mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 4:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 8:56 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
frank schreef:
Dan zou je alleen per twee tellen de noten kunnen spelen van dat akkoord, maar je kunt het ook zien alsof dit stuk gewoon in G mixolidish staat:


Oh wacht, tovercirkel, dus per drie achtsten het volgende akkoord, maar het idee is vast wel duidelijk :)

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Blues
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2008 8:14 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Stuiter schreef:
pentatonisch C dus C6/9 of Amin7 over gehele bereik van instrument,

:~) Ik heb dit nu toegevoegd aan m'n huiswerk van improviseren op Bluesschema in G. Ben de bijbehorende akkoorden (C7, G7 en D7) erbij aan het oefenen "over het gehele bereik van het instrument" en merk dat ik daardoor veel sneller leuke sprongen en combi's kan maken :~)

Het is trouwens aan iedereen echt aan te raden om te oefen in improviseren over een simpel schema. Hier in m'n eentje op m'n zolderkamer is natuurlijk nog wel iets anders dan als er anderen bij zijn, maar het is een begin en ik merk dat het gaandeweg leuker en makkelijker gaat :)

Ik zet "Band in a Box" (computerprogramma) aan in een Blues-shuffle in G en begin er wat overheen te toeteren. Programma is heel geduldig en gaat stug door, hoe raar en onhandig ik ook doe :biggrin:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 11:13 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
frank schreef:
Am F | G Am | Am F | G Em
..............
Dan zou je alleen per twee tellen de noten kunnen spelen van dat akkoord, maar je kunt het ook zien alsof dit stuk gewoon in G mixolidish staat:

...............
Ik probeer van een schema altijd te kijken welke maten samen te voegen zijn tot 1 ladder. Meestal is een schema dan te vereenvoudigen tot een paar toonladders waarvan ik alleen hoef te onthouden bij welk blokje maten welke ladder hoort. De rest kun je op gehoor doen.

Frank


Dank, dank
Geweldig!
Misschien wist iedereen dit al, maar zo'n duidelijk voorbeeld/uitleg :dancing: had ik dus net nodig :hug:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 01, 2008 4:29 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Geen probleem. Mochten er nog vragen zijn over dit onderwerp, stel ze vooral (allicht in een nieuw topic), wellicht dat ik nog wat nuttigs kan bijdragen.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 01, 2008 5:58 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
er is ergens een topic over accoorden, dat is wel zo handig om daarin verder te praten. Dan kunnen we het hier weer over saxofoons hebben.

het lukt me alleen nooit om een oud topic op te zoeken, iemand anders? :blush:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 27, 2008 4:32 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Jeuj, ik ben met m'n eerste saxliedje bezig :~)
Tot nu toe met les alleen bezig geweest met toonladders en andere oefeningen blazen.
Nu Now's The Time van Charlie Parker :dancing:
Weer eens wat anders dan Pink Molly of de Sleepstraatscottish ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 27, 2008 5:42 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Jeuj, ik ben met m'n eerste saxliedje bezig :~)
Tot nu toe met les alleen bezig geweest met toonladders en andere oefeningen blazen.
Nu Now's The Time van Charlie Parker :dancing:
Weer eens wat anders dan Pink Molly of de Sleepstraatscottish ;)

Moet je dat dan netjes van muziek spelen of mag het eenbeetje uit het hoofd? :luck:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 27, 2008 10:23 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
zeerover schreef:
Jeuj, ik ben met m'n eerste saxliedje bezig :~)
Tot nu toe met les alleen bezig geweest met toonladders en andere oefeningen blazen.
Nu Now's The Time van Charlie Parker :dancing:


Is dat niet een beetje moeilijk om mee te beginnen? :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 28, 2008 6:30 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Now's The Time is wat melodie betreft een vrij simpel deuntje. 't is vooral tig keer een f-fis-g-riedeltje. (en ik hoef 'm niet direct zo snel te spelen als Charlie Parker doet...) :sick:
'k heb de melodie op bladmuziek, maar die kan je al snel uit je hoofd (behalve dat ene rot-riedeltje in deel B ). 't is niet moeilijker dan Pink Molly en makkelijker dan de Sleepstraatscottish ;)

En, Campie, ik moèt juist varieren. Op zich moet ik de basis natuurlijk kunnen spelen, maar daarna moet ik vooral tussendoor "wat gaan raggen op de bluesladder van F" zoals mijn docent zegt.
Maar zoals meneer Parker dat kan, kan ik dat toch nog niet :laughing: 'k oefen stug en vrolijk door :biggrin:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: mondstukken enzo
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 8:51 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Afgelopen zaterdag voor het eerst naar een saxofoonwinkel geweest :~)
Waar ik biji Berend Kok kind aan huis ben, vond ik het wel spannend om me nu tussen de "echte" (voel me zelf nog niet echt :cow: ) saxmensen te begeven.
Maar het was superleuk en leerzaam :~)
Ze hadden gelukkig een soort studio-hokjes waar je rustig en zonder schaamte van alles uit kon proberen ;)
'k heb twee nieuwe saxen uitgeprobeerd. Niet omdat ik niet blij ben met de mijne, maar omdat ik nog nooit op iets anders geblazen heb en benieuwd was. Net zo'n glim-yamaha als Flimmie heeft en nog een superdeluxe Yanagisawa. De klepjes liepen inderdaad allemaal wat soepeler en de lage tonen kwamen er makkelijker uit, maar verder heb ik vooral gemerkt dat ik terecht blij ben met m'n Keilwerth. :~) Niks mis mee.
'k ga 'm wel iets bij laten stellen, want niet alle kleppen sluiten perfect, bleek, wat dan vooral in de lage tonen moeilijkheden geeft (ik dacht dat dat aan mij lag).

Verder was ik helemaal niet van plan om een ander mondstuk te kopen (dacht dat ik een goede had), maar toch een paar uitgeprobeerd en -jemig!- wat een verschil geeft dat. Ik bleek (wist-ik-veel..) een mondstuk te hebben met een hele kleine kamer/tip-opening. Nu heb ik een vrij grote gekozen, een F. 't is wat wennen nog met m'n lucht ('t is sneller op) maar een veel mooier geluid! :~) Veel opener en groter ofzo.

Beetje ver weg, Deventer, maar het was een erg leuk en nuttig bezoek :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: mondstukken enzo
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 3:31 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
zeerover schreef:
Afgelopen zaterdag voor het eerst naar een saxofoonwinkel geweest :~)
Verder was ik helemaal niet van plan om een ander mondstuk te kopen (dacht dat ik een goede had), maar toch een paar uitgeprobeerd en -jemig!- wat een verschil geeft dat. Ik bleek (wist-ik-veel..) een mondstuk te hebben met een hele kleine kamer/tip-opening. Nu heb ik een vrij grote gekozen, een F. 't is wat wennen nog met m'n lucht ('t is sneller op) maar een veel mooier geluid! :~) Veel opener en groter ofzo.


Ja....dit komt me heel bekend voor. :blush:
Als je nog eens zo'n aanvlieging krijgt...ga testen met rietbinders. Scheelt ook veel en is stukken goedkoper. :laughing:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: mondstukken enzo
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 4:02 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Stuiter schreef:
Als je nog eens zo'n aanvlieging krijgt...ga testen met rietbinders. Scheelt ook veel en is stukken goedkoper. :laughing:

Misschien wordt het beide. Dit mondstuk was zo'n verschil, daar heb ik geen spijt van.

De verkoopster speelt zelf ook sopraan en zei dat zij laatst overgestapt was op deze binder en dat het een wereld van verschil is.
Afbeelding
Ze hadden die dag net de laatste verkocht, dus ik kon niet uitproberen. Maar het toeval wil dat de saxshop in Deventer van haar broer en nog iemand is, dat zij daar altijd gewerkt heeft en dat zij nu haar eigen werkplaatst in Zuidbroek heeft. En dat is om de hoek. Ze staat nu nog eens in de drie weken in de winkel en kan dan dingen voor me meenemen als ik iets wil uitproberen. Dus ze neemt zo'n binder mee als die binnen is en dan ga ik die een keer uitproberen.
Vind het ook niet erg dat dat nog even duurt, want was zaterdag al moe genoeg van het mondstukken uitproberen. Geconcentreerd luisteren is dat zeg...

Dus dan kan ik nu eerst even aan m'n nieuwe mondstuk wennen en kan ik straks horen en voelen wat het verschil met die binder is. Het schijnt makkelijker te spelen (omdat het riet makkelijker gaat trillen) en een mooier, voller geluid te geven.
Ik ben benieuwd... :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 11:12 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
piep je nu nog steeds bij zenuwen of lachen? Of zijn we de kwik, kwek en kwak kwijt?

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: mondstukken enzo
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 3:22 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Net zo'n glim-yamaha als Flimmie

Ik heb een glimgladjakker-jupiter hoor :blush:
Verder heb ik in Deventer in datzelfde winkeltje een Selmer mondstuk gekocht, dat op dat moment het beste op mijn sax klonk en bij mijn embouchure paste. Daar speel ik nog steeds op. Verder heb ik wat lopen prutten met rietjes en ben blijven haken bij Vandoren 2. Een doosje Rico-rietjes heb ik meteen in de open haard als aanmaakhoutjes gebruikt. (Klonk net zo als het intro van Orfeo :biggrin: )

Je bent er in ieder geval wel tijd mee kwijt....
Maar het is het wel waard :cool:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: mondstukken enzo
BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2008 8:15 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
flimmie schreef:
Een doosje Rico-rietjes heb ik meteen in de open haard als aanmaakhoutjes gebruikt.


Ik speel al 20 jaar op Rico :battingeyelashes:

(heb nog een paar Vandorens in de aanbieding, bouwjaar 1988. Interesse? :devilish: )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling