mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 7:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 27, 2005 11:01 pm 
Offline
Newbie

Geregistreerd: za sep 24, 2005 5:38 pm
Berichten: 3
flimmie schreef:
marianta schreef:
- Wals: Luchtige Maagden ...
... als dansmelodie 'The hunt is up', Chappell I, 60 (1537)

Shit, daar gaan onze luchtige maagden :sad:: Definitief tot Engels bestempeld.
Hee Marianta, welkom, maar breng je als goedmakertje even een nieuw walsje voor het sessierepertoire in?


Leuk al die reacties!
En natuurlijk zijn er, behalve Luchtige Maagden, nog andere mooie walsjes in Nederlandse bronnen te vinden. Wat denk je bijv. van de Wals nr. 48 van Kiers, of Se mille Tormenti, nr. 264 uit de Holl. Boerenlieties?
Verder zag ik net dat ik in mijn lijstje me vergist heb met die (prachtige!) Sleivers. Die zijn niet uit Kiers, maar het betreft nr. 15 en 16 uit Visser.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 8:36 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
marianta schreef:
flimmie schreef:
marianta schreef:
- Wals: Luchtige Maagden ...
... als dansmelodie 'The hunt is up', Chappell I, 60 (1537)

Shit, daar gaan onze luchtige maagden :sad:: Definitief tot Engels bestempeld.
Hee Marianta, welkom, maar breng je als goedmakertje even een nieuw walsje voor het sessierepertoire in?


Leuk al die reacties!
En natuurlijk zijn er, behalve Luchtige Maagden, nog andere mooie walsjes in Nederlandse bronnen te vinden. Wat denk je bijv. van de Wals nr. 48 van Kiers, of Se mille Tormenti, nr. 264 uit de Holl. Boerenlieties?
Verder zag ik net dat ik in mijn lijstje me vergist heb met die (prachtige!) Sleivers. Die zijn niet uit Kiers, maar het betreft nr. 15 en 16 uit Visser.


Marianta,

Niet om flauw te doen, maar er zijn misschien 7 mensen in heel Nederland die weten waar je het over hebt wanneer je 'codetaal' gebruikt als Visser nr. 15. Wanneer je echt wilt dat meer mensen deze muziek gaan onderzoeken, zul je er voor moeten zorgen dat die mensen ook toegang hebben tot de bronnen. Anders blijft het een onderonsje tussen een paar ingewijden. (zie ook het topic " Waarom ik zo weinig Nederlands speel")

Ik ben ten alle tijden bereid om mbv muzieknotatie software nootjes in te kloppen, wanneer iemand mij een kopie van de bladmuziek stuurt om een digitale en voor iedereen toegankelijke versie te maken.

Die digitale versie kan dan misschien op de website van Folkie worden gepubliceerd ?


Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 9:05 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Scordatura schreef:
Ik ben ten alle tijden bereid om mbv muzieknotatie software nootjes in te kloppen, wanneer iemand mij een kopie van de bladmuziek stuurt om een digitale en voor iedereen toegankelijke versie te maken.

Die digitale versie kan dan misschien op de website van Folkie worden gepubliceerd ?


Goed plan :applause:
(zie ook berichtje gromit bij "waarom speel..." die daar iets soortgelijks voorstelt.)

Die nummers zeggen me helemaal niks en moet zeggen dat "Visser nr. 14" een stuk minder tot de verbeelding spreekt dan "de marcocercle" of "de luchtige maagden"....
Die Visser mag wel wat aan z'n PR doen. :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 9:14 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Scordatura schreef:
marianta schreef:
flimmie schreef:
marianta schreef:
- Wals: Luchtige Maagden ...
... als dansmelodie 'The hunt is up', Chappell I, 60 (1537)

Shit, daar gaan onze luchtige maagden :sad:: Definitief tot Engels bestempeld.
Hee Marianta, welkom, maar breng je als goedmakertje even een nieuw walsje voor het sessierepertoire in?


Leuk al die reacties!
En natuurlijk zijn er, behalve Luchtige Maagden, nog andere mooie walsjes in Nederlandse bronnen te vinden. Wat denk je bijv. van de Wals nr. 48 van Kiers, of Se mille Tormenti, nr. 264 uit de Holl. Boerenlieties?
Verder zag ik net dat ik in mijn lijstje me vergist heb met die (prachtige!) Sleivers. Die zijn niet uit Kiers, maar het betreft nr. 15 en 16 uit Visser.


Marianta,

Niet om flauw te doen, maar er zijn misschien 7 mensen in heel Nederland die weten waar je het over hebt wanneer je 'codetaal' gebruikt als Visser nr. 15. Wanneer je echt wilt dat meer mensen deze muziek gaan onderzoeken, zul je er voor moeten zorgen dat die mensen ook toegang hebben tot de bronnen. Anders blijft het een onderonsje tussen een paar ingewijden. (zie ook het topic " Waarom ik zo weinig Nederlands speel")

Ik ben ten alle tijden bereid om mbv muzieknotatie software nootjes in te kloppen, wanneer iemand mij een kopie van de bladmuziek stuurt om een digitale en voor iedereen toegankelijke versie te maken.

Die digitale versie kan dan misschien op de website van Folkie worden gepubliceerd ?


Scordatura


Het is in elk geval wel duidelijk w??r die hollandse 'dingen' (dat is ook zo vaag) vandaan komen. Ik vind het heel goed dat de bron hier goed genoemd wordt want voor je het weet heb je het weer over 'dat ding van Folkie', 'Rijst met Bessensap' of 'de Kanarie'.

En je moet het aantal mensen dat toegang tot die klassieke bundels (Kiers, Visser, Amsterdamse Boerenlieties) heeft ook niet onderschatten. Ze staan zelfs hier bij mij in de kast!

Maar ?ls we die oude meuk eenmaal weer opgediept hebben dan zou het wel fijn zijn als er een door Scorda of Folkie uitgetypte versie op internet beschikbaar is natuurlijk. Dat ben ik helemaal met Scorda eens :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 11:24 am 
Offline
Newbie

Geregistreerd: za sep 24, 2005 5:38 pm
Berichten: 3
zeerover schreef:
Scordatura schreef:
Ik ben ten alle tijden bereid om mbv muzieknotatie software nootjes in te kloppen, wanneer iemand mij een kopie van de bladmuziek stuurt om een digitale en voor iedereen toegankelijke versie te maken.

Die digitale versie kan dan misschien op de website van Folkie worden gepubliceerd ?


Goed plan :applause:
(zie ook berichtje gromit bij "waarom speel..." die daar iets soortgelijks voorstelt.)

Die nummers zeggen me helemaal niks en moet zeggen dat "Visser nr. 14" een stuk minder tot de verbeelding spreekt dan "de marcocercle" of "de luchtige maagden"....
Die Visser mag wel wat aan z'n PR doen. :~)


Jullie hebben helemaal gelijk, want natuurlijk zal niet iedereen over die bronnen beschikken. Nu had ik al het plan om enkele interessante dansmelodie?n aan de website van Folkie aan te bieden. Dat doe ik in ieder geval zodra ik in de praktijk ervaren heb dat ze echt aanslaan, zowel bij muzikanten als dansers. Blijft natuurlijk het probleem dat de noten niet alles zeggen. Het gaat ook om de manier waarop je ze speelt en bewerkt. Maar ook dat zal de praktijk uitwijzen.
Overigens, een nieuwe uitgave van dat handschrift van Visser is heel makkelijk te bestellen bij de Stichting Volksmuziek Nederland (SVN):
svn@volksmuziek.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 11:40 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
zeerover schreef:
Die nummers zeggen me helemaal niks en moet zeggen dat "Visser nr. 14" een stuk minder tot de verbeelding spreekt dan "de marcocercle" of "de luchtige maagden"....
Die Visser mag wel wat aan z'n PR doen. :~)

Zie daar de reden dat ik die deunen namen geef, hoe absurd die namen soms ook zijn (je moet wat...) Maar ook veel Franse en vooral Bretonse deunen hebben geen namen en heten gewoon "bourr?e" of "an dro". Klinkt misschien leuker, maar dan heb je er tientallen met dezelfde naam.

Overigens probeer ik altijd wel de bron (en het nummer) erbij te vermelden.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 2:42 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Het wordt nu tijd om woorden om te zetten in daden; er zijn diverse suggesties gedaan voor Nederlands repertoire en het lijkt me niet verstandig om eerst te kijken welke deunen er aanslaan - gewoon spelen wat je zelf mooi vindt Als ik de suggesties plus datgene wat ik zelf ken en/of speel onderelkaar zit kom ik tot de onderstaande lijst (ik ben dol op lijstjes)



Andro:
1.Branle van Graef Maurits (Hollandse Boerenlietes ofwel HBL nr. 925, )
2.Ick brengh mijn naeste ghebuer een dronck (Luitboek van Thysius nr. 32)

Cercle:
3.Madlot 65 (Visser)
4.Madlot 81 (Visser) http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=12

Jig:
5.Van de Kippe (Balmer)
6.Visser Schotz (Visser 61) http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=10

Mazurka:
7.Sleiver 15 (Visser)
8.Sleiver 16 (Visser).

Polka:
9.Polka Jenne Lint (Kiers nr. 69)
10.Jan kom kietel mij

Scottisch:
11.Gavot voor de Marionetten (HBL 950),
12.De Waersegger (HBL 412),
13.Brandewijn met Zuiker
14.Het zal wel gaan (Schotsen van Kiers nr. 36 en 40)

Wals:
15.Luchtige Maagden, http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=73
16.Wals nr. 48 van Kiers,
17.Se mille Tormenti, nr. 264 uit de Holl. Boerenlieties



Daarnaast staat al op de lijst / worden al gespeeld:

18. Jan mijne Man http://trillian.mit.edu/~jc/tmp/Tune022397.gif (wel in Dm ipv Am)
19.Masseurtje
20.Strontmolen http://www.madlot.nl/boerenlietjes/nummers/01/hoofdplaat.gif
21. Chercheuse de l'esprit http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=109
22.Flip die vleugelt
23.Wladiwostok scottisch (Visser) http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=104
24.Het laatste dat de kanarie hoorde ? Willem Schot http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=27
25.De Jubilaris ? Visser nr. 19 http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=59
26.Wals De Rijke Boer http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=45
27.Cercle Blauwe Boer http://www.folkiesunite.nl/deunen/deun.php?deun_id=2
28.Scottisch Dueringer Boerendans


van de 28 Nederlandse deunen zijn er nu al een stuk of 10 digitaal beschikbaar - ik hoop dat er mensen die de bladmuziek van de overige titels hebben - stuur mij een PM en dan spreken we af hoe we tot een digitale versie kunnen komen.


Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 3:13 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
die een-na-laatste zin moet natuurlijk zijn:

ik hoop dat er mensen ZIJN die de bladmuziek van de overige titels hebben

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 3:21 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Maken we er een mooi kaftje bij...
:~)

Afbeelding

(sorry, kon het niet laten... kijk nu al tijden tegen die titel aan...)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 3:59 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Het plaatje van Zeerover schreef:
Collectie IISG
Aha! Het Staatsarchief!

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2005 8:37 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik vind het lijstje van Scorda fantastisch.

Maar dit:
Citaat:
Andro:
1.Branle van Graef Maurits (Hollandse Boerenlietes ofwel HBL nr. 925, )


lukt bij mij echt niet als Andro. Ik weet dat Marianta dit als andro speelt en ritmisch klopt het ook wel maar het is qua sfeer absoluut geen andro!

Andro's zijn hallucinerende mineurmelodie?n met vaak maar weinig verschillende noten en veel herhalingen en kleine variaties.

De Branle van Graef Maurits is een zeer pakkende swingende melodie in majeur. Heerlijk om een scottisch op te dansen maar ik vind het niet kunnen om daar het etiketje 'andro' op te plakken. :raisedeyebrow:

Als ik aan alternatieven denk dan komt bij mij het nummer "Prins Robbert" bovendobberen. Damdadamdamdamdaadadamdadadadadadam. :biggrin:

Daar zou ik nog wel bij willen inhaken. :dancing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2005 10:00 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
tourdion schreef:
De Branle van Graef Maurits is een zeer pakkende swingende melodie in majeur. Heerlijk om een scottisch op te dansen maar ik vind het niet kunnen om daar het etiketje 'andro' op te plakken. :raisedeyebrow:


Helemaal eens.
Ook "Jan Mijne Man" vind ik geen prettige an dro-muziek, hoewel je er wel een op kunt dansen.
Op de bals ontaarden de an dro's en hanter dro's naar mijn gevoel te veel in een soort vrolijke polonaises, waarbij er van de "trance' die ik tijdens de Bretonse Fest Noz ervaar, niks overblijft...

Gegroet,
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2005 10:56 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Peter schreef:
Ook "Jan Mijne Man" vind ik geen prettige an dro-muziek

Ja grappig. Ik heb ervaren dat die in Vlaanderen voor een an dro door gaat, maar in Frankrijk heb ik ze er een scottish op zien dansen..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2005 11:37 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ernie schreef:
Ja grappig. Ik heb ervaren dat die in Vlaanderen voor een an dro door gaat, maar in Frankrijk heb ik ze er een scottish op zien dansen..

Dat komt dan ook doordat je bij veel muzikanten het verschil tussen een schottische en een an dro sowieso niet meer hoort!

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2005 4:18 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Scordatura schreef:
van de 28 Nederlandse deunen zijn er nu al een stuk of 10 digitaal beschikbaar ...


En van de 28 Nederlandse deunen komen er 28 uit de oude doos :cow: Is er behalve Peter nog iemand die een leuke deun heeft geschreven?

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling