mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 5:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:39 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Cooper schreef:
Als je bij een altviool de snaren heel hard aandraait en het instrument en de snaren dan niet knappen kan het ook :-)

De snaren zijn niet het enige probleem, de hals moet het ook aankunnen want er komt flinke kracht op te staan. En het geluid lijkt me niet geweldig, want de klankkast van violen en altviolen is volgens mij ook berekend op een bepaalde range van frequenties.

Gitaren kun je in verschillende stemmingen spelen (de standaard EADGBE, de Ierse DADGAD, open stemmingen als DADFisAD of DGDGBD), maar dan verander je de toonhoogte van een snaar niet meer dan een hele noot, en liefst ook alleen naar beneden. Misschien dat twee noten nog gaat, maar bij grotere verschillen gaat bij omlaag stemmen de snaar ratelen tegen de toets en/of wordt de toon heel onvast omdat je de snaar bij het aanslaan een beetje meer uitrekt, en bij omhoog stemmen kan de snaar knappen of trek je de hals krom. Ik denk dat je dat met een draailier helemaal niet wil.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:42 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
distel schreef:
Draailieren zijn technische instrumenten, waar veel aan gesleuteld moet worden.

Die dingen zijn ook net als Harley Davidsons: leuk als je van sleutelen houdt, maar niet om gewoon te gebruiken... :devilish:

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:50 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
campie schreef:
méchant schreef:
Verder sluit ik me bij Pajonneke aan. Begin met G/C. Ik zou nu ook wel een bourbonnais D/G erbij willen, maar je kan niet alles kopen helaas :crying:


In al mijn onschuld :cow: vraag ik jullie af: Kan je van een G/C, door er andere snaren op te zetten, een D/G of A/D maken?


En kunnen we het nu weer over de draailier hebben ? :angry: :crying:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:54 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
De enige manier om van G/C naar D te gaan op een draailier is er andere snaren op te leggen. En da's nogal een gedoe. (Vandaar dat ik 2 draailieren heb :)).

Overigens schijnt het zo te zijn - maar daar zijn de meningen over verdeeld - dat een draailier die gebouwd is voor een G/C stemming niet klinkt in D. Zou iets met de dikte van het bovenblad van doen hebben. Maar nogmaals, daar wordt verschillend over gedacht.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 12:07 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Hans H schreef:
De enige manier om van G/C naar D te gaan op een draailier is er andere snaren op te leggen. En da's nogal een gedoe. (Vandaar dat ik 2 draailieren heb :)).

Overigens schijnt het zo te zijn - maar daar zijn de meningen over verdeeld - dat een draailier die gebouwd is voor een G/C stemming niet klinkt in D. Zou iets met de dikte van het bovenblad van doen hebben. Maar nogmaals, daar wordt verschillend over gedacht.


Dankjewel Hans, :applause:
Ik blijf benieuwd naar wat anderen daarover denken.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 1:14 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Wat een leuk topic toch :biggrin:

Ik heb erover geslapen en ik heb twee vraagjes bedacht:

1. Mijn trompetje is verkouden, hij reageert niet goed meer en hij maakt een beetje een schrapend geluid? Ik heb hem strakker en losser gedaan, watten vervangen, met het paardje-dingetje gespeeld, hars erop en eraf... Niks helpt :crying: Wat zou dat kunnen zijn? Hij deed het eerst wel goed?

2. Hoe kan je een akoustische draailier het beste versterken? Een grote microfoon ervoor? Is een beetje vervelend, want je kan dan niet meer bewegen. Bestaan er ook kleine knijpertjes of plakkertjes die je erop kan doen? piezo-elementjes ofzo?

Nu, ik hoop op verlichting :battingeyelashes:
:biggrin:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 3:08 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
campie schreef:
méchant schreef:
Verder sluit ik me bij Pajonneke aan. Begin met G/C. Ik zou nu ook wel een bourbonnais D/G erbij willen, maar je kan niet alles kopen helaas :crying:


In al mijn onschuld :cow: vraag ik jullie af: Kan je van een G/C, door er andere snaren op te zetten, een D/G of A/D maken?


Jazeker, maar!!!!!

Bij GC zijn allebij de melodie snaren even dik, bij DG niet. Hier zit dan ook gelijk het probleem, je zult dan ook alle vlaggetjes moeten aanpassen, en geloof me, dat doe je liever niet. Het kan daarna ook niet meer terug naar de andere stemming.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 3:14 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Ja ja, het is zeker zo dat een DG bovenblad ook anders is. Is veel groffer, lees goedkoop hout. Vandaar de agressieve klank. Bij GC luistert dit veel nauwer.

Citaat:
1. Mijn trompetje is verkouden, hij reageert niet goed meer en hij maakt een beetje een schrapend geluid? Ik heb hem strakker en losser gedaan, watten vervangen, met het paardje-dingetje gespeeld, hars erop en eraf... Niks helpt Wat zou dat kunnen zijn? Hij deed het eerst wel goed?

2. Hoe kan je een akoustische draailier het beste versterken? Een grote microfoon ervoor? Is een beetje vervelend, want je kan dan niet meer bewegen. Bestaan er ook kleine knijpertjes of plakkertjes die je erop kan doen? piezo-elementjes ofzo?



1. probeer eens een simpel a4tje onder je trompetkammetje door de halen. Dus gewoon laten zitten dat kammetje, ff optillen aan de kant waar het hakje de klankkast raakt, a4tje eronder, kammetje naar beneden drukken en a4je wegtrekken. Dit moet dus een beetje zwaar gaan maar het papier mag niet breken. Doe dit maar eens 10 keer.....Doet hij het al beter zo? Zo niet komt de volgende tip.....

2. KK maakt prachtige piezo pickups die geschikt zijn voor draailier. Zie www.kksound.com/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 3:15 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Mocht je vanavond nog maar 1 keer online komen en het helpt niet, en je komt naar Wageningen morgen. Als je hem mee neemt kan ik er naar kijken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 4:59 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
méchant schreef:
Citaat:
1. Mijn trompetje is verkouden, hij reageert niet goed meer en hij maakt een beetje een schrapend geluid? Ik heb hem strakker en losser gedaan, watten vervangen, met het paardje-dingetje gespeeld, hars erop en eraf... Niks helpt Wat zou dat kunnen zijn? Hij deed het eerst wel goed?

2. Hoe kan je een akoustische draailier het beste versterken? Een grote microfoon ervoor? Is een beetje vervelend, want je kan dan niet meer bewegen. Bestaan er ook kleine knijpertjes of plakkertjes die je erop kan doen? piezo-elementjes ofzo?



1. probeer eens een simpel a4tje onder je trompetkammetje door de halen. Dus gewoon laten zitten dat kammetje, ff optillen aan de kant waar het hakje de klankkast raakt, a4tje eronder, kammetje naar beneden drukken en a4je wegtrekken. Dit moet dus een beetje zwaar gaan maar het papier mag niet breken. Doe dit maar eens 10 keer.....Doet hij het al beter zo? Zo niet komt de volgende tip.....

Is dat een vorm van schoonmaken van de vlakke onderkant die op het blad rust?
Mag ik ook veronderstellen dat men in ernstige gevallen dat deel van de trompet voorzichtig over heel fijn schuur/polijst-papier (korrel 500 à 1000) haalt?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 6:24 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
campie schreef:
méchant schreef:
Citaat:
1. Mijn trompetje is verkouden, hij reageert niet goed meer en hij maakt een beetje een schrapend geluid? Ik heb hem strakker en losser gedaan, watten vervangen, met het paardje-dingetje gespeeld, hars erop en eraf... Niks helpt Wat zou dat kunnen zijn? Hij deed het eerst wel goed?

2. Hoe kan je een akoustische draailier het beste versterken? Een grote microfoon ervoor? Is een beetje vervelend, want je kan dan niet meer bewegen. Bestaan er ook kleine knijpertjes of plakkertjes die je erop kan doen? piezo-elementjes ofzo?



1. probeer eens een simpel a4tje onder je trompetkammetje door de halen. Dus gewoon laten zitten dat kammetje, ff optillen aan de kant waar het hakje de klankkast raakt, a4tje eronder, kammetje naar beneden drukken en a4je wegtrekken. Dit moet dus een beetje zwaar gaan maar het papier mag niet breken. Doe dit maar eens 10 keer.....Doet hij het al beter zo? Zo niet komt de volgende tip.....

Is dat een vorm van schoonmaken van de vlakke onderkant die op het blad rust?
Mag ik ook veronderstellen dat men in ernstige gevallen dat deel van de trompet voorzichtig over heel fijn schuur/polijst-papier (korrel 500 à 1000) haalt?


Ja dat mag maar dan liever nog wat fijner vanaf 1500. Maar als dit niet helpt is iets heel anders het probleem denk ik, namelijk het slijten van de 2 steunpunten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 9:01 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Gewoon een paar nieuwe hondjes snijden en dan maar kijken welke het lekkerste klinkt. :cool:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:09 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 17, 2004 2:57 pm
Berichten: 563
Woonplaats: Lasbordes FR-11400
is het overigens zo dat men de de 'geluiden' oppikt met een paar piezo's ONDER de kammetjes? Ik dacht dat Denis dat zo deed, maar is dat the only way? Dat riekt nl. naar overspraak, maar hoe is de ervaring der draaiende lier spelers hiermede?
(Verder is het gewoon een acoestisch ONOPPIKBAAR instrument, tenmisnste: Als je wilt dat het klinkt, en de balans goed is.....)
Verder lijkt 5 kanalen me wel een uitdaging voor een vierkante meter stompboxes :D
Also sprach der Bibster....

_________________
"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: De vorm
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2006 11:22 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Wat zijn eigenlijk de kenmerkende verschillen tussen een draailier met een ronde bodem en die met een platte bodem?

Ik heb van horen zeggen dat een ronde bodem een luidere klank geeft. Die met de platte bodem drukt een harde rand in je been. Maar de ronde bodem zou minder "houvast" geven.

Zo lang ik nog niet definitief een draailier in mijn bezit heb, zijn antwoorden hierop voor mij best wel belangrijk. :cow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De vorm
BerichtGeplaatst: za okt 21, 2006 9:02 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
campie schreef:
Wat zijn eigenlijk de kenmerkende verschillen tussen een draailier met een ronde bodem en die met een platte bodem?

Ik heb van horen zeggen dat een ronde bodem een luidere klank geeft. Die met de platte bodem drukt een harde rand in je been. Maar de ronde bodem zou minder "houvast" geven.

Zo lang ik nog niet definitief een draailier in mijn bezit heb, zijn antwoorden hierop voor mij best wel belangrijk. :cow:


Geen twijfel mogelijk. Als je gaat voor een acoustisch instrument, neem dan een ronde bodem. Houvast is juist prima, want de holle bodem past precies lekker in de juiste zithouding. De klank is harder en voller.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 166 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling