mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 1:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2007 8:32 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
oNNo schreef:
en dat terwijl er gewoon C-toeters bestaan! :sick:
Maar die schijnen (volgens het saxforum) een andere klank te hebben, die sommige mensen mooi vinden, maar heel veel mensen niet (wat ik zo lees..). De klank wordt beschreven als een "microfoongeluid", wat dat ook moge zijn.

En er zijn er niet veel van in omloop, waardoor (tenminste ik denk dat het daardoor komt) ze een stuk duurder zijn.

En wat leuk dat we zoveel (beginnende) sax/klarinetspelers blijken te hebben! :)

Heb je het jezelf geleerd, Flimmie?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2007 8:33 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
:blush: dat was twee keer...

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2007 8:46 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Hoe word ik hotstick ?? :biggrin: :laughing:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2007 5:50 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Augustin schreef:
oNNo schreef:
martijnv schreef:
mijn tip hier: leer *meteen* de echte namen van de noten, anders blijf je de rest van je leven muziekblaadjes overschrijven in een andere toonsoort.

je hebt natuurlijk gelijk, tenzij je een C-toeter koopt (klarinet of saxofoon)
ze zijn wel wat dunner gezaaid maar zeker te vinden

Een C-toeter klinkt idd erg mooi.
Overschrijven is meestal niet nodig, je kunt ook uit het hoofd transponeren (gewoon 2 #-en erbij).

Maar dat vind ik persoonlijk eigenlijk hetzelfde als gewoon de juiste nootnamen van een besklarinet leren.

Als je toch in je brein steeds ' blaadje -> plus2 halven -> vingers' moet doen is het voordeel van de klarinet notatie echt zoek. dan kan je beter gelijk de goede noot weten.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2007 5:55 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Augustin schreef:
oNNo schreef:
martijnv schreef:
mijn tip hier: leer *meteen* de echte namen van de noten, anders blijf je de rest van je leven muziekblaadjes overschrijven in een andere toonsoort.

je hebt natuurlijk gelijk, tenzij je een C-toeter koopt (klarinet of saxofoon)
ze zijn wel wat dunner gezaaid maar zeker te vinden

Een C-toeter klinkt idd erg mooi.
Overschrijven is meestal niet nodig, je kunt ook uit het hoofd transponeren (gewoon 2 #-en erbij).

Maar dat vind ik persoonlijk eigenlijk hetzelfde als gewoon de juiste nootnamen van een besklarinet leren.

Als je toch in je brein steeds ' blaadje -> plus2 halven -> vingers' moet doen is het voordeel van de klarinet notatie echt zoek. dan kan je beter gelijk de goede noot weten.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2007 5:55 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
op naar de hotstick :laughing: :devilish:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2007 10:27 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik heb er vandaag nog een leren kennen op folkwoods, een groningse die overweegt klarinet te gaan spelen..

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 14, 2007 1:05 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Heb je het jezelf geleerd, Flimmie?

Tja, als je doedelzak kunt spelen, kun je heel veel :cool:
De vingerzettingen van sax, tinwhistle, doedelzak, dwarsfluit en blokfluit komen behoorlijk met elkaar overeen. Het spelen gaat in de geijkte toonsoorten dus al wel aardig. Alleen die pinken met al die klepjes gaan nog wat moeizaam.

Voorwaarde is wel een goed instrument. Ik had eerst een prachtig oud beestje, zilverkleurig met wat gezellige butsen en een mooie vintage-look, maar die lekte aan alle kanten. Op marktplaats kwam ik een vrijwel nieuwe, gelikte goudgelakte Taiwanese sax tegen voor niet al te veel geld en dus ben ik daar maar op begonnen. En dat ging al wel aardig. In Deventer heb ik bij de saxwinkel een mondstuk aangeschaft (lekker een hele zooi uitgeprobeerd) en vanaf dat moment ging het echt daverend, veel meer gevoel. Ondertussen die zilverkleurige (want die vind ik toch echt veel mooier dan zo'n gouden gladjakker) bij een saxreparateur lekdicht laten maken, maar toch: die moderne sax wint het qua speelgemak toch ruim van dat oudje. Die gladjakker speelt zuiverder en heeft een mooiere toon, vooral laag en pakt veel gemakkelijker de hoge noten. Dus die bespeel ik nu en Gromit komt de zilveren sax ophalen.

Ik ga eerst een tijdje lekker toeteren en als ik denk dat ik ergens in vastloop ga ik les nemen. Maar ik kan mezelf aardig kan redden op dit moment. Het is gewoon een bereleuk instrument om te bespelen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 14, 2007 8:10 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
zeerover schreef:
Heb je het jezelf geleerd, Flimmie?

Tja, als je doedelzak kunt spelen, kun je heel veel :cool:

Maar ondanks dat doedelspelers briljant zijn ;) moet je het blazen toch leren? Bij een doedel zit het riet toch niet bij je mond? ('k weet niet heel veel van doedels, hoor...)

Ik merk wel dat door het zelf oefenen het beter gaat, maar 'k kan me voorstellen dat een docent wat meer tips kan geven over hoe te blazen.
Ik ga in elk geval na de revisie een proefles bij iemand nemen, eens kijken of dat opschiet (misschien ben ik ook wel gewoon ongeduldig...)

'k had wel afgelopen weekend mee gespeeld met een opname van mezelf (trekzak) en het was niet eens zo vals meer :~)
't klinkt vooral heel "houterig", maar da's misschien ook niet zo gek als je nog maar een paar weken speelt :laughing:

Flimmie schreef:
De vingerzettingen van sax, tinwhistle, doedelzak, dwarsfluit en blokfluit komen behoorlijk met elkaar overeen. Het spelen gaat in de geijkte toonsoorten dus al wel aardig. Alleen die pinken met al die klepjes gaan nog wat moeizaam.

Ik heb als kind ook blokfluit gespeeld, dus dat gaat bij mij ook aardig. Maar die pink-klepjes zijn vrij verschrikkelijk inderdaad.. Vooral als je een paar "pink-klep-noten" achter elkaar hebt. Op alt-sax bijvoorbeeld d-e-d achter elkaar.. (klinkende noten, heb ik het over) Niet te doen, gewoon....

Flimmie schreef:
Voorwaarde is wel een goed instrument.

Ja, ik ben ook heel benieuwd of er veel mis is met dit instrument. Ik hoop natuurlijk stiekem dat het na de revisie allemaal veel gemakkelijker gaat.. ;~)

Flimmie schreef:
Ik ga eerst een tijdje lekker toeteren en als ik denk dat ik ergens in vastloop ga ik les nemen. Maar ik kan mezelf aardig kan redden op dit moment. Het is gewoon een bereleuk instrument om te bespelen.
Ik ga denk ik een paar opstart-lessen nemen, dan aankloten en dan misschien weer opnieuw les nemen als ik ergens in vastloop.

En ik was al van plan om naar het bal in A'dam te komen, maar als dan jouw debuut als saxspeler is, kom ik helemaal :dancing:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 14, 2007 9:35 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Maar ondanks dat doedelspelers briljant zijn ;) moet je het blazen toch leren? Bij een doedel zit het riet toch niet bij je mond? ('k weet niet heel veel van doedels, hoor...)

Ik merk wel dat door het zelf oefenen het beter gaat, maar 'k kan me voorstellen dat een docent wat meer tips kan geven over hoe te blazen.
Ik ga in elk geval na de revisie een proefles bij iemand nemen, eens kijken of dat opschiet (misschien ben ik ook wel gewoon ongeduldig...)

Het blazen moest ik natuurlijk leren, maar daarvoor moet je eerst uithoudingsvermogen krijgen. Ik oefen dus bijna elke dag wel even en dan gewoon toeteren tot ik moe wordt en dan nog even door. Trouwens, voor doedelzak moet je ook wel iets kracht in de lippen hebben. Als je een beginnersgroep na een dag ziet, hebben ze allemaal last van te weinig lipspanning. Maar op sax is het inderdaad slagen erger, want je moet de toon helemaal met je lippen maken.

Zeerover schreef:
Op alt-sax bijvoorbeeld d-e-d achter elkaar.. (klinkende noten, heb ik het over) Niet te doen, gewoon....

hahahahahaha, die saxofonisten zijn dus zo gek nog niet met hun systeem: op mijn sax klinken dan de noten b-a-b. Die zijn in de laagte idd niet te doen, hoewel op die klepjes wel rollertjes zijn aangebracht om de vingertjes te laten schuiven. Blijkbaar vinden ze dat het toch mogelijk moet zijn maar dat is op mijn sax niet echt goed te doen. Volgens mij kun je daaraan een goede sax herkennen, dat die niet alleen goed klinkt en zuiver is, maar ook dat soort onmogelijk grepen makkelijk kan pakken. Ik octaveer dat soort dingen voorlopig maar gewoon. Is wel zo makkelijk :idea:

Zeerover schreef:
En ik was al van plan om naar het bal in A'dam te komen, maar als dan jouw debuut als saxspeler is, kom ik helemaal :dancing:

Jottum!

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2007 7:52 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
Het blazen moest ik natuurlijk leren, maar daarvoor moet je eerst uithoudingsvermogen krijgen. Ik oefen dus bijna elke dag wel even en dan gewoon toeteren tot ik moe wordt en dan nog even door.

Ja, ik probeer ook elke dag even te toeteren.
Vind het niet alleen w.b. lippen vermoeiend, maar ook het blazen vind ik heel vermoeiend... Maar misschien wordt dat beter als ie nagekeken is :luck: (vanmiddag, vanmiddag..)

flimmie, over pink-klepjes schreef:
Ik octaveer dat soort dingen voorlopig maar gewoon. Is wel zo makkelijk :idea:

Ja, dat doe ik ook :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2007 11:06 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
flimmie, over pink-klepjes schreef:
Ik octaveer dat soort dingen voorlopig maar gewoon. Is wel zo makkelijk :idea:

en daar hebben klarinetten een voordeel :biggrin: . Als je op klarinet octaveert worden nl de grepen anders, aangezien een klarinet geen octaaf overblaast (maar een duodecime).

Dus als iets volledig onmodleijk ligt kwa grepen in de ene octaaf, heb je groete kans dat het in een van de andere twee :devilish: wel gaat.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2007 3:11 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
[hypermode]Aaaah! :~) Ik heb een sopraansax gekocht! :~)
Net naar de reparateur geweest om de leen-alt-sax te laten bekijken en ik zei dat ik eigenlijk sopraan wilde spelen, maar dat allerlei mensen dat afraden (om daarmee te beginnen).
Daar was hij het helemaal niet mee eens en het leek hem maar een omslachtige omweg om eerst op alt te beginnen als je eigenlijk sopraan wilt.
Hij had een sopraan liggen en toen hij daar wat op voorspeelde werd ik heel erg blij :)

Het is een Keilwerth, the new king, zilverkleurig.
De reparateur gaat 'm nog even bij langs lopen, want het octaafklepje bleef wat hangen, maar één dezer dagen kan ik 'm gaan halen.

Ik ben echt superblij :~)

Hij speelde ook makkelijker (lichter in elk geval) dan die alt-sax. Da's het voordeel van eerst even op een oud barrel spelen.

Deze is trouwens ook een jaar of 30, maar mensen en dingen die een jaar of dertig zijn, zijn de beste :cool:

Dus, Flimmie, we kunnen een apart sopraan-sax-topic beginnen :biggrin:[/hypermode]

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2007 3:15 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
zeerover schreef:
[hypermode]Aaaah! :~) Ik heb een sopraansax gekocht! :~)[/hypermode]

Gefeliciteerd!!! :dancing: :dancing: Ik ben heel benieuwd! :biggrin: Gaat ie mee volgende week naar Gooik? Is het een hij of een zij? :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2007 3:45 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
[hypermode]Aaaah! :~) Ik heb een sopraansax gekocht! :~)
Net naar de reparateur geweest om de leen-alt-sax te laten bekijken en ik zei dat ik eigenlijk sopraan wilde spelen, maar dat allerlei mensen dat afraden (om daarmee te beginnen).
Daar was hij het helemaal niet mee eens en het leek hem maar een omslachtige omweg om eerst op alt te beginnen als je eigenlijk sopraan wilt.
Hij had een sopraan liggen en toen hij daar wat op voorspeelde werd ik heel erg blij :)
[/hypermode]

fijn ;-)
ik ben het helemaal met die reparateur eens ;-).
het is idd makkelijker om vals te spelen op een sopraan, maar als je uiteindelijk toch naar sopraan wil kan je net zo goed meteen daarmee beginnen. waarschijnlijk ben je dan in totaal eerder zuiver.

Dat aanraden om met alt te beginnen is waarschijnlijk vooral uit eigenbelang van de omgeving :devilish:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling