen als beginner. We waren met z'n twaalven waarvan er ongeveer de helft nog nooit iets met een trekhad gedaan. We hebben een aantal nummers geleerd waarbij we konden kiezen uit wat simpele en wat meer ingewikkelde nummers. Uiteindelijk heb ik ongveer alles wel mee kunnen spelen.
De lessen waren van 9:00 tot 12 en 's middags van 14:00 tot 17:00.
's morgens broodals ontbijt, 's middags en 's avonds warm eten, wat zeg ik, LEKKER warm eten (er word rekening gehouden met vegetari?rs)
's avonds was er iedere avond een luisterconcert vanaf negenuur met aansluitend een bal tot 1..2..3...uur... en dan 's morgens om 8 uur weer ontbijt!
Was heel fijn om vijf dagen intensief met je instrument bezig te zijn, je leert dan een hoop. Maar ook van elkaar. Omdat de niveaus nogal verschillend zijn, kun je ook veel van elkaar leren. Met name naast de lessen waren er mogelijkheden genoeg om samen te spelen.
Op de laaste avond hebben verschillende groepen wat van hun kunnen gedemonstreerd.
En naast het nuttige was het gewoon een geweldig gezellige week!!!
qua leeftijden een breed publiek (qua nationaliteiten niet :tongues:) en ook breed qua interesses.

Ik denk dat deze stage's met name intersessant zijn voor mensen die pas net zijn begonnen met een instrument. Voor gevorderden is het misschien minder, maar dat zal wel sterk per groep afhangen. In de samenspeelgroep kan dat juist weer geen kwaad.

Al met al kan ik het iedereen aanraden die graag samen muziek maakt en van vlaamse humor en gezelligheid houdt!!!

(binnenkort zouden er foto's veschijnen op www.folkstage.tk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2005 2:39 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
"...een Chiro terrein, zoiets als Scouting, maar dan anders... ze hebben me niet echt uit kunnen leggen wat nu het echte verschil is..."

Chiro is katholiek. Scouting officieel niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2005 2:48 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
Hans H schreef:
Chiro is katholiek. Scouting officieel niet.

Ahhh... zo zit dat dus... :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2005 3:03 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
HIER een verslag van de stage op folkroddels


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2005 11:42 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
En hier het fotoverslag (eennalaatste foto dus..)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 269 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling