mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 9:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Een Nederlands balfolk standaardrepertoire?!
Poll eindigt op vr dec 19, 2008 2:41 pm
Zijn jullie helemaal gek geworden? 20%  20%  [ 2 ]
Ik weet niet of het lukt, maar het is een leuk idee. 20%  20%  [ 2 ]
Ja, dat wordt eens tijd, even de handen uit de mouwen! 60%  60%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 10
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2008 2:41 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 13, 2006 2:31 pm
Berichten: 69
Woonplaats: Enschede
Hallo Spelers!

Ik dacht, laat ik maar eens aanzwengelen wat ik zo hier en daar al hoor: het wordt tijd voor een mooie lijst met liedjes (bijvoorbeeld 1-3 per dans) die iedereen die graag samenspeelt - uit zijn hoofd of van papier.

Dit maakt het makkelijk om met wat bij elkaar geraapte muzikanten een dansuitleg te begeleiden of om een goeie start te maken met een sessie. Binnen de Gonnagles gebeurt op dit moment het volgende: Dennis bouwt aan een toepassing voor de danswiki waardoor er heel eenvoudig liedjes aan gekoppeld kunnen worden die in een (specifieke, openbare) bladmuziekdatabase staan. Zoals het ook heel gemakkelijk is om youtube filmpjes in te bedden in de danswiki. Erik is allerlei balfolk-deuntjes aan het verzamelen om een soort sessie-map samen te stellen, maar hij is benieuwd naar wat jullie leuke en geschikte sessie-tunes vinden. Daphne was laatst haar 'standaardrepertoire' met dat van Menno aan het vergelijken, maar daar kwamen maar 4 overlappende liedjes uit...

Er zijn verschillende vragen te verzinnen over wat voor liedjes geschikt zijn. Moeten ze allemaal draailier/trekzak/doedelzak/tinwistle/zang(?)...-proof zijn? Moeten de liedjes allemaal rechtenvrij zijn (of vallen ze onder creative commons)? Zijn er nog historische deuntjes, die uit een soort canon-idee op deze moderne manier overgeleverd 'moeten' worden volgens jullie? Welke liedjes zouden jullie kiezen, en waarom?

Als je ideeën hebt hierover, laat het zeker horen.

Liefs,

:hug: M :kiss: O :rose: E :biggrin: S :blush:

_________________
De spelgemeenschap heeft een algemene neiging, blijvend te worden, ook als het spel is afgelopen -- Johan Huizinga, Homo Ludens


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2008 2:51 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Moes schreef:
Hallo Spelers!

Ik dacht, laat ik maar eens aanzwengelen wat ik zo hier en daar al hoor: het wordt tijd voor een mooie lijst met liedjes (bijvoorbeeld 1-3 per dans) die iedereen die graag samenspeelt - uit zijn hoofd of van papier.

Dit maakt het makkelijk om met wat bij elkaar geraapte muzikanten een dansuitleg te begeleiden of om een goeie start te maken met een sessie. Binnen de Gonnagles gebeurt op dit moment het volgende: Dennis bouwt aan een toepassing voor de danswiki waardoor er heel eenvoudig liedjes aan gekoppeld kunnen worden die in een (specifieke, openbare) bladmuziekdatabase staan. Zoals het ook heel gemakkelijk is om youtube filmpjes in te bedden in de danswiki. Erik is allerlei balfolk-deuntjes aan het verzamelen om een soort sessie-map samen te stellen, maar hij is benieuwd naar wat jullie leuke en geschikte sessie-tunes vinden. Daphne was laatst haar 'standaardrepertoire' met dat van Menno aan het vergelijken, maar daar kwamen maar 4 overlappende liedjes uit...

Er zijn verschillende vragen te verzinnen over wat voor liedjes geschikt zijn. Moeten ze allemaal draailier/trekzak/doedelzak/tinwistle/zang(?)...-proof zijn? Moeten de liedjes allemaal rechtenvrij zijn (of vallen ze onder creative commons)? Zijn er nog historische deuntjes, die uit een soort canon-idee op deze moderne manier overgeleverd 'moeten' worden volgens jullie? Welke liedjes zouden jullie kiezen, en waarom?

Als je ideeën hebt hierover, laat het zeker horen.

Liefs,

:hug: M :kiss: O :rose: E :biggrin: S :blush:


Voor mij hoeven ze niet allemaal instrumentx-prrof te zijn. Het is misschien wel hadnig om voor sommige nummers aan te geven dat ze ook in een andere toonsoort gespeeld worden soms.

De term creative commons ken ik niet, maar ik zou me niet zo'n zorgen maken over de rechten. Ik heb daar maar weinig problemen uit voort zien komen in de folk. Sommige melodieen zijn zo leuk dat ze toch wel gespeeld worden. en het is geen commercieel iets hè? gewoon om samen muziek te maken. Zou zonde zijn om de wals voor polle, of de Mazurka des Escoliers niet in het standaard repertoire te zetten omdat ze toevallig gecomponeerd zijn,..terwijl ze eigenlijk al wel standaard repertoire zijn,...

Volgens mij had Scorda al eens een "Utregse sessie lijst" gemaakt. Ik denk dat daar wel veel overlap in zal zitten met zo'n repertoire lijst als je hier voorstelt.

En welke nummers... tsja,...ik zou gewoon nu al kijken naar wat er redelijk gedeeld repertoire is.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2008 3:41 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Grappig idee, maar als er 3 standaard nrs komen per dans, weet ik zeker dat ik ze nooit meer wil spelen, want dan worden ze dood-gespeeld.. :raisedeyebrow: Ik vind het nu al jammer dat je op sessie's vaak hetzelfde hoort...

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2008 4:21 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Repelsteeltje schreef:
Grappig idee, maar als er 3 standaard nrs komen per dans, weet ik zeker dat ik ze nooit meer wil spelen, want dan worden ze dood-gespeeld.. :raisedeyebrow: Ik vind het nu al jammer dat je op sessie's vaak hetzelfde hoort...


Dat is idd een nadeel. Ik denk dat je het ook vooral als instap nummers voor iets meer beginnende spelers moet zien,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2008 4:25 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
haha, ik heb trouwens nog niet gestemd hoor! :peace:
Tja, instapnrs kunnen handig zijn...

Dit is trouwens de Utrechtse sessie-lijst die Scorda maakte:

Citaat:
1. Ça ira
2. Mazurka des Escoliers
3. Wals de Leeuwerik
4. Zotte Kieken
5. Den Andro
6. Tourdion
7. Jan Mijne Man
8. Jig van Gooik
9. Fil et Bobine
10. Scottisch a Virmoux
11. Websites met bladmuziek en/of luisterfragmenten


De bladmuziek zit er ook bij in mijn documentje! Als jullie het willen hebben, stuur maar even een pm ofzo :hug:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2008 5:49 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Moes schreef:
Daphne was laatst haar 'standaardrepertoire' met dat van Menno aan het vergelijken, maar daar kwamen maar 4 overlappende liedjes uit...


:crying: haha, ja genant was dat, gooi het maar weer in de publiciteit. hatsiekiedee :blush:

Kwam overigens ook mede omdat ik alles uit het hoofd moet verzinnen terwijl ik al zo slecht ben in titels onthouden...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 13, 2008 9:11 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Repelsteeltje schreef:
haha, ik heb trouwens nog niet gestemd hoor! :peace:
Tja, instapnrs kunnen handig zijn...

Dit is trouwens de Utrechtse sessie-lijst die Scorda maakte:

Citaat:
1. Ça ira
2. Mazurka des Escoliers
3. Wals de Leeuwerik
4. Zotte Kieken
5. Den Andro
6. Tourdion
7. Jan Mijne Man
8. Jig van Gooik
9. Fil et Bobine
10. Scottisch a Virmoux
11. Websites met bladmuziek en/of luisterfragmenten


De bladmuziek zit er ook bij in mijn documentje! Als jullie het willen hebben, stuur maar even een pm ofzo :hug:


:applause: zegt het voort!

En als Repel vastzit op de ring Amsterdam dan stuur je maar een pb naar Scorda.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 14, 2008 8:37 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Gromit schreef:
En als Repel vastzit op de ring Amsterdam dan stuur je maar een pb naar Scorda.


haha, ik zat vrijdag toevallig wel in de nr 3 van de langste file-avonden in NL... pfff..... 570 km file, alleen overtroffen door hevige sneeuwval 2x in nov 2005.

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 24, 2008 4:40 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma sep 22, 2008 12:58 pm
Berichten: 9
Tsja, er worden hier inderdaad twee verschillende dingen genoemd. Ten eerste een instaprepertoire, met duidelijke dansen die niet al te lastig zijn en waar geen copyright op zit, zodat die als voorbeeld op de danswiki kunnen worden gezet.
Daarnaast is het ook leuk om een sessie lijst te maken met zoveel mogelijk leuke balfolktunes. Hier mogen natuurlijk best tunes met copyright tussen zitten. Tijdens een sessie mag je alles spelen, geen probleem. Het is leuk om zo'n lijst te maken lijkt mij, zodat je inderdaad een soort gezamenlijk repertoire krijgt. En als je het niet leuk vindt om op een sessie vaak dezelfde nummers te spelen, dan vrees ik dat het concept 'sessie' je gewoon niet aanstaat ;-) Maar dat is een andere discussie...
Dus, mochten mensen nog leuke suggesties hebben voor tunes, dan kunnen ze die hier kwijt. Mocht je geen duidelijke titel hebben, maar wel de bladmuziek ergens, dan kan je ze ook sturen naar rogovath@hotmail.com. Dan kan er later een groot pdf-bestand van worden gemaakt, zodat er een soort balfolk-sessie-tuneboek ontstaat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 25, 2008 11:00 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
:)

ik denk, nieuw lid Rogovath (welkom!), dat je mijn voorraad liedjes al wel hebt ;-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 25, 2008 11:36 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Welkom Rogovath!

Hoe is het met je fluit? ;)

Ben jij nu trouwens ook bezig met het samenstellen van een sessieboek? Lijkt me handig om samen te werken met de Gonnagles? :idea:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 25, 2008 11:55 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Rogovath is onze accordeon-gonnagle :)

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 25, 2008 12:05 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
frank schreef:
Rogovath is onze accordeon-gonnagle :)

Frank


ja nooit te snel verschillende berichtjes dooor elkaar typen als je op je werk zit :blush: Dat wist ik wel...
sorry, accoordeon-gonnagle! :peace:

Hoe vordert het inmiddels met het sessie-boek?

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 26, 2008 10:16 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Het zou helpen als mensen hier een boel leuke liedjes spuien, en het liefst ook van elkaars liedjes zeggen dat die leuk of stom zijn. Dan kan erik de lijst een stuk completer maken.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 30, 2008 12:49 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma sep 22, 2008 12:58 pm
Berichten: 9
Tsja, ik kan in mijn eentje wel aan een sessie-boek gaan werken, maar het moet eigenlijk niet 'mijn' sessie-boek worden, maar die van de leden van het forum. Ik kreeg een e-mailtje over het balfolk tune-boek van Wouter Kuyper. Daar staan idd. een aantal goede sessie-deunen in. Als ik een kleine selectie van titels hieruit maak, kom ik op de volgende:
- Leliejig
- Bourree le Menage
- Hanterdro
- Wals in de zesde week
- Mazurka voor een (dooie) mus
- Biggenrace
- Afke's Mazurka
- Tosti-Scottish
- Blauwbaardwals
- Rondo
Het wordt alleen een beetje lastig om deze tunes in een algemeen sessie-boekje te stoppen. Aan de andere kant denk ik dat een hoop balfolk-muzikanten dit boek al wel zullen hebben.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling