Zo, een goed muzikantenforum kan natuurlijk niet zonder een topic over harmonica's ;~)
Net terug uit Normandië. Met Cooper twee dagen workshop gevolgd bij Milleret en Pignol. Beetje leipe onderneming misschien, twee keer 13 uur reizen voor twee dagen workshop, maar ach :~)
Milleret en Pignol zijn supergoede muzikanten en hebben een heel eigen stijl en visie op muziek (en harmonica's). 'k wilde zeker sinds ik ze vorig jaar live had zien spelen op het BBF, heel graag les van ze.
Deze workshop
http://www.tradevol.com/ (lekker vage site...) had geen niveau-eis en dat was dus een mooie manier om eens kennis te maken.
Vaak geven ze workshops op superhoog niveau dat én misschien te hoog is voor me én niet te doen omdat ik nog maar amper Frans spreek. Na BBF (ze gaven ook een TLS) gevraagd of je les bij ze kon volgen als je geen Frans sprak (via Telenn gevraagd). Het antwoord was duidelijk "non".
Dus sinds november zit ik op Franse les...
Dat was nogal heftig afgelopen weekend... Ik met m'n kersverse mini-woordenschat (gelukkig samen met Cooper) tussen een kudde Fransen. Oef.... Heel vermoeiend. Viel me behoorlijk tegen. Het is moeilijk om te stoppen met proberen te volgen wat er gezegd wordt (tijdens het eten e.d.), maar doodvermoeiend als je het niet snapt.
Maar goed..
Donderdagavond kwamen we aan in Sées, dorpje in the-middle-of-nowhere van Normandië. (na 13 uur reizen voor mij, uit Grunn). Lopen dwalen door het dorp om de goede plek te vinden. Toen we er bijna waren werd Cooper bijna van de sokken gereden door Jean, de organisator die al wat bezorgd was (geloof ik). We hadden vertraging gehad, dus waren later dan gezegd.
Laatste stukje bij hem in de auto (fijn, zwaar zo'n tent en harmonica). Hij ratelde maar door in het Frans en reed ook als een fransoos
Maar erg vriendelijk en makkelijk allemaal.
Nadat we de tent opgezet hadden, kwamen nog twee Franse jongens (jaar of 16) en gingen we in het dorp naar de kroeg waar Stéphane en Norbert ook net waren. Moeizame communicatie in het Frans, maar gelukkig was er tafelvoetbal, waarbij Norbert "merde" schreeuwde en ik "kutzooi"
Volgende dag kennis gemaakt met de Franse ontbijtgewoonten
Koffie doen ze in een soepkom, zodat ze goed veel ruimte hebben om cake en brood met boter en jam te soppen. En niet even dippen, nee goed soppen, zodat het er bijna afvalt. En dan naar binnen slobberen... En daarna de koffie met vetrondjes van de boter opdrinken. Knettergek....
Est tu dans ton acciettes? Vroeg ik me geregeld af...
De eerste dag worskhop van Stéphane en de tweede dag van Norbert. We waren met zo'n 19 deelnemers en na een kennismakingsrondje opgesplitst in twee- en drie-rijers, wat ook aardig leek overeen te komen met het niveau. Cooper en ik hebben een drie-rijer, dus de eerste dag van Stéphane les.
Een scottish aangeleerd, met een lekkere ritmische begeleiding. En 's middags geïmproviseerd (slik.. ja, tussen de virtuoze Fransozen..). Ongeveer vijf rondjes gedaan. Stéphane gaf een scottish-begeleiding en daar mocht (moest
) je vrij over improviseren in Am. Niks geen pentatoniek, gewoon alles gebruiken.
Wat ik goed geleerd heb, van deze improvisatie-middag is dat ritme het allerbelangrijkste is bij een improvisatie. Als je ritmisch lekker/kloppend speelt, klinkt het in principe goed, ook al gebruik je maar een paar noten en is het verder niet zo interessant. Eerst ritme, dan de rest.
En (en dat is voor harmonica-spelers niet vanzelfspreken) het is erg nuttig om allerlei toonladders te oefenen, zodat je bepaalde loopjes in je vingers hebt, waar je op terug kunt vallen.
Dat wist ik eigenlijk al een tijdje, maar de zelf-discipline om dat te gaan oefenen is er niet helemaal. Hopelijk ga ik het nu echt doen.
M'n plan is om elke maand één toonladder te doen.
's avonds was het wat saai. Niet echt sessie o.i.d. en alleen maar harmonica's vind ik sowieso niet heel interessant. Ook wel erg moe na zo'n dag les in het Frans... Dus na nog wat rustige walsjes met Cooper gespeeld te hebben, redelijk vroeg de tent in
De volgende dag les van Norbert. Hij begon z'n les met theorie. Oef... Muziektheorie in het Frans... Ik heb nog een deel opgenomen, zodat ik m'n Franse juf + klasgenoten kan laten horen hoe pittig het was ;~)
Wel wat mee gekregen, maar lang niet alles. Ik gok zo'n 20-30%. Die tritoon die laatst al langs kwam, kwam nu ook weer langs, dus als ik weer wakker ben (moe...) zal ik me daar in verdiepen.
Na de theorie een prachtige ballade geleerd, waarbij het vooral om balg-controle ging. Aanzwellen en uitdoven van tonen en juist paf-direct-aanspringen van tonen, etc. Behoorlijke spierpijn in m'n linker-arm nu ;~)
De zondag was er 's ochtends geen les, alleen 's middags. Jammer, want wij moesten al om twee uur weg.
Na een lange reis (niet zo'n goede indruk gekregen van de Thalys...) vannacht om twee uur thuis gekomen :~)
Nu rustig bijkomen en straks als Berend open is, bellen wanneer ie m'n vijfde toets kan draaien. Zonder duwende a door het leven, dat gaat toch eigenlijk niet...
En als ik puf heb, zal ik wat mp3's en filmpjes op internet zetten voor geïnteresseerden.