mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 11:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: muzieknotatie programma
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 1:31 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 25, 2007 7:57 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Amsterdam
Is er iemand onder ons die muziek voor trekharmonica schrijft op het muzieknotatieprogramma Sibelius en zo ja, welk instrumentensjabloon gebruik je daarvoor?

_________________
that cloud looks like Ireland...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 1:42 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Wat leuk, ik had net vannochtend bedacht om een soortgelijk topic te starten. :idea:

Ik ben me (ook) aan het verdiepen in de verschillende programma's.
Een tijd geleden heb ik van iemand Sibelius gekregen, en dat lijkt me wel erg goed, maar ik kon er geen geluid uit krijgen en dat vind ik wel essentieel.

Toen ben ik met Harmony Assistant begonnen (kon ik ook aan komen) en daar kreeg ik wel geluid uit. Dat er direct geluid uit komt, vind ik voor het componeren heel belangrijk.
Voor mij is componeren (zowel nieuwe melodie?n, als tweede stemmen en akkoordbegeleidingen bedenken) de belangrijkste reden om met zo'n programma te werken.
Ik doe dat soort dingen ook rechstreeks op m'n harmonica, maar ik merk dat je op andere idee?n komt als je het via een programma doet. En hoe meer verschillende idee?n, hoe beter :~)

Ik vind Harmony Assistant niet een heel geweldig programma, vooral niet wat betreft grafische export. Dat vind ik heel omslachtig gaan en hij doet het niet goed...

Als ik op het web van alles lees over de verschillende programma's dan schijnt Sibelius toch wel het beste te zijn.
Maar ja, als ik er geen geluid uit krijg... :(

Ik heb ondertussen ook Band in a Box, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen, om dat te bekijken.

Ik heb geen ervaring met Finale, een programma dat toch ook door veel muzikanten gebruikt wordt, voor zover ik weet.

Lijkt me heel boeiend als iedereen hier schrijft wat ie gebruikt, waarom en wat zijn/haar ervaringen zijn.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 1:58 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ter informatie nog de verschillende sites, van alles is wel een demo-versie te krijgen.

Sibelius

Harmony Assistant

Finale

Band in a Box

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 2:06 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 25, 2007 7:57 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Amsterdam
grappig idd Zeerover!
In het verleden gebruikte ik Cappella, maar dat werkte niet op Apple.
Verder ken ik alleen Sibelius en ik gebruik het bijvoorbeeld ook om harmonie?n te schrijven bij bestaande melodie?n, of soms om stukken te analyseren of eenvoudiger te herschrijven.
Vreemd dat je er geen geluid uit krijgt (is voor mij ook wel essentieel).

_________________
that cloud looks like Ireland...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 2:10 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Ik heb een paar jaar met Sibelius gewerkt en was daar best tevreden mee. De invoer was even wennen omdat ik dat niet met de muis wou doen. Bij mij kwam er wel geluid uit! Bovendien ben ik er op 'n gegeven moment in geslaagd om een midi-keyboard aan te sluiten, zodat ik met pianotoetsen de invoer kon doen. Dat was heel handig! Maar toen crashte m'n harde schijf.... Daarmee was ik m'n installatie en al m'n ingevoerde bestanden kwijt. :crying: :crying: :crying: De installatie CD ligt bij een ex-orkestlid dat met de noorderzon is vertrokken. :sad::
Vanaf dat moment heb ik maar besloten dat ik de melodi?n gewoon onthou en niet meer noteer, maar soms mis ik het wel. :peace:
Ik heb nog een nieuw muzieknotatieprogramma thuis liggen, maar heb het nog niet ge?nstalleerd en weet niet meer hoe het heet... Encore ofzo?
Ik zou er toch weer eens mee moeten beginnen. :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 2:35 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 16, 2007 4:45 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Den Haag en Chazelles (F)
Ik werk met Finale en dat gaat best goed. Makkelijk van het programma is dat je eenvoudig een stuk kunt transponeren (belangrijk voor de klarinet), maar misschien kunnen al die programma's het wel.
Dat het geluid werkt is essentieel, maar ik mis in de instrumentenlijst de cornemuse :crying:
Het idee van Kikker is natuurlijk goed, maar mijn hoofd zit al zo vol.

_________________
danser (folklore), muzikant (klarinet en chabrette) en genieter (van veel dingen).
*** Als je niet wilt blazen, zul je moeten pompen. ***


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 3:13 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
Derck schreef:
Is er iemand onder ons die muziek voor trekharmonica schrijft op het muzieknotatieprogramma Sibelius en zo ja, welk instrumentensjabloon gebruik je daarvoor?


Ik schrijf niet (meer) voor trekharmonica met Sibelius. Maar je zou dit kunnen doen met een van de piano sjoblonen--dan kun je twee balken van diverse typen onder elkaar kiezen en met edit evt nog nummertjes en D's en T's eronder zetten.

Je kunt op twee manieren expres geluid krijgen uit Sibelius, als hij opstart hoor je al een moppie van de componist. Dit gaat vanzelf en is dus niet expres. Hoor je dit niet dan is de installatie van het programma niet goed gegaan (of je geluid van je computer staat uit :laughing: ).

In het programma zelf (als je de bladmuziek voor je ziet) kun je op Play met een driehoekje drukken. Een werkbalk erboven kun je via Play/Flexi-time de swing, de expressie etc instellen. In de tweede werkbalk kun je de snelheid instellen.

Als je de bladmuziek voor je hebt kun je via het toetsenbord op P drukken voor spelen of pauze en op O om te stoppen.

Table edit schijnt ook goed te werken voor trekharmonica :biggrin:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 3:26 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Bij mij gaf Sibelius ook geluid bij de invoer van noten. Met het nummerieke toetsenbord bepaalde ik de nootlengte en dan kwam er een noot midden op de balk te staan. Met de pijltjestoets bepaalde ik dan de toonhoogte en ik hoorde de toonhoogte bij iedere druk op de pijltjestoets. Dat was handig omdat ik dan direct hoorde of mijn invoer goed was. :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 3:37 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Dat ik er geen geluid uit kreeg, had met de instellingen te maken, maar ik kwam er niet uit... :crying:
Bij Band in a Box en Harmony Assistant heb ik geen problemen met het geluid.

Ondertussen is m'n crack van Sib verlopen en krijg ik het hele programma niet meer aan de praat... :cow:

Ik wil een programma waarbij je vlot een melodie erin kunt rammen, makkelijk dingen kan wijzigen, je niet een hele dag hoeft te zoeken om te vinden waar de verbindingsstreepjes staan en dat goed te be?nvloeden is wat betreft opmaak.

Ik vermoed dat Sibelius en Finale de twee beste zijn, wat dat betreft.
'k wil een keer per programma een weekend uit trekken om de demo binnen te halen en ze uitgebreid uit te proberen.

Het lijkt me ook fijn als je bij het printen gemakkelijk kunt kiezen of je alle stemmen wilt printen of maar bepaalde stemmen. Ik zag bij de promodemo van Finale dat dat daar in elk geval goed kan.
Bij HA ben ik dat nog niet tegen gekomen (maar eigenlijk heb ik sowieso al besloten dat ik dat een rotprogramma vind...). Een programma dat er grafisch een zootje van maakt, is niet echt aan mij besteed...

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 4:01 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Nadelen van Sibelius vond ik dat ik op de een of andere manier wel maten kon invoegen, maar nooit meer kon verwijderen.... :cow: Verder was het opmaken met boogjes e.d. heel omslachtig. :peace:
Misschien is dat in de huidige versie allemaal veel beter geworden. :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 4:05 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
zeerover schreef:
Het lijkt me ook fijn als je bij het printen gemakkelijk kunt kiezen of je alle stemmen wilt printen of maar bepaalde stemmen. ...Bij HA ben ik dat nog niet tegen gekomen


Dat is bij HA volgens mij geen enkel probleem.

Ik gebruik Harmony Assistant...niet omdat ik een uitgebreid waren onderzoek heb gedaan, maar gewoon omdat het me aangeraden werd. Ik vind het een erg prettig programma,...werkt voor mij uitstekend.

Wat betreft grafische export,...ik heb de knoppen zien zitten, en dat was het wel,..dus of het dat goed kan of niet merk ik niet zo :-)

Tabledit is voor trekzak geloof ik wel een veel gebruikt programma, die zag ik er nog niet bijstaan
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 4:27 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
,...Wat betreft grafische export,...ik heb de knoppen zien zitten, en dat was het wel,..dus of het dat goed kan of niet merk ik niet zo :-)

:tongues: geloof mij maar dat HA daar slecht in is.

Cooper schreef:
Tabledit is voor trekzak geloof ik wel een veel gebruikt programma, die zag ik er nog niet bijstaan
W

Ja, die noemde Stuiter net ook. Dus dan komen we op:

Sibelius
Harmony Assistant
Finale
Band in a Box
Encore
Table Edit

Ik denk sowieso dat voor alle programma's, zeker de duurdere, geldt dat de nieuwste versies het gebruiksvriendelijkst zijn. Als ik de promovideo's zie van Finale en Sibelius, dan ziet dat er allemaal super uit en zouden ze beide en snel en gemakkelijk moeten zijn en grafisch goed zijn (want gebruikt door uitgevers van muziekboeken).

Ik bedenk me nu dat dat met dat printen (kiezen of je alles print of bepaalde stemmen) bij mij natuurlijk niet werkt omdat ik niet rechstreeks print. Ik heb geen printer aan de laptop waar HA op zit, dus ik moet er eerst een grafisch bestand van maken. En daarmee wordt het een lelijk en onoverzichtelijk zootje en uiteindelijk gebruik ik de printjes niet...

Dus ik zou een programma willen dat ook bij de grafische export de keuzemogelijkheid heeft om alle stemmen te exporteren of maar een paar.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 4:41 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
Kikker schreef:
Nadelen van Sibelius vond ik dat ik op de een of andere manier wel maten kon invoegen, maar nooit meer kon verwijderen.... :cow: Verder was het opmaken met boogjes e.d. heel omslachtig. :peace:
Misschien is dat in de huidige versie allemaal veel beter geworden. :luck:


De grap van Sibelius, tenminste de versie die ik 10 jaar geleden leende :laughing: , is dat alles mogelijk is en dat er een geweldige Help-functie inzit.
Het vervelende van Sibelius is, is dat ?e zijn eigen Help-functie beschrijvingen niet volgt, dus af en toe moet je effe rommele :luck:

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 8:59 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik werk al acht jaar met TablEdit en heb ooit 50 gulden betaald voor levenslange levering van zeer regelmatige updates.
In een goed contact met de schrijver van het programma heb ik door de jaren heen allerlei handige dingen voor de trekharmonica kunnen laten inbouwen.

Mijns inziens is de grafische uitvoer uitstekend en zeer goed naar eigen smaak aan te passen. En het Midi-geluid blijft natuurlijk wel midi, maar dat is toch bij al die andere programma's ook zo?

Het programma kan tot 16 stemmen aan en ook ben je vrij in de keuze van één of meerdere of alle stemmen afdrukken.

Wel moet je enkele foefjes kennen die niet in de helpfile staan (wel in de Nederlandstalige programmabeschrijving die je gewoon kunt downloaden). Het is vooral de foef die je nodig hebt om later eenvoudigweg van de ene trekzak naar de andere te kunnen transponeren.

Voor de rest: Ik ben er reuze blij mee en heb er zo'n 4500 muziekfiles in zitten.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2007 11:04 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 17, 2004 2:57 pm
Berichten: 563
Woonplaats: Lasbordes FR-11400
'k gebruik al jaren Encore... (Om de partituren te printen die iemand anders er mee maakt)
Werkt erg snel, simpel, en ook in kleur (Voor de S///D notatie)
Werkt op zowel PC (Windhoos) als Mac (osX) met dezelfde CD, en als je't koopt (duur....) het je een licentie voor BEIDEN
ik heb wel nummertjes hoor....en cd's.... als je wilt proberen.... Tourke ook geloof ik...heb ik ooit eens gegeven

Paul

_________________
"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling