mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 4:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 18, 2006 9:14 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Op mijn vraag naar een aankoopadvies over de te gebruiken stemming kreeg ik het volgende antwoord:

Mechant schreef:
Zeker begin met G/C dit is moeilijker en dus de manier om te beginnen. op D/G klinkt het al gauw mooi!!

Verder bouwen duurt meestal minstens anderhalf jaar


Dan komen er direct vragen in mij op en ik denk dat ik van de antwoorden weer veel kan leren.

Dus... kan Méchant mij uitleggen waarom in D/G alles al gauw mooi klinkt? Daar moet iets achter zitten dat ik nog niet uit mijzelf kan doorgronden.

Er komen nog wel heel wat meer vragen in de loop van de tijd. Maar ik wil niet alles in een keer vragen.

Ik heb dit onderwerp geopend omdat ik andere bestaande onderwerpen niet wil vervuilen met technische en muzikale zaken betreffende de draailier op zich.
Wellicht hebben andere draailierspelers hier ook plezier aan.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 18, 2006 10:31 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
Beste campie,

Voor een aankoopadvies van een draailier is er voor een beginnende en een begonnende speler maar 1 echt goude tip. Koop nooit (dat is dus NOOIT!; ook voor eigenwijze Campie's) op eigen doft een instrument, maar laat je aan de hand nemen van een ervaren speler. Draailieren zijn technische instrumenten, waar veel aan gesleuteld moet worden. Bij een slecht(er) instrument is dat een 'gebed zonder eind'.
Stemming: kies maar voor een G/C. Deze stemming ligt wat gemakkelijker in het gehoor. Is verder de meest gebruikte stemming in de Franse folk en is een stemming die in heel veel soorten muziek gebruikt kan worden. En de meeste spelers in Nederland spelen op G/C, waardoor ook de meeste stages in G/C worden gegeven.
(even een klein excursie: een draailier in de stemming D/G ipv een G/C is meer dan een andere stemming. Het is echt een ander instrument waar andere muziek op gemaakt wordt, waar anders op gespeeld wordt, die een heel andere sfeer geeft. Dat is geen mystiek, maar simpel te verklaren. Het typische van de D/G draailier ligt in de keuze van de melodiesnaren. Deze zijn in octaaf gestemd, waarbij de lage snaar iets te soft aangespannen is en de hoge snaar een extreem hoge snaardruk heeft (deze staat bijna op breekspanning). Hierdoor heeft de D/G draailier een beetje een scheurend geluid dat lekker klinkt bij de Franse bourree's. Het maakt ook dat het wiel vrij veel weerstand heeft, waardoor je ook wat scheurend kunt spelen. Ook de snaar van de trompet heeft een hoge snaardruk en klinkt daardoor hard en schel. De melodiesnaren van een G/C draailier zijn in de regel unisono-gestemd met een lichte snaardruk. Klinkt daardoor 'mellow'. En dat geldt ook voor de trompetsnaar)

Hopelijk kun je hier wat mee

pajonneke (een hartstochtelijk D-speler)


ps: ik moet van distel een paar emoticons in mijn verhaal verwerken omdat het anders zo'n zwart vlak wordt. Bij deze: :applause: :biggrin: :blush: :cool: :cow: :crying: :kiss: :dancing: :love: :raisedeyebrow: :peace: :raisedeyebrow: :rose: :luck: :sick: :devilish:

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 18, 2006 10:34 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
distel schreef:

ps: ik moet van distel een paar emoticons in mijn verhaal verwerken omdat het anders zo'n zwart vlak wordt. Bij deze: :applause: :biggrin: :blush: :cool: :cow: :crying: :kiss: :dancing: :love: :raisedeyebrow: :peace: :raisedeyebrow: :rose: :luck: :sick: :devilish:


Die durft: mag ie op mijn naam wat in het forum zetten..... :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:
Dat wordt billenkoek!! :biggrin: :sick:

Sorry voor de topicvervuiling; terug naar de draailieren! :sick: :sick: :laughing: :devilish: :hug: :dancing:

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 18, 2006 10:53 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
campie schreef:
Wellicht hebben andere draailierspelers hier ook plezier aan.


Ik ben een en al oor! :biggrin: (eerm..... oog?)
Ik ga even denken of ik ook wat te vragen heb ;)
Maar daar ga ik eerst even een nachtje over slapen :sleep:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 18, 2006 11:05 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
distel schreef:
Beste campie,

Voor een aankoopadvies van een draailier is er voor een beginnende en een begonnende speler maar 1 echt goude tip. Koop nooit (dat is dus NOOIT!; ook voor eigenwijze Campie's) op eigen doft een instrument, maar laat je aan de hand nemen van een ervaren speler. Draailieren zijn technische instrumenten, waar veel aan gesleuteld moet worden. Bij een slecht(er) instrument is dat een 'gebed zonder eind'.

Dank voor het heldere antwoord en het zeer gemeende en waarschuwende advies. :applause: :hug:

Duidelijk dus nu: ik zoek de hulp van een ervaren speler die voor mij een beoogd instrument wil beoordelen. Hoe we dat regelen (breng ik het instrument naar de expert of gaat de expert met mij naar de aanbieder) moet ik nog uitzoeken en zo nodig overleggen met de aanbieder. In alle gevallen zal dat op mijn kosten zijn, uiteraard.

Ik stond al bijna op het punt weer eens eigenwijs te zijn tot ik ineens dit onderwerp bedacht. :blush:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2006 8:04 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 03, 2005 7:36 am
Berichten: 58
Woonplaats: Amerongen
distel schreef:
... maar laat je aan de hand nemen van een ervaren speler.....


Maar hoe bepaal je nou weer of een draailierspeler ervaren genoeg is om een goed advies te kunnen geven?? :biggrin:
Speeljaren, prijs van het instrument, aantal inschrijving in Sint-Michelsgestel, aantal snaren, afstand tot de buren, wel of geen gehoorapparaat, totaal aantal omwentelingen...?

_________________
(\__/)
(='.'=)
E[:]|||||[:]З
(")_(")


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2006 9:21 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
euroshopper schreef:
distel schreef:
... maar laat je aan de hand nemen van een ervaren speler.....


Maar hoe bepaal je nou weer of een draailierspeler ervaren genoeg is om een goed advies te kunnen geven?? :biggrin:
Speeljaren, prijs van het instrument, aantal inschrijving in Sint-Michelsgestel, aantal snaren, afstand tot de buren, wel of geen gehoorapparaat, totaal aantal omwentelingen...?


Is dat ook jouw probleem?
:biggrin:

Ik denk dat er veel "ervaren" spelers zijn. Uit die groep moet je mensen kiezen die voldoende verstand hebben van het afregelen van het instrument. Niet alleen verstand, maar ook weer ervaring.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2006 7:23 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Tja waarom klinkt D/G al gauw mooi. Ik heb hier niet echt een verklaring voor. Ik weet wel dat ik D/G speel een octaaf onder de traditionele D/G en dit nog moeilijker is dan G/C. Wellicht heeft het dus te maken met de toonhoogte, en snaardruk. D/G een octaaf lager klettert aan alle kanten als je het fout doet. Trouwens ik blijk niet de enige die dit vind. Niemand minder dan Martin Swart zei dit ook altijd, en ik meen van W.S. uit dord (die ook draailier speelde !!!!!)dit ook gehoord te hebben.

Verder sluit ik me bij Pajonneke aan. Begin met G/C. Ik zou nu ook wel een bourbonnais D/G erbij willen, maar je kan niet alles kopen helaas :crying:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2006 9:46 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
méchant schreef:
Verder sluit ik me bij Pajonneke aan. Begin met G/C. Ik zou nu ook wel een bourbonnais D/G erbij willen, maar je kan niet alles kopen helaas :crying:


In al mijn onschuld :cow: vraag ik jullie af: Kan je van een G/C, door er andere snaren op te zetten, een D/G of A/D maken?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2006 11:21 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
campie schreef:
méchant schreef:
Verder sluit ik me bij Pajonneke aan. Begin met G/C. Ik zou nu ook wel een bourbonnais D/G erbij willen, maar je kan niet alles kopen helaas :crying:


In al mijn onschuld :cow: vraag ik jullie af: Kan je van een G/C, door er andere snaren op te zetten, een D/G of A/D maken?


Kan je van een viool een altviool maken?

:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 10:47 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Cooper schreef:
campie schreef:
méchant schreef:
Verder sluit ik me bij Pajonneke aan. Begin met G/C. Ik zou nu ook wel een bourbonnais D/G erbij willen, maar je kan niet alles kopen helaas :crying:


In al mijn onschuld :cow: vraag ik jullie af: Kan je van een G/C, door er andere snaren op te zetten, een D/G of A/D maken?


Kan je van een viool een altviool maken?

:-)
W


Nouja, bij trekzakken kan het wel...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 10:52 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Louise schreef:
Cooper schreef:
campie schreef:
méchant schreef:
Verder sluit ik me bij Pajonneke aan. Begin met G/C. Ik zou nu ook wel een bourbonnais D/G erbij willen, maar je kan niet alles kopen helaas :crying:


In al mijn onschuld :cow: vraag ik jullie af: Kan je van een G/C, door er andere snaren op te zetten, een D/G of A/D maken?


Kan je van een viool een altviool maken?

:-)
W


Nouja, bij trekzakken kan het wel...


Als je bij een altviool de snaren heel hard aandraait en het instrument en de snaren dan niet knappen kan het ook :-)

Maar ik heb niet veel verstand van Draailieren, dus waarom ik in dit draadje aan het schrijven ben weet ik niet :biggrin: :blush:

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:02 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik heb ook wel gehoord van muzikanten die van hun reserveviool een altviool maakten. Maar dan was het al een beetje een grotere viool. :peace:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:06 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Ik heb ook wel gehoord van muzikanten die van hun reserveviool een altviool maakten. Maar dan was het al een beetje een grotere viool. :peace:


:laughing: ik heb inderdaad ook geen verstand van violen :laughing:

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:18 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Er trekt momenteel een erg goed Transsylvaanse zigeuner orkest: Szászcsávás door NL en die verkopen ook violen voor een paar honderd Euro, waaronder een contra (alt met vlakke kam).

Zo, heb ik hier ook nog wat kunnen posten ;)

Erg leuke band trouwens, kunnen ook verdomd aardig dansen. Bezoekers aan het zigeuner weekend bij Annette zullen de violist van Nadara herkenen, maar hij speelt dus eigenlijk contra (net als z'n vader die ook in de band zit).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling