mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 10:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: rietdikte
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2007 7:52 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
lastig he ;-) . Hoe lichter het rietje (en hoe makkelijker het dus speelt) hoe meer je moet gaan intoneren.

Ik speel nu op een 2,5 dat was de lichtste die erbij zat (zoals ik het in bruikleen heb gekregen). Lijkt me wel in orde.
Kan je iets zeggen over wanneer je kunt overstappen naar een zwaarder riet? Kan je dat al snel proberen, of is dat niet goed...
Ik heb ook 3 en 3,5 in de koffer liggen :~)

Maar misschien moet ik daarmee wachten tot na de revisie, als ik nu al zo zwaar moet blazen..

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: rietdikte
BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2007 10:53 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
martijnv schreef:
lastig he ;-) . Hoe lichter het rietje (en hoe makkelijker het dus speelt) hoe meer je moet gaan intoneren.

Ik speel nu op een 2,5 dat was de lichtste die erbij zat (zoals ik het in bruikleen heb gekregen). Lijkt me wel in orde.
Kan je iets zeggen over wanneer je kunt overstappen naar een zwaarder riet? Kan je dat al snel proberen, of is dat niet goed...
Ik heb ook 3 en 3,5 in de koffer liggen :~)

Maar misschien moet ik daarmee wachten tot na de revisie, als ik nu al zo zwaar moet blazen..

Ik zou zeker wachten tot na de revisie, want ik denk dat je er nu met een zwaarder riet geen geluid uit krijgt. Verder is het een kwestie van proberen. Als het niet wil merk je het vanzelf (lipkramp, erg vervelend tijdens een optreden. Sta je daar als een halve zool kwijlend lucht langs je mondstuk te blazen ipv erin omdat je je mond niet dichtkenepen krijgt :laughing: ). Met een zwaarder riet is het makkelijker intoneren en zacht spelen op den duur, en het geeft een wat subtieler geluid. Aan de andere kant zijn sommige balkanstijlen alleen te spelen op belachelijk lichte rietjes (omdat je dan meer kan scheuren en vibrato enzo). Conclusie: zorg dat je altijd wat verschillende rieten bij je hebt zodat je kan wisselen afhanelijk van stijlwensen en lipconditie ;-)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: rietdikte
BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2007 10:54 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
martijnv schreef:
lastig he ;-) . Hoe lichter het rietje (en hoe makkelijker het dus speelt) hoe meer je moet gaan intoneren.

Ik speel nu op een 2,5 dat was de lichtste die erbij zat (zoals ik het in bruikleen heb gekregen). Lijkt me wel in orde.
Kan je iets zeggen over wanneer je kunt overstappen naar een zwaarder riet? Kan je dat al snel proberen, of is dat niet goed...
Ik heb ook 3 en 3,5 in de koffer liggen :~)

Maar misschien moet ik daarmee wachten tot na de revisie, als ik nu al zo zwaar moet blazen..

Ik zou zeker wachten tot na de revisie, want ik denk dat je er nu met een zwaarder riet geen geluid uit krijgt. Verder is het een kwestie van proberen. Als het niet wil merk je het vanzelf (lipkramp, erg vervelend tijdens een optreden. Sta je daar als een halve zool kwijlend lucht langs je mondstuk te blazen ipv erin omdat je je mond niet dichtkenepen krijgt :laughing: ). Met een zwaarder riet is het makkelijker intoneren en zacht spelen op den duur, en het geeft een wat subtieler geluid. Aan de andere kant zijn sommige balkanstijlen alleen te spelen op belachelijk lichte rietjes (omdat je dan meer kan scheuren en vibrato enzo). Conclusie: zorg dat je altijd wat verschillende rieten bij je hebt zodat je kan wisselen afhanelijk van stijlwensen en lipconditie ;-)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 7:52 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
precies. Dat bedoel ik. gewoon die grepentabel omzetten. dat hoef je maar 1x te doen, en dan hoef je de rest van je leven geen blaadjes meer om te zetten. Die toonladder van Bb ben je ook zo aan gewend tenslotte.


Ik neem het advies te harte, ook omdat ik op harmonica eerst met cijfers geleerd heb en er toen na een tijd heel erg van baalde dat ik niet wist welke toon er onder een knop zat. Moest dat toen gaan leren en had het achteraf liever vanaf het begin goed gedaan.
Dus ik ben begonnen met het maken van een grepentabel :~)
http://members.home.nl/zeerover/saxgrepen.pdf

Nu snap ik waarom die saxers niet in C willen schrijven, dan zie je dat er geen lage c op zit :devilish: Staat een beetje lullig.
'k ben er ook verbaasd over.. Die laagste toon klinkt op de één of andere manier heel laag.
Betekent dat trouwens dat je vooral in het hoge octaaf speelt? Daar kan je door tot de extra hoge a (hoe noem je dat? Nog een octaaf hoger dan de hoge a..) Dus dan moet ik maar goed gaan oefenen op die hoge tonen? .... :worried: (die gaan nog niet echt goed...)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 12:58 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:

Nu snap ik waarom die saxers niet in C willen schrijven, dan zie je dat er geen lage c op zit :devilish: Staat een beetje lullig.
'k ben er ook verbaasd over.. Die laagste toon klinkt op de één of andere manier heel laag.
Betekent dat trouwens dat je vooral in het hoge octaaf speelt? Daar kan je door tot de extra hoge a (hoe noem je dat? Nog een octaaf hoger dan de hoge a..) Dus dan moet ik maar goed gaan oefenen op die hoge tonen? .... :worried: (die gaan nog niet echt goed...)


Ach, trekzakkers zijn misschien gefixeerd op C :devilish:, maar klarinet/sax muziek staat meestal niet in C of Am, dus dan is het nooit een probleem. Als je met rekzakkers meespeelt is het soms idd lastig dat die perse in C willen spelen :devilish: .

Het is natuurlijk volstrekt onbelangrkijk wat de laagste noot is. Je kan zeggen dat de lage D van een klarinet 1 toon hoger is dan de lage C van een trekzak. Je kan ook zeggen dat ie 6 tonen lager kan dan een C fluit ( een klarinet is nl 2x zo laag als een fluit van dezelfde lengte, ik weet niet of dat voor sax ook geldt, maar ik denk het wel).

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 3:40 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
Ach, trekzakkers zijn misschien gefixeerd op C :devilish:, maar klarinet/sax muziek staat meestal niet in C of Am, dus dan is het nooit een probleem. Als je met rekzakkers meespeelt is het soms idd lastig dat die perse in C willen spelen :devilish: .

:tongues: ik speel alleen jonge poesjes in C, verder niets.

Maar je praat hier wel met iemand die een jaar geleden nog dacht dat een toonladder de toonladder van C was... :blush:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 4:29 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
Maar je praat hier wel met iemand die een jaar geleden nog dacht dat een toonladder de toonladder van C was... :blush:


ach, al doende leert men :biggrin: :hug:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 4:36 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Maar waarom doen die toeters eigenlijk zo afwijkend van de rest van de instrumenten? :cow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 5:17 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
Maar waarom doen die toeters eigenlijk zo afwijkend van de rest van de instrumenten? :cow:

Is het zo afwijkend dan? Ik heb fluiten in C,G,F,A,D. De meeste toeters staan in Bb. veel doedelzakken staan in G, alsook veel draailieren. In ierland speelt iedereen alles in D, in schotland alles in Es. Een viool staat ook niet echt in C ofzo.

Als je een diatonisch instrument hebt zit je vast aan een toonsoort, dat is zo ongeveer het enige wat vast staat. Welke toonsoort dat dan is is meereen modeverschijnsel dan wat anders. Waarom ze bij blazers dan gestandaardiseerd hebben op Bb dat weet ik ook niet. (van een klarinet zeggen ze trouwens wel dat ie in best staat, maar het zou logischer zijn om te zeggen dat ie in F of Gm staat, want alle standaard vingers dicht (zonder pinken) is een F). Maar het is echt niet zo dat de blazers de uitzondering zijn t.o.v de rest van de instumenten :laughing:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 5:58 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
martijnv schreef:
campie schreef:
Maar waarom doen die toeters eigenlijk zo afwijkend van de rest van de instrumenten? :cow:

Is het zo afwijkend dan? Ik heb fluiten in C,G,F,A,D. De meeste toeters staan in Bb. veel doedelzakken staan in G, alsook veel draailieren. In ierland speelt iedereen alles in D, in schotland alles in Es. Een viool staat ook niet echt in C ofzo.

Als je een diatonisch instrument hebt zit je vast aan een toonsoort, dat is zo ongeveer het enige wat vast staat. Welke toonsoort dat dan is is meereen modeverschijnsel dan wat anders. Waarom ze bij blazers dan gestandaardiseerd hebben op Bb dat weet ik ook niet. (van een klarinet zeggen ze trouwens wel dat ie in best staat, maar het zou logischer zijn om te zeggen dat ie in F of Gm staat, want alle standaard vingers dicht (zonder pinken) is een F). Maar het is echt niet zo dat de blazers de uitzondering zijn t.o.v de rest van de instumenten :laughing:

Het is een wonder dat we nog kunnen samenspelen. :biggrin:

Op de vioolfamilie, de schuiftrombone, de gonzofoon en de theremin maak je zelf de tonen. Die zijn dus onafhankelijk van de toonsoort.
En bij de rest is het een geklier met kleppen (tot 17 toe op de northumbrian smalpipes) en gaatjes om alle voorkomende tonen te kunnen maken. Wel willen meedoen, maar ook vasthouden aan een oorspronkelijk ontwerp dat eigenlijk niet zo handig was.
Rare jongens, die instrumentontwerpers. :cool:

Wel mooi trouwens dat je op de sax (wellicht ook de klarinet?) onderscheid kan maken tussen de ais en de bes. Dat mis ik wel op de trekzak. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 6:24 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:

Wel mooi trouwens dat je op de sax (wellicht ook de klarinet?) onderscheid kan maken tussen de ais en de bes. Dat mis ik wel op de trekzak. :biggrin:


het kan theoretisch vast, aangezien je alle tonen ongeveer een kwart toon heen en weer kan trekken met lipspanning. of *ik* het kan is weer een ander verhaal :cool:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 6:31 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
martijnv schreef:
campie schreef:

Wel mooi trouwens dat je op de sax (wellicht ook de klarinet?) onderscheid kan maken tussen de ais en de bes. Dat mis ik wel op de trekzak. :biggrin:


het kan theoretisch vast, aangezien je alle tonen ongeveer een kwart toon heen en weer kan trekken met lipspanning. of *ik* het kan is weer een ander verhaal :cool:

Nee hoor, zonder die lipspanning ! Zie het grepenschema van Zeerover. :cool:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 6:36 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
campie schreef:
Zie het grepenschema van Zeerover. :cool:

Nee, als er tussen de verticale strepen twee saxen staan, kan je met die twee grepen dezelfde toon maken. Het is niet dat de ene bij een ais hoort en de ander bij een bes.

'k zal eens kijken of ik dit weekend de tweede helft af kan maken, want de hoge tonen gaan me nu opeens beter af dan de lage tonen :raisedeyebrow:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2007 6:51 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Nee, als er tussen de verticale strepen twee saxen staan, kan je met die twee grepen dezelfde toon maken. Het is niet dat de ene bij een ais hoort en de ander bij een bes.

Weer een illusie armer. :blush:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2007 10:55 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 16, 2007 4:45 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Den Haag en Chazelles (F)
Ik denk dat je beter kunt leren transponeren. Als je nu sax leert spelen met een aangepaste grepentabel dan is iedere volgende sax (in andere toonsoort) weer een volledig nieuw instrument.
Zelf speel ik bes-klarinet en kan zonder enige moeite overstappen op een c-klarinet, juist omdat de grepen hetzelfde blijven.
Transponeren of omzetten is in het begin even lastig, maar al snel heb je door dat er bijvoorbeeld altijd 2# bijkomen. Het is alleen lastig bij stukken met al veel kruizen of mollen, maar die heb je toch niet bij folk.

Succes

_________________
danser (folklore), muzikant (klarinet en chabrette) en genieter (van veel dingen).
*** Als je niet wilt blazen, zul je moeten pompen. ***


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 143 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling