mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 1:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 21, 2006 9:06 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
bibster schreef:
is het overigens zo dat men de de 'geluiden' oppikt met een paar piezo's ONDER de kammetjes? Ik dacht dat Denis dat zo deed, maar is dat the only way? Dat riekt nl. naar overspraak, maar hoe is de ervaring der draaiende lier spelers hiermede?
(Verder is het gewoon een acoestisch ONOPPIKBAAR instrument, tenmisnste: Als je wilt dat het klinkt, en de balans goed is.....)
Verder lijkt 5 kanalen me wel een uitdaging voor een vierkante meter stompboxes :D
Also sprach der Bibster....


Ja en nee. Siorat doet het zo:

2 piezos op de melodiekam.
3 piezos op elke trompet, als je 2 trompetten hebt zijn dit er natuurlijk 2!
2 pickups voor de resonantiesnaren, dit zijn electromagnetische pickups en geen piezos!
volgens mij 1 piezo voor de bourons onder de kam in de klankkast, in een rubber frame om overspraak te elimineren.

maar wat jij zoekt is deze website:
http://perso.orange.fr/xaime/vielle/construc/amplia.htm

Onderaan een heel menu met fotos enz enz


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De vorm
BerichtGeplaatst: za okt 21, 2006 10:29 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
méchant schreef:
Geen twijfel mogelijk. Als je gaat voor een acoustisch instrument, neem dan een ronde bodem. Houvast is juist prima, want de holle bodem past precies lekker in de juiste zithouding. De klank is harder en voller.
Bedankt voor de tip. :hug:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 24, 2006 3:14 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
Je kunt ook overwegen om een draailier aan te schaffen met capo's en andere trappen en liften. Ik speelde van de zomer even op het instrument van Thomas (Kléan), die heeft er zo een. Kun je met 1 draailier in 3 toonsoorten spelen. Niet mijn kopje thee trouwens.

(een foto van dat instrument op www.klean.be)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 24, 2006 3:42 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Hans H schreef:
Je kunt ook overwegen om een draailier aan te schaffen met capo's en andere trappen en liften. Ik speelde van de zomer even op het instrument van Thomas (Kléan), die heeft er zo een. Kun je met 1 draailier in 3 toonsoorten spelen. Niet mijn kopje thee trouwens.

(een foto van dat instrument op www.klean.be)


Nee Hans,
Het is wèl verleidelijk om alle mogelijke toeters en bellen te laten monteren natuurlijk.
Maar ik kies toch voor de beperkingen (heb je tenminste even rust als iets niet op het instrument past :biggrin: ).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 10:51 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Op de draailier kom je sympatische (woord correct?) snaren tegen die alleen gaan trillen wanneer in de melodie de overeenkomstieg toonhoogte wordt gespeeld. Soms zie je er 4, soms meer en af en toe zelfs aan beide zijden van het instrument. Hoe zijn die snaren gestemd?

Ik ga maar uit van een instrument G/C voor de eventuele antwoorden.

Waarom 4, waarom meer dan 4?

Als het er 7 zijn, vormen ze dan de toonladder van C of van G ?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 13, 2006 11:04 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
campie schreef:
Op de draailier kom je sympatische (woord correct?) snaren tegen die alleen gaan trillen wanneer in de melodie de overeenkomstieg toonhoogte wordt gespeeld. Soms zie je er 4, soms meer en af en toe zelfs aan beide zijden van het instrument. Hoe zijn die snaren gestemd?

Ik ga maar uit van een instrument G/C voor de eventuele antwoorden.

Waarom 4, waarom meer dan 4?

Als het er 7 zijn, vormen ze dan de toonladder van C of van G ?


Elke sympatiesnaar (woord correct?) is gestemd op gelijke hoogte met 1 bepaalde toon. Daardoor gaat die snaar meetrillen wanneer een bepaalde noot wordt gespeeld en lijkt het alsof er een beetje reverb ontstaat. Als er maar 4 snaren zijn, denk ik dat die bijv op de grondtoon, de kwint, de kwart en de terts worden gestemd. Bij 7 snaren stem je elke snaar op een van de hele tonen en bij 12 snaren kun je ook de halve tonen een van een natuurlijke echo voorzien.
Als het allemaal klopt, spint een draailier als een kat voor de brandende open haard. Als het niet klopt, heb je er ook geen hinder van.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 15, 2006 9:14 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Gisteren bij Draailier en Doedelzak een Black Fritz gehuurd voor een half jaar.

Omdat ik de antwoorden op mijn vragen nog niet eerst kan proberen te vinden in een boek, heb ik er eentje.

Hoe regel je de trompette goed in? Volgens mij zijn de volgende zaken hierbij betrokken:
- het watje (dun, dik)
- het hondenhokje (hoever naar voren of achteren)
- het hondje zelf
- de spanning op de snaar met het draadje.

Hoe pak ik de zaak aan? Wat is de volgorde van belangrijkheid bij de bovenstaande zaken. Ben ik nog iets vergeten?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 19, 2006 1:09 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
campie schreef:
Gisteren bij Draailier en Doedelzak een Black Fritz gehuurd voor een half jaar.

Omdat ik de antwoorden op mijn vragen nog niet eerst kan proberen te vinden in een boek, heb ik er eentje.

Hoe regel je de trompette goed in? Volgens mij zijn de volgende zaken hierbij betrokken:
- het watje (dun, dik)
- het hondenhokje (hoever naar voren of achteren)
- het hondje zelf
- de spanning op de snaar met het draadje.

Hoe pak ik de zaak aan? Wat is de volgorde van belangrijkheid bij de bovenstaande zaken. Ben ik nog iets vergeten?


Watten zoiezo dun, de rest kan ik je niet uitleggen dit is gevoel. En ook nog persoonlijk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 19, 2006 9:31 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
méchant schreef:
Watten zoiezo dun, de rest kan ik je niet uitleggen dit is gevoel. En ook nog persoonlijk


Ik kan me dat nu wel een beetje voorstellen.

Ik was nog één factor vergeten. :blush: De snaar moet wel netjes in het groefje van dat trillende hondje liggen dus.

Bij het rondkijken de laatste tijd kreeg ik de indruk dat bij dikkere snaren (lage bourdon) de aangebrachte watten dikker zijn dan bij dunne snaren. Is dat gezichtsbedrog of is er iets van waar?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 20, 2006 8:22 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
campie schreef:
méchant schreef:
Watten zoiezo dun, de rest kan ik je niet uitleggen dit is gevoel. En ook nog persoonlijk


Ik kan me dat nu wel een beetje voorstellen.

Ik was nog één factor vergeten. :blush: De snaar moet wel netjes in het groefje van dat trillende hondje liggen dus.

Bij het rondkijken de laatste tijd kreeg ik de indruk dat bij dikkere snaren (lage bourdon) de aangebrachte watten dikker zijn dan bij dunne snaren. Is dat gezichtsbedrog of is er iets van waar?


Ik hoop dat het gezichtsbedrog is. Maar mensen doen standaard veel te veel watten op de melodiesnaren en zeker ook op de bourdons aangezien het omdraaien van watten daarop nog eens wat moeilijker is.

Ook op de bourdons dus , dun. Er zijn uitzonderingen als je bv een alt lage D gebruikt, die ik het liefst speel met veeeel watten, maar de rest gewoon dun.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 01, 2007 3:28 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
méchant schreef:
Ik hoop dat het gezichtsbedrog is. Maar mensen doen standaard veel te veel watten op de melodiesnaren en zeker ook op de bourdons aangezien het omdraaien van watten daarop nog eens wat moeilijker is.

Ook op de bourdons dus , dun. Er zijn uitzonderingen als je bv een alt lage D gebruikt, die ik het liefst speel met veeeel watten, maar de rest gewoon dun.


Dank voor de tip !

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2007 5:41 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Maarre hoe gaat het met spelen Campie ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2007 10:11 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
méchant schreef:
Maarre hoe gaat het met spelen Campie ?

Bedankt dat je er naar vraagt. Het gaat niet best. Al een kleine 2 maanden heb ik heel vervelende last van zenuwpijnen in mijn vingers. Rechterhand ergst (kon zelfs geen aardappel beetpakken) en er zat een klein knobbeltje op de pols.
Ik heb toen de boel even op een laag pitje geplaatst en alleen me af en toe nog bezig gehouden met het stemmen met aandacht voor de tangenten. Met behulp van een knijper de gemiddelde stand van mijn indrukken van de toetsen gesimuleerd en daarna de eerste snaar goed gestemd en daarop de tweede snaar afgestemd. Dat begint aardig te lukken.
De problemen met de rechterhand beginnen minder te worden. Als het helemaal weg is ga ik 2 weken later nog iemand laten kijken naar mijn handgebruik bij het draailier draaien voordat ik er weer tegenaan ga.
Maar ook in deze fase blijft het een boeiend instrument.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2007 10:12 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
campie schreef:
méchant schreef:
Maarre hoe gaat het met spelen Campie ?

Bedankt dat je er naar vraagt. Het gaat niet best. Al een kleine 2 maanden heb ik heel vervelende last van zenuwpijnen in mijn vingers. Rechterhand ergst (kon zelfs geen aardappel beetpakken) en er zat een klein knobbeltje op de pols.
Ik heb toen de boel even op een laag pitje geplaatst en alleen me af en toe nog bezig gehouden met het stemmen met aandacht voor de tangenten. Met behulp van een knijper de gemiddelde stand van mijn indrukken van de toetsen gesimuleerd en daarna de eerste snaar goed gestemd en daarop de tweede snaar afgestemd. Dat begint aardig te lukken.
De problemen met de rechterhand beginnen minder te worden. Als het helemaal weg is ga ik 2 weken later nog iemand laten kijken naar mijn handgebruik bij het draailier draaien voordat ik er weer tegenaan ga.
Maar ook in deze fase blijft het een boeiend instrument.


Ik denk dat je te krampachtig draait inderdaad. Onthoud, de slag is het moeilijkst en krijg je zeker niet onder de knie door te forceren..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 16, 2007 10:44 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
méchant schreef:
Ik denk dat je te krampachtig draait inderdaad. Onthoud, de slag is het moeilijkst en krijg je zeker niet onder de knie door te forceren..

In het begin had ik die waarschuwing ook al gekregen en met de gedachte daaraan heb ik ook maar even rigoureuze maatregelen genomen. 't Is niet anders.

Zou het zinvol zijn om voorlopig desnoods zonder slag te spelen ?
Renate heb ik dat ook horen doen laatste keer in St Michelsgestel.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 184 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling