mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 2:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2007 4:49 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Aaaah! :~) Ik heb een sopraansax gekocht! :~)

Persoonlijk vind ik dat ook een mooier folk geluid (Toon en Dites 34 natuurlijk ;). Toen de sax-man van Roma Nadara een paar jaar geleden spontaan een sopraansax in Amsterdam op de kop had getikt, nadat ie er op gespeelt had tijdens het Uelenspiegel weekend, klonk het wmb ook een stuk beter met de viool (zigeuner viool wel te verstaan).

Heb gehoord dat ie die sopraansax weer kwijtgeraakt is in Roemenië :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2007 8:11 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
zeerover schreef:
....maar één dezer dagen kan ik 'm gaan halen.
En ik heb 'm al :dancing:
Ik dacht dat die alt-sax hard was, maar deze is pas echt HARD...
Ik kan nu wel wedijveren met Martijn z'n schalmei :cool:

(Martijn, je krijgt de groeten van de reparateur)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2007 11:00 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
[hypermode]Aaaah! :~) Ik heb een sopraansax gekocht! :~)

Now we're talkin' :hug:
Moet je wel even je grepentabel bijwerken natuurlijk :devilish:

zeerover schreef:
Het is een Keilwerth, the new king, zilverkleurig.

Jaja, steek me de ogen maar uit.
Ik ruil niet met mijn gladjakker Jupiter. Voor geen goud. Grmbl

zeerover schreef:
Hij speelde ook makkelijker (lichter in elk geval) dan die alt-sax. Da's het voordeel van eerst even op een oud barrel spelen.

Ja, dan leer je wel tetteren. Dat lichte spelen heeft vast ook te maken met het mondstuk dat erop zit. Die heb je net als rieten in allerlei zwaartes. Op mijn Jupiter zat een mondstuk van een professional met een riet van 3,5. Daarmee viel echt nog niks te beginnen.

Maar wel hartstikke leuk dat je een sopraan hebt. Die klank vind ik het beste passen bij folk, want het heeft in de verte wel iets van een schalmei. Tegen mij zeiden ze ook dat ik beter eerst op een alt of tenor kon beginnen, maar dat lijkt mij nog altijd een beetje flauwekul. Wat zou zo'n adviseur moeten zeggen tegen iemand die klarinet wil gaan spelen? Iets van: oei, dat aanblazen van zo'n kleine klarinet is best moeilijk, dus pak eerst maar een basklarinet, dan kun je later wel overstappen op de kleine? Dat hoor je toch ook nooit iemand zeggen? En als een sopraansax wat moeilijker zuiver is te bespelen: ga dan maar nooit chello spelen, want dat klinkt de eerste twee jaar ook nog naar niets.

Wat mij wat betreft zuiverheid wel opviel, was dat de moderne saxofoon wel zuiverder is dan de wat oudere. Er schijnen allerlei kleine wijzigingen en verbeterde constructies te zijn aangebracht, die vooral moderne sopranen ten goede zijn gekomen. Daarom houd ik het vooralsnog ook op de gladjakker, die speelde meteen behoorlijk zuiver. De oude zilveren Amati Toneking uit ca. 1950 moest echt meer bijgestuurd worden.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 16, 2007 10:19 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
Tegen mij zeiden ze ook dat ik beter eerst op een alt of tenor kon beginnen, maar dat lijkt mij nog altijd een beetje flauwekul. Wat zou zo'n adviseur moeten zeggen tegen iemand die klarinet wil gaan spelen? Iets van: oei, dat aanblazen van zo'n kleine klarinet is best moeilijk, dus pak eerst maar een basklarinet, dan kun je later wel overstappen op de kleine? Dat hoor je toch ook nooit iemand zeggen? En als een sopraansax wat moeilijker zuiver is te bespelen: ga dan maar nooit chello spelen, want dat klinkt de eerste twee jaar ook nog naar niets.

:~) Ik heb net gebeld om een afspraak voor een proefles te maken met een docent en toen ik vertelde dat ik een sopraansax had gekocht, vond ie dat niet echt een goede keuze. Je kan beter op een alt beginnen, want een sopraan is heel moeilijk, niet iets om op te beginnen...
Tja... ik heb het al gedaan :biggrin: (weet ie direct wat voor vlees ie in de kuip heeft ;) )

Ik kan inderdaad goed merken dat er veel meer gebeurt als ik bepaalde spieren in m'n gezicht aanspan. Heeft een directer effect dan bij de alt.
Maar ik vind 'm super :love:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2007 4:51 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Zo, net Pink Molly getoeterd :~)
'k kan de noten al aardig vinden :~) (niet dat ze zuiver zijn, maar ik weet waar wat zit, zeg maar)

Flimmie, had jij in het begin ook last van je rechterduim?
Of zou ik 'm verkeerd vast houden? M'n duim vind het maar zwaar om die toeter te tillen.. Hij wordt helemaal rood en beurs...

Maakt het nog uit hoe ver je je duim onder dat boogje schuift? Hij rust bij mij nu in het midden, misschien beter om 'm meer naar m'n hand te schuiven? (ben bang dat ik dan per ongeluk met het begin van m'n wijsvinger al die klepjes indruk..)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2007 5:04 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Maakt het nog uit hoe ver je je duim onder dat boogje schuift? Hij rust bij mij nu in het midden, misschien beter om 'm meer naar m'n hand te schuiven? (ben bang dat ik dan per ongeluk met het begin van m'n wijsvinger al die klepjes indruk..)


Doe die duim er maar zo ver mogelijk in. Mijns inziens worden de duimspieren dan het minst belast. De wijsvinger is dan het volgende probleem maar als je die een beetje kromt, komt de top al minder ver.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2007 5:08 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
Maakt het nog uit hoe ver je je duim onder dat boogje schuift? Hij rust bij mij nu in het midden, misschien beter om 'm meer naar m'n hand te schuiven? (ben bang dat ik dan per ongeluk met het begin van m'n wijsvinger al die klepjes indruk..)


Bij klarinet is het een kwestie van training.
Wat ook wel wil helpen is de toeter wat meer naar voren steken (en dus je hoofd achterover kantelen), dan rust de toeter wat meer op de kant van je duim die er tegen kan.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2007 6:00 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Misschien kan je het til-probleem ook oplossen met een halsbandje? :idea:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2007 6:04 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
Misschien kan je het til-probleem ook oplossen met een halsbandje? :idea:

is lastig bij klarinetten en sopraansaxen (omdat ze recht zijn).
maar het helpt wel iets geloof ik.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 17, 2007 11:45 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Maakt het nog uit hoe ver je je duim onder dat boogje schuift? Hij rust bij mij nu in het midden, misschien beter om 'm meer naar m'n hand te schuiven? (ben bang dat ik dan per ongeluk met het begin van m'n wijsvinger al die klepjes indruk..)


martijnv schreef:
Bij klarinet is het een kwestie van training.
Wat ook wel wil helpen is de toeter wat meer naar voren steken (en dus je hoofd achterover kantelen), dan rust de toeter wat meer op de kant van je duim die er tegen kan.


Heb ik ook over lopen te peinzen. Sax heeft een behoorlijk gewicht, beduidend zwaarder dan een klarinet. Dus de toeter naar voren steken is niet iets wat je lang volhoudt, hoewel het voor het blazen en de duim wel een betere houding is. Maar de duim verder onder het boogje schuiven is volgens mij niet de oplossing, want dan kun je je speelvingers niet meer recht houden. Kromme vingers moet je echt vermijden want dat gaat ten koste van de souplesse. Je speelvingers moeten ontspannen en recht of licht gebogen op de kleppen rusten.

Een nekbandje heb ik ook. Zoals Martijn al zegt, is dat een oplossing met beperkingen, want dat zit toch wel in de weg bij die rechte toeters. Maar het ontlast wel je duim, dus als het daarom gaat ben je daarmee wel op de goede weg. Er zijn sopsaxen met een iets gekromde hals, zodat een nekbandje wat minder in de weg zit. En zelfs sopsaxen die de vorm van een alt of tenor hebben. Dat lijkt echt een babysax met als voordeel een comfortabele speelhouding (en maar 1 microfoon nodig om goed te versterken). Het ziet er alleen niet uit.

Ik speel eigenlijk altijd zonder nekbandje, want het voelt bijna alsof je aan de strop hangt met die bungelende sax zo vlak voor je gezicht. Maar dat komt ook omdat ik niet vreselijk lang speel en bovendien heeft mijn moderne gladjakker een behoorlijk brede, zelfs verstelbare duimsteun. Dat scheelt ook al.

Een echte oplossing heb ik dus ook nog niet gevonden, maar ik kan ermee leven. Als ik teveel speel, moet ik wel een nekbandje gebruiken omdat het anders te zwaar wordt. Een beurse duim is op dit moment (je bent al 2 hele dagen aan het saxen) waarschijnlijk nog een beetje het gevolg van te lang Pink Molly toeteren. Gewoon doorgaan en als het te gek wordt een nekbandje erbij.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 18, 2007 9:01 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
flimmie schreef:
Gewoon doorgaan en als het te gek wordt een nekbandje erbij.

Ik heb geen verstand van saxen, maar wel van hoe een lijf in elkaar zit, en ik kan het hier absoluut NIET mee eens zijn
Beurs = te veel = voorzichtig zijn
Trainen, en dan niet met de sax in je handen, maar los, krachttraining etc(zeerover, vraag maar tips aan F. of per pm)

Even preken: Ik vind dat muzikanten veel te makkelijk pijn accepteren als: hoort erbij, en daarmee vaak aan hun grenzen voorbij gaan tot ze er zo ver aan voorbij zijn dat herstellen heel lang gaat duren...... Doodzonde!

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 18, 2007 9:47 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Pijn is een signaal om je te waarschuwen.
Als ik tegenwoordig zo'n signaal krijg, houd ik gelijk op. Vroeger niet en dat kostte een hoop tijd. :blush:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2007 12:57 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
hérisson schreef:
Ik heb geen verstand van saxen, maar wel van hoe een lijf in elkaar zit, en ik kan het hier absoluut NIET mee eens zijn
Beurs = te veel = voorzichtig zijn
Trainen, en dan niet met de sax in je handen, maar los, krachttraining etc(zeerover, vraag maar tips aan F. of per pm)


Een beetje spierpijn is niet zo erg, maar je moet idd uitkijken met de duim.
Toen ik net whistle speelde heb ik door te krampachtig vasthouden mijn duimen een paar keer overbelast, en dat is niet fijn.

Met klarinet gek genoeg nooit last van gehad. Met sopraansax meteen wel trwns. is toch weer wat zwaarder denk ik.

Gewoon trainen, na een tijdje merk je 't niet meer. Pijn is idd niet goed, maar 'beurs' is soms alleen een oppervlakkig probleem en op te lossen met een pleister of een kussentje.

Bij pijn in het gewrict meteen pauzeren weet ik uit ervaring.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2007 6:49 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Dankjulliewel voor het meedenken en de ervaringen.
Ik zal het voorzichtig opbouwen en goed opletten (en Frank zal mee opletten). :~)
Het ging gisteren al beter trouwens, dus ik denk dat het inderdaad een kwestie is van rustig opbouwen.

Niet alleen met die duim, maar ook met de binnenkant van m'n lip (tanden), m'n lipspieren, m'n rechterarmspieren + rugspieren (van die sax omhoog houden). 't is topsport, zo'n sopraansax spelen...

Maar ik voelde me gisteren wel verliefd :love: We zijn al goede vriendjes aan het worden :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2007 7:06 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
martijnv schreef:

Pijn is idd niet goed, maar 'beurs' is soms alleen een oppervlakkig probleem

Bij pijn in het gewrict meteen pauzeren weet ik uit ervaring.


Ik denk dat de gevoelswaarde van de taal (noord-zuid conflikt? :biggrin: ?) een rol speelt.
Bij mij is beurs, in de zin van iin beurs gewricht geen oppervlakkig probleem.
OK, vervelend mag, pijn, onaangenaam, brandend, stekend mag niet, en mag zeker niet meer dan een half uur blijven hangen. Al is het natuurlijk jouw lijf, en heb ik er niets over te zeggen!
:cow: taal blijft moeilijk, en boeiend :biggrin:

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 181 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling