mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Saxofoon, tips & tricks
BerichtGeplaatst: zo jul 22, 2007 9:38 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Zijn er voldoende saxspelers om een sax-topic te openen? :~)
(misschien lokt het wel saxspelers naar dit forum).

Ik heb een paar weken geleden een proefles gehad en vond het superleuk. Heel anders om te blazen, in vergelijking tot harmonica spelen.
'k had al een tijdje zin om er nog een instrument bij te gaan spelen en wist al wel dat het een blaasinstrument moest zijn. Het lijkt de sax te worden.
Natuurlijk nog zien hoe het gaat uitpakken, maar het lijkt me tot nu toe erg leuk. 'k heb me nu ingeschreven voor les bij de muziekschool, maar dat wordt waarschijnlijk pas januari vanwege een wachtlijst. Ik heb al wel een sax kunnen lenen, dus ik ben al wat aan het toeteren voor mezelf. Da's nog geen muziek maken, alleen fatsoenlijke tonen produceren :~)
Toen ik voor het eerst op deze leensax probeerde te blazen, kreeg ik er of geen geluid uit of heel lelijk, terwijl het op de sax van de proefles best aardig lukte. Dacht dat het aan het oude riet lag, of het mondstuk of dat de sax in het algemeen onderhoud nodig heeft.
Maar gisteravond na thuiskomst uit de Toscane 'm weer even gepakt en zowaar nu ging het wel :~)
Ik merkte dat ik het rietje te veel dicht drukte met m'n onderlip. Als ik dat losser hou gaat het een stuk beter :~)

Wel lastig dat het zo luid is en dat het echt in de verste verte nog geen muziek is. Dat oefent wel wat lastig. Maar de naaste buurman is nog op vakantie en Frank net een stukje racefietsen, dus ik ga de ramen maar dicht doen en weer even lawaai maken. :cool:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 23, 2007 8:19 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Wel lastig dat het zo luid is en dat het echt in de verste verte nog geen muziek is. Dat oefent wel wat lastig. Maar de naaste buurman is nog op vakantie en Frank net een stukje racefietsen, dus ik ga de ramen maar dicht doen en weer even lawaai maken. :cool:


Je leert vast ook wel zachtjes te spelen. Dat kwam bij mij op de trekzak ook niet direct.
Wat voor sax is het eigenlijk? Sopraan, alt, tenor ???
Hoeveel saxspelers zitten er eigenlijk op dit podium? :raisedeyebrow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 23, 2007 8:59 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
campie schreef:
Je leert vast ook wel zachtjes te spelen. Dat kwam bij mij op de trekzak ook niet direct.

Een sax is echt wel een stuk harder dan een trekzak.
En ik ben al druk aan het lezen op het saxforum en daar is "spelen & de buren" een uitgebreid topic... Nou heb ik gelukkig een hele makkelijke buurman, dus het zal wel loslopen.

Campie schreef:
Wat voor sax is het eigenlijk? Sopraan, alt, tenor ???
Hoeveel saxspelers zitten er eigenlijk op dit podium? :raisedeyebrow:
Ik heb een alt te leen. Daar ga ik op beginnen en kijken of het echt wat wordt. Sopraan trekt me eigenlijk meer, alhoewel die laagste toon op de alt ook wel erg leuk is :~)
Maar je schijnt gemakkelijk te kunnen overstappen omdat de grepen hetzelfde zijn. Dus ik begin nu eerst op alt en kijk later wat me het meeste aanspreekt.

Volgens mij zit er één echte saxspeler op het forum en twee beginners :~)
En klarinet en sax hebben volgens mij wel veel overeenkomsten, dus dan zitten we op vier. En als we gitana nog mee rekenen (niet dat die ooit op het forum komt..) dan zitten we op vijf.

Het blazen gaat trouwens steeds beter, gisteren aardig wat geoefend (tot er bloed uit m'n lip kwam...). Eerst gewoon wat lopen "freaken", zomaar noten, tralalala. Toen wilde ik een simpele bestaande deun spelen om te kijken hoe dat ging... Vals! ... :sick:
Oef... het schijnt dat je met je mond de tonen nog aan kan passen dus daar zal ik dan veel in moeten leren... Maar een deel kan geloof ik ook komen omdat ie waarschijnlijk aan alle kanten lekt.

Half augustus wordt ie nagekeken, ben benieuwd wat dat allemaal doet.
'k ga er wel een beetje vanuit dat ie lekt, want hij blaast ook erg zwaar in vergelijking met die ik op de muziekschool mocht proberen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 23, 2007 10:31 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Maar je schijnt gemakkelijk te kunnen overstappen omdat de grepen hetzelfde zijn. Dus ik begin nu eerst op alt en kijk later wat me het meeste aanspreekt.


Daarom wordt het notenschrift ook altijd aangepast aan die blazers (Es-muziek, Bes-muziek). Eigelijk is het gewoon een grepenschrift. :biggrin: Pure tablatuur, vermomd als noten. :laughing:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 2:20 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
campie schreef:
Je leert vast ook wel zachtjes te spelen. Dat kwam bij mij op de trekzak ook niet direct.

Een sax is echt wel een stuk harder dan een trekzak.
En ik ben al druk aan het lezen op het saxforum en daar is "spelen & de buren" een uitgebreid topic... Nou heb ik gelukkig een hele makkelijke buurman, dus het zal wel loslopen.

ik speel natuurlijk klarinet en geen sax, maar dat maakt voor de meeste onderwerpen niet erg uit. Zachtjes spelen is moeilijk in het begin, maar het valt echt te leren ;-)

Citaat:
Maar je schijnt gemakkelijk te kunnen overstappen omdat de grepen hetzelfde zijn. Dus ik begin nu eerst op alt en kijk later wat me het meeste aanspreekt.

De grepen zijn natuurlijk hetzelfde, maar ik weet niet of ze ook dezelfde stemming hebben. Ik heb bijvoorbeeld een klein klarinetje en mijn normale; de grepen van die twee zijn hetzelfde, maar de normale staat in Bb en de kleine in Eb (net als een GC trekzak en een CF trekzak zegmaar). Als ik een liedje dus kan spelen op de grote kan ik het ook spelen op de kleine, maar om het in dezelfde toonsoort te spelen vert wel weer wat oefening.

Citaat:
Toen wilde ik een simpele bestaande deun spelen om te kijken hoe dat ging... Vals! ... :sick:
Oef... het schijnt dat je met je mond de tonen nog aan kan passen dus daar zal ik dan veel in moeten leren... Maar een deel kan geloof ik ook komen omdat ie waarschijnlijk aan alle kanten lekt.

lastig he ;-) . Hoe lichter het rietje (en hoe makkelijker het dus speelt) hoe meer je moet gaan intoneren. Maar troost je: intoneren en zachtjes spelen zijn dezelfde vaardigheid, dus daar hoef je maar 1 ding voor te leren ;-). Het heeft te maken met je lipspanning.

Citaat:
Half augustus wordt ie nagekeken, ben benieuwd wat dat allemaal doet.
'k ga er wel een beetje vanuit dat ie lekt, want hij blaast ook erg zwaar in vergelijking met die ik op de muziekschool mocht proberen.


dat heeft idd wel met lekken te maken.


--
martijn

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 2:29 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:

Daarom wordt het notenschrift ook altijd aangepast aan die blazers (Es-muziek, Bes-muziek). Eigelijk is het gewoon een grepenschrift. :biggrin: Pure tablatuur, vermomd als noten. :laughing:


mijn tip hier: leer *meteen* de echte namen van de noten, anders blijf je de rest van je leven muziekblaadjes overschrijven in een andere toonsoort. Ik heb het voordeel er nooit van begrepen. Op klarinet heb ik leren spelen in klarinet notatie (dwz dat er een C wordt opgeschreven als je een Bb moet spelen, volgens het idee 'laten we de makkelijkste noot om te spelen C noemen' ) en het heeft me jaren gekost om dat weer af te leren.

[ergermode]
Mensen zijn echt idioot op dit punt: je hebt een notenschrift wat absolute tonhoogtes weergeeft, en je hebt een do-re-mi systeem wat relatieve toonhoogstes weergeeft t.o.v een grondtoon. En wat doen mensen: ze misbruiken het notenschrift als do-re-misysteem voor blazers, en in frankrijk misbrukikt iedereen het do-re-mi systeem als notenschrift (dat wil zeggen: do = C, re = D, mi = E etc, in plaats van do = grondtoon, re is 2e ton van de toonladder etc)
[/ergermode]

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 2:46 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
mijn tip hier: leer *meteen* de echte namen van de noten, anders blijf je de rest van je leven muziekblaadjes overschrijven in een andere toonsoort.

Ah, dus dat ik direct leer welke toon er onder de "c-greep" zit, etc.?
En dat ik dat uit m'n hoofd leer, in plaats van leer omzetten?

Dat lijkt me wel een goeie eigenlijk. Tegen dat deel zag ik nogal op... (omzetten), maar zo kan het natuurlijk ook. Moet ik even m'n eigen grepentabel maken, zeg maar (andere noten bij de grepen schrijven).

Of begrijp ik het verkeerd?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 2:51 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
ik speel natuurlijk klarinet en geen sax, maar dat maakt voor de meeste onderwerpen niet erg uit. Zachtjes spelen is moeilijk in het begin, maar het valt echt te leren ;-)

Voor nu ben ik al heel blij als ik er fatsoenlijk geluid uit krijg... :blush:

Citaat:
De grepen zijn natuurlijk hetzelfde, maar ik weet niet of ze ook dezelfde stemming hebben. Ik heb bijvoorbeeld een klein klarinetje en mijn normale; de grepen van die twee zijn hetzelfde, maar de normale staat in Bb en de kleine in Eb (net als een GC trekzak en een CF trekzak zegmaar). Als ik een liedje dus kan spelen op de grote kan ik het ook spelen op de kleine, maar om het in dezelfde toonsoort te spelen vert wel weer wat oefening.

Ja, een alt is een es-intrument en een sopraan een bes had ik al geleerd. Maar ik kan eerst gewoon leren blazen enzo, tegen de tijd dat dat een beetje lukt en ik vind het allemaal nog steeds leuk, kan ik een keuze maken of ik bij bas blijf of over wil naar sopraan. Als ik het op dat moment doe, is het vast niet zo'n grote overstap.
En ik heb nu eenmaal een bas te leen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 4:28 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
En ik heb nu eenmaal een bas te leen.


Mooi zo! Ik hou van de besbasklarinet. :applause: Is ook om te zien veel indrukwekkender. :cool:
Blijf maar lekker bassen. En je bent dan veel unieker. Je wil toch niet verzuipen in die horde sopranen. :raisedeyebrow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 4:31 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
campie schreef:
zeerover schreef:
En ik heb nu eenmaal een bas te leen.

Eh... ik bedoel alt natuurlijk... :blush: :cow:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 5:01 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
't is in elk geval al leuk om eens te merken wat een gebruiksvriendelijk instrument zo'n harmonica eigenlijk is.

Als je een a wilt spelen speel je een a (als je op de juiste knop duwt of trekt) en niet iets in de buurt van een a..
Als je wilt spelen, pak je 'm en je gaat spelen en hij klinkt zoals je gewend bent en de bedoeling is.
Zo'n sax moet je eerst in elkaar zetten: hals erop (mondstuk zit bij mij muurvast dus die is er nog niet af geweest), riet er netjes op, rietbinder erop en opletten waar je 'm zet en hoe dat bevalt... Riet moet al vochtig zijn... En na het spelen moet ie weer uit elkaar en droog gemaakt.

En dan heb je allerlei verschillende mondstukken (ik heb er maar één, maar er is van alles mogelijk heb ik al gelezen en schijnt heel veel uit te maken) en de wereld aan rieten (merken en diktes).
Alsof je verschillende balgen bij één harmonica hebt, ofzo...

't is een hele andere wereld ;~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: transponeren
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 5:12 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
[ergermode]
Mensen zijn echt idioot op dit punt: je hebt een notenschrift wat absolute tonhoogtes weergeeft, en je hebt een do-re-mi systeem wat relatieve toonhoogstes weergeeft t.o.v een grondtoon. En wat doen mensen: ze misbruiken het notenschrift als do-re-misysteem voor blazers, en in frankrijk misbrukikt iedereen het do-re-mi systeem als notenschrift (dat wil zeggen: do = C, re = D, mi = E etc, in plaats van do = grondtoon, re is 2e ton van de toonladder etc)
[/ergermode]


Ja, ik vind het ook maar raar en juist verwarrend.
In een saxofoonboek staat: '...Omdat de instrumenten daarnaast qua grootte verschillen, brengen ze bij gelijke vingerzettingen andere tonen voort. Om te voorkomen dat alle typen klarineten en saxofoons met andere vingerzettingen zouden moeten worden bespeeld (zodat het erg lastig zou worden om bijvoorbeeld van een tenor- op een altsax over te schakelen), heeft men besloten het probleem bij de notatie op te lossen.'

Als je over wilt stappen van alt naar tenor en je wilt hetzelfde stuk met dezelfde grepen spelen (dus in een andere toonsoort), kan je het dán toch juist transponeren?
Maar laat een a een a blijven...

Toen ik de proefles had en de docent had uitgelegd hoe ik moest blazen enzo, en had gezegd dat de grepen erg op blokfluitgrepen lijken (wat ik vroeger gespeeld heb) zei hij: "ok, speel nu eens een c".
Ik keek 'm wat verward aan, want probeerde al te bedenken wat een c dan op zo'n es-instrument zou zijn en welke greep ik dan moest spelen.
"Gewoon alle vingers dicht" zei hij. "Maar dat is toch geen c?" zei ik...

Nou ja... dat soort dingen....

Bij een harmonica heb je dan de cijfers, waardoor de vingerzetting hetzelfde kan blijven, maar daar staat dan tenminste ook notenschrift bij met de juiste noten.
(soms speel ik nu iets wat Arie voor CF genoteerd heeft en dan speel ik eerst even van cijfers ('k zet het later thuis om op de compu), maar vind het dan ook totaal surrealistisch dat er andere noten bij staan dan ik speel of denk...)

:worried:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 5:19 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ach, het is net zoiets als zomertijd en wintertijd. :angry:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 5:41 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
muziekblaadjes overschrijven in een andere toonsoort.

Ah, dus dat ik direct leer welke toon er onder de "c-greep" zit, etc.?
En dat ik dat uit m'n hoofd leer, in plaats van leer omzetten?

Dat lijkt me wel een goeie eigenlijk. Tegen dat deel zag ik nogal op... (omzetten), maar zo kan het natuurlijk ook. Moet ik even m'n eigen grepentabel maken, zeg maar (andere noten bij de grepen schrijven).

Of begrijp ik het verkeerd?[/quote]
precies. Dat bedoel ik. gewoon die grepentabel omzetten. dat hoef je maar 1x te doen, en dan hoef je de rest van je leven geen blaadjes meer om te zetten. Die toonladder van Bb ben je ook zo aan gewend tenslotte.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: transponeren
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 5:50 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
...Omdat de instrumenten daarnaast qua grootte verschillen, brengen ze bij gelijke vingerzettingen andere tonen voort. Om te voorkomen dat alle typen klarineten en saxofoons met andere vingerzettingen zouden moeten worden bespeeld (zodat het erg lastig zou worden om bijvoorbeeld van een tenor- op een altsax over te schakelen), heeft men besloten het probleem bij de notatie op te lossen.'

Dat heb ik idd ook eens gelezen, ik kan me voorstellen dat het voor een concert klarinettist met 4 verschillende klarinetten handiger kan zijn om 'tabulatuur' te spelen (dwz de noten geven grepen weer en geen tonen) maar het lijkt me toch dat iemand die genoeg klarinet speelt om er meerder op na te houden ook wel gewoon even kan leren welke greep wat is op welk instrument. Maar ja, ik speel sowieso alles op gehoor, dus als je hele lange klassieke stukken van blad moet spelen is het misschien handiger. In de folk is het in ieder geval erg onhandig.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling