mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 08, 2024 8:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Nee joh, laat ze er maar lekker zelf achter komen
Ja, dan kun je in een oogopslag zien naar wat voor soort bal je gaat 50%  50%  [ 1 ]
iets anders....? 50%  50%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Balfolk keurmerk
BerichtGeplaatst: za jun 17, 2006 5:46 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
Tijd voor een heftige discussie!!! :cool:

We hebben het er al eens over gehad, tijdens het ontwikkelingsstadium van balfolk.nl.

Zie hier de volgende situatie:

Een willekeurig persoon komt op mirakuleuze wijze tercht op een balfolk in Hoorn. Zijn/Haar oude liefde voor oude, traditionele muziek wordt opgewakkerd, mede omdat er ook nog eens op wordt gedanst. Van een rare kerel krijgt zij/hij te horen dat er een website is waar al dit soort balavonden bij elkaar staan. Via die website komt ons proefpersoon vervolgens op het boschbal in den bosch uit. De preciese gevolgen ga ik verder niet uitschrijven, maar het komt er op neer dat deze proefpersoon nooit meer naar een bal gaat.

Andersom kun je het je ook voorstellen: iemand leert boschal kennen en komt later via de agenda op een bal in Hoorn uit en voelt zich daar vervolgens bedrogen...

Ik heb nu wel een erg overdreven voorbeeld gegeven, wat ik bedoel:

Is het handig om op de site op de een of andere manier aan te geven wat voor soort bal het is?


En met wat voor soort bal bedoel ik alle variaties tussen bijvoorbeeld de uitersten hoorn en boschbal (even los van het feit welke hiervan het leuks is, daar vraag ik hier niet om!!!!!!!! want dan komen we vast weer in een leeftijdsdiscussie uit :tongues:)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk keurmerk
BerichtGeplaatst: za jun 17, 2006 5:47 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
WirteX schreef:
Tijd voor een heftige discussie!!! :cool:

goed, negeer de poll maar, daar is iets mis gegaan.... :sick:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 17, 2006 6:01 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Je kan de sfeer op een bal toch niet van tevoren beschrijven? :raisedeyebrow:
Ik maak meestal een inschatting van hoe leuk ik een bal ga vinden door:
- welke groepen er spelen :dancing:
- wie er nog meer heen gaan :hug:
- op wat voor locatie het is :rose:
- wat het tijdstip is ('s middags, 's avonds of tot diep in de nacht) :sleep:
- wat voor eten en drinken er te krijgen is :biggrin:
- of er 's ochtends nog nagespanst wordt :cool:

En soms komt die inschatting uit, soms is het nog veel leuker en soms valt het een beetje tegen.

Simpel, toch? :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 17, 2006 6:50 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Ik kom niet op zo héél veel bals. Den Bosch en Hoorn was ik geen van beiden. Maar hoe dan ook vind ik het 't leukst als er een heel gemengd/gemêleerd publiek is. Jongeren (ook kinderen) en ouderen, hippe vogels en alledaagse, mensen met gothic of pseude middeleeuwse outfit en mensen in een kilt.
Wageningen (ik ben niet chauvinistisch - ik woon er niet) is wat dat betreft een goed voorbeeld.
Op een bal met alléén jeugd zou ik me niet op mijn gemak voelen, en een gezelschap van vnl 45-plussers vind ik te eenzijdig (ik heb de neiging om te schrijven "saai", maar daar doe ik mezelf mee te kort natuurlijk... :biggrin: )

Gegroet
Peter

_________________
T+


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk keurmerk
BerichtGeplaatst: za jun 17, 2006 8:29 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
WirteX schreef:
Een willekeurig persoon komt op mirakuleuze wijze tercht op een balfolk in Hoorn. Zijn/Haar oude liefde voor oude, traditionele muziek wordt opgewakkerd, mede omdat er ook nog eens op wordt gedanst. Van een rare kerel krijgt zij/hij te horen dat er een website is waar al dit soort balavonden bij elkaar staan. Via die website komt ons proefpersoon vervolgens op het boschbal in den bosch uit. De preciese gevolgen ga ik verder niet uitschrijven, maar het komt er op neer dat deze proefpersoon nooit meer naar een bal gaat.

Was dit een hypothetische situatie Wirtex? :battingeyelashes:

Ik hanteer dezelfde criteria als Zeerover om te bepalen of ik naar een bal ga. Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik bij toeval op een heel leuk bal in Enkhuizen belandde, waar ik uit mezelf niet direct heen zou zijn gegaan (ik verwachtte andere muzikanten). Dus inschattingsfouten bestaan zeker.


Peter schreef:
Maar hoe dan ook vind ik het 't leukst als er een heel gemengd/gemêleerd publiek is.

Helemaal mee eens! Dus geen aanduidingen van "30-" in Den Bosch en "45+" in Hoorn. Dat zou de menging alleen maar verminderen. Leeftijd lijkt me dus geen goed criterium.

Wat wel?
- versterkt spelen?
- vergelijking met Boombal?
- locatie? (Voldoet Hoorn eigenlijk aan de balfolklocatie-eisen? Ik meende iets over een gymzaal te hebben opgevangen? :sick: )

Maar moeten we persé hokjes gaan aanbrengen? Je kunt toch een bal zelf zo leuk maken als je wilt door vrienden en muzikanten mee te brengen? Als je na één mindere ervaring afknapt, vind je het dan echt wel zo leuk?

Ik las trouwens op het Omnia forum dat er ook Omnioten naar het balfolk tijdens het Midzomerfestijn komen. Die zullen ook wel ontdekken dat de muziek daar iets anders is dan bij Omnia. Maar zal dat ze weerhouden van het dansen?? Ik hoop het niet! :peace:

Nou ja, ik heb denk ik alleen maar meer vragen opgeroepen met m'n reactie, maar het is een leuke discussie. :biggrin: Wie volgt?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 12:24 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Tsja, das inderdaad best lastig,...Tex, wat voor soort indeling had je zelf in gedachten eigenlijk?

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk keurmerk
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 11:00 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Kikker schreef:
(Voldoet Hoorn eigenlijk aan de balfolklocatie-eisen? Ik meende iets over een gymzaal te hebben opgevangen? :sick: )

Een gymzaal betekent niet per sé dat het geen leuk bal is.
Harlingen-bals zijn ook altijd in een vroegere gymzaal en dat zijn superbals. :angry:

Kikker schreef:
Maar moeten we persé hokjes gaan aanbrengen? Je kunt toch een bal zelf zo leuk maken als je wilt door vrienden en muzikanten mee te brengen? Als je na één mindere ervaring afknapt, vind je het dan echt wel zo leuk?

Ik vind het ook nogal snobbistisch overkomen, maar misschien begrijp k de intentie verkeerd (WirteX, verklaar je nader) :~)

Zolang iets een Bal Folk is (dus er worden voornamelijk Franse en Vlaamse dansen gedanst en er is live muziek), kan het op balfolk.nl en de standaard omschrijvingen die er dan altijd al bij staan geven mensen een indruk van wat voor soort bal het is en of dat iets is wat ze aanstaat of niet.
Dus of het nou in een gymzaal is of in een kerk, of er plastic kuipstoeltjes staan of loungebanken: de organisatie mag zelf bepalen of ze dat in hun omschrijving zetten en de lezers mogen zelf bepalen wat ze leuker vinden. Ik vind niet dat wij daar een cijfer of een keurmerk aan moeten gaan hangen.
Smaken verschillen en je weet pas hoe een bal was als het voorbij is.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk keurmerk
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 12:01 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
zeerover schreef:
Kikker schreef:
(Voldoet Hoorn eigenlijk aan de balfolklocatie-eisen? Ik meende iets over een gymzaal te hebben opgevangen? :sick: )

Een gymzaal betekent niet per sé dat het geen leuk bal is.
Harlingen-bals zijn ook altijd in een vroegere gymzaal en dat zijn superbals. :angry:

De bals in Utrecht zijn ook in een oude gymzaal. :peace: :luck: Ik heb me niet duidelijk uitgedrukt; het gaat erom of er aandacht wordt besteed aan de sfeer op een locatie. Een gymzaal met rubber vloer en TL-verlichting, vind ik niet sfeervol. Maar gymzalen kunnen best heel sfeervol worden ingericht, zoals in Utrecht en Harlingen. :peace:
Aandacht voor sfeer op de locatie was toch één van de criteria voor het balfolk keurmerk? :rose:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk keurmerk
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 12:06 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Kikker schreef:
Aandacht voor sfeer op de locatie was toch één van de criteria voor het balfolk keurmerk? :rose:

En ik vroeg me dus af of Hoorn daaraan voldeed. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 1:27 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
Kikker schreef:
Was dit een hypothetische situatie Wirtex? :battingeyelashes:

jip.
Cooper schreef:
Tex, wat voor soort indeling had je zelf in gedachten eigenlijk?

geen idee, was gewoon benieuwd naar de reacties! :biggrin:
Zeerover schreef:
Ik vind het ook nogal snobbistisch overkomen, maar misschien begrijp k de intentie verkeerd (WirteX, verklaar je nader) :~)

snobbistisch? verklaar je nader zeerover!

verklaar: Is het handig om op de site op de een of andere manier aan te geven wat voor soort bal het is?

ik vroeg me gewoon af of dat het misschien een idee is, of een taak is van balfolk, om bij de verschillende bals aan te geven wat voor iets mensen kunnen verwachten. (En dan los van of dat er dansinstructie is, of dat het rookvrij is of dat er een afterparty is.)
En daarvoor gebruikte ik het overtrokken voorbeeld van hoorn en boschbal. Dat zijn gewoon twee verschillende vormen van hoe een bal in elkaar gezet kan worden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 1:45 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik ben het wel eens met het zinnetje in de POLL: laat de mensen er maar lekker zelf achter komen. :hug:

Daar acht ik ze ook zelf toe in staat.

En juist als je dingen gaat beloven dmv een 'keurmerk' loop je het risico dat je 'claims' aan je broek zult krijgen omdat er iets niet waar gemaakt wordt.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 8:08 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Ik ben het wel eens met het zinnetje in de POLL: laat de mensen er maar lekker zelf achter komen. :hug:

Daar acht ik ze ook zelf toe in staat.

En juist als je dingen gaat beloven dmv een 'keurmerk' loop je het risico dat je 'claims' aan je broek zult krijgen omdat er iets niet waar gemaakt wordt.


Ik wil niet toestaan dat in mijn balfolk-bestaan de verrassingen worden uitgebannen. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 10:37 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Nou.. zou wel willen weten of kledingvoorschrift is (middeleeuwse ofzo :biggrin:)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 10:51 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
:mrgreen: ik ben alleen voor een keurmerk mits er tijdens het bal er op systematische tijdstippen (uiteraart opgenomen in een strikt protocol) door ervaren en onafhankelijke waarnemer gedegen kwaliteitscontroles plaatsvinden. (Anders stelt zo'n keurmerk niet zoveel voor tenslotte) :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2006 10:56 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di apr 12, 2005 2:57 pm
Berichten: 384
Woonplaats: Rotterdam
Ik weet t niet...

Ik vind t (bij de bals die ik nog niet ken) wel handig om te weten wat voor soort iets t is... wat voor sfeer, wat voor soort mensen...
maar dat is misschien meer iets om onderling van mensen te horen... want als je op je site gaat schrijven wat voor soort mensen er komen enzo, heb je wel t risico dat mensen denken dat ze niet bij die 'doelgroep' passen en dan niet durven komen, en dat is ook zonde!
Maar verder is t altijd fijn om wat informatie vantevoren te hebben, vooral als er meerdere bals tegelijk zijn.... maar ja, ik kies meestal maar voor die waar de meeste balfolkies naartoe gaan, als t dan een saai bal is, ben je in ieder geval met een boel leuke mensen en kan je er samen wat leuks van maken... dus eigenlijk heb ik t ook niet nodig bij nader inzien :)

Maar op je balfolksite wat schrijven over dat er grote verschillen in sfeer, leeftijd, traditioneel versus modern, soort locatie, klederdracht enzo zijn, is geen slecht idee. Als mensen dat lezen, kunnen ze zelf wel concluderen dat als ze 1 niks vonden, de andere bals niet meteen ook niet leuk zijn.

_________________
Balfolkjunkie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 250 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling