mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 08, 2024 1:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2007 6:50 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Net weer een superleuke saxles gehad :dancing:
Ik kan alle diatonische spelers echt van harte aanraden om een chromatisch instrument erbij te gaan bespelen. Geweldige combi, m'n hersens draaien overuren ;~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2007 7:20 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Net weer een superleuke saxles gehad :dancing:
Ik kan alle diatonische spelers echt van harte aanraden om een chromatisch instrument erbij te gaan bespelen. Geweldige combi, m'n hersens draaien overuren ;~)

Maar waarom? Wat is er zo leuk aan een instrument zonder beperkingen?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2007 9:04 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
campie schreef:
Maar waarom? Wat is er zo leuk aan een instrument zonder beperkingen?

Een wijde blik, verruimt het denken. ;~)

En beperkingen heeft zo'n sax ook heus wel hoor:
- je kunt (is zelfs heel makkelijk) vals spelen
- je kunt maar 1 toon tegelijk spelen
- je moet 'm in en uit elkaar halen en schoonmaken :cow:

Dat is juist het leuke, dat een harmonica en een sax zo verschillend zijn en hele eigen voor- en nadelen hebben. Het chromatische is daarvan wel de meest opvallende en werkt voor mij heel verfrissend :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2007 9:35 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
En beperkingen heeft zo'n sax ook heus wel hoor

Al eens aan piano of accordeon gedacht? ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2007 9:54 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ernie schreef:
zeerover schreef:
En beperkingen heeft zo'n sax ook heus wel hoor

Al eens aan piano of accordeon gedacht? ;)

Ik heb niets tegen beperkingen hoor, daar kies ik een instrument niet op (wordt er meer verliefd op of niet). :love:

Maar nu ik sax speel naast de harmonica is het wel heel leuk om ze te vergelijken :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2007 9:02 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 25, 2007 7:57 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Net weer een superleuke saxles gehad :dancing:
Ik kan alle diatonische spelers echt van harte aanraden om een chromatisch instrument erbij te gaan bespelen. Geweldige combi, m'n hersens draaien overuren ;~)


Ja, ik merk dat ik het ook erg leuk vindt een tweede instrument erbij te spelen (klavecimbel en sinds kort dus trekharmonica).
Naar mijn idee is het spelen op klavecimbel (of spinet in mijn geval) meer een zaak van het hoofd en de trekharmonica meer van het hart of gevoel.
Wanneer je aan een kant klassiek geschoold wordt en aan de andere kant ook op gevoel een instrument leert kennen (bespelen) moet dat uiteindelijk mooie dingen op kunnen leveren.

_________________
that cloud looks like Ireland...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2007 12:28 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Ernie schreef:
zeerover schreef:
En beperkingen heeft zo'n sax ook heus wel hoor

Al eens aan piano of accordeon gedacht? ;)

Om nog maar eens een paar instrumenten met beperkingen te noemen.
Geen glissando's, geen mogelijkheid om de toonhoogte bij te sturen, geen direct contact met de manier waarop de klank wordt opgewekt... Nee, vergeleken met een saxofoon zijn piano's (en accordeons helemaal) mechanische speeldozen. :peace: Een beetje het verschil tussen fietsen en autorijden.
Maar ze hebben niet de beperking dat je maar 1 toon tegelijk kunt spelen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2007 10:24 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
flimmie schreef:
Ernie schreef:
zeerover schreef:
En beperkingen heeft zo'n sax ook heus wel hoor

Al eens aan piano of accordeon gedacht? ;)

Om nog maar eens een paar instrumenten met beperkingen te noemen.
Geen glissando's, geen mogelijkheid om de toonhoogte bij te sturen, geen direct contact met de manier waarop de klank wordt opgewekt... Nee, vergeleken met een saxofoon zijn piano's (en accordeons helemaal) mechanische speeldozen. :peace: Een beetje het verschil tussen fietsen en autorijden.


Nu schiet je door! Het glissando is zo'n beetje op de piano uitgevonden. Elke kleuter die een piano in het zicht krijgt weet zich binnen 2 tellen aan glissandi te bezondigen.

Bij een accordeon (en trekharmonika) is er dan juist wel een behoorlijke mate van direkt contact met de klankopwekking via de balg, die een soort uitbouw van de eigen borskas danwel buik wordt.

Vandaar de opmerking van Derck dat de trekharmonika met het hart bespeelt wordt. Nog juister zou zijn 'met de buik'. Vandaar dat veel trekzakkers in den lande nogal buikig zijn waarschijnlijk. (Gek woord eigenlijk 'buik').

De andere reden dat van trekharmonika wel gezegd wordt dat het met het hart gespeeld wordt is volgens mij de ondoorzichtigheid van wat er allemaal onder de knoppen zit. Je wordt ahw gedwongen om deunen via trial and error in de vingers te krijgen. Notenlezen is een crime. En bijna geen enkele trekzakker neemt de moeite om het systeem dat er inzit eens goed te doorgronden.

Werd er maar eens wat meer met het hoofd gespeeld! (dit verwijt is ook geheel aan mezelf gericht :crying: )

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2007 12:42 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Mee eens! Dat hart zit er sowieso wel, vooral ook blijven gebruiken zou ik zeggen, maar niet iedereen is geinteresseerd in een gevoelige en totaal over the top gaande solo vol onbedoelde dissonanten die ergens diep uit het binnenste van het muzikantenhart komen :raisedeyebrow:

Sinds de workshop van Jos ben ik hard bezig om het hoofd erbij te betrekken. Ik reken me suf met accoorden en intervallen, en ik moet zeggen, de muziek wordt er een stuk interessanter van. Ik overweeg zelfs om bas of piano te gaan spelen.

Sax is leuk hoor, maar het is over het algemeen een vrij hard instrument, niet makkelijk aanspreekbaar (het duurt even voordat ie lekker klinkt), snel spelen kan bijna niet (alleen op sopraan), je moet constant bijstemmen want het ding wordt met de seconde hoger (koper geleidt nogal goed), je moet altijd transponeren en minstens drie kruizen meer spelen dan C-instrumenten. Bovendien wordt het vaak door de verkeerde mensen bespeeld zodat het niet om aan te horen is (zie begin van dit stukje)

Wat een rotding eigenlijk :idea:

Zo, ik heb gezegd.
Gromit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2007 1:32 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Maar ja, met een saxofoon zie je er wel altijd erg stoer uit...

(dat kan je ook niet van elk instrument zeggen).

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2007 1:57 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
tourdion schreef:
Nu schiet je door! Het glissando is zo'n beetje op de piano uitgevonden. Elke kleuter die een piano in het zicht krijgt weet zich binnen 2 tellen aan glissandi te bezondigen.

Bij een accordeon (en trekharmonika) is er dan juist wel een behoorlijke mate van direkt contact met de klankopwekking via de balg, die een soort uitbouw van de eigen borskas danwel buik wordt.


Ja dat wordt een g-l-i-ss-a-n-d-o De eerste echte glissando was toch echt die van Gherswin in de Rapsody in Blue op klarinet!
Met de ademhaling vanuit de onderbuik via het gecontroleerde spannen van de flanken van het middenrif, geholpen door het van achterin de keel onthollen van het verhemelte, gesteund door een gevarieerde plaatsing van de onderlippen op diverse plaatsen van het riet, de varierende spanning tussen onder en bovenlippen en geholpen door hier en daar wat grepen op die kleppen-----dat is een glissssando zucht :peace:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2007 12:17 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Stuiter schreef:
tourdion schreef:
Nu schiet je door! Het glissando is zo'n beetje op de piano uitgevonden. Elke kleuter die een piano in het zicht krijgt weet zich binnen 2 tellen aan glissandi te bezondigen.


Ja dat wordt een g-l-i-ss-a-n-d-o .....-----dat is een glissssando zucht :peace:

Dat had ik ook voor ogen met een glissando. Maar Tour blijkt muziektheoretisch gelijk te hebben in die zin dat pianospelers hun glissando ook glissando mogen noemen. Het zij zo, hoewel het 'mondgevoel' beslist anders is :peace:

Ik heb ervaren dat knopjes op instrumenten mij niet goed liggen, juist vanwege het ontbreken van een bepaald direct gevoel. Trekzakken, accordeons, piano's, orgels en keyboards geven mij het gevoel dat je de toonopwekking amper of maar heel indirect kunt sturen. Dan geven een sax, dwarsfluit, viool of gitaar, waarbij je de toonvorming helemaal in je hand of mond hebt, een heel ander gevoel.

Wat dat betreft is sax een eye-opener voor me. Die heeft kleppen, dus in vergelijking met een klarinet, die hier en daar nog gaten heeft, is dat al een hele beperking, want gaten kun je glijden en kleppen niet. Maar dat riet in de mond maakt het hele verschil, waardoor je er toch zoveel meer mee kunt.

Wat dat betreft vraag ik me af of er zoiets bestaat als 'het meest expressieve instrument'.

Voorlopig gok ik op de klarinet en de viool. Dat zijn toch wel 2 wereldwonderen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2007 12:43 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
flimmie schreef:
Ik heb ervaren dat knopjes op instrumenten mij niet goed liggen, juist vanwege het ontbreken van een bepaald direct gevoel. Trekzakken, accordeons, piano's, orgels en keyboards geven mij het gevoel dat je de toonopwekking amper of maar heel indirect kunt sturen. Dan geven een sax, dwarsfluit, viool of gitaar, waarbij je de toonvorming helemaal in je hand of mond hebt, een heel ander gevoel.

Wat dat betreft is sax een eye-opener voor me. Die heeft kleppen, dus in vergelijking met een klarinet, die hier en daar nog gaten heeft, is dat al een hele beperking, want gaten kun je glijden en kleppen niet. Maar dat riet in de mond maakt het hele verschil, waardoor je er toch zoveel meer mee kunt.

Wat dat betreft vraag ik me af of er zoiets bestaat als 'het meest expressieve instrument'.
Voorlopig gok ik op de klarinet en de viool. Dat zijn toch wel 2 wereldwonderen.


Wat dacht je van de "gonzofoon", dan wel "kazoo". :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2007 7:44 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 25, 2007 7:57 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Amsterdam
flimmie schreef:

Wat dat betreft vraag ik me af of er zoiets bestaat als 'het meest expressieve instrument'.

Voorlopig gok ik op de klarinet en de viool. Dat zijn toch wel 2 wereldwonderen.


wat te denken van de menseijke stem...

_________________
that cloud looks like Ireland...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2007 9:23 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
Trekzakken, accordeons, piano's, orgels en keyboards geven mij het gevoel dat je de toonopwekking amper of maar heel indirect kunt sturen. Dan geven een sax, dwarsfluit, viool of gitaar, waarbij je de toonvorming helemaal in je hand of mond hebt, een heel ander gevoel.

Bij een trekzak doe je dat met de balg. Daar kan je megaveel gevoel in kwijt :love:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling