martijnv schreef:
campie schreef:
Maar
waarom doen die toeters eigenlijk zo afwijkend van de rest van de instrumenten?
Is het zo afwijkend dan? Ik heb fluiten in C,G,F,A,D. De meeste toeters staan in Bb. veel doedelzakken staan in G, alsook veel draailieren. In ierland speelt iedereen alles in D, in schotland alles in Es. Een viool staat ook niet echt in C ofzo.
Als je een diatonisch instrument hebt zit je vast aan een toonsoort, dat is zo ongeveer het enige wat vast staat. Welke toonsoort dat dan is is meereen modeverschijnsel dan wat anders. Waarom ze bij blazers dan gestandaardiseerd hebben op Bb dat weet ik ook niet. (van een klarinet zeggen ze trouwens wel dat ie in best staat, maar het zou logischer zijn om te zeggen dat ie in F of Gm staat, want alle standaard vingers dicht (zonder pinken) is een F). Maar het is echt niet zo dat de blazers de uitzondering zijn t.o.v de rest van de instumenten
Het is een wonder dat we nog kunnen samenspelen.
Op de vioolfamilie, de schuiftrombone, de gonzofoon en de theremin maak je zelf de tonen. Die zijn dus onafhankelijk van de toonsoort.
En bij de rest is het een geklier met kleppen (tot 17 toe op de northumbrian smalpipes) en gaatjes om alle voorkomende tonen te kunnen maken. Wel willen meedoen, maar ook vasthouden aan een oorspronkelijk ontwerp dat eigenlijk niet zo handig was.
Rare jongens, die instrumentontwerpers.
Wel mooi trouwens dat je op de sax (wellicht ook de klarinet?) onderscheid kan maken tussen de ais en de bes. Dat mis ik wel op de trekzak.