mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 2:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2007 9:41 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 25, 2007 7:57 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Bij een trekzak doe je dat met de balg. Daar kan je megaveel gevoel in kwijt :love:


Dat lukt jou inderdaad heel behoorlijk, ja... :applause:

_________________
that cloud looks like Ireland...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2007 11:23 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
zeerover schreef:
flimmie schreef:
Trekzakken, accordeons, piano's, orgels en keyboards geven mij het gevoel dat je de toonopwekking amper of maar heel indirect kunt sturen. Dan geven een sax, dwarsfluit, viool of gitaar, waarbij je de toonvorming helemaal in je hand of mond hebt, een heel ander gevoel.

Bij een trekzak doe je dat met de balg. Daar kan je megaveel gevoel in kwijt :love:


Helemaal gelijk :applause:
:idea: Vervang in de Rhapsody in Blue de onderbuik en het middenrif door een balg en een subtiel te besturen linkerarm en voeg hier en daar wat toonladdervreemde noten toe, zeg maar drierijer, en dan ....zucht .... Zeerover----we hebben een uitdaging :hug:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2007 9:23 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
flimmie schreef:
Wat dat betreft is sax een eye-opener voor me. Die heeft kleppen, dus in vergelijking met een klarinet, die hier en daar nog gaten heeft, is dat al een hele beperking, want gaten kun je glijden en kleppen niet.

Wat op klarinet vies tegenvalt. Er zijn dan wel gaten, maar de meeste gaten gedragen zich als kleppen. Je kan ze tenminste niet echt half open doen, want dan slaat de klarinet 'dicht'. Zelf een lichtjes lekkende klep maakt de klarinet (en de sax ook trwns) gelijk veel zwaarder om te bespelen, als het te erg is krijg je er zelfs zo ongeveer geen lucht meer door.

Glissando op klarinet wordt meestal op dezelfde manier gendaan op sax (dwz middenrif + lipspanning + precies op tijd kleppen wisselen) en is godsonmogelijk ;-)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2007 11:52 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
martijnv schreef:
Glissando op klarinet wordt meestal op dezelfde manier gendaan op sax (dwz middenrif + lipspanning + precies op tijd kleppen wisselen) en is godsonmogelijk ;-)

Stuiter schreef:
Met de ademhaling vanuit de onderbuik via het gecontroleerde spannen van de flanken van het middenrif, geholpen door het van achterin de keel onthollen van het verhemelte, gesteund door een gevarieerde plaatsing van de onderlippen op diverse plaatsen van het riet, de varierende spanning tussen onder en bovenlippen en geholpen door hier en daar wat grepen op die kleppen-----dat is een glissssando zucht


Toch vond ik mijn eigen omschrijving mooier :peace: en ......de glissandi van de klarinet duren wel een aantal octaven langer!
Toch !?:raisedeyebrow:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2007 11:06 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
Glissando op klarinet wordt meestal op dezelfde manier gendaan op sax (dwz middenrif + lipspanning + precies op tijd kleppen wisselen) en is godsonmogelijk ;-)



You're my man :hug:

Ik laat de glissando's lekker over aan zangers. De stem is het enige instrument waar het echt mee kan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2007 2:07 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Stuiter schreef:

Toch vond ik mijn eigen omschrijving mooier :peace: en ......de glissandi van de klarinet duren wel een aantal octaven langer!
Toch !?:raisedeyebrow:

Die was natuurlijk ook veel mooier ;-)

Ik sprak slechts filmmie tegen, die er van uit ging dat glissando's op klarinet makkelijker zijn dan op sax.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2007 4:28 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Gromit schreef:
Ik laat de glissando's lekker over aan zangers. De stem is het enige instrument waar het echt mee kan.

Hee, wacht even! Op viool kun je ook heel makkelijk glissando's spelen hoor! :cool: :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2007 4:37 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Kan je glissando's alleen chromatisch of kan dat ook diatonisch? :raisedeyebrow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2007 10:32 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
campie schreef:
Kan je glissando's alleen chromatisch of kan dat ook diatonisch? :raisedeyebrow:

Volgens wikipedia wel (op piano bijvoorbeeld).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 11, 2007 11:15 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
campie schreef:
Kan je glissando's alleen chromatisch of kan dat ook diatonisch? :raisedeyebrow:


Op mijn niveau kan dat nog wel---gaat soms vanzelf :laughing:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 11, 2007 11:23 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Gisteravond op tv een interview gezien met een amsterdams echtpaar dat in "De Glissando's" speelde.

Een banjo orkest! :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 6:45 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik ben nu met saxles bluesladders aan het spelen en aan het improviseren op blues-schema's...
Elke twee weken ('k heb eens in de twee weken les) gaat er weer een wereld voor me open :idea:

Ik leer niet alleen een nieuw instrument bespelen, maar leer ook superveel over muziektheorie en andere stromingen dan de balfolk.
Ben nog steeds blij dat ik ermee begonnen ben :~)
Heel leerzaam en leuk om verder te kijken dan de mogelijkheden van een harmonica en balfolk.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 7:43 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Ik ben nu met saxles bluesladders aan het spelen en aan het improviseren op blues-schema's...

Wat is een bluesladder? Heeft dat een andere verdeling dan de normale do-re-mi?

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Blues
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 9:04 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
Wat is een bluesladder? Heeft dat een andere verdeling dan de normale do-re-mi?

Ja, hij is afgeleid van de pentatonische ladder (ken je misschien).

De pentatonische (penta = 5) toonladder is gebaseerd op de gewone mineur- en majeur toonladders, maar heeft geen halve toonsafstanden.
Bij C majeur dus: C-D-E-G-A-C (de F en de B "missen")
En A-mineur werkt hetzelfde: A-C-D-E-G-A (geen halve toonsafstanden)

De blues toonladder is dus gebaseerd op de pentatonische toonladder, en dan met extra "blue notes". Dit is vaak de kleine terts die naast de grote gebruikt wordt.
In geval van C:
C-D-Es-E-G-A-C (Es toegevoegd t.o.v. pentatonische toonladder)

Dat chromatische stukje D-Es-E is heel kenmerkend en wordt oorspronkelijk op instrumenten die kunnen "benden" gespeeld. Van D via Es naar E. Maar simpele zielen zoals ik, mogen ze los van elkaar spelen ;~)

Je kunt allerlei verschillende blue notes (b7, b9) toevoegen en ook wisselen binnen het spelen van een stuk (da's m'n huiswerk voor de komende tijd ;~) )
Baumgarten heeft daar iets over geschreven dat ik wel verhelderend vond:
http://baumgarten.nl/basles74.html

En een mooi citaat uit dat verhaal van Baumgarten:
"Zo zie je maar weer, je kunt een heel intelligent en doortimmerd muziektheoretisch verhaal ophangen, maar de ware meester haalt dat verhaal vervolgens totaal onderuit door het op sublieme wijze op een heel andere manier aan te pakken. Kortom: er bestaan geen muziektheoretische wetten van meten en persen. Muziektheorie is er om ons te inspireren en op ideeën te brengen, maar absoluut niet om blindelings aan te gehoorzamen. Als je met volle overtuiging een prachtig idee speelt dat je in je hoofd hoort dat niet in de muziektheorie past, klinkt dat idee inderdaad prachtig (als je geen vlaag van verstandsverbijstering had). Vrijwel alles kan, ook als er muziektheoretisch geen verklaring voor te geven valt waarom je idee goed klinkt, een opmerking die dus voor de hele blues zou kunnen gelden, omdat je in de blues gebruik kunt maken van noten die de muziektheorie tarten. Dit betekent dus niet het failliet van de muziektheorie: zoals ik al zei, is het de functie van de muziektheorie om ons te inspireren en op ideeën te brengen – en ook niet meer dan dat. Amen."

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 10:11 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
En wat is b7 en b9 in do-re-mi ? :blush:
Want ik probeer dat natuurlijk wel op de trekzak te doen.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 181 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling