mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 15, 2024 8:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 484 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 07, 2007 7:06 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Kees schreef:
Ik begin me uberhaupt af te vragen hoeveel bourree-variaties er zijn. Afgelopen donderdag in Eindhoven weer eentje geleerd (door Travak aangekondigd als 'le grand potterie' ofzo.


Ik zou 'le grand Potterie' een dans noemen: een figuurdans die de zelfde basispas gebruikt als de bourr?e.
En om nou even te mierenneuken, eigenlijk heet hij (volgens mij) " bourr?e tournante de la grande potterie". voor verbetering vatbaar

We kunnen opnieuw de discussie beginnen wanneer iets een zelfstandige dans is en wanneer een variatie.
In ons Nederlands dansrepertoir kennen we een kleine 200 dansen.
Als je alle dansen die op een wals/schottish/polka/mazurka melodie gedanst worden alleen variaties noemt houden we er misschien 25 over.
Volgens mij werkt het zo ook met Franse dansen.
Wij dansen rustig diverse bouree-variaties binnen een dans, de echte Fransen (Pascalle???) gruwen daarvan :biggrin:

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 08, 2007 8:51 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
h?risson schreef:

Wij dansen rustig diverse bouree-variaties binnen een dans, de echte Fransen (Pascalle???) gruwen daarvan :biggrin:


Misschien komt dat omdat ik nog niet genoeg ingeburgeerd ben :biggrin:
Maar wat bourr?es betreft, blijf ik echte Francaise :wink:

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 3:02 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Het was alweer lastog terug te vinden, dus:

20 Oktober: Bal-avond in Utrecht met o.a. Parasol en Lirio.

Zaterdag 20 oktober a.s. wordt er weer een Balfolk-avond (www.balfolk.nl) georganiseerd in Utrecht. Dit keer hebben we de Franse topband Parasol bereid gevonden om te komen spelen, naast de huisband Lirio.

Parasol is een Franse bal-band die bestaat uit Gerard Godon (chromatisch accordeon), ric Theze (o.a. basklarinet en bandoneon) en Catherine Grimault (viool). Zij hebben zich volledig toegelegd op het spelen van intieme en gevoelige koppeldansen. De scottish, maar meer nog de onregelmatige walsen en mazurka?s in al hun verschijningsvormen zijn kenmerkend voor hun optredens. Hun eerste plaat bezorgde de groep een ware sterrenstatus in h?t dansfestival, Gennetines (Fr.). De liefde tussen de Gennetines-gangers en Parasol is trouwens wederzijds. De drie muzikanten spelen niet alleen hun muziekjes, ze kijken ook naar de dansers en passen hun speelstijl interactief aan. Neem het van ons aan: er hangt dan magie in de lucht! Ook organiseren zij zelf het balfolkfestival Damada. Bij fervente dansfanaten zegt hun naam waarschijnlijk al genoeg, maar als dat niet zo is, kun je nog gaan kijken op hun site http://eric.theze.free.fr/parasol/index.html.

Daarnaast kan er ook weer gedanst worden op muziek van Lirio. Lirio bestaat uit vier jonge muzikanten die hun inspiratie vooral op Franse en Belgische folkfestivals en dansfeesten opdoen. Hun melodie?n zijn voornamelijk eigen composities ge?nspireerd op de Franse en Nederlands-Vlaamse traditionele muziek. Zij speelden onder andere op Dranouter, Folkwoods, Deerlycke, Boombal en een groot aantal Nederlandse balfolks (www.lirio.nl).

Behalve dat de heren van Parasol magnifieke muzikanten zijn, zijn het ook nog eens uitstekende dansers. Net zoals dat hun muziek vooral uit koppeldansen bestaat, dansen ze ook het liefst scottisches, mazurka's en (onregelmatige) walsen. En met de nodige subtiliteit en variaties. Daarom hebben we ze uitgenodigd om een dansworkshop te geven: 'Variaties op de scottisch en mazurka'.

Deze dansworkshop zal van 12.30 tot 16.00 duren, en is speciaal bedoeld voor dansers die al enige danservaring hebben. We gaan er vanuit dat je de basispas van de scottish en de mazurka behoorlijk goed onder de knie hebt, en toe bent aan wat extra's. Gerard gaat ons leren op improviseren op de heerlijk subtiele muziek van Eric's bandoneon.
Opgeven voor de workshop is verplicht en kan via www.balfolk.nl

Ook dit keer hebben we gekozen voor het theater de Musketon vanwege zijn uitstekende dansvloer en prima bereikbaarheid. (http://www.theaterdemusketon.nl/).

Praktische informatie (wijzigingen voorbehouden):
1230-1600 dansworkshop

1900 zaal open dansuitleg
1915-2000 dansinitiatie reguliere balfolkdansen
2000-2055 Parasol
2100-2155 Lirio
2200-2300 Parasol
2315-...eind Koek
...-eind open podium/sessie

Locatie: Theater de Musketon
Adres: Hondsrug 19
Plaats: wijk Lunetten, Utrecht
Entree: 7 euro

Voor informatie: kijk op www.balfolk.nl of mail naar wouter@lirio.nl of bel 030-2892222.

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 3:07 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ik heb het natuurlijk al LANG met HOOFDLETTERS in het rood in mijn agenda staan!!! Vergeten doe je het niet snel, de aankondiging van zo'n bal!
Ik ben erbij :dancing:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 3:20 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Tja...dat heeft bij mij niet geholpen: ik ben er niet. Ik ag naar het hoge noorden om Hedningarna te zien. Wel een moeilijke beslissing, hoor! Ik hou eigenlijk echt niet zo van keuzes. Nou ja, jullie moeten maar heel veel foto's maken en de muziek opnemen en dan alles vertellen. Probeer ik voor een foto te zorgen van Repel en Telenn als vikingvrouwen... :biggrin:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 3:20 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
O ja, en heel vee plezier natuurlijk, voor iedereen!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 3:33 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
telenn gwad schreef:
Probeer ik voor een foto te zorgen van Repel en Telenn als vikingvrouwen... :biggrin:


:raisedeyebrow: eh? que?

mag jij wel eerst ;)

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 4:05 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Nee nee...samen, zei ik toch? Op een vikingschip met mooie jurken en wapperende haren!

En, nee: geen eigeel jurken!!!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 4:14 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
telenn gwad schreef:
Nee nee...samen, zei ik toch? Op een vikingschip met mooie jurken en wapperende haren!

En, nee: geen eigeel jurken!!!

Wat moet het dan worden?
Jute zakken en geitensokken? :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2007 5:08 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
telenn gwad schreef:
geen eigeel jurken!!!

Dat stond jullie juist zo goed :P

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 13, 2007 1:36 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Zijn er mensen die 1 keer parasol niet genoeg vinden? Ze spelen vrijdagavond ook al in Gent, en zondagavond in Brussel. (Ik ben van plan naar allebei te gaan :biggrin: )

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 13, 2007 1:39 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Louise schreef:
Zijn er mensen die 1 keer parasol niet genoeg vinden? Ze spelen vrijdagavond ook al in Gent, en zondagavond in Brussel. (Ik ben van plan naar allebei te gaan :biggrin: )

Dat is het betere slettenwerk. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 13, 2007 2:11 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: wo jan 10, 2007 8:26 pm
Berichten: 145
Woonplaats: brussel
ik hou het bij vrijdagavond en zondagavond - ik heb ze een maand geleden al drie keer gezien op een weekend, ik moet nu niet gaan overdrijven :) -- (eigenlijk moet ik vooral werken zaterdag, anders - )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 8:49 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: wo jan 10, 2007 8:26 pm
Berichten: 145
Woonplaats: brussel
ik dacht: als ik naar naragonia in nijmegen ga, dan mis ik jullie minder als ik zaterdag niet naar parasol in utrecht ga. Maar zo werkt dat blijkbaar niet: ik vind het nu eigenlijk nog jammerder dat ik niet kan komen... heel veel groetjes aan jullie allemaal - ik heb nog heel erg zitten bedenken hoe ik er toch nog zou kunnen geraken, maar zelfs als ik met iemand zou kunnen wisselen zodat ik zaterdag de vroege shift kan doen (tot half vijf 's namiddags), wordt het negen uur voor ik in utrecht ben, en de volgende dag moet ik al om twee uur weer thuis zijn voor onze huisvergadering. Echt niet te doen dus :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 16, 2007 5:46 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
:hug:

We zullen je missen zaterdag. (Hoewel, ik zie je komend weekend al 2 keer :dancing: )

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 484 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 179 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling