mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 6:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2008 8:26 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo maart 19, 2003 10:06 am
Berichten: 41
Woonplaats: Friesland
Voor de info:

Ik heb mijn wereldtoeter Conn Ladyface tenorsax moeten verkopen en heb nu nog een heel bijzondere binder te koop.
Het is een H ligature van Harisson voor de tenorsax.
Staat nu op marktplaats maar dat is een koopjesjaagwebsite .
Mocht iemand dit ligature willen .Het is gloednieuw en legendarisch goed.





http://link.marktplaats.nl/154675323

_________________
Een doedelzak is geen blaasinstrument


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: mondstukken enzo
BerichtGeplaatst: ma aug 25, 2008 9:24 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
zeerover schreef:
Stuiter schreef:
Als je nog eens zo'n aanvlieging krijgt...ga testen met rietbinders. Scheelt ook veel en is stukken goedkoper. :laughing:
Misschien wordt het beide. Dit mondstuk was zo'n verschil, daar heb ik geen spijt van.
...
De verkoopster speelt zelf ook sopraan en zei dat zij laatst overgestapt was op deze binder en dat het een wereld van verschil is. .....Dus dan kan ik nu eerst even aan m'n nieuwe mondstuk wennen en kan ik straks horen en voelen wat het verschil met die binder is. Het schijnt makkelijker te spelen (omdat het riet makkelijker gaat trillen) en een mooier, voller geluid te geven.
Ik ben benieuwd... :~)
't is ondertussen al een paar maanden geleden (dus aan m'n nieuwe mondstuk ben ik nu wel gewend) en dan nu eindelijk:
Morgen ga ik bij Jannie in Zuidbroek langs om die binder van Francois Louis te proberen. En ze gaat dan ook even naar m'n lage tonen kijken, die sluiten geloof ik niet helemaal goed.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 7:32 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Martijn.. Flimmie... Stuiter...
Help :crying:

Ik had in het Herfstweek-topic al geschreven dat ik even moest stoppen met spelen omdat ik pijn heb in m'n kaak. Dacht eerst dat het een aanhechting was van m'n tongspier.
Maar dat is niet zo. Probeerde net even voorzichtig te spelen en kon nu heel goed voelen welke spier het is en wat ik ermee doe.

Ik duw m'n onderkaak een beetje naar voren om het mondstuk goed in m'n mond te krijgen. Dat doe ik volgens mij altijd al (is dus een jaar) en nooit problemen mee gehad.
Ik probeerde net even te spelen terwijl ik dat niet doe, maar volgens mij kan dat niet.

Doe ik iets verkeerd? :crying:
Komt dit wel goed? :crying:

Het begon net een beetje lekker te gaan door het regelmatige oefenen :~(

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2008 12:50 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
zeerover schreef:
Martijn.. Flimmie... Stuiter...
Help :crying:

Ik had in het Herfstweek-topic al geschreven dat ik even moest stoppen met spelen omdat ik pijn heb in m'n kaak. Dacht eerst dat het een aanhechting was van m'n tongspier.
Maar dat is niet zo. Probeerde net even voorzichtig te spelen en kon nu heel goed voelen welke spier het is en wat ik ermee doe.

Ik duw m'n onderkaak een beetje naar voren om het mondstuk goed in m'n mond te krijgen. Dat doe ik volgens mij altijd al (is dus een jaar) en nooit problemen mee gehad.
Ik probeerde net even te spelen terwijl ik dat niet doe, maar volgens mij kan dat niet.

Doe ik iets verkeerd? :crying:
Komt dit wel goed? :crying:
(


Alles komt altijd wel weer goed, dus ook dit.

Maar waarom zou je je onderkaak naar voren schuiven. Dat kost allemaal extra energie en spierkracht.
Neem je duim, steek hem in je mond en blaas er op. Dat gaat toch goed zonder met je kaken te friemelen? Dat kun je dan ook doen met een mondstuk. Er zijn tig manieren om je kaken ten opzichte van elkaar te houden terwijl je blaast. Maar de pijnloze manier is het beste. :biggrin:

Ook over het wel of niet omkrullen van lippen over je tanden, onder of boven of zelfs allebei enhet mondstuk ver of minder ver in je mond--ver is het mooist, maar pas op er zit een grens aan, gaan allerlei verhalen en theorieen.

Maar zeker is het belangrijk hoe je je nek houdt--die moet recht zijn, anders krijg je daar last. Dus je begint eigenlijk staand in een ontspannen houding met je hoofd recht, steekt je mondstuk in je mond (halverwege of iets daarvoor) en houd je kaken ontspannen. Als je dan merkt dat het mondstuk op boven of onderkant tegen je mond aandrukt, moet je je armen iets strekken of buigen om de richting van je instrument te veranderen. Dan hoef je je kaken niet te gebruiken.

Ik houd mijn kaken in hun natuurlijke stand en als ik moet intoneren doe ik dat (soms) door het verschuiven van de druk op het riet naar boven of beneden. Dat doe ik meer met mijn onderlip dan mijn kaak. Maar dat zijn fracties van of een enkele millimeter. Verder maak je de mooiste toon als je je mondholte groot en hol weet te maken.
En...tijdens de Herfstweek kun je Gerwil dit soort dingen vragen.

Ik hoop dat dit helpt :kiss:
We kunnen voorafgaand aan en tijdens de Herfstweek geen gewonden gebruiken en ik ben geen ster in kaakverbanden.

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 3:46 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
Doe ik iets verkeerd? :crying:
Komt dit wel goed? :crying:

Het begon net een beetje lekker te gaan door het regelmatige oefenen :~(

Misschien knijp je wat te hard in het riet? Verder in je mond steken kan helpen. Een dunner rietje kan ook helpen (zeker in de winter) maar dat klinkt iets minder (tenzij je turks of bulgaars wil gaan spelen ;-) ).

Ik zou proberen of een dunner rietje helpt. Als dat helpt kan je over een maand weer een dikkere proberen (als je je kaakspieren wat hebt getraind).

Als je je onderkaak naar voren moet steken om geluid te krijgen kan je ook eens proberen niet je kaak naar voren te steken maar je toeter (naar beneden ) te kantelen. Of je nou je kaak kanteld of je toeter dat zou niet uit moeten maken (afgezien van gewenning).

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2008 8:44 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Het gaat al veel beter.
Ik was zo gericht op m'n armen en schouders ontlasten (omdat zo'n sax toch best zwaar is), dat m'n mond zich maar aan moest passen aan wat ik de gemakkelijkste stand vonde voor m'n armen.
Ik speelde daarom veel zittend. Met de beker rustend tussen m'n knieën. Maar dan moet je dus raar gaan doen met je kaken, ben ik geloof ik achter gekomen.

Ik heb gemerkt dat als ik staand speel en de sax meer haaks houd t.o.v. m'n lichaam het veel beter gaat. En inderdaad het mondstuk wat verder in m'n mond.
Nu moet ik alleen oppassen dat ik geen last van m'n armen en schouders krijg ;) 'k gebruik wel een nekkoord, maar dat doet niet superveel.

Maar de acute pijn in m'n kaak is in elk geval over, lijkt het :dancing:
(opluchting)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 10, 2008 12:30 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
'k gebruik wel een nekkoord, maar dat doet niet superveel.

nee dat werkt niet zo geweldig bij sopraansaxen (&klarinetten).
En die armen is een kwestie van trainen, dat wordt vanzelf beter. De beker van je sax ergens op laten rusten is niet aan te raden omdat het de kans dat je je tanden breekt als iemand tegen je aanvalt oid nogal vergroot.

Ik heb er zelf (gek genoeg, met mijn spille-armpjes) nooit last van, maar ik weet dat een mede klarinetleerling op de muziekschool nog een tijdje met gewichten (nou ja, suikerpakken zegmaar) heeft getraind voor sterkere armen.

Waarschijnlijk heb ik hierbij voordeel van mijn lichte overbeet ;-)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 11, 2008 10:56 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
zeerover schreef:
'k gebruik wel een nekkoord, maar dat doet niet superveel.

nee dat werkt niet zo geweldig bij sopraansaxen (&klarinetten).
En die armen is een kwestie van trainen, dat wordt vanzelf beter. De beker van je sax ergens op laten rusten is niet aan te raden omdat het de kans dat je je tanden breekt als iemand tegen je aanvalt oid nogal vergroot.


Ik heb sinds kort een harnaskoord, dat ziet er uit als een tuigje dat je om je schouders doet. Je bevestigt je sax aan een haakje voor op je borst. Het gewicht rust dan op je rug en schouders en niet meer op je nek of op je armen. Ziet er heel spannend uit (tip: goed voor je relatie :battingeyelashes:) maar het helpt enorm om je nek te ontlasten. Je gaat ook veel rechter staan.
Als ik zittend speel dan gebruik ik mijn nekkoord (harnas is dan heel onhandig) en laat ik de beker rusten op de zitting. Of het verantwoord is weet ik niet, het speelt gewoon veel lekkerder en ongelukken met tanden heb ik nog nooit gehad :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2008 9:19 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Gromit schreef:
Ik heb sinds kort een harnaskoord, ...

Waarschijnlijk kan ik zo'n ding wel uitproberen van iemand tijdens de Herfstweek. Maar ik denk eigenlijk dat dat bij een sopraansax niet echt helpt, omdat je die meer recht vooruit houdt. Ik zou een touw aan het plafond moeten hebben ;)

Martijn heeft me gisteren bezworen dat ik het gewoon rustig moet trainen (die armen). We zullen zien..

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2008 11:11 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
zeerover schreef:
Gromit schreef:
Ik heb sinds kort een harnaskoord, ...

Waarschijnlijk kan ik zo'n ding wel uitproberen van iemand tijdens de Herfstweek. Maar ik denk eigenlijk dat dat bij een sopraansax niet echt helpt, omdat je die meer recht vooruit houdt. Ik zou een touw aan het plafond moeten hebben ;)

Martijn heeft me gisteren bezworen dat ik het gewoon rustig moet trainen (die armen). We zullen zien..


In Belgie zie je heel veel mensen spelen met een koord met een steuntje.
Je kunt hem hier zien http://www.adams-music.be/belgium/steun_klarinet.htm :kiss:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 12, 2008 11:14 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 16, 2007 4:45 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Den Haag en Chazelles (F)
Stuiter schreef:
In Belgie zie je heel veel mensen spelen met een koord met een steuntje.
Je kunt hem hier zien http://www.adams-music.be/belgium/steun_klarinet.htm :kiss:


Ben het met Martijn eens. Gewoon oefenen dan komen die armspieren vanzelf. Je danst toch ook niet met krukken omdat je voeten moe zijn :biggrin:

_________________
danser (folklore), muzikant (klarinet en chabrette) en genieter (van veel dingen).
*** Als je niet wilt blazen, zul je moeten pompen. ***


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling